Toon posts:

Asus P4C800-E Deluxe veranderd steeeds de bootsequence

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P4C800-E Deluxe moederbord, alleen heb ik problemen met dit moederbord.

Soms wanneer je aan het werk bent in Windows XP krijg ik eerst een time out van een harde schijf, vervolgens krijg ik een blauw scherm met een kernel_stack_inpage_error. Als ik de computer dan reset, dan moet ik eerst de bootsequence van mijn harde schijven weer veranderen.

Ik heb de volgende opstelling:

Op het moederbord zitten: 1 CDROM, 1 DVDROM, 1 CDWRITER, 1 DVD WRITER
(Vraag me niet waarom ik er 4 heb :))

Vervolgens heb ik een Promise Ultra 133 TX2 ata 133 controller, hierop zitten 4 harde schijven: 120 GB Maxtor, 160 GB Maxtor, 200 GB W&D, 250 GB W&D.

De sata promise controller op het moederbord krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat, normale harde schijven worden wel gezien door de controller, maar Windows kan het apparaat niet starten. Kan dit te maken hebben dat die een conflict heeft met de andere Promise controller?

Het moederbord heeft AI, en volgens mij ligt daar de oorzaak dat die dat steeds veranderd...

Als ik een extra HDD aansluit op de controllers van het moederbord, dan moet je elke keer als je de pc aanzet de volgorde van opstarten veranderen, omdat het BIOS 'denkt' dat die hdd op het moederbord als eerste moet...

Iemand een idee hoe ik dat AI uit kan schakelen, of waar het dan aan kan liggen.

Ik heb eens gezocht in de KB van M$, daar staat dat het moederbord defect kan zijn, maar dat lijkt mij niet het geval...

Verwijderd

Wat jij allemaal in de kast hebt hangen... Heb je de voedingspanningen in bedrijf gemeten? (Dus niet tijdens Bios boot maar als tie werkt.
Ik gebruik een P4C800 de luxe bord met Raid0 SATA en een WD schijf op de normale ATA. Kan alle bootvolgordes instellen en gebruiken zonder problemen.
Als de spanningen goed zijn is dit een raadsel helaas.

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bij mij werkt de voorgaande opstelling ook gewoon (2xS-ata Raid 0 HDD's+ 1 x IDE HDD).
Ik had ook even problemen met de raid0 opstelling via S-ata.
Zelfde als je beschrijft ovral zag ik m'n 2 harde schijven staan (als 1 array dan wel vanwege raid0) behalve wanneer ik XP ging installeren.

Maar met een diskette met nieuwe promise Raid drivers voor windows XP lukte het me wel. Die drivers kan je van de promise site afhalen.

Ik moest tijdens de intall van XP op F5 (of whatever er staat) drukken om een aparte drivers voor een SCSI apparaat te installeren. Ik weet niet of dat is vanwege mijn WD-Raptor schijven of dat dat altijd is...? In ieder geval, dan volg je gewoon de aanwijzingen. diskette erin en dan ging het vanzelf.

Met 4 schijven kun je evt een mooie raid array maken lijkt me (als je dat al zou willen natuurlijk).
Bootsequence 1x goed zetten en daarna heb ik het niet meer moeten veranderen.

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Ik heb PRECIES hetzelfde, dit dan met een P4C800 Deluxe. Ik heb 2x S-ATA WD Raptors in RAID 0 als boot schijven. Daarnaast heb ik nog een DVD-Brander en DVD speler op normale ATA133 (primary IDE). En als laatste nog twee S-ATA schijven op de overige twee S-ATA controllers.

Als ik de boot sequence goed instel is er niets aan de hand en loopt het prima. Maar zodra ik een extra hardeschijf, al dan niet tijdelijk, in mijn systeem hang dan verandert hij automatisch de boot sequence. Om dan te booten moet ik de sequence op mijn Raid Array (FT Array 1 ofzo) zetten anders krijg ik een zwart scherm en start m'n pc niet.

Hetzelfde als ik de hdd erna weer verwijder. Weer moet ik de boot sequence aanpassen om mijn pc te laten opstarten.

Ik denk zelf dat hij automatisch (AI :? ) de IDE hdd pakt omdat ik opstart van S-ATA RAID controller.

Ik ben erg benieuwd of er een oplossing (instelling?!) voor is. Ik heb alles al nagekeken en ook al (toen) de nieuwste bios geinstalleerd.

//edit: ik heb ff op de asus site gekeken, er staat nog wel een nieuwere bios (v11014) heb hem nog niet geprobeert, maar staat niet echt een fix voor dit 'probleem' in de changelog

[ Voor 9% gewijzigd door hannos op 03-02-2004 23:57 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 13:59

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Ik heb ook een p4c 800 e deluxe maar geen enkel probleem.
de promise raid controller uitgeschakelt in t bios, en aande onboard sata controller hangen 2 daimond max 9 schijven van 120gig. als raid configureren staat uitgeschakelt in t bios en op me ide controllers hangen 1 asus dvd rom en een nec 1300a dvd brander bijde op master ieder op een eigen kanaal.
Not a problem what so ever.

heb je in je bios aan staat voor de onboard sata controller dat ie als raid geconfigureert meot worden? zet dit dan uit dan worden die schijfen gewoon gezien als ide schijven.
verder zou ik zeker even proberen om een clean install van windows xp te doen en check even of je promise controller niet op een geshared irq zit.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Rcire
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-01-2025
Ik heb ook het zelfde met dit MB. Ik heb 2 Sata drives niet in raid. en verder een DVD writer en DVD rom aan de IDE. Ik heb laatst op de HCC een Removable harddisk kastje gekocht en op mijn IDE aangesloten. Zodra ik daar een nieuwe HD in stop boot mijn systeem niet meer (Dan wordt die removable als boot device geselecteerd zonder dat ik dat wil). Dus moet ik weer in de bios de goede drive selecteren. En natuurlijk als ik de removable drive er weer uit haal het zelfde! geen boot device aanwezig.
Ik heb dit ook bij de support van Asus gemeld (lijkt mij een bios probleem). Ik heb wel antwoord gehad maar geen oplossing.

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Dit probleem dat de Asus P4C800-E Deluxe de bootvolgorde steeds veranderd als er IDE disks worden bijgestoken/uitgehaald is bekend.

Het is een kleine bug die in de volgende bios updat wel opgelost zal worden (aldus asus).

Ikzelf heb:
- 2 maxtor SATA 120 Gb in RAID0 op de ICH5r,
- 2 maxtor PATA 80 Gb in RAID0op de Promise S378,
- 2 maxtor PATA 200 Gb als Primary master en Slave op het "gewone" IDE kanaal.
- Plextor PX708A, Pioneer DVD 106A als Secondary maxter en slave op het 'gewone" IDE kanaal

Zelfs als ik een USB HDD aansluit, en ik reboot, dan wilt de P4C800-E booten van op die USB disk. Als ik een 200Gb disk verwijder, staat de bootvolgorde weer niet tegoei..

Goed kijken dat je bootdevice juist staat, en je harddisk configuration (optie net daaronder in de bios) goed staat.

Bekend probleem dus, nog geen oplossing, wachten op bios update...

[ Voor 7% gewijzigd door Shaidar op 04-02-2004 10:14 ]

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Verwijderd

shaidar schreef op 04 februari 2004 @ 10:08:
Dit probleem dat de Asus P4C800-E Deluxe de bootvolgorde steeds veranderd als er IDE disks worden bijgestoken/uitgehaald is bekend.

Het is een kleine bug die in de volgende bios updat wel opgelost zal worden (aldus asus).

Ikzelf heb:
- 2 maxtor SATA 120 Gb in RAID0 op de ICH5r,
- 2 maxtor PATA 80 Gb in RAID0op de Promise S378,
- 2 maxtor PATA 200 Gb als Primary maxter en Slave op het "gewone" IDE kanaal.

Zelfs als ik een USB HDD aansluit, en ik reboot, dan wilt de P4C800-E booten van op die USB disk. Als ik een 200Gb disk verwijder, staat de bootvolgorde weer niet tegoei..

Goed kijken dat je bootdevice juist staat, en je harddisk configuration (optie net daaronder in de bios) goed staat.

Bekend probleem dus, nog geen oplossing, wachten op bios update...
Inderdaad, precies hetzelfde hier.

P4C800 E-deluxe
2x WD Raptor in RAID1
1x WD Caviar SE 120 GB
1x WD Caviar SE 80 GB in USB2-case

Met de USB-HD heb ik het ook. Elke keer komt mijn RAID-set onderaan de lijst met harde schijven te staan en moet ik het handmatig weer terugzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Dus even wachten op nieuwe update dan maar...

Weet iemand ook of het zo is dat de onboard Promise Controller botst met de Promise insteekkaart waar ik mijn harde schijven op aangesloten heb?

Windows kan dit apparaat niet starten nl.

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Welk apparaat kan ie niet starten? de PCI of de onboard versie?

Als ik m'n HDD's loskoppel van m'n onboard Promise S378 controller, dan staat ie ook in device manager als "cannot start"...

Heb je de goede drivers geintalleerd? Want je hebt 2 drivers daarvoor, eentje voor als ie als RAID gebruikt wordt, en eentje als gewone ide controller...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Verwijderd

Topicstarter
De onboard niet.

Ik heb alle drivers al geprobeerd... ze worden ook wel geinstalleerd, maar Windows wil dat apparaat gewoon niet starten...

Ook heb ik apparaatbeheer nog een SM-buscontroller staan. Ik zou niet weten wat dit is, en ik kan deze ook met geen mogelijkheid installeren...
Pagina: 1