[Mengpaneel]Tips bij aankoop.

Pagina: 1
Acties:
  • 686 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Topicstarter
Hallo,

Ik zou graag een topic willen beginnen over mengpanelen. Ik werk veel met deze dingen, alleen nu wil ik er graag een kopen.
Voor de band hebben wij vaak Allen & Heath mengpanelen mee. Ik ben hier erg tevreden over.

Omdat ik weinig problemen met mengpanelen heb gehad zou ik niet weten waar ik op moet letten. Hier in dit topic wil ik dus wat tips gaan verzamelen. Wat dan natuurlijk ook voor anderen nuttig kunnen zijn :)

Ik wil in dit topic graag alleen praten over mengpanelen groter dan 12 kanalen. Merken al mcCript e.d. kunnen dus achterwege gelaten worden.

Waar moet volgens mijn mening op gelet worden:

1. Phantoom voeding
2. 2x Stereo sub kanalen.
3. Effecten kanaal(intern/extern)
4. Goede mute knoppen.

Graag zou ik ook merken willen horen, waar jullie niet tevreden over zijn.

Behringer is bijvoorbeeld een merk waar ik totaal ontevraden over ben. Hier heb ik mee gewerkt en is mij zeer slecht bevallen. vandaar dat bij dingen waar je op moet letten goede mute knop staat. in deze dingen zit een tik als je mute drukt. dit hoor je wel alleen als deze hard aanstaat. maar bij toneel ofzo is dit erg ieritand.

Heeft iemand ook meer info over digitale panelen? Zelf heb ik het idee dat ik liever knoppen in handen heb.

Panelen als Mackie d8b hoeft opzich ook niet besproken te worden, omdat eigenlijk niemand zo'n topic doorleest en dan zo'n mengpaneel koopt.

Ik hoop dat iedereen zijn ervaringen plaatst. en daardoor een topic ontstaat met veel info over panelen.
Hou het topic schoon! foto's mogen alleen houd ze klein! en geef direct de info over het panneel erbij!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 21:47
Looki schreef op 03 februari 2004 @ 19:38:
Hallo,

Ik zou graag een topic willen beginnen over mengpanelen. Ik werk veel met deze dingen, alleen nu wil ik er graag een kopen.
Voor de band hebben wij vaak Allen & Heath mengpanelen mee. Ik ben hier erg tevreden over.

Omdat ik weinig problemen met mengpanelen heb gehad zou ik niet weten waar ik op moet letten. Hier in dit topic wil ik dus wat tips gaan verzamelen. Wat dan natuurlijk ook voor anderen nuttig kunnen zijn :)

Ik wil in dit topic graag alleen praten over mengpanelen groter dan 12 kanalen. Merken al mcCript e.d. kunnen dus achterwege gelaten worden.

Waar moet volgens mijn mening op gelet worden:

1. Phantoom voeding
2. 2x Stereo sub kanalen.
3. Effecten kanaal(intern/extern)
4. Goede mute knoppen.

Graag zou ik ook merken willen horen, waar jullie niet tevreden over zijn.

Behringer is bijvoorbeeld een merk waar ik totaal ontevraden over ben. Hier heb ik mee gewerkt en is mij zeer slecht bevallen. vandaar dat bij dingen waar je op moet letten goede mute knop staat. in deze dingen zit een tik als je mute drukt. dit hoor je wel alleen als deze hard aanstaat. maar bij toneel ofzo is dit erg ieritand.

Heeft iemand ook meer info over digitale panelen? Zelf heb ik het idee dat ik liever knoppen in handen heb.

Panelen als Mackie d8b hoeft opzich ook niet besproken te worden, omdat eigenlijk niemand zo'n topic doorleest en dan zo'n mengpaneel koopt.

Ik hoop dat iedereen zijn ervaringen plaatst. en daardoor een topic ontstaat met veel info over panelen.
Hou het topic schoon! foto's mogen alleen houd ze klein! en geef direct de info over het panneel erbij!
Behringer opzich zijn niet eens zo slechte mengpanelen hoor 8)7
alleen toen ik een nieuwe ging kopen is het me afgeraden omdat ze een service leveren waar je nou niet echt blij van werd :r
ik heb nu een dap en ben daar erg tevreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:50

Jag

Sja, wat heb je te besteden?

Verder is het gewoon van belang dat je voor jezelf heel duidelijk krijgt wat je aan features nodig hebt. Werk je bijvoorbeeld met een aparte monitor tafel of die je de monitoring via de FOH tafel? En hoeveel monitor groepjes heb je nodig en hoeveel auxilleries wil je dan nog over houden voor effect sends?
Verder zijn er nog een heleboel andere dingen om op te letten. Ik zou persoonlijk een dubbele sweepable EQ (semi parametrisch) met nog twee keer shelving EQ per kanaal als minimum aanhouden en het liefst de shelving EQs ook nog switchable naar semi parametrisch (ik gebruik bijvoorbeeld liever een semi parametrische EQ voor de kick). Of per kanaal switchable phantoom, wat voor inserts heb je nodig, misschien instelbare high pass filters, enz.

Misschien kan je vertellen wat je er precies mee wilt doen, kan ik met je meerekenen en misschien wat suggesties geven.

Wat betreft merken: ik werk zelf veel met Soundcraft en Allen & Heath, maar er zijn nog veel meer goede merken (alhoewel A&H wel een beetje budget tafels maakt). Verder ook nog wel eens met de Yamaha 01V (zo min mogelijk :P ), maar dat is een totaal andere ball game :).

Behringer wordt vaak erg negatief over gedaan, het is natuurlijk ook lang niet altijd even goed wat ze maken. Zeker niet geschikt om mee te touren zou ik zeggen. Maar ja, ze maken het maar wel voor die prijs he?

[ Voor 23% gewijzigd door Jag op 03-02-2004 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

Topicstarter
Zelf doe ik veel geluid voor een band. hier huur ik meestal spullen voor. Dit wil ik graag blijven doen omdat ik nog lang niet alle spullen heb.

Toch wil ik langzamerhand wat spullen bij elkaar kopen. Speakers en versterkers heb ik allemaal al wel. alleen nu moet er dus een mengpaneel + Multikabel komen.
Jag schreef op 03 februari 2004 @ 19:46:
Sja, wat heb je te besteden?
Nou ja. Voor alleen de tafel en kabel denk ik zelf aan een max van 2500 euro. Voor de band heb ik toch wel een tafel van minimaal 24 kanaals nodig. drum (7 á 8), 2 fluit, gitaar, bass, stereo toetsen, 2 zang, 1 viool. dan zijn de 16 kanalen al vol.
Voor de effecten/cd-speler e.d. denk ik dan nog 4 á 8 stereo kanalen nodig te hebben.
Die dubbele semi parametric outputs zijn opzich wel verrekte handig voor de band. Een zingende mic kan je dan op 2 instelbare freq dempen. Vorige week nog last van gehad mij een toneel met 3x senh. 416 pijpjes. aleen toen had ik weer mijn enige ding met phantoom, en dat is die behringer.
Op het paneel is 6mono auxil. genoeg. Bij een digitaal ding zouden het er 4 zijn. omdat dan FX's er al inzitten.

Na wat voorlichtingen enzo, hoor ik wel veel mensen met tevredenheid spreken over digitale tafels. Dit heeft als voordeel dat er compressors, limmitters, EQ e.d. inzitten. Ook handig is dat je ziet wat je doet. Aleen hoe zit het met de qualiteit ervan?

Naar de Yamaha 01v heb ik ook zitten kijken. alleen wat me tegenstaat is dat je niet even snel de EQ per kanaal kan instellen. Dit i.v.m. het kleine scherm.

Graag zou ik wel eens wat meer ervaringen willen weten over dat soort tafels.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ikzelf heb een Soundcraft LX7, 16 kanaals. Dit is een console met 16 mono inputs, 2 stereo inputs, 2 fx returns, in totaal 7 bussen (2 subgroups, master en mono), 6 aux sends (waarvan 4 pre/post switchable) en een vierbands eq, met de mids allebei semi-param.

Afbeeldingslocatie: http://www.feedback.nl/pix/spirit-lx7_24.jpg

Hij is er ook als 24 en 32 kanaals versie, als 16 te weinig is.
Ik vind het een erg fijn ding voor hetgeen waarvoor ik hem gebruik, te weten:

- Opnames: Er zitten direct outputs op de 1e 8 kanalen, zodat ik ze rechtstreeks naar mijn soundcard met acht analoge inputs kan sturen. Ook is de eq dan volledig bypass-baar.

- Live-werk: Ik gebruik hem om in kroegen e.d. de kick+snare, een paar zang-mics en evt. akoestische instrumenten mee te versterken. Gaat perfect, er zitten inserts op, zodat ik wat compressors kan aansluiten. De pre-fader aux sends gebruik ik voor aparte monitorgroepen en de post-fader auxen gaan naar fx.

Met de mute knoppen heb ik geen slechte ervaring, hoewel ik ze nauwelijks gebruikt heb nog, daar kan ik je weinig over zeggen dus.

Toen ik hem kocht heb ik ook nog getwijfeld over een Mackie 1604VLZ-pro, aangezien de mic preamps hiervan nogal bejubeld werden in reviews, maar uiteindelijk vond ik de uitgebreidere routingmogelijkheden van de Soundcraft belangrijker. (plus dat de UltraMic preamps ook zeker niet slecht zijn)

Ook heb ik nog gekeken naar wat modellen van Yamaha, omdat die onwaarschijnlijk veel channel strips levert voor relatief heel weinig geld, maar ik vertrouwde de kwaliteit van deze dingen niet zo, omdat ik er ook geen enkele review over kon vinden die er echt enthousiast over was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

Topicstarter
TheLemon schreef op 03 februari 2004 @ 20:36:
Ikzelf heb een Soundcraft LX7, 16 kanaals. bla bla
Naar dit Mengpaneel heb ik zelf ook zitten kijken. Hij voelt ook gewoon erg goed aan. goede afwerking enzo.

Ik begrijp alleen niet waarom je de mute knoppen niet gebruikt? zelf werk ik er altijd mee. omdat je niet elke keer alle faders opniew op 0 moet zetten. Bij het wegzetten van gitaren e.d. komen veel geluiden vrij. dit is zonde als dit door de zaal gaat. vandaar dat ik alles mute en alleen hetgeen gebuikt wordt aanzet.

Wat is eigenlijk jou reden om het niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67543

wij hebben een spirit m12 in de verhuur is een net en mooi tafeltje dat makkelijk te bedienen is niks weegt en weinig ruimte in beslag neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Looki schreef op 03 februari 2004 @ 20:51:
[...]
Ik begrijp alleen niet waarom je de mute knoppen niet gebruikt? zelf werk ik er altijd mee. omdat je niet elke keer alle faders opniew op 0 moet zetten. Bij het wegzetten van gitaren e.d. komen veel geluiden vrij. dit is zonde als dit door de zaal gaat. vandaar dat ik alles mute en alleen hetgeen gebuikt wordt aanzet.
Wat is eigenlijk jou reden om het niet te doen?
Well, zoals gezegd heb ik hem tot nu toe alleen nog gebruikt in combinatie met een bescheiden versterker dus alleen wat zang en drums te versterken. En dat in luide kroegen/studentenverenigingen. Ik laat de faders gewoon staan inderdaad, maar zodra de band pauze neemt, schuif ik de master gewoon dicht.

Met mute zou eigenlijk wat handiger zijn inderdaad, omdat ik dan in 1 klap ook de monitoren stil heb. Goede tip voor de volgende keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 10:21
wat zijn auxilleries btw?

(heb hier vrijdag toets over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Valt wel behoorlijk onder de 'huiswerk-vragen' hè, maar vooruit: Auxiliary output wil zeggen een extra 'aftakking' van het kanaal, waarmee je je signaal dus bijv. naar externe effect-apparatuur of een andere mengtafel of recorder of whatever kan sturen.

[ Voor 18% gewijzigd door TheLemon op 03-02-2004 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
Jag schreef op 03 februari 2004 @ 19:46:
(alhoewel A&H wel een beetje budget tafels maakt).
Bedoel je A&H uberbaupt of bepaalde series van ze?
Hoe verhoudt A&H zich dan met Mackie (kleine tafels) en Soundcraft? (En anderen bv. Midas, Crest)

[ Voor 11% gewijzigd door Jesse op 03-02-2004 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

Topicstarter
Anoniem: 67543 schreef op 03 februari 2004 @ 20:54:
wij hebben een spirit m12 in de verhuur is een net en mooi tafeltje dat makkelijk te bedienen is niks weegt en weinig ruimte in beslag neemt
Dit topic is bedoeld om nuttige info neer te zetten.. en een mooi tafeltje hebben we niets aan. hoeveel het weegt en hoe groot het is, gaat het ook niet om.
Graag wat meer ervaringen, wat je tegen valt, wat je mist op een tafel.
plakbandrol schreef op 03 februari 2004 @ 21:19:

Auxilleries zijn de uitstuurbare uitgangen die appart naar de signal-proccesors, subs-outs worden gestuurd. Je kan de groepen Pre- en post-fade schakelen. de pre is via de (meestal, als het er al op zit) draaiknop, ook als de fader dicht staat. en de andere (post) is dat je pas als de fader open staat het signaal erheen leid. Dit om te voorkomen dat je echo door de speakers komt als de fader dicht staat ;).

Zoek eens op google naar auxillery. is genoeg over te vinden.
Jesse schreef op 03 februari 2004 @ 21:36:
[...]

Bedoel je A&H uberbaupt of bepaalde series van ze?
Hoe verhoudt A&H zich dan met Mackie (kleine tafels) en Soundcraft? (En anderen bv. Midas, Crest)
Naar horen zeggen is soundcraft net iets minder dan A&H. De opzet van hun tafels zijn vaak wel erg gelijk. (wie nu bij wie afkijkt :? ) Verder ben ik al jaren een een gebruiker van een Soundcraft DJ panneel, wat me zeer goed bevalt. Ook de opzet van soundcraft bevalt bij grotere panelen goed door de ruimte tussen de knoppen. Bij A&H heb ik al een aantal keer gehad dat ik door 1 knop te draaien 3 knoppen in totaal verdraaide, omdat dit te dicht op elkaar staat. Dit is dan ook weer een tip voor anderen bij de aankoop van een tafel! :)

[ Voor 68% gewijzigd door Looki op 03-02-2004 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

Looki schreef op 03 februari 2004 @ 20:27:
...
Na wat voorlichtingen enzo, hoor ik wel veel mensen met tevredenheid spreken over digitale tafels. Dit heeft als voordeel dat er compressors, limmitters, EQ e.d. inzitten. Ook handig is dat je ziet wat je doet. Aleen hoe zit het met de qualiteit ervan?
Ik vind het een beetje tegenstrijdig wat je zegt, want geluid gaat niet echt om kijken :) dus ik zou dat niet als argument zien voor de aanschaf van een digitale tafel.
Ik heb zelf wel wat ervaring met A&H en yamaha o2r, en ik werk live veel liever met die A&H omdat je alles direct onder je vingers hebt. Bij een o2r moet je toch eerst weer de aux selecteren voordat je hem zachter kunt zetten (handig bij feedback --> select kanaal, select aux --> terugdraaien). Zelfde geldt voor de EQ en dynamics..
tis misschien relatief goedkoop omdat je in eens 24 compressors enzo aanboord hebt, maar ja, wil je die en heb je die allemaal nodig..?
zelfde geldt voor de effecten die erin zitten.. ook niet je van het...

maar vooral het 'alles onder je vingers hebben' van een analoge tafel is wel prettig tov digitaal.

ik denk overigens dat A&H niet echt in verhouding staan met midas en bv de analoge yamaha tafels, maar uiteraard hangt het er vanaf welke series, maar volgens mij is de goedkoopste serie van midas nog altijd veel duurder (en ook beter, zeg het maar mensen met de hands/ears-on experience) dan een vergelijkbare tafel van A&H. Echter ik heb véel liever A&H dan soundcraft/spirit of mackie...
Simpelweg omdat ik ze beter vind klinken. Meer open, meer headroom en fijner klinkende EQ.

Maar dat zal met smaak te maken hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door djazete op 04-02-2004 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

offtopic, maar kon het niet laten,
plakbandrol schreef op 03 februari 2004 @ 21:19:

btw, zo'n plakbandrol noemen ze in de (live) audio (en licht, en tv) meestal gaffer/gaffa?/andere varianten/duck tape

ik dacht, in het kader van huiswerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

Topicstarter
djazete schreef op 04 februari 2004 @ 00:17:
[...]

Ik vind het een beetje tegenstrijdig wat je zegt, want geluid gaat niet echt om kijken :) dus ik zou dat niet als argument zien voor de aanschaf van een digitale tafel.
Ik heb zelf wel wat ervaring met A&H en yamaha o2r, en ik werk live veel liever met die A&H omdat je alles direct onder je vingers hebt. Bij een o2r moet je toch eerst weer de aux selecteren voordat je hem zachter kunt zetten (handig bij feedback --> select kanaal, select aux --> terugdraaien). Zelfde geldt voor de EQ en dynamics..
tis misschien relatief goedkoop omdat je in eens 24 compressors enzo aanboord hebt, maar ja, wil je die en heb je die allemaal nodig..?
zelfde geldt voor de effecten die erin zitten.. ook niet je van het...

maar vooral het 'alles onder je vingers hebben' van een analoge tafel is wel prettig tov digitaal.
Ik kan het me helemaal voorstellen. ik werk al een tijd met gewone annaloge tafels. Dat bevalt me opzich prima.. ik moet alleen eens testen wat ik van een Digi ding vind. gewoon is ergens huren ofzo denk ik..

Over digi nog even:
Alleen je kan op het scherm toch gewoon meer karakteresieken zien van wat je doet? als je een 2nd pass filter toepast is het namelijk wel handig als je weet hoe veel uitloop het filter heeft op iets hogere/lagere frequenties. Je kan volgens mij dan meer uit je geluid halen. of heb ik dat mis? is het zo bagger wat erin zit. Van yamaha/A&H moet je toch wel wat kunnen verwachten voor een 2200 euro. Slechte processor stoppen ze toch niet in deze prijsklasse? onder de 1500 euro kan ik het me nog voorstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Looki op 04-02-2004 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Toch wil ik langzamerhand wat spullen bij elkaar kopen. Speakers en versterkers heb ik allemaal al wel. alleen nu moet er dus een mengpaneel + Multikabel komen.
Just curious, wat heb je staan?
Nou ja. Voor alleen de tafel en kabel denk ik zelf aan een max van 2500 euro. Voor de band heb ik toch wel een tafel van minimaal 24 kanaals nodig.
Nou, dat zal niet meevallen. Om je een voorbeeld te geven, de tafel die wij gebruiken, een 24 kanaals Soundcraft K3 theatre kostte destijds iets van Fl30.000.-. Een 24-kanaals A&H zal je denk ik ook niet krijgen voor 2500,-.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Circus_2003/K3_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Circus_2003/K3_2.jpg

Je rekent ook wel erg ruim met de kanalen. Alle reverbs en evt andere effecten laat je terug komen op effect returns (dan moet je tafel die wel hebben natuurlijk) en die worden niet bij de normale kanalen gerekend, dus die spaar je al uit. Verder worden stereo broodjes ook wel eens als een enkel kanaal gerekend (A&H niet, Soundcraft wel), scheelt ook al weer een kanaal. Dus je komt ongeveer wel uit met een 16 kanaals tafel. Ik ben het wel met je eens dat het niet over houdt. En de ervaring leert dat je altijd wel een kanaaltje of twee spare moet houden (extra muziekanten die komen opdraven, iemand die ff moet zeggen, dat soort dingen).

Vraag is of je niet veel beter gewoon kan blijven huren. Want 2500,- houdt niet echt over.
Je kan natuurlijk wel iets 2e hands kopen. Maar dan heb je wel vergroot risico op uitval (alhoewel huur spullen ook niet altijd even goed zijn, zeker in drukke periodes is het trailer uit trailer in naar de volgende productie).
Daar zou ik me niet al teveel druk over maken. Digitale tafels zijn moeilijk in gebruik als je analoog gewend bent. Veel dingen niet onder handbereik, andere layout, ingewikkelde bediening. Als ik met de 01V moet werken (er zijn betere digitale tafels die meer op analoog lijken in gebruik) ben ik altijd langer bezig dan met een analoge tafel. Je gaat altijd naar dat stomme schermpje zitten turen ipv gewoon draaien en luisteren zoals je dat met een analoge tafel doet.
Maar goed, digitale tafels kunnen heel veel voor heel weinig. Voor analoge tarfel moet je gewoon een heleboel geld erbij rekenen voor een goed gevuld Fx rack (jij zult toch zeker vier compressor/limiters en een reverb nodig hebben voor dat bandje, plus nog een goede grafische EQ voor je masters).

Dit is een tafel die we laatst voor een klus gehuurd hebben, een 32 kanaals Soundcraft Delta (en nog een 24 kanaals Soundcraft monitor tafel):

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Stadsbal%202003/Delta1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Stadsbal%202003/Delta2.jpg

En dit is een screenie van het systeem dat wij gebruiken als EQ en delay:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Circus_2003/Bouw_laptop_XTAs.jpg

En hiervoor was het (je ziet 1 speaker voor het balkon en twee cybers in de zaaltrek hangen, foto is vanaf het balkon genomen van een koordans act):

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Circus_2003/Generale_koordans.jpg

Centraal clustertje en nog twee stacks op de grond:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Stadsbal%202003/Groovetroopers3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Jag schreef op 04 februari 2004 @ 01:35:
[...]
[...]
Nou, dat zal niet meevallen. Om je een voorbeeld te geven, de tafel die wij gebruiken, een 24 kanaals Soundcraft K3 theatre kostte destijds iets van Fl30.000.-. Een 24-kanaals A&H zal je denk ik ook niet krijgen voor 2500,-.
Sterker nog, een A&H ML 4000-40 Touring/­Theatre Console doet iets van 12.000 euro.

En dan heb ik het niet over D&R consoles, Sountracks en weet ik hoe duur het moet gaan.

Als je leuk wil gaan, neem een analoge tafel. Digitaal is leuk, maar als je meer analoog wilt inprikken dan standaard, betaal je je rot. Mackie is leuk, maar duur. Zeker on tour. A&H is lekker spul, robust.

Behringer doet het goed, maar idd garantie tot de deur.
Outboard spul van hun is wel idioot goedkoop lekker trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

Topicstarter
Jag schreef op 04 februari 2004 @ 01:35:
[...]
[...]
FF kort.. moet zo naar m'n werk.

Ik heb nu 1 JBL basskast.. MS125s.. 2 Topkasten Wharfhedale pro 15"
Versterkt door een Samson verserker.

Ik weet dat de speaker set aan vervanging toe is. JBL is leuk voor onze drive-inn show. maar qua sound niet goed. Dit wil ik over een jaar ofzo vervangen voor een syrings setje ofzo.

Een 16/8 tafel van soundcraft betaal je 1800 euro. Dit valt opzich wel mee dus. Ik werk dus dat ik verder geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

ik heb zelf het idee dat als ik aan de EQ van de o2r draai, ik absoluut niet terug hoor van wat ik zie.. Ik vind de eq dan ook behoorlijk belabberd klinken... Sowieso is het beter om je niet op het visuele aspect te focussen omdat je daar vaak niet zo bijster veel aan hebt, tenzij je precies weet in welke freq. range een geluid zich bevind, maar dan weet je die ook wel te lokaliseren met een non-visuele eq.
net zoals bij een compressor, is het ook leuk om je i/o curve te zien, maar in pricnipe zegt het niks omdat je altijd zit met je attack en release tijden (en treshold)...
daarom is een gain reductie meter wel weer handig..

maar goed, visueel kan een hulpmiddel zijn, maar zoals jag ook zegt, je gehoor trainen werkt beter en sneller :)

jag, voor wie werk je, of voor welke act/theater/band ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
djazete schreef op 04 februari 2004 @ 00:17:
[...]
Ik heb wat (als in een heel klein beetje) ervaring op een Yamaha 03D, en ik vind et bij het instellen van de compressor wel gemakkelijk dat ik zien kan wat ik doe zegmaar, om vervolgens te luisteren wat er gebeurt. Maarja ik heb dan ook erg weinig ervaring.

Edit; dit dus:
djazete schreef op 04 februari 2004 @ 10:43:
maar goed, visueel kan een hulpmiddel zijn, maar zoals jag ook zegt, je gehoor trainen werkt beter en sneller :)
Voor een EQ is het leuk om te zien, maar dat kan ook goed zonder. Een analoge tafel heeft geen compressor ed dus daarvoor mis je het schermpje op je digitale tafel ook niet.

Voordeel van digitaal is mijns inziens:
-Compact (alles dichtbij en niet een meter verderop)
-Effecten en compressor ed intern.
-Opslaan van de instellingen. (Erg handig, maar ligt aan je toepassing of et nut heeft)
-Routing mogelijkheden
Nadeel van digitaal:
-Auxen, bussen, eq's, alles zit verstopt onder menutjes. (Heel hinderlijk als je live bezig bent en er kloppen dingen niet)

Voor live zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan analoog. (Hoewel er tegenwoordig digitale spullen uitkomen die voor live zouden zijn, o.a. van soundcraft en mackie, ik ben wel benieuwd op zich hoe die werken) Voor recording, (waar ik vrijwel niets van weet) is digitaal misschien geschikter, en dat met name op basis van de bovengenoemde voordelen (m.i.)

Is dit nou nog een beetje on-topic :?

[ Voor 13% gewijzigd door Jesse op 04-02-2004 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Inderdaad zou ik live ook zeker geen O2R willen (andere digi-tafels heb ik geen ervaring mee).
Me eq bijvoorbeeld, ik weet als ik iets wil vaak wel rond welke freq ik moet zitten, dan kijk ik ff naar de potmeter en zet hem daarop. Dan verder stop ik met kijken en luister ik terwijl ik fine-tune zeg maar.
Voor dit soort kleinschalige live-dingen heb je ook echt geen total recall ofzo nodig en voor mijn opnames mix ik toch alles in de pc, dus daar heb je je digitale tafel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

A&H is lekker spul, robust.
Ik vind A&H een prima merk met een goede prijs/kwaliteit verhouding, maar echt robuust is het niet. De faders lopen gewoon wat minder mooi, wat niveau verschillen tussen outputs, dat soort dingetjes. En het gaat gewoon net wat sneller stuk.

Voor de topicstarter: Soundcraft heeft trouwens ook hele goedkope spullen. Zoiezo de Spirit, hun budget merk. En ook de K1 is niet erg duur. Misschien dat die wel kunnen leveren wat je wilt voor ergens in de buurt van €2500.
Looki schreef op 04 februari 2004 @ 07:38:
[...]

FF kort.. moet zo naar m'n werk.

Ik heb nu 1 JBL basskast.. MS125s.. 2 Topkasten Wharfhedale pro 15"
Versterkt door een Samson verserker.

Ik weet dat de speaker set aan vervanging toe is. JBL is leuk voor onze drive-inn show. maar qua sound niet goed. Dit wil ik over een jaar ofzo vervangen voor een syrings setje ofzo.
Goh, Syrincs, jij liever dan ik :).

Wij hebben laatst ook moeten shoppen voor een goedkoop setje als zwerfset voor klusjes in de foyers (en dan met name in ons theater cafe) of als extra setje op het toneel. We hebben gekeken bij ElectroVoice, Renkus Heinz en één of ander waaibomen-hout-merk (wij maken vooral gebruik van Axys en eigenlijk wilde we dit keer ook weer gewoon een actieve set, maar daar was geen budget voor). We hebben uiteindelijk een Renkus Heinz setje gekocht bij TM Audio (vroeger Ampco) uit de reflex serie, met dubbel 12-inch sub en een 12/1 topkastje. Amp rackje met twee Crest Ca-9 amps, een Bss minidrive als crossover en een Xta Dp200 als 11 bands parametrische EQ (en ja dat is dubbelop ja :P). Setje koste om en nabij de €13.000,-. Misschien dat je wat kan met deze info.
jag, voor wie werk je, of voor welke act/theater/band ?
Stadsschouwburg Utrecht. Heb er een tijd lang full time gewerkt, nu studeer ik weer (geneeskunde) dus werk ik er vooral in het weekend.

Ik vind al die visuele dingen meestal maar onhandig. Op een compressor is een gain reduction meter wel erg handig voor snelle setup omdat je ziet wat er gebeurt. Maar met EQs vind ik het het prettigst als het gewoon een simpele bediening is. Gewoon een sweep en een cut/boost en evt nog high Q/low Q schakelbaar of een continu regelbare Q.
Wat helemaal uit den bose is, is als de input van het draaien niet correnspendeert met wat er gebeurt. Dat heb je met digitale tafels vaak, dat het achterloopt of dat je heel veel moet draaien voordat er wat gebeurt.

Ik vind wel de software die wij gebruiken voor de Xta's wel fijn. Slepen en pleuren interface, werkt echt prima om parametrische EQs mee in te stellen, misschien wel beter dan analoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 04-02-2004 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79067

Ik kan je ook Yamaha aanraden (zijn niet eens zo duur). Ook deel ik je Behringer mening, heb er 3 gehad waarvan er 2 zwaar tegenvielen (geluid slecht, rare bijgeluidjes, RF gevoelig etc. etc.). Ik zelf draai nu met een Soundtracs Topaz, en ik moet zeggen dat dat toch wel een ontzettende fraaie tafel is. Geen bijgeluidjes, VCA controlled faders en al dat soort geintjes. Ook heb ik ooit gewerkt met een Soundcraft Spirit (weet het type niet zo meer, maar maakt ook niet uit volgens mij zijn alle Spirit's goed). Ook heb ik ooit gewerkt met een Alesis Studio 12 en die beviel ook uitstekend. Je moet in elk geval letten op een goede S/N verhouding (85~90 dB is prima), een nette toonregeling maakt het ook compleet. Ook zijn subroute's handig voor bv. monitors of voorafsluistering. En luister naar het verschil tussen diverse (dure en goedkope) mengtafels, er zit toch nog heel wat verschil in. Waar ik altijd zon ontzettende t*ring hekel aan heb gehad zijn die externe voedingen. Wil je echt hele goede kwaliteit dan zou ik gaan voor een Mackie of een Dateq LPM o.i.d. Die laatste zijn gewoon niet kapot te krijgen, en gaat hij dat wel dan is de service van Dateq prima (Nederlands merk). Wel zijn ze 2x zo duur als een gemiddelde tafel, maar goed dan heb je ook wat. Check www.feedback.nl eens, die hebben vaak leuk speelgoed voor echt niet veel geld. Maar blijf van Behringer, Phonic, DAP, Skytech en al dat soort merken af! Die laten je vroeg of laat onverwachts in de steek (spreek jammergenoeg uit ervaring). Ik hoor zo nu en dan goede verhalen over het merk Koda, die hebben ook een leuke mengtafel, heb er alleen nog niet mee gewerkt, en zo heel duur is hij ook niet. Koda is volgens mij ook een nederlands merk. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Jag schreef op 04 februari 2004 @ 22:09:
[...]
Ik vind A&H een prima merk met een goede prijs/kwaliteit verhouding, maar echt robuust is het niet. De faders lopen gewoon wat minder mooi, wat niveau verschillen tussen outputs, dat soort dingetjes. En het gaat gewoon net wat sneller stuk.

...
Faders lopen wat minder mooi.. wat sneller stuk..

In vergelijk met welk ander merk in dezelfde prijsklassenofi, gewoon een vraagje?

Overigens, als ik zie hoe sommige hun tafel behandelen.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete

djazete

steel

externe voeding is vaak wel stabieler dan intern volgens mij... althans, intern meer kans op storing (hoog frequente onderdelen in de buurt) en als ik zie wat voor ruimte een externe voeding inneemt... daar moet vast weer op beknibbelt worden als dat ingebouwd moet zijn, maar goed..
het kan wel z'n voordeel hebben, intern.

Leuk jag, theater..! (ik had al begrepen dat je weer studeert :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 19894 schreef op 04 februari 2004 @ 22:56:
[...]

Faders lopen wat minder mooi.. wat sneller stuk..

In vergelijk met welk ander merk in dezelfde prijsklassenofi, gewoon een vraagje?
In die prijsklasse is het idd allemaal ongeveer hetzelfde. Bij ons is het verschil vooral duidelijk als je onze K3s vergelijkt met onze GL2 en Mixwizzard (beide van A&H). Geen eerlijk vergelijk, weet ik, probeerde alleen maar ff aan te geven wat het verschil met een duurdere tafel.
Leuk jag, theater..!
Ja, geweldig leuke plek om te werken. Heel veel leuke voorstellingen, ontzettend dynamische plek (alles staat altijd helemaal tot de nok toe volgepland, met gerust vier voorstellingen tegelijk enzo) en natuurlijk veel leuke geluidsklussen (was vroeger redelijk all round, ook veel toneel/trekkenwand en een beetje licht, tegenwoordig alleen nog maar geluid). As zaterdag doe ik een soort talkshow met een klein bandje, zondag een unplugged optreden (unplugged, yeah right :P ). Volgende week zaterdag in de grote zaal een combo van een groot koor icm met een band in het kader van het Caribisch festival. Zondag een andere band in een foyer op een Ampco set, ook voor dat festival. Kortom, ik vermaak me wel daar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

Topicstarter
Zo te horen ben je druk? :)

Ik zelf doe het niet zo veel. ongeveer 2x per maand. Verder heb ik een drive-in show wat beter loopt. Aleen het vervelende daarvan is, is dat ik morgen b.v. om 7:30 thuiskom. vandaar dat ik meer podium in wil gaan.

Ik zelf zit er over te denken om misschien een 2e hand tafel is te proberen. alleen ben er niet zeker van of dit verstandig is. je hebt meer kans op versleten faders e.d. Anders wordt het denk ik een soundcraft ofzo. op heuff.nl komen ze zat voorbij.

ik weet alleen dat ik een goedkope serie moet kopen als ik nieuw doe. ik kan namelijk niet in een keer 10000 euro uitgeven.

Langzaam alles bij erlkaar kopen is goed te doen met dit spul. Telkens vervang je een ander deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Sja, hoever wil je ermee gaan? Als je niet van plan bent om er echt nog jarenlang je brood mee te verdienen en het meer af en toe een klusje is, zou ik denk ik liever gewoon spullen huren.

Je hebt namelijk zoveel nodig (zal je zelf ook wel weten). Om te beginnen natuurlijk een goede en flexibele set (bijvoorbeeld ook met vlieghardware en ook kleiner te maken). Dat kost alleen al een klein fortuin. Een goede tafel natuurlijk. Daar komt ook nog een monitor set bij. Meestal toch wel zo'n 6 floortjes ofzo, liever meer voor de wat grotere klussen. Een multikabel is ook niet goedkoop (bij een 24 kanaals tafel heb je ook niet genoeg aan een 24 kanaals multi). Een of twee losse 12 kanaals multies en een shitload aan losse signaalkabels en verloopjes.
Nou dan moet je ook nog een goede microfoonset hebben. Geen setje van Dap of superlux, maar een D112, Beta58s, Beta57s, Ck91s, dat soort werk.
Dan nog je fx. Twee goede reverb units (lexicon, TC), een stuk of 6 gates/compressor/limiters. Een paar spelertjes (MD en CD). En dan nog 31 bands grafische EQs op elk monitor kanaal en een goede EQ (liefst een goede DSP zoals een minidriver van BSS) op het links rechts.
En dan ook nog over kistjes omheen. En een bakwagentje om al je spulletjes te vervoeren.

Sja, tel het allemaal op en die "investering" in die ene tafel van 2500 wat eerst nog heel wat leek, ziet er nu heel anders uit. En het vervelende is, je kan nergens op bezuinigen. Een goede tafel en een goede mic set heb je weinig aan als je met twee Wharfedale speakertjes op een paaltje staat. Andersom heb je ook niets aan een Meyer set als je met Behringer mics moet werken. Floortjes moeten goed zijn anders heb je te snel feedback. Kabels moeten van redelijke kwaliteit zijn (dus alleen maar Neutrik connectoren) anders ben je continu brommetjes en kraakjes aan het troubleshooten omdat er weer een kabel stuk is (dat heb je al vaak genoeg als je wel goede kabels hebt).

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Stadsbal%202003/Spulletjes.jpg

Dan is huren dus nog niet zo'n slechte optie. Altijd goede spullen, wat je maar wilt. Geen onderhoud eraan (scheelt geld en tijd). En superflexibel, voor elke klus kan je de spullen samenstellen.
Of je moet echt all the way gaan, en gewoon een goede set spullen kopen. Maar dan moet je ook wel zeker weten dat je er verder mee wilt gaan.

* Jag is blij dat ie zich geen zorgen hoeft te maken over dit soort problemen. Wij hebben van onszelf al een redelijk uitgebreide set met mooie spulletjes. En als je iets te kort komt dan roep je het maar :).
Maar wij huren ook heel vaak spullen bij. Meestal bij vanderLinden omdat die dezelfde of vergelijkbare spullen kunnen leveren als die we zelf hebben. Of bij Ampco, voor het grote werk (die hebben grotere tafels zoals een Recall en natuurlijk de Midassen).
Pagina: 1