Toon posts:

[Tivoli] monitoren over VPN?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We willen de servers van klanten gaan monitoren (op bv. beschikbaarheid van services/databases/exchange ed.), over een vpn verbinding. nu hadden we eerst gekeken naar Network monitor van ActiveXperts, maar Tivoli Monitoring van IBM lijkt mij ook wel interresant (biedt meer mbt eventlogs ed. denk ik).
Mijn vraag, is zon situatie te realiseren met deze software? of is dit meer geschikt om binnen een bepaald domein te werken ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
*KICK*

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-08 17:27
Dat gaat prima over VPN. Heel Tivoli is tcp-ip based.

Het beste zou zijn als je een gateway maakt op de site, dan gaat alle communicatie eerst naar de gateway en deze zorgt de afhandeling.

Maar zelfs als je geen gateway kan maken daar dan gaat het prima met de endpoints. Het endpoint heeft een eigen DM enigne welke alleen berichten stuurt als het werkelijk nodig is, cq er een event is.

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dat klinkt opzich goed. Maar we hebben redelijk kleine klanten, wat gebeurd er dan als dat endpoint (zal dan denk ik een server zijn oid) down gaat? word dat wel gemonitored?

Edit:
Ik zag dat je bij een error per telefoon (sms?) daarvan op de hoogte van kan worden gesteld. Werkt dit ook in Nederland? (ivm. verschillende protocollen die ondersteund worden door de software)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2004 12:30 ]

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Het is alleen jammer als twee klanten dezelfde IP range heeft. Moet je dan opletten wat er gaat gebeuren.

PS: Waarom TivolY? Er zijn diverse producten die heel veel goedkoper en makkelijker zijn dan TivolY.

http://www.hroling.nl

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-08 17:27
Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 12:22:
Aha, dat klinkt opzich goed. Maar we hebben redelijk kleine klanten, wat gebeurd er dan als dat endpoint (zal dan denk ik een server zijn oid) down gaat? word dat wel gemonitored?
hoe kan een machine die down is zichzelf monitoren??? je kan dit oplossen door een ander systeem (meestal de gateway) laten monitoren of de dm engine op het endpoint nog actief is. ook zijn er simpele snmp of ping monitors aanwezig.

maar ik denk dat je beter eerst maar eens een redbook of een cursus kan gaan volgen want dit is allemaal Tivoli DM 101

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 17:16:
We willen de servers van klanten gaan monitoren (op bv. beschikbaarheid van services/databases/exchange ed.), over een vpn verbinding. nu hadden we eerst gekeken naar Network monitor van ActiveXperts, maar Tivoli Monitoring van IBM lijkt mij ook wel interresant (biedt meer mbt eventlogs ed. denk ik).
Mijn vraag, is zon situatie te realiseren met deze software? of is dit meer geschikt om binnen een bepaald domein te werken ofzo?
Mag je open-source software gebruiken. Mijn ervaringen met Tivoli zijn redelijk (tot heel) slecht (zeker in omgevingen met veel endpoints: daar wordt nogal eens een event gemist)....Echter door regels mogen wij geen open-source gebruiken, maar eigen tests wijzen uit dat bv. Nagios (het voormalige NetSaint) het erg goed doet (en aardig wat intelligentie bij bijv. up/down heeft die Tivoli niet heeft (voor info: http://www.nagios.org/)
Pagina: 1