Toon posts:

Flikkerende textures oa bij FARCRY demo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al een hele tijd heb ik een Geforce 2 GTS Pro in mijn PC zitten, inmiddels al wat ouder, en aan vervanging toe, maar nooit problemen.

Sinds enige weken heb ik echter een probleem met flikkerende of verdwenen textures bij allerlei spellen zoals CC Generals, Mafia, en vandaag ook bij de Farcry demo. Ik gebruik de nieuwste Forceware drivers (53.03), maar bij sommige spellen, zoals bij Generals, maakt dit het probleem alleen maar erger.

Ik heb enige weken geleden mijn kapotte NB fan verwijderd en een Zalman heatsink erop geplakt, maar mijns inziens heb ik dit zeer voorzichting gedaan en is de Northbridge van mijn MB daarbij niet beschadigd (dan hadden de problemen denk ik nog wel erger geweest). Ik heb langzamerhand geen idee meer wat ik moet doen, ik kan natuurlijk sowieso naar de winkel gaan en er een Radeon 9600 Pro instoppen ofzo, maar goed, als dat de problemen niet oplost..... ik heb het gevoel dat het software matig is, aangezien eerst alles goed werkte, maar ik hoop dat iemand hier mij wat meer zekerheid kan geven.

Verwijderd

Kan je misschien niet eens oudere drivers proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, heb ik gedaan, maar het probleem verdwijnt niet geheel. De verdwenen textures bij bijvoorbeeld generals zijn wel weer normaal met bijvoorbeeld de 44.03 drivers, maar de lighting gerelateerde flikkeringen blijven, zeker met elkaar overlappende textures (bijvoorbeeld bandenspore op de weg, of een verflogo op een kist)

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Probeer bij Far Cry eens "r_glare 0" in de console in te voeren. Ik las toevallig gisteren op http://farcry.gamesweb.com/ dat dat voor sommige mensen met een nVidia kaart problemen oplost. Ik gebruik trouwens de Omega 1.4403 drivers en daarmee heb ik geen problemen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de cfg file de render modus veranderd van Direct3D9 naar OpenGL en dan zijn alle fouten ineens weg. Uiteraard loopt ie daarna wel weer keihard vast, aangezien de demo nog niet is geprogrameerd in OpenGL, maar feit is dus dat het aan DirectX ligt....

Verwijderd

probeer dan eens een nieuwe install van directX9.0b ofzo :) Of de 9.0a of 8.1

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwste spellen hebben 9.0b echt nodig, en die heb ik al een keer opnieuw geinstalleerd inderdaad.... ik kan dus niet terug naar 8 ofzo. Dit zou op zich genoeg reden zijn om een nieuwe videokaart te kopen, aangezien deze perfect zal aansluiten op DirectX 9....

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb zelf een ati radeon 9800se deze heeft ook die problemen heb alle drivers uitgeprobeerd maar wil niet goed functioneren bij het spel far cry.

Zie nu helemaal niks meer.

Toen ik hem voor het eerste keer speelde deed hij het perfect.

Daarna gaf hij steeds meer slechtere beelden.

Bij alle andere spellen werkt mijn kaart perfect dus als iemand het weet is het bij mij ook welkom

Verwijderd

Topicstarter
Gatygun schreef op 03 februari 2004 @ 20:30:
Ik heb zelf een ati radeon 9800se deze heeft ook die problemen heb alle drivers uitgeprobeerd maar wil niet goed functioneren bij het spel far cry.

Zie nu helemaal niks meer.

Toen ik hem voor het eerste keer speelde deed hij het perfect.

Daarna gaf hij steeds meer slechtere beelden.

Bij alle andere spellen werkt mijn kaart perfect dus als iemand het weet is het bij mij ook welkom
Persoonlijk weet ik vrijwel zeker dat het probleem DirectX gerelateerd is. Ik heb het spel zoals ik hierboven postte even in OpenGL gedraaid, en toen waren alle problemen verdwenen, hoewel hij uiteraard na 20 seconden wel crashte, maar dat komt omdat in de demo OpenGL eigenlijk niet geprogrammeerd is.

Nu heb ik een Geforce 2 kaart, en dan zou je problemen op zich wel kunnen verwachten met een nieuwe DirectX versie, maar jij met een 9800.... dat zou gewoon moeten werken qua drivers enzo. Ik denk dus dat we hier te maken hebben met een flinke 'cock up' van de makers.... Ik moet zeggen dat het spel verder bij mij zeer redelijk draait. Altijd boven 30 FPS en medium details aan, en dat op een PC van meer dan 2 jaar oud....

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 11:27
Ik heb thuis ook een computer staan met een geforce 2 kaart die zwart beeld geeft bij c&c generals (farcry niet geprobeerd) vooral de witte gebieden worden zwart ik heb ook nieuwste updates van direct x nvidea etc.

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Verwijderd

Topicstarter
bat266 schreef op 03 februari 2004 @ 23:01:
Ik heb thuis ook een computer staan met een geforce 2 kaart die zwart beeld geeft bij c&c generals (farcry niet geprobeerd) vooral de witte gebieden worden zwart ik heb ook nieuwste updates van direct x nvidea etc.
Dat heb ik dus precies hetzelfde! En als ik de drivers uninstall en oudere drivers installeer, bijvoorbeeld de erg goede 44.03 drivers, dan is alles weer OK.

Conclusie: er is dus ook iets serieus mis met de 53.03 drivers icm oudere kaarten.

• bat266
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 11:27
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 23:07:
[...]

Dat heb ik dus precies hetzelfde! En als ik de drivers uninstall en oudere drivers installeer, bijvoorbeeld de erg goede 44.03 drivers, dan is alles weer OK.

Conclusie: er is dus ook iets serieus mis met de 53.03 drivers icm oudere kaarten.
dan maar weer oude drivers halen 8)7

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

Verwijderd

Topicstarter
bat266 schreef op 03 februari 2004 @ 23:12:
[...]

dan maar weer oude drivers halen 8)7
Yep, maar dan heb je weer problemen bij spellen als Farcry.....

Kan je nagaan in wat voor situatie ik zit :*)

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Nee, dan heb je géén problemen met spellen als Far Cry. :Y) Ik draai de 44.03 drivers (aangepaste Omega drivers maar wel gebaseerd op deze Detonators) en bij mij loopt het spel redelijk goed op een GF4 Ti4200 64 MB. Zie mijn vorige post.

Wel opvallend dat het spel met jouw GF2 nog op medium instellingen goed draait, want met mijn kaart en textures en water quality op high en de rest op medium wil het niet echt soepel lopen (wel speelbaar en vast wel op 30+ fps, maar soepel is anders). Overigens heb ik ook problemen met het opnieuw starten van een game in het spel. Een checkpoint/save laden werkt gewoon, maar als ik opnieuw begin dan loopt crasht het spel vaak (Device Failure zegt XP).

Edit: door de makers van dit soort nieuwe spellen wordt dan wel als vereiste opgegeven dat je de allernieuwste drivers geïnstalleerd moet hebben, maar dat heeft voor oudere kaarten als de GF2 absoluut geen zin. Ik heb wel eens gelezen dat de 27.xx of 28.xx Detonators de meeste snelheid uit GF2 kaarten zouden halen, maar die nieuwe Forceware drivers lijken iig mij echt nutteloos voor een GF2. 44.03 is idd een goeie versie om te blijven gebruiken, maar gebruik dan de Omega drivers die een betere beeldkwaliteit en performance uit je kaart persen.

Edit: gebruik eventueel ook een programma'tje om de overblijfselen van je vorige (slecht werkende) drivers helemaal te verwijderen! Kijk op guru3d.com, hier zijn een aantal van deze progsels te vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door Aham brahmasmi op 04-02-2004 04:07 ]

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb zelf Far Cry ook geprobeerd met mijn Geforce 2 TI 64MB hij liep hier perfect op altijd boven de 30fps met alles op high sneller dan mijn ATI Radeon 9800SE 128 mb.

Dit komt vooral omdat hij de shaders zoals de pixel shader 2.1 niet ondersteund er daar dus geen snelheid aan verliest.

Als je goed kijkt zie dat de aarde er niet uitziet (heuvels en ga maar door).

Even als met een geforce 4 TI deze heeft die zware shaders ook niet waardoor hij meer snelheid moet maken dan de SE versie alleen minder mooi kwaliteit.

De Geforce 2 TI deze moet ook sneller gaan als de 4 TI omdat de 4 TI weer b.v. Bumpmapping ondersteunt (reflex in water).

Of mooi kwaliteit met iets lagere FPS en bagger kwaliteit met hoge fps.

Verwijderd

ik heb in farcry de demo... dat ik een blauw/grijsachtig scherm te zien krijg... alleen me croshair en me healtpoints zie ik... ik hoor wel geluid maar zie dus nix...

ik heb een 5900xt met de 53.04 drivers...

wie wat ik moet doen?

Verwijderd

Topicstarter
Aham brahmasmi schreef op 04 februari 2004 @ 04:02:
Nee, dan heb je géén problemen met spellen als Far Cry. :Y) Ik draai de 44.03 drivers (aangepaste Omega drivers maar wel gebaseerd op deze Detonators) en bij mij loopt het spel redelijk goed op een GF4 Ti4200 64 MB. Zie mijn vorige post.

Wel opvallend dat het spel met jouw GF2 nog op medium instellingen goed draait, want met mijn kaart en textures en water quality op high en de rest op medium wil het niet echt soepel lopen (wel speelbaar en vast wel op 30+ fps, maar soepel is anders). Overigens heb ik ook problemen met het opnieuw starten van een game in het spel. Een checkpoint/save laden werkt gewoon, maar als ik opnieuw begin dan loopt crasht het spel vaak (Device Failure zegt XP).

Edit: door de makers van dit soort nieuwe spellen wordt dan wel als vereiste opgegeven dat je de allernieuwste drivers geïnstalleerd moet hebben, maar dat heeft voor oudere kaarten als de GF2 absoluut geen zin. Ik heb wel eens gelezen dat de 27.xx of 28.xx Detonators de meeste snelheid uit GF2 kaarten zouden halen, maar die nieuwe Forceware drivers lijken iig mij echt nutteloos voor een GF2. 44.03 is idd een goeie versie om te blijven gebruiken, maar gebruik dan de Omega drivers die een betere beeldkwaliteit en performance uit je kaart persen.

Edit: gebruik eventueel ook een programma'tje om de overblijfselen van je vorige (slecht werkende) drivers helemaal te verwijderen! Kijk op guru3d.com, hier zijn een aantal van deze progsels te vinden.
Ja, ik ben er ook wel verbaasd over hoe goed alles in feite nog loopt op die flikkerende textures na. Op zich was het ook echt een goed systeem voor 2/3 jaar geleden, zit bepaald geen troep in. Ik ga me voorlopig maar niet teveel storen aan het feit dat de Farcry demo niet werkt, want volgens mij is de boel gewoon erg brakjes geprogrammeerd. De device failure waar jij het over hebt, heb ik zelf ook een paar keer gehad, maar alleen als ik sneaky OpenGL zat te proberen, zonder dat dit goed geprogd is ;)

Ik denk dat inderdaad die 53.03 drivers er weer lekker afvliegen bij mij, ik word er niet vrolijk van.....

Verwijderd

Heb dit probleem ook met m'n Asus 9800XT.

FSAA uitschakelen, zowel ingame als op driver niveau heeft bij mij het probleem opgelost.
Pagina: 1