Toon posts:

Shuttle SN41G2 Te Warm

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Sunon fan van mijn shuttle vervangen door een Noiseblocker S1
Specs:
• Luchtverplaatsing: 38,00 m³/u
• Geluidsproductie: 11 dB(A)
• Toerental: 1500 omwentelingen/min

Ik dacht: mooi van dat lawaai zijn we af... Maar na een paar uur gamen viel opeens mun pc uit. En dat rode lampje van CPU Overheated stond aan...(kheb shut
down temperatuur uitgezet).

Toen heb ik geprobeerd om er een andere fan achter te plaatsen (papst) maar dat hielp ook niet. Maar ik vind het vaag omdatie in de bios niet warmer word dan 57 graden en onder gewoon windows hoger dan 85 graden( stond in het boekje).
Hij valt zelfs uit als ik niks aan het doen ben! :(
Wat moet ik hiermee?

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 22:24:
Specs:

Ik dacht: mooi van dat lawaai zijn we af... Maar na een paar uur gamen viel opeens mun pc uit. En dat rode lampje van CPU Overheated stond aan...(kheb shut

Toen heb ik geprobeerd om er een andere fan achter te plaatsen (papst) maar dat hielp ook niet. Maar ik vind het vaag omdatie in de bios niet warmer word dan 57 graden en onder gewoon windows hoger dan 85 graden( stond in het boekje).
Wat moet ik hiermee?
Er zijn meer onderdelen in een pc, met namen in een klein tosti ijzer als een barebone die gekoelt moeten worden. Zit er ook een 220w voeding in met een intake fan aan de binnenkant? In dat geval brengt dat je voeding om zeep. Dan wordt nu aanzienlijk warmere lucht door je voeding heen gejaagt zelfde geld voor je mosfest.

• Seth_Chaos
  • Niet online
Seth_Chaos schreef op 03 februari 2004 @ 22:30:
[...]

Er zijn meer onderdelen in een pc, met namen in een klein tosti ijzer als een barebone die gekoelt moeten worden. Zit er ook een 220w voeding in met een intake fan aan de binnenkant? In dat geval brengt dat je voeding om zeep. Dan wordt nu aanzienlijk warmere lucht door je voeding heen gejaagt zelfde geld voor je mosfest.
PS. Een processor die idle al bijna 60 graden wordt lijkt me niet echt verantwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon die standaard voeding 200 watt dacht ik? Maar die voeding word idd wel errug warm. Maar wat kan ik er tegen doen?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:46

Epsilon

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 22:36:
Ik heb gewoon die standaard voeding 200 watt dacht ik? Maar die voeding word idd wel errug warm. Maar wat kan ik er tegen doen?
Wat dacht je van de originele fan er terug inzetten?

Die fan is nou eenmaal nodig als je op een BEETJE fatsoenlijke temperatuur wilt werken (lees gamen oid, dus dat het boeltje belast wordt).

• PhaeTom
  • Laatst online: 10-02 15:41
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 22:24:
Specs:

Wat moet ik hiermee?
Dit word binnenkort een [CM} topicje, je kan er natuurlijk een leuke mod van maken en een fan aan de buitenkant erop schroeven op lage toeren. Zo'n shuttle werkt toch ook met een heatpipe cpu-UNIT? dat is dus al iets warmer dan een standaard koeler. Dus moet je wel een sterke casefan hebben. Wat zijn je case temp vershillen tussen de fans?

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 16:14
ik had het zo!

Afbeeldingslocatie: http://www.robbynaish.nl/computer/shuttle.jpg

Nauwelijks hoorbaar (ook voedingsfan vervangen) en goede temps. mijn XP2000 was zelfs in de zomer rond de 47 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door robbynaish op 03-02-2004 23:40 ]

• Seth_Chaos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 22:36:
Waterkoeling nemen of een grotere fan met fan adapter gebruiken zoals hier boven al wordt aangegeven. De fan vervangen werkt alleen bij systemen met wat lagere spec's. En is de noordbridge actief gekoelt? Mocht dat niet zo zijn dan is een noiseblocker wel erg mager.

• Swandertj
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Oh, dus jij bent die Icefreak die m'n shuttle wilde kopen :P. Nou ik moet je zeggen, een noiseblocker S1 is veel te zwak. Echt waar, te weinig airflow om je kast goed koel te houden. Ik heb een Noiseblocker S3 erin zitten en daarboven een 60 mm fannnetje om alles koel te houden, maar een S1 is gewoon veel te zwak om de shuttle goed koel te houden.

Dus de oplossing... een fan kopen met meer airflow!

http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/v0ax_/

Verwijderd

Topicstarter
robbynaish schreef op 03 februari 2004 @ 23:37:
ik had het zo!

[afbeelding]

Nauwelijks hoorbaar (ook voedingsfan vervangen) en goede temps. mijn XP2000 was zelfs in de zomer rond de 47 graden.
Dan ga ik eens ff kijken of dat werkt :)

Verwijderd

Zou je er evt. wel een Papst 80mm fan in kunnen zetten of is deze ook te zwak? Ik sta namelijk ook op het punt om de 80mm Sunon fan te vervangen door een 80mm Papst. Daarnaast wil ik ook de 40mm fan in de voeding vervangen door een 40mm Papst.. Gaat dat goed komen?

• Swandertj
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 08:26:
Zou je er evt. wel een Papst 80mm fan in kunnen zetten of is deze ook te zwak? Ik sta namelijk ook op het punt om de 80mm Sunon fan te vervangen door een 80mm Papst. Daarnaast wil ik ook de 40mm fan in de voeding vervangen door een 40mm Papst.. Gaat dat goed komen?
Een Papst fan is mogelijk, eentje zoals deze is wel goed (moet natuurlijk genoeg airflow hebben)

Papst fan 8412 NGM
Luchtverplaatsing: 58 m³/h
Geluidsproductie: 26 dB(A)
Toerental: 2600 omwentelingen/min
Spanningsbereik: 8 - 15 V
Vermogen: 1,3 W

en waarom de voedingsfan vervangen? Ik vind deze persoonlijk geen lawaai maken.

Verwijderd

Ik heb ook de fan vervangen, en kreeg inderdaad vervelende bijverschijnselen bij toerentallen onder de 2000. Knal er dus een redelijke fan in. Verder zou ik toch nog eens verifieren of je heatpipe spul nog wel goed zit. Als je fans hebt verwisseld heb je automatisch de kap om de radiator heen aangeraakt. Wellicht dat er iets verschoven is?

Hou ook in de gaten dat bekabeling in shuttles de airflow erg kan benadelen. Hou t een beetje opgeruimd.

En in je bios kun je wat instellingen aanpassen omtrent het uitschakelen bij hoge temps, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Succes!

(Bijna vergeten: zet in je bios de snelheid van de fans op "auto". Als ie de snelheid na een tijdje omhoog gooit kan ik je vast vertellen dat je inderdaad een snellere fan nodig hebt)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 09:04 ]

• Seth_Chaos
  • Niet online
Swandertj schreef op 04 februari 2004 @ 08:41:
[...]

Een Papst fan is mogelijk, eentje zoals deze is wel goed (moet natuurlijk genoeg airflow hebben)

Papst fan 8412 NGM
Luchtverplaatsing: 58 m³/h
Geluidsproductie: 26 dB(A)
Toerental: 2600 omwentelingen/min
Spanningsbereik: 8 - 15 V
Vermogen: 1,3 W

en waarom de voedingsfan vervangen? Ik vind deze persoonlijk geen lawaai maken.
Deze maakt meer lawaai ik had hem ook in mn kast. Mischien komt het omdat deze fan op volle snelheid draait en de sunon fanspeed controled wordt.

Nog een tip voor shuttle eigenaren met een 200w voeding. Er is achter de voeding net genoeg uitsparing, om een stille 80mm fan te plaatsen. Laat deze lucht de kast inblazen. Dit verlaagt je NB temp drastisch, en je cpu temp gaat ook iets naar beneden.

[ Voor 19% gewijzigd door Seth_Chaos op 04-02-2004 13:23 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:11
Een geluidsproductie van 11dB is vrijwel ongemogelijk, aangezien 20dB eigenlijk al totale stilte is. Een fan van 26dB is al erg stil te noemen, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je ineens een rotherrie te horen krijgt ;)

The devil is in the details.

• Swandertj
Ja, en als je de fan op halve snelheid zet, dan blijft de temp ook nog redelijk. Ik heb een Noiseblocker S3 op volle snelheid draaien, en ik hoor em nauwelijks. Zit een fancontroller aan vast (gratiz erbij) maar gebruik deze bijna nooit (af en toe als ik aan het msn'en ben :D)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag ff een 120 mm papst koeler geleent en nu zijn mun temps 47 graden :) .
Ik ga denk ik mijn Noiseblocker S1 vervangen door een... jawel S3 en dan die S1 voor achter de voeding. Kijken hoe dat werkt.
Bedankt mensen voor de adviez _/-\o_

Verwijderd

Relaxt! Ik ga denk ik toch voor de 80mm (cpu) en 40mm (psu) fans van Zalman. Heb al van meerdere mensen gehoord dat je je systeempje zo fluisterstil krijgt! Ben nu nog druk bezig met te bedenken hoe ik een Zalman HP80 koeler passend krijg in de Shuttle op mijn ATi Radeon 9700 :D

Verwijderd

Topicstarter
Net mun S1 vervangen door S3...
Kijken wat het opleverd...
Niet zoveel blijkt: temps weer in bios en windows rond de 60 graden :( .
Met een 80mm fan erachter op ook...(mun 120mm fan past niet meer)
Ik zat al wel aan waterkoeling te denken... iemand ervaring?

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

Sedat

Tweaker...

Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 09:44:
Relaxt! Ik ga denk ik toch voor de 80mm (cpu) en 40mm (psu) fans van Zalman. Heb al van meerdere mensen gehoord dat je je systeempje zo fluisterstil krijgt! Ben nu nog druk bezig met te bedenken hoe ik een Zalman HP80 koeler passend krijg in de Shuttle op mijn ATi Radeon 9700 :D
Indien je je ATI wil koelen met een zalman.. moet je nog een HP-50 erbij kopen.. de achterkant van de HP-50 op de voorkant van je kaart.. en de hp80 op de achterkant.. zo past het allemaal in de kast en wordt het goed genoeg gekoeld..

• Swandertj
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 22:23:
Net mun S1 vervangen door S3...
Kijken wat het opleverd...
Niet zoveel blijkt: temps weer in bios en windows rond de 60 graden :( .
Met een 80mm fan erachter op ook...(mun 120mm fan past niet meer)
Ik zat al wel aan waterkoeling te denken... iemand ervaring?
Brakke CPU diode? Mss is er iets fout gegaan met het aanbrengen van de koelpasta. (gebruik de spacer die erbij zit niet, is niet eens nodig, en het scheelt weer wat)

en dat het zo warm wordt... tja logisch, een shuttle is gwoon een mini toaster!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:15
Swandertj schreef op 19 februari 2004 @ 16:19:
[...]

Brakke CPU diode? Mss is er iets fout gegaan met het aanbrengen van de koelpasta. (gebruik de spacer die erbij zit niet, is niet eens nodig, en het scheelt weer wat)

en dat het zo warm wordt... tja logisch, een shuttle is gwoon een mini toaster!
Ehm welke koelpasta? En wat zijn jouw temps dan?

• PietProem
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-02 11:00

PietProem

n/a

Ik gebruik de koperen spacer wel en ik heb goedkope syntetische pasta gebruik.
Mijn temperatuur is rond de 44 graden (AMDXP 2500 Barton welke ik laat draaien op 1900MHz) met mijn 12cm fan mod.

Plaatjes van de fan mod staan op http://forums.sudhian.com...m?catid=46&threadid=51718

• Swandertj
amd_at_primus schreef op 19 februari 2004 @ 19:51:
[...]

Ehm welke koelpasta? En wat zijn jouw temps dan?
Ik gebruik zelf Artic-Silver III, een heel dun laagje dat je er bijna door heen kan kijken. Idle is m'n CPU zo rond de 38 graden en stressed rond de 48. Ik gebruik zelf de S3 fan en in de zomer zit er nog een fan boven in de kast (60mm) die wat lucht naarbinnen blaast. Als ik deze in de winter zou gebruiken scheelt het ook weer een graad of 3. M'n 3d kaart haalt de lucht vers uit de zijkant, want daar zit een raampje met daarin een gat voor de de fan van mn kaart. Scheelt ook weer natuurlijk ;).

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik een ander probleem :( .
Nu valt mun shuttle steeds uit als ik een spelletje wil doen!
En ook als ik 3 fans aansluit(voor CPU, Mobo en achter 12cm) doet er maar 1!
Echt vaag, weet iemand wat ik moet doen?

• Swandertj
Ik zou als ik jou was die 12cm fan NIET aansluiten op je moederbord sinds dat deze iets teveel ampere vragen van je moederbord, wat niet tengoede komt. Dus gebruik voor de 12cm fan een 3 op 4 pin adapter. Verder moet je in je bios de fancontrol iets instellen.

Het kan ook dat 2 fan aansluitingen kapot zijn, bij mij is er ook 1tje dood :(

Verwijderd

Topicstarter
Swandertj schreef op 23 februari 2004 @ 19:34:
Ik zou als ik jou was die 12cm fan NIET aansluiten op je moederbord sinds dat deze iets teveel ampere vragen van je moederbord, wat niet tengoede komt. Dus gebruik voor de 12cm fan een 3 op 4 pin adapter. Verder moet je in je bios de fancontrol iets instellen.

Het kan ook dat 2 fan aansluitingen kapot zijn, bij mij is er ook 1tje dood :(
Ik heb vdaag ff salland gebeld en het lag aan het mobo zeiden ze... Morgen ff trug brengen en kijken wat er uit komt...
Pagina: 1