Toon posts:

KDE onder windows

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vinden jullie dat er KDE-uitvoering voor windows beschikbaar zou moeten komen?
Ik gebruikte lange tijd Knoppig 3.3 en red hat 9. En vooral bij knoppix 3.3 vond ik het kde pakket super relaxed op mee te werken.
Bovendien is vooral de file manager van konqueror veel stabieler als windows explorer. Waar windows explorer nogal eens crashte, had ik bij kde geen problemen.

Nu is er wel een programma waarmee je kde op je windows pc kunt zetten!!
Hier is de link: http://kde-cygwin.sourceforge.net/

Ik hoor graag wat de bevindingen zijn!! :)

Verwijderd

werkt het ook beetje? (niet zo buggy bedoel ik dan) :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Hmmm.. Ik vindt KDE toch wel een slecht pakket; zou het onder Windows beter draaien :D :?

Afbeeldingslocatie: http://kde-cygwin.sourceforge.net/kde3/images/kdevelop-3.0-gdb.pngJammer dat het weer binnen een cygwin window moet draaien? Dat is best lelijk! Verder wellicht leuk om op het werk te installeren :) Zijn er al plannen voor XFCE of BlackBox ofzo voor WIndows :9

[ Voor 72% gewijzigd door Kees op 04-02-2004 03:18 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:17
Ik heb hier een terminalserver met Archlinux met daarop Gnome en KDE. Kan ik ook elk gewenst programma in Cygwin toveren. Is dat zou speciaal? Nee, het ziet er fullscreen precies hetzelfde uit als met native XFree86.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Spider.007 schreef op 04 februari 2004 @ 00:19:
Hmmm.. Ik vindt KDE toch wel een slecht pakket; zou het onder Windows beter draaien :D :?

[afbeelding]Jammer dat het weer binnen een cygwin window moet draaien? Dat is best lelijk! Verder wellicht leuk om op het werk te installeren :) Zijn er al plannen voor XFCE of BlackBox ofzo voor WIndows :9
T zal niet meevallen om die randen weg te krijgen, maar je zou kunnen proberen om een commerciele XServer op win32 (exceed, XWin32, ?)), en kijken of die een fullscreen XDMCP-sessie kunnen draaien. Is beetje omslachtig, en ik weet niet eens of je wel fullscreen XDMCP kunt draaien, maar denk dat dat je enige kans is.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:16

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
klik voor full size
Afbeeldingslocatie: http://130.89.224.242/screenshot.png

Het kan prima met exceed ;)

ik gebruik het zelf ook om kmail vanaf mijn server lokaal op mijn windows te draaien, overigens is wat je hierboven ziet een dual monitor setup met links KDE en rechts Windows, beide op dezelfde machine.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees op 04-02-2004 03:13 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-02 23:19

Flydude

Mighty pirate

Mijn ervaring met KDE onder Cygwin is dat je vooral veel geheugen moet hebben. Met 256MB (en Win2K al draaiende) duurde het op een P4@1800 zo'n 4 minuten voordat KDE op kwam. Programma's draaien is dan verder redelijk kansloos.

Best jammer, want ik wilde het op mijn werk gebruiken om af en toe Windows te ontvluchten.

I am rubber, you are glue

Verwijderd

Topicstarter
Zeg Flydude met dit machientje : http://www.tweakers.net/gallery/100168/sys
zou dat wel te doen moeten zijn of niet?

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 Waarom vind je kde dan zo slecht? Ik vond het namelijk heel erg uitgebreid! Vooral nu ze ook nog eens Open Office erin gaan integreren :)

Verwijderd

Ik zou de vraag om willen draaien: wat is er zo slecht/onhandig aan de standaard Windows grafische omgeving dat je KDE zou willen gebruiken? (bij mij crashed Explorer op mijn Windows-bak vrijwel nooit)

Het ziet er (ongeveer) hetzelfde uit: startmenu, taakbalk, desktop, snelkoppelingen.

Kun je dan niet beter met Object Desktop van Stardock aan de gang?

(of je leeft je uit met Aston Shell).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 09:55 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42

Super_ik

haklust!

Kees schreef op 04 februari 2004 @ 03:12:
<font size=1>klik voor full size</font>
[afbeelding]

Het kan prima met exceed ;)

ik gebruik het zelf ook om kmail vanaf mijn server lokaal op mijn windows te draaien, overigens is wat je hierboven ziet een dual monitor setup met links KDE en rechts Windows, beide op dezelfde machine.
hoe doe je die putty bar? das wel handig :P
in windows xp dus:)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Super_ik schreef op 04 februari 2004 @ 10:07:
[...]

hoe doe je die putty bar? das wel handig :P
in windows xp dus:)
Gewoon een nieuwe werkbalk aanmaken met daarin een stelletje snelkoppelingen. Elke snelkoppeling heeft als commando:

"C:\Program Files\Putty\putty.exe" -load profielnaam

En klaar! (wel een goed idee trouwens, werkbalkje voor Putty)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 10:41 ]

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 20:19
Spider.007 schreef op 04 februari 2004 @ 00:19:

[afbeelding]Jammer dat het weer binnen een cygwin window moet draaien? Dat is best lelijk! Verder wellicht leuk om op het werk te installeren :) Zijn er al plannen voor XFCE of BlackBox ofzo voor WIndows :9
Blackbox voor Windows: http://www.bb4win.org

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:17
smokalot schreef op 04 februari 2004 @ 02:33:
[...]

T zal niet meevallen om die randen weg te krijgen, maar je zou kunnen proberen om een commerciele XServer op win32 (exceed, XWin32, ?)), en kijken of die een fullscreen XDMCP-sessie kunnen draaien. Is beetje omslachtig, en ik weet niet eens of je wel fullscreen XDMCP kunt draaien, maar denk dat dat je enige kans is.
Op school hebben we ook Exceed draaiend op alle workstations, heb nog nooit zo'n brakke X-server gezien. Ding heeft niet eens XRender extenties, iets wat toch wel nodig is voor een beetje AA.
Cygwin/XFree86 werkt beter dan Exceed, tis nog sneller ook. Tussen Cygwin/XFree86 fullscreen op windows en XFree86 op linux zie ik helemaal geen verschil.

Verwijderd

Dan heb je een oude versie van Exceed. Ik heb gewoon AA fonts vanaf mijn W2K werkstations naar mijn RH9-doos (ik gebruik Exceed 9).

Verwijderd

Ik gebruik deze manier: http://users.skynet.be/bs978384/VNC%20Howto.pdf

VNC via SSH tunnel met Putty. X start niet op de server bij boot of wanneer dan ook. Het lauchen van de vncserver maakt een Gnomesession aan en daar valt goed mee te werken. Op mijn pc is deze oplossing sneller dan cygwin en X11 forwarding.

Trouwens, het enige dat je nodig hebt is Putty en een VNC Viewer. Past netjes op 1 diskette of usb pendrive en je bak is overal bereikbaar.

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dus in theorie kun je op een windows bak KDE laten draaien, en in KDE met Wine weer een windows prog draaien?
Leuk testprojectje :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 09:46:
Spider.007 Waarom vind je kde dan zo slecht? Ik vond het namelijk heel erg uitgebreid!
Je zal het niet geloven, maar juist daarom vinden veel mensen het slecht.
(bloatware is iets wat veel mensen juist proberen te ontvluchten)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:05

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 12:20:
[...]
Dat is maar net wat je installeert voor kde. Als je de toys niet wil hebben waarom installeer je ze dan :? Is je eigen keus. En kde base heeft weinig tot niets van al dat vele ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 12:20:
[...]

Moet toegeven dat ik dikkebanaan wel kan volgen hoor.

Een ieder die het NOS-desktop-draadje volgt weet dat ik groot WindowManager fan ben, lekker rustig.

Maar om op de vraag van TS terug te komen, ik vind dus niet dat er een KDE versie voor Windows zou moeten zijn/komen. Ik zie echt de toegevoegde waarde niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 12:43 ]

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 09:42:
Zeg Flydude met dit machientje : http://www.tweakers.net/gallery/100168/sys
zou dat wel te doen moeten zijn of niet?

Greetz
Lijkt me wel... Maar proberen is een eitje. Ga ff naar de CygWin KDE site (link bovenin dit topic), daar staat hoe je via de Cygwin Installer KDE kan installeren. Daarmee kan je binnen een half uur een draaiende KDE omgeving maken.

De vraag waarom je een Desktop omgeving zou porten naar een OS dat alleen maar desktop *is* lijkt me wel gerechtvaardigd overigens. Leuk dat het kan, maar meer dan dat lijkt het me toch ook weer niet.

Als je wil weten wat KDE in combinatie met *nix (en dat lijkt me de enige zinnigecombinatie) kan, gooi dan een Knoppix-CD in je PC (wel goed mikken).

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Notehoutelade schreef op 04 februari 2004 @ 11:06:
Dus in theorie kun je op een windows bak KDE laten draaien, en in KDE met Wine weer een windows prog draaien?
Leuk testprojectje :)
Nerd :Y)

je kunt ook gewoon linux onder Windows draaien, en dan via wine met IE gaan surfen 8)7

• Notehoutelade
  • Niet online
AlterEgo schreef op 04 februari 2004 @ 14:07:
[...]

Nerd :Y)

je kunt ook gewoon linux onder Windows draaien, en dan via wine met IE gaan surfen 8)7
En zo kan ik nog wel enkele combinaties bedenken ism vmware bijvoorbeeld _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Mja, Flyerdude. Zoals hierboven in het topic staat. Ik wil KDE onder windows gebruiken omdat ik ook een beetje Anti-windhoos bent. Maar voor games (soldier of fortune 2, Counterstrike, Neverwinter Nights, Gta Vice City) is windows ideaal. En ik heb onder red hat 9 geprobeerd sof2 te installeren. Dat lukte, totdat ik de 2e cdrom moest invoeren. Ik kon die cdrom niet unmounten tijdens de installatie. Bovendien staat in de Computer!Totaal van de maand december dat windows nog steeds veel sneller is dat linux met games.
Daarnaast vind ik wine ontzettend k*t werken onder knoppix 3.3. Ik gebruikte een speciale gemodde mirc ( http://musicmaster.kicks-ass.net ) met wine op de laptop. Alleen duurde het soms weleens een half uur voordat ik verbinding kon maken met een server :?.

Ps dat systeempje van die link... Dat is mijn pc. Ik heb 2 accounts lol B)

Verwijderd

Topicstarter
quote: [ Notehoutelade]
"je kunt ook gewoon linux onder Windows draaien, en dan via wine met IE gaan surfen"

Het gaat me puur om kde onder windows...

• Notehoutelade
  • Niet online
Je zegt dat je een beetje anti windows bent. Maar op deze manier wordt KDE slechts een schil over de normale windows desktop, als ik het goed begrijp?

je draait dan toch nog steeds windows, alleen je ziet het niet?

Verwijderd

Notehoutelade schreef op 04 februari 2004 @ 15:56:
Je zegt dat je een beetje anti windows bent. Maar op deze manier wordt KDE slechts een schil over de normale windows desktop, als ik het goed begrijp?

je draait dan toch nog steeds windows, alleen je ziet het niet?
dat zat ik ook al te denken, haal dan gewoon Windows er af, of installeer een skinnetje.

Verwijderd

Topicstarter
mja inderdaad. Maar ik zei ook dat het windows voor games indeaal is. En aangezien ik die games wil blijven spelen heb ik zo de gulden middenweg snap je?!
Ik gebruik de beste elementen van 2 os-en!
Tenminste de elementen die ik het beste vind

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 17:02 ]

• Notehoutelade
  • Niet online
Maar wordt het systeem niet trager met zo'n skin eroverheen? Lijkt me anders vrij waarschijnlijk, aangezien het nou eenmaal wat meer van het systeem vergt?

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Als je van Windows af wil, maar wel spelletjes onder Windows wil spelen (voel je de contradictie :-), dan kan ik niet anders adviseren dan je Harddisk ik tweeen te knippen en een fijn Dual-boot systeem maken. Dan adviseer ik je meteen (compleet schaamteloos) om Mandrake als distro te nemen. Die installeert zich practisch vanzelf zodat je vrij snel onder KDE zit.
Heb ik ook, alleen is W2K ernstig weg aan het rotten op schijf.

Nog een vraagje: je zegt dat je niet kan unmounten tijdens installatie. Dat is best vreemd, want daar zorgt supermount voor. Gewoon je CD-laatje open doen en de CD-rom wordt geumount.

[ Voor 9% gewijzigd door Flydude op 04-02-2004 18:43 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Maar voor games (soldier of fortune 2, Counterstrike, Neverwinter Nights, Gta Vice City) is windows ideaal.
En dan noem je toevallig allemaal games die wel onder linux draaien (nwn native, sof2/cs met wine en gta:vc met winex) :P

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
zou inderdaad kunnen. Maar hoe kun je dan een aparte partitie maken zonder al je gegevens te wissen?
Ik heb gehoord dat dat met partionmagic kan... maar hoe? Dat weet ik niet! Bovendien heb ik dat al eens geprobeerd. Met als resultaat dat ik elk kwartier aan het rebooten was om in het andere os te komen... dat schiet dus ook niet op.

Greetz

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
flydude, mijn cdrom laadje ging niet open... dat is het hele probleem!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Sja, dat lijkt me inderdaad heel erg grappig.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 19:13:
flydude, mijn cdrom laadje ging niet open... dat is het hele probleem!
ehhhhm, gokje:

tijdens de installatie (waar deze dus niet verder wil want de CD komt er niet uit) even op CTRL-ALT-F1 zodat op een andere terminal terecht komt, daar kijk je even waar je CD gemount is (# mount <enter>).

Vervolgens umount je je cddrive en uitwerpen:
# umount /dev/cdrom
# eject /dev/cdrom

Nieuw schijfje erin, en je mount de cddrive op de plek waar hij daarnet ook zat met:
# mount /dev/cdrom /pad/waar/deze/daarnet/gemount/was

En met CTRL-ALT-F7 ga je met de installatie verder waar je gebleven was.

Verwijderd

Topicstarter
http://members.home.nl/binkynetworks/kdedesktop_1.JPG

Zo ziet het er nu uit! MAARR het is de bedoeling dat ik ook de kde applicaties kan draaien onder windows. Het gaat me dus niet om de shell alleen.

Greetz

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 22:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 22:14:
http://members.home.nl/binkynetworks/kdedesktop_1.JPG

Zo ziet het er nu uit! MAARR het is de bedoeling dat ik ook de kde applicaties kan draaien onder windows. Het gaat me dus niet om de shell alleen.

Greetz
Je zult dan de broncode van al je "KDE applicaties" (wat je hier trouwens mee bedoelt weet ik niet) moeten pakken, deze herschrijven naar Windows (denk aan de organisatie van je filesysteem bijvoorbeeld, maar er is vast veel, heel veel dat je zult moeten aanpassen), en het ook nog eens gecompileerd zien te krijgen.

Op z'n Hollands gezegd: kun je vergeten!

Maak lekker een dual-boot met Windows XP, en gebruik je Windows als je wilt gamen, en voor de rest gebruik je Linux.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 22:27:
[...]

Je zult dan de broncode van al je "KDE applicaties" (wat je hier trouwens mee bedoelt weet ik niet) moeten pakken, deze herschrijven naar Windows (denk aan de organisatie van je filesysteem bijvoorbeeld, maar er is vast veel, heel veel dat je zult moeten aanpassen), en het ook nog eens gecompileerd zien te krijgen.

Op z'n Hollands gezegd: kun je vergeten!

Maak lekker een dual-boot met Windows XP, en gebruik je Windows als je wilt gamen, en voor de rest gebruik je Linux.
heb je al op de link gegeken aan het begin van deze topic :)

Verwijderd

Zeker, heb jij gezien hoe je padnamen er dan uit zien?
Daar is in windows niet mee te werken natuurlijk!

Met cygwin werk je vanuit een kunstmatig gecreeerde root, niet vanuit de root van je echte filesysteem (die is er niet in Windows). Is dus hadrstikke fijn om scripts te bouwen etc, maar niet om als dagelijkse desktop te gebruiken (imho).

Wil je nou een KDE desktop op je Windows in plaats van je explorer.exe (dat kan afaik niet), of ernaast (daar hebben ze het hier over).

Zelf met Services For Unix (op zich mooi spulletje) heb je /dev/fs/C/ nodig om op C: te komen. Daar is toch dagelijks niet mee te werken?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 12:49 . Reden: typo ]

Verwijderd

Als je enkel het KDE uitzicht wil hebben in windows, kun je best eens langs gaan bij LiteStep en deze theme downloaden

Ik heb hem ook eens geprobeerd. Best leuk. Je hebt ook je multiple desktops, een benadering van de look and feel van KDE en kun je voor de rest netjes je windows applicaties draaien.

Verwijderd

Topicstarter
het gaat me er eigenlijk om om konqueror, koffice en al die applicaties in windows te kunnen gebruiken. Dus naast de standaard windows applicaties. Een shell is leuk maar in 1e instantie gaat het me om de "K-xxx" applicaties, zoals al eerder genoemd Koffice bijvoorbeeld.

greetz

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 13:49:
het gaat me er eigenlijk om om konqueror, koffice en al die applicaties in windows te kunnen gebruiken. Dus naast de standaard windows applicaties. Een shell is leuk maar in 1e instantie gaat het me om de "K-xxx" applicaties, zoals al eerder genoemd Koffice bijvoorbeeld.

greetz
Misschien zeg ik nu iets stoms hoor, maar waarom draai je dan niet gewoon Linux/FreeBSD/andere unix?
Want het is zeg maar net als dat je met een formule1-auto op de openbare weg wilt gaan rijden...

Verwijderd

_JGC_ schreef op 04 februari 2004 @ 00:31:
Ik heb hier een terminalserver met Archlinux met daarop Gnome en KDE. Kan ik ook elk gewenst programma in Cygwin toveren. Is dat zou speciaal? Nee, het ziet er fullscreen precies hetzelfde uit als met native XFree86.
Hey heb jij al een terminalserver4linux draaiende...? Ik ben er toch al een tijdje mee bezig maar nog niet gelukt, wat zijn jou bevindingen?

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 13:49:

greetz
Even een kleine uitleg:

KDE is een desktop applicatie ontworpen voor Linux. Cygwin is een applicatie om een Linux-achtige schil over Win* heen te bouwen. Cygwin is géén Linux. Er is wel een KDE port voor Cygwin.

Als je dus KDE-applicaties wil draaien onder Cygwin zul je op zoek moeten gaan naar Cygwin-ports van deze applicaties. Voor OOo is er wel één dacht ik, maar OOo draait natuurlijk ook gewoon native onder Win*.

Samenvatting: software draait onder Linux (en via de X-Server en de Qt libraries van KDE krijg je wat op je desktop te zien). Software draait ook (mits port beschikbaar) onder Cygwin, maar aangezien dat een schil over Linux is, mis je allerlei resources en functionaliteit.

Nogmaals, niets staat je in de weg om het te proberen. Ga naar KDE-Cygwin en volg de instructies.

Pagina: 1