Toon posts:

LaCie externe HD-USB powered ? groot prijsverschil.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eens aan het zien voor een externe HD om mijn totale gegevens op te zetten en kwam op LaCie uit. Liefst een min. 80 gb. Nu valt het mij op dat de HD die USB powered zijn en de gewone HD nogal in prijs verschillen. Is het in de praktijk nu echt handig een schijf te hebben die geen AC adapter nodig heeft? Heb er geen ervaringen mee. Dus graag wat meningen.
Wel handig lijkt mij het om een niet te groot formaat te hebben om hem mee te kunnen nemen indien nodig.
Iemand verder die een ander merk adviseert?

Bedankt ,
Ellen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb een target 3,5" netstroom powered kastje. die extra voeding is net een drempel om hem mee te slepen eigenlijk. net jammer. wat je wel kan doen, als je de schijf maar op 2 locaties nodig hebt, is 2 losse usb kastjes + voeding kopen, dan heb je dus 2 voedingen, en dan hoef je de voeding niet steeds mee te slepen. ben je nog veel goedkoper uit dan met een Lacie.

[ Voor 9% gewijzigd door smvs op 03-02-2004 22:55 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Ik zelf heb een 2,5" case met een 30GB schijfje erin.. USB powered. Ik denk dat die 3,5" toch een beetje te veel van je USB controller vragen; bij mijn case zit zelfs al een extra USB connector voor extra stroom..

Collega van me heeft een 60GB schijfje erin zitten; werkt ook perfect..

Voordeel van dat ding is, dat je hem gewoon in je borstzakje kan stoppen, enige nadeel vind ik nog de usb kabel, maar daar is overheen te komen.

(Nadeel is natuurlijk wel dat 2,5"wat duurder is; ik was klaar voor 120 euro; daar heb je zowat een 80GB 3,5"voor)

Pvouput live

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zelf heb een 2,5" case met een 30GB schijfje erin.. USB powered. Ik denk dat die 3,5" toch een beetje te veel van je USB controller vragen; bij mijn case zit zelfs al een extra USB connector voor extra stroom..
Daar sla je de spijker op de kop. De 2.5" (laptop) schijven zijn erg zuinig, dus kunnen ze af met de 500mA die USB kan leveren. De 3.5" (desktop) schijven slurpen altijd iets van 12W, gewoon teveel om uit de USB te kunnen halen.
(Nadeel is natuurlijk wel dat 2,5"wat duurder is; ik was klaar voor 120 euro; daar heb je zowat een 80GB 3,5"voor)
Dat is idd deel 2 van het verhaal. De zuinigere (en meestal iets tragere) 2.5" disks zijn aanmerkelijk duurder dan hun grotere broertjes.

Wat is wijsheid? Als je de portabiliteit van je nieuwe aanwinst hoog in het vaandel hebt ben je beter uit met een USB powered diskje; gewoon meeslepen en aansluiten, hoef je niet ook nog te zeulen met een adapter.
Gaat het je alleen om een externe data-opslagoplossing (als backup of om thuis snel data tussen 2 pc's te kunne gebruiken) en verwacht je er niet veel mee rond te sjouwen, dan ben je net zo goed geholpen met een goedkopere 3.5" disk met aparte voeding.
Choice is yours.

Wat betreft het merk: LaCie zijn wel de echte bikkels wat betreft externe dataopslag ;) Andere merken zijn ook goed, maar wat Eizo is voor beeldschermen, dat is LaCie voor externe hdd's :)