Toon posts:

p4p800 ndl missende geheugendividers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer m'n ram synchroon te laten lopen aan m'n cpu,
m'n 2.4c draait standaard op een fsb van 240 maar ik kan nergens een optie vinden om ook m'n ram op die snelheid te laten lopen.
Volgens de manual zou er een CPU Ratio ingesteld moeten kunnen worden maar die optie zit er bij mij niet op.

Heb ik nu gewoon de pech dat ik een De Luxe had moeten kopen?

Welke settings moet je gebruiken om de cpu en het ram synchroon te laten lopen?

Overigens heb ik er momenteel maar 1 reepje in zitten om te testen hoe ver die zou willen maar ik krijg hem met geen enkele setting ook maar 1 mhz hoger dan de 200 8)7
Zou toch moeten kunnen als je standaard van cas2,5 naar cas 3 gaat.

Wie weet er precies hoe dit zit?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja, dit staat eerlijk gezegd in behoorlijk wat topics, maar bij deze:

Als je je mem speed manual instelt krijg je deze opties:
200 oftewel 1:1, 166/160 oftewel 4:5 en 133 oftewel 2:3 (mem:fsb)

Die snelheden staan dan ook gewoon stiekem voor de ratio's.

offtopic:
Dit is tevens de verklaring waarom bij de combi 200MHz FSB CPU met PC2700 geheugen, het geheugen op 160MHz gaat draaien.

[ Voor 38% gewijzigd door Voutloos op 03-02-2004 21:51 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Jup, was ik ook tegengekomen maar ik krijg de dan werkelijke waarde van het ram niet te zien.
Tijdens booten blijft m'n ram 200 aangeven terwijl ie dat voor de cpu wel correct aangeeft.

Ook Sisoft Sandra geeft geen hogere waarde te zien dan de 200fsb.

Vandaar dat ik dat niet zomaar geloofde en bovendien mist de CPU Ratio optie zoals op pagina 4.15 te zien is dus ook nog.

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
De CPU ratio die jij in de handleiding ziet staan is de multiplier. Maar aangezien die toch niet aan te passen is bij Pentiums is de optie helemaal niet zichtbaar in het BIOS. Waar je naar moet kijken is de DRAM Frequency en die moet je op 400MHz zetten om je geheugen synchroon aan de FSB te laten lopen. Probeer dit echter niet direct met de FSB op 240MHz want ik denk niet dat je geheugen dat gaat trekken >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ha!!
Nu geeft Sandra 'm wel goed weer.
2x241mhz bij 2.75v @ cas2.5
niet slecht voor het goedkoopste noname geheugen dat je maar kunt vinden.

Bedankt voor de opheldering of beter nog het wegnemen van mijn twijfels mede veroorzaakt door Sisoft.

Nu nog een 2e reepje scoren en een beetje mazzel hebben :9

Verwijderd

Topicstarter
scores met 2e reepje vallen nogal tegen tov mijn oude pc266.

Nooit aan gedacht maar blijkbaar liep dat oude ram al die tijd op een fsb van 192.
Dat ram liep ook op cas2,5 maar waarschijnlijk met nog wat agressievere timings.
Is toch welhaast onmogelijk zou je denken met Crucial pc2100 van 2,5 jaar oud.

Affijn, blijkbaar wel meer ram maar niet sneller.
Goed, destijds wel gekocht om z'n hoge OC-potentiëel maar een fsb van 192 op cas2,5 :?

Affijn, met die oude reepjes haalde ik iig een score van 5500 en met het huidige pc400 zit ik zo rond de 5300 met de laatste Sisoft Sandra.

Beetje wazig dit maar wellicht zit Sandra d'r naast.

Leek me iig wel interessant om nog ff te melden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tipje:

De term FSB (Front Side Bus) slaat enkel op de bus die de CPU met de northbridge verbindt. Mem draait dus nooit op een FSB :z - waar jij het over hebt heeft gewoon de memory bus ('membus' kan er ook prima mee door) :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1