[WD 120 GB S-ATA] Schijf vertoont kuren...

Pagina: 1
Acties:

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 16:41
Beste tweakers,

Ik heb 1 120 GB S-ATA schijf van Western Digital, welke werd geleverd met mijn nieuwe machine.

De schijf heb ik gepartitioneert in 2 delen, G: & H: (Mocht deze info nutting zijn) - Mijn boot HDD is een 40 GB IDE schijf van Maxtor die ook weer in 2 partities is ingedeeld. Ook hangen in mijn systeem nog 1 80 GB Maxtor schijf, gepartitioneert ja, en 1 NEC DVD RW & een LGE DVD speler.

Het probleem is als volgt; Soms verdwijnt mijn S-ATA schijf tijdens het gebruik van mijn PC, en krijg ik een info ballonnetje met de melding dat er niet geschreven kan worden naar "G:\MFT$"

Nu neem ik aan dat MFT$ staat voor de Master File Table, en dat deze niet beschrijfbaar is omdat Windows de verbinding met de schijf is verloren.

Nu zit ik te denken aan een aantal mogelijkheden:

A: De schijf is kapot - zeer goed mogelijk, alleen heb ik geen programma om het mee te testen, ook WD heeft niks op hun site staan dat S-ATA kan controleren.

B: Windows heeft een of ander... iets ingesteld waarvan ik geen flauw idee heb.

Ook de logboeken van Windows vertellen me niks wat hier mee te maken kan hebben...

Mijn systeemspecs:

Windows XP SP1 + Alle Windows Updates tot 03-02-2004
AMD Athlon 3000+
Asus A7V600 met BIOS 1006
1024 MB DDR SDRAM
Maxtor 40 GB @ 7200 RPM IDE 0 Master
Maxtor 80 GB @ 7200 RPM IDE 1 Master
NEC ND-1300A IDE 0 Slave met laatste firmware
LG DVD speler IDE 1 Slave
Western Digital 120 GB @ 7200 RPM SATA 1
ATI Radeon 9700 Pro
Soundblaster Audigy 2

Voor alle apparatuur zijn de laatste firmwares, patches en updates geinstalleerd. Ik heb geen idee waar ik nog meer kan kijken: De FAQ heb ik doorgenomen, het forum doorzocht en ik heb op WD's site gekeken, zonder enig resultaat.

En ja, ik realiseer me dat er al een topic over S-ATA aan de gang is op SATA schijf na 10 minuten verdwenen, maar dit gaat volgens mij niet over mijn situatie.

Alvast bedankt... ;(

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

gokje: je hebt toch geen 5 primairy partities hoop ik :?

Als je hier http://www.wdc.com/en/products/products.asp?DriveID=56 op de laatste tab klikt zie je Data Lifeguard tools en diagnostic staan. Heb je daar niks aan ?

[ Voor 61% gewijzigd door Madrox op 04-02-2004 09:49 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:51

LopeZ

Too much is never enough

Ik vraag me af wat voor een voeding jij gebruikt, ik kan me heel goed voorstellen dat bijv een 300watt zoveel componenten niet trekt :)

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:54
Heb hetzelfde probleem met mijn 2de HD (SATA Maxtor 120 gb). Ook deze verdwijnt ook uit windows. Ik ga een nieuwe s-ata kabel proberen.

Specs:
Intel 3 Gig
512 DDR
74 Gb WD S-ata 0
120 Gb Maxtor S-ata 1
Ati 9800 Pro
DVD-lezer
DVD-Brander

Ben benieuwd of er iemand een oplossing weet.

• Zodiac
Madrox: Die tools heb ik al geprobeerd. Het WDLDIAG programma ziet wel mn Maxtor schijven, maar niet de Western Digital.

LopeZ: 300 Watt voeding van FPS - Ik heb geen idee of dit genoeg is of niet, maar alles start op zoals het moet. PC is nog nooit uitgevallen of vastgelopen. En het lijkt me sterk dat ie door een stroomtekort de schijven niet meer kan benaderen; Dan zou de schijff van mn systeem "verdwijnen", toch?

Ik ga nu even de "VIA VT8237 & VT6420 Serial ATA RAID Controller Driver" van http://www.viaarena.com/?PageID=310 downloaden, kijken of dat iets uitmaakt.

De schijf heb ik op dit moment even uitgetrokken... Mocht ie aan het aftakelen zijn, dan wil ik eerst alles op DVDs branden, voordat ik naar de winkel ga om em om te ruilen.

• Zodiac
Bring Up My Post :)

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

hoezo ? Heeft die Via-driver niet geholpen ?

• Zodiac
Neeps...

Heb nu de SATA kabel vervangen met een andere die bij dat moederbord kwam, en hij heeft nu vanaf 15:00 gewoon gedraaid zonder problemen. Meh... we zien wel wat 't wordt. Toch bedankt.

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02 22:15
ik heb ook een a7v600 en me buurjongen een a7n8x en we hebben allebei ook problemen met de sata schijven, hij een 120 gig maxtor en ik een 80 gig maxtor. Ik heb er nu een hitachi 80 gig bij gehangen en die als boot schijf. Hij begint nu wel weer iedere keer chkdsk uit te voeren als ik me pc aanzet. Ik denk dus dat het wat met Asus te maken heb ofzo want het is misschien wel heel toevallig dat we er allemaal last van hebben

GoT a clue? Specs

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dat het perse aan Asus zou liggen betwijfel ik, jij en je buurjongen hebben 2 heel verschillen mobo's. Zou eerder denken aan de chipset, bijv. via ?

ps: ow wach, hij heeft A7n-*** ? Da's een Nvidia chipset. Misschien hebben alle niet-Intel chipsets er wel last mee, of zitten er nog kinderziektes in de S-ata architectuur. Leuk he, om beta-tester te zijn :O

[ Voor 43% gewijzigd door Madrox op 06-02-2004 19:26 ]

Pagina: 1