Sitecom Router + Sitecom netwerkkaart: geen internet

Pagina: 1
Acties:

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
Heb net dus ruim 3 uur bij een vriendin zitten kloten om internet werkend te krijgen.

Het betreft een campus@maastricht aansluiting die via het mac-adres via dhcp internettoegang toewijst.

De router (sitecom 4ports xdsl/broadband router) heeft internet. Op één van de poorten is een hub aangesloten, waar 3 mensen ook internet hebben. Op een andere poort van de router is de internetaansluiting ook goed.

De computer waar het om gaat, zat ook direct in de router.

Bij het opstarten van windows (98) krijgt hij keurig een ip-adres (192.168.0.4), de correcte dns servers (van de provider) worden weergegeven, gateway en dhcp server staat netjes op 192.168.0.1

Echter: internet explorer kan geen verbinding weergeven. Via winipcfg vrijgeven en verniewen zorgt voor een 169...... adres, of hij hangt (gewoon te lang geen respons).

Wat ik allemaal heb geprobeerd:
- Een laptop met xp op dezelfde kabel aangesloten: perfect werkend internet.
- Windows 98 tweede editie overnieuw geïnstalleerd (complete format c:) --> zelfde resultaat.
- laatste drivers van sitecom geinstalleerd (LN-20 PCI fast eth. adapter), deze waren al hetzelfde als die op de bijgeleverde cd. geen resultaat.
- toen oude isa modem verwijderd, en de netwerkkaart verplaatst naar ander pci-slot, geen resultaat, maar na draaien van de diagnostic utility --> ineens wel toegang tot internet! we waren blij, outlook express ingesteld (en mail opgehaald), beetje gesurft, beeldschermdrivers gedownload, maar na opnieuw opstarten: zelfde probleem!!!!! Die diagnostic utility bood geen uitkomst meer.
- netwerkkaart heeft standaard irq 11 toegewezen, ik heb dit via bios naar 9 veranderd (zonder andere apparaten op irq9) --> geen resultaat.
- DUN 1.4 update--> geen resultaat.

ik was ten einde raad, helemaal omdat als ie zou werken, het toch niet echt betrouwbaar zou zijn.
De router, kabelmodem en hub stonden in een kamer van een huisgenoot die op slot was, ik kon daar dus niet bij.
Via andere computers en de laptop kon ik wel in de setup utility, de computer kwam netjes tevoorschijn in de pc lijst, met computernaam en ip.
Firmware is 16.20, volgens mij. Ik ben er natuurlijk niet meer, maar ik heb uiteindelijk de tip gegeven om een andere netwerkkaart te proberen, aangezien het mij lijkt dat deze gewoon niet helemaal compatible is in deze computer (een pII-233, weet verder niet wat voor mobo)

De complete computer had ze ook een keer naar paradigit gebracht, waar hij volgens mij op een intern netwerk wel een goede ping gaf. Overigens werkte het pingen naar 192.168.0.1 ook niet als er geen internet was (uiteraard wel toen het er even wel was).

Hebben jullie nog tips? Toch echt proberen de firmware van de router te updaten? Of is het proberen van een andere netwerkkaart niet zo'n slecht plan (voor mijn part probeert ze zo'n realtek 8139, dit is iets nieuws van sitecom).

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Nou dit klinkt niet echt als een hardware probleem hoor. Het lijkt er meer op dat je browser ergens niet goed ingesteld staat maar ik durf niet te voorspellen hoe je dat doet met IEX5 ofzo? Igg vermoedelijk als "LAN" instellen.

Kun je wel pingen naar buiten? Naar de router en de andere pcs?

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
dat lijkt me niet, aangezien hij na een verse windows install ook niet werkte, en toen hij gewerkt had, na opnieuw opstarten ook niet meer (geen instellingen veranderd..)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

sitecom gebruikt een realtek 8139 chipset

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Heb dezelfde netwerkkaart al enkele malen correct draaiend gehad onder Windows 98/2000/XP, op verschillende machines, dus dat mag niet uitmaken.
Op 1 machine had ik echter het volgende probleem:
Onboard SoundCard had IRQ 5
SBLive! pikte zelf een IRQ in (weet niet meer welke).
Netwerkkaart (Sitecom Fast Ethernet LN-020) kon geen IRQ meer verkrijgen.
Oplossing: in BIOS alle IRQ's op 'auto' gezet.