[fedora core1][laptop]processorfan draait veel

Pagina: 1
Acties:

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb vandaag fedora core 1 op mijn laptop (acer aspire 1300) geinstalleerd. op zich werkt het heel mooi en nog geen problemen tegengekomen. op 1 irritant dingetje na. de processorfan draait heel regelmatig (+- elke 2 minuten een minuut). voor de mensen die niet bekend zijn met de aspire 1300: het ding is vrij lawaaiig.

onder windows XP had ik dit probleem ook. dit kon echter opgelost worden door een processor driver update die van de acer site te downloaden was te installeren.

nou neem ik aan dat er ook zoiets voor linux is, alleen mijn zoekpogingen ten spijt, ik kan het niet vinden.

ik hoop dat jullie hier wat op weten. anders ben ik bang dat linux snel van mijn laptop gaat verdwijnen. :'(

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Maak je gebruik van ACPI of APM? Zo ja wordt alle hardware goed herkend bij het booten?

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 22:09:
Maak je gebruik van ACPI of APM? Zo ja wordt alle hardware goed herkend bij het booten?
Ik heb geen idee welke ik precies gebruik, ik zit nu op stage, maar ik zal het vanavond even kijken. (ik neem aan dat er in fedora ook een "hardware" scherm zit waar ik dat kan zien?)
voor zover ik kon zien werd alle hardware goed herkent, op mijn wlan usb-stickje na, die werd helemaal niet gevonden. maar ik neem niet aan dat dat het probleem is.

als anderen nog andere suggesties/mogelijkheden hebben, hoor ik het graag.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 13:26
in /proc/acpi (als je acpi aan hebt staan) kan je verschillende dingen zien o.a. de temperatuur van de processor en de coolingmodes die daarbij horen.

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-02 19:48

Lancer

What the......

Mbv de kernel speedstep of cpufreq modules en een daemom als cpudynd (als rpm te vinden op http://dag.wieers.com) kun je de CPU snelheid laten aanpassen aan de load. Scheelt ook weer een boel lawaai.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

2.6 heeft hier standaard geloof ik ondersteuning voor, ik draai het iig op mij laptop icm powernow.

• Lancer

Lancer

What the......

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 12:29:
2.6 heeft hier standaard geloof ik ondersteuning voor, ik draai het iig op mij laptop icm powernow.
Fedora ook met een 2.4 kernel (speedstep; "modprobe speedstep-ich" voor een p4m)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Verwijderd

Lancer schreef op 04 februari 2004 @ 12:44:
[...]

Fedora ook met een 2.4 kernel (speedstep; "modprobe speedstep-ich" voor een p4m)
Ach ja, ik draai 2.6 vanwege de snelheid. Het werkt hier aanzienlijk lekkerder :)

Speedstep is neem ik aan alleen voor intel?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 12:46 ]

• Lancer

Lancer

What the......

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 12:45:
[...]

Ach ja, ik draai 2.6 vanwege de snelheid. Het werkt hier aanzienlijk lekkerder :)

Speedstep is neem ik aan alleen voor intel?
Voor de Athlons hebben we:
/lib/modules/2.4.22-1.2149.nptl/kernel/arch/i386/kernel/powernow-k6.o
/lib/modules/2.4.22-1.2149.nptl/kernel/arch/i386/kernel/powernow-k7.o

Verwijderd

Ey bedankt, weer wat geleerd :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Hier: http://sourceforge.net/projects/cpufreqd kan je een actief onderhouden frequency scaler vinden. Die speed-step module geeft slechts de mogelijkehid tot het aangeven welke snelheid moete worden gebruikt. Cpufreqd bepaald die frequentie a.d.h. van de systeem belasting, zodat je proc ahrder gaat werken als er wat te doen is.

Er is een aanpassing in de maak die de kernel-scheduler aanpast om de processor snelheid te laten afhangen van het aantal processen in de wachtrij, die dus nog iets beter moet zijn dan de daemon die er nu is.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 22:09:
ik gebruik apm naar het schijnt, in /proc is het bestandje apm te vinden, acpi zie ik niet staan, dit staat er in het bestand apm:
1.16 1.2 0x03 0x01 0xff 0x80 -1% -1
is dit goed of fout, want eerlijk gezegt zegt het me niks. ik zal eens ff kijken wat ik met de verdere reacties kan, iig bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door Magic op 04-02-2004 20:07 ]

• Magic
  • Niet online
Lancer schreef op 04 februari 2004 @ 13:25:
[...]
Voor de Athlons hebben we:
/lib/modules/2.4.22-1.2149.nptl/kernel/arch/i386/kernel/powernow-k6.o
/lib/modules/2.4.22-1.2149.nptl/kernel/arch/i386/kernel/powernow-k7.o
deze bestanden zie ik idd staan, alleen modprobe powernow-k7 geeft dat modprobe niet gevonden kan worden (command not found) hier zal ik eens ff op gaan zoeken.

okee, dat heb ik opgelost, ben naar /sbin gegaan en daar "./modprobe powernow-k7" ingevoerd, hierna zegt ie niks, klopt dat? feit blijft alleen dat ie nog steeds blaast als een orkaan :( of moet er nog een handeling uitgevoerd worden?

(sorry, quote ipv edit |:( )
ajvdvegt schreef op 04 februari 2004 @ 17:00:
Hier: http://sourceforge.net/projects/cpufreqd kan je een actief onderhouden frequency scaler vinden. Die speed-step module geeft slechts de mogelijkehid tot het aangeven welke snelheid moete worden gebruikt. Cpufreqd bepaald die frequentie a.d.h. van de systeem belasting, zodat je proc ahrder gaat werken als er wat te doen is.

Er is een aanpassing in de maak die de kernel-scheduler aanpast om de processor snelheid te laten afhangen van het aantal processen in de wachtrij, die dus nog iets beter moet zijn dan de daemon die er nu is.
ik heb deze nu geinstalleerd (denk ik iig). ik heb de source gedownload, ge-ungzipped, untarred, ./configure, make, make install. config filetje gekopieerd van /examples naar /etc en dan runnen met ./cpufreqd. het configfiletje lijkt in orde. alleen hier merk ik nog niks van. vergeet ik iets?

[ Voor 98% gewijzigd door Magic op 04-02-2004 21:53 ]

• Lancer

Lancer

What the......

Magic schreef op 04 februari 2004 @ 20:26:
[...]

deze bestanden zie ik idd staan, alleen modprobe powernow-k7 geeft dat modprobe niet gevonden kan worden (command not found) hier zal ik eens ff op gaan zoeken.
Wel als root uitvoeren. /sbin staat standaard in het zoekpad voor root
okee, dat heb ik opgelost, ben naar /sbin gegaan en daar "./modprobe powernow-k7" ingevoerd, hierna zegt ie niks, klopt dat? feit blijft alleen dat ie nog steeds blaast als een orkaan :( of moet er nog een handeling uitgevoerd worden?
Logisch, je hebt net alleen maar wat extra functies en procedures geladen.
k heb deze nu geinstalleerd (denk ik iig). ik heb de source gedownload, ge-ungzipped, untarred, ./configure, make, make install. config filetje gekopieerd van /examples naar /etc en dan runnen met ./cpufreqd. het configfiletje lijkt in orde. alleen hier merk ik nog niks van. vergeet ik iets?
Ik ben niet bekend met cpufreqd, alleen met cpudynd (zie ook eerdere post). Maar bij cpudynd is het zo dat je je profielen voor netstroom en accu moet configureren. Standaard op netstroom is alles uit de kast, terwijl op de accu er pas gescaled wordt.

In de kernel zit ook de laptop patch voor de disk. Deze zorgt er samen met bdflush voor dat het ext3 journal niet iedere paar seconden naar de disk wordt geschreven, maar eens in de bijvoorbeeld kwartier. Hierdoor kan je disk in standby. Gaat de accu weer langer mee.

Scripts om dit te sturen kun je vinden op

http://ltswww.epfl.ch/~dsanta/resources/dell-i8500-linux

of

http://www.gloudemans.info?5&2

Dit zijn acpi scripts (werkt imho beter dan apm op mijn laptop), maar zijn ook aan te passen aan apm.

Pagina: 1