Toon posts:

[sub] soldeersel -> weerstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wegens trillende bijgeluiden heb ik een aantal keren mijn logitech z-560 subwoofer opengeschroefd, maar daardoor heb ik een draadje half losgetrokken, waarna er een hoop gesoldeer aan te pas is gekomen. Nu is dat uiteindelijk opgelost door een nieuw draadje ertussen te stoppen, maar,

nu is de weestand tussen de + en - aansluiting op de subwoofer gedaald van 8 Ohm naar 7,2. Zou dit slecht kunnen zijn voor de versterker of heb ik nu gewoon fijn nóg meer bas? :Y)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Heb je de 8ohm ook gemeten of is dat de waarde die gegeven is? De Re van een 8ohms driver ligt meestal tussen de 6 en 7,5 volt, 7,2 is dus niet echt een vreemde waarde.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Topicstarter
m.m schreef op 03 februari 2004 @ 21:17:
Heb je de 8ohm ook gemeten of is dat de waarde die gegeven is? De Re van een 8ohms driver ligt meestal tussen de 6 en 7,5 volt, 7,2 is dus niet echt een vreemde waarde.
hiervoor wou de meter ook nog wel eens minder dan 8 ohm aangeven, maar vaak bleef ie netjes op precies 8 Ohm staan

• MM
  • Niet online

MM

Ik zou me er niet al teveel zorgen om maken. Wat wel leuk is is de conus bewegen tijdens het meten, dan krijg je pas leuke waarden :) (probeer maar eens)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die 8 ohm is natuurlijk impendantie, en geen weerstand.
Een gemeten weerstand van 8 ohm zegt niets over de impendantie.

• MM
  • Niet online

MM

Weerstand en impedantie zijn gelijk hoor, weerstand wordt alleen wat vaker gebruikt als woord.

Verwijderd

m.m schreef op 04 februari 2004 @ 08:40:
Weerstand en impedantie zijn gelijk hoor, weerstand wordt alleen wat vaker gebruikt als woord.
Weerstand en impedantie zijn 2 verschillende dingen.

DC-netwerken...
Weerstanden (het component) , condensatoren en spoelen hebben een vaste weerstand (R=U/I) => ze bieden altijd evenveel weerstand tegen de stroom.

AC-netwerken...
Hoeveel weerstand dat spoelen en condensatoren bieden tegen de stroom is NIET altijd gelijk, WEL frequentie-afhankelijk. De impedantie van weerstanden is hetzelfde als de weerstand van weerstanden.

In luidsprekers zit een spreekspoel en als je de weerstand meet, dan krijg je de weerstand en niet de impedantie, want de Ohm-meter zet gelijkspanning erop om te kunnen meten. De opgegeven impedantie wordt gemeten met een wisselspanning met bepaalde frequentie. Hoe hoger frequentie, hoe hoger de impedantie van een spoel.

Normaal gezien kan een goede soldering niks mis doen...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 08:52 ]

Pagina: 1