[W2K3] Migratie van Windows NT Domein

Pagina: 1
Acties:

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:38
Wij moeten upgraden van een Windows NT 4.0 domein naar een Windows 2003 domein. De twee NT domain controllers BDC en PDC zijn machines die na de migratie niet meer worden gebruikt, dus deze mogen blijven staan.

Nu ben ik persoonlijk niet zeker hoe ik het best deze migratie doe. Al de 10 andere servers zijn reeds geupgrade naar Windows 2000 en zouden ook op 2000 moeten blijven, enkel de AD zou op Windows 2003 moeten lopen.

Hoe kan ik het best ( en vooral het snelst ) de migratie kunnen doen bij de clients? Ik heb geen zin om alle +- 200 clients af te lopen en deze allemaal opnieuw te joinen bij het ander domein + het overkopieren van hun profielen! Zeker omdat ik volledig alleen ben op deze site en dus geen hulp heb om deze profielen over te zetten.

Overzicht van alle servers :

BEL01PD00 - PDC Server ( Windows NT 4.0 PDC )
BEL01PR00 - Print Server ( Windows NT 4.0 BDC )
BEL01EX00 - Exchange 5.5 Server ( Windows 2000 )
BEL01AP00 - EDI Server ( Windows 2000 )
BEL01AP01 - MFG/PRO Server ( Windows 2000 )
BEL01AP02 - Firewall ( Windows 2000 )
BEL01FS00 - File Server ( Windows 2000 )
BEL01PS00 - Production Server SQL 2000 ( Windows 2000 )
BEL01DN00 - DNS Server 1 ( Windows 2000 )
BEL01DN01 - DNS Server 2 ( Windows 2000 )
BEL01WS00 - Web Server ( Windows 2000 )
BEL01AD00 - AD Controller ( Windows 2003 )

Wat zijn de gevolgen voor :
- Exchange 5.5 server
- File Server Permissies.
- SQL 2000

Ik ben dus op zoek naar tips en trics en eventueel opmerkingen waarmee ik rekening kan houden met de migratie.

ik heb hier nog totaal geen ervaring mee en ben dus een beetje voorzichtig, en wil mij dus voorbereiden.

EDIT : typo

[ Voor 4% gewijzigd door tc982 op 03-02-2004 17:10 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kan je niet voor een in-place upgrade gaan? Zie bijvoorbeeld http://www.microsoft.com/...guide/dssbe_upnt_sawk.asp ?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:03

Arno

PF5A

elevator schreef op 03 februari 2004 @ 17:54:
Kan je niet voor een in-place upgrade gaan? Zie bijvoorbeeld http://www.microsoft.com/...guide/dssbe_upnt_sawk.asp ?
Ele toch, jij als wosmod zou moeten weten dat een zuivere installatie in 99% van de situaties veel beter is dan een in place upgrade. Ik zou nooit upgraden, een verse installatie voorkomt juist dat je alle ellende uit voorgaande Windows installaties kwijtbent ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• elevator
  • Niet online

elevator

Arno schreef op 03 februari 2004 @ 19:23:
Ele toch, jij als wosmod zou moeten weten dat een zuivere installatie in 99% van de situaties veel beter is dan een in place upgrade. Ik zou nooit upgraden, een verse installatie voorkomt juist dat je alle ellende uit voorgaande Windows installaties kwijtbent ;)
;)

De topicstarter geeft aan dat de huidige DC's weg mogen / gaan - door die te upgraden (en later te vervangen door die 2 nieuwe DCs) behoud je je computer en user accounts - dat lijkt me verreweg de meest wenselijke situatie :)

Je kan natuurlijk ook 1 van die nieuwe servers installeren als NT4 BDC, promoten naar PDC en vervolgens je upgrade doen :)

• Arno

Arno

PF5A

True, maar het eenmalig overkloppen van de users wint bij verre de problemen die krijgt bij een in-place upgrade

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

Euhm .. ik ben geen Windows (server) kenner, maar het lijkt me toch stug dat iedere keer als je upgrade naar een nieuwer MS OS je al je users e.d. opnieuw moet aanmaken, omdat "dat beter zou zijn" :?

Heeft Microsoft geen tooltjes (zoals Novell's Migration Wizard) die alle files/permissies/instellingen netjes overzet van de NT4 PDC naar de W2K3 AD ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Arno

Arno

PF5A

Ja, win2k3 heeft daar ADMT2.0 voor, maar het users aanmaken was slechts en voorbeeld :P

Jeremy Clarkson

• elevator
  • Niet online

elevator

Arno schreef op 03 februari 2004 @ 19:48:
True, maar het eenmalig overkloppen van de users wint bij verre de problemen die krijgt bij een in-place upgrade
En welke problemen zijn dat dan? :)

• Arno

Arno

PF5A

Nou, zeg maar alle problemen die je had in je bestaande AD/NT4 omgeving, zoals (tatooing :r) policies, errors in services etc.

Upgrades geven echt bijna altijd meer errors dan je lief is ;)

Jeremy Clarkson

• elevator
  • Niet online

elevator

Arno schreef op 03 februari 2004 @ 23:10:
Nou, zeg maar alle problemen die je had in je bestaande AD/NT4 omgeving, zoals (tatooing :r) policies, errors in services etc.
Eh? Maar je hebt het hier toch over een ge-upgrade server die in productie blijft - daar heb ik het niet over? De topicstarter heeft 2 DC's die uiteindelijk weg gaan uit het domain. Als hij deze in-place upgrade, om vervolgens 2 nieuwe DC's op te brengen, en de oude DC's (op dee juiste manier) uit te faseren, heeft hij een goed ge-upgrade domain :)

• Arno

Arno

PF5A

Nee, aangezien je nog steeds de rommel uit je oude domain houdt. Niet alles, maar wel veel te veel. Zeker een ramp zijn de Nt4 policies.

Jeremy Clarkson

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Arno, heb jij wel eens een inplace upgrade gedaan/getest? ik heb het nu 2x getest en mijn eventviewer blijft wonderlijk schoon hoor. Als je het goed voorbereid en aan documentatie houd de whitepapers van Microsoft aan welke condities je moet voldoen kun je het keurig inplace doen. Zeker zoals ele al meld als de oude dc's toch weg mogen kun je gewoon nieuwe installeren en alle fsmo roles dns en dergelijke overzetten naar een nieuw geinstalleerde server. Een inplace upgrade is soms zelfs noodzakelijk bij gebrek aan hardware. Overgang van NT4 naar 2000 was erg lastig en daarom is het nu vergemakkelijkt in 2003 (het afgemaakte 2000 OS).

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:38
Het is zelfs zo dat ik liever alle permissies herzie en zo de historisch gegroeide ( verkeerde ) permissies en policy's kan vervangen met nieuwe.

Aangezien de AD reeds geconfigureerd is zal ik enkel de user list exporteren en de policy's op de NT 4.0 achter laten die zoals reeds gezegd van de baan mogen.

Maar mijn schrik zit hem niet bij de servers , maar bij de clients. Al die userprofies gaan veranderen zie ik echt niet zitten!

Ook voor de exchange 5.5 heb ik schrik en de SQL 2000.

De policy's heb ik geen schrik van, die wou ik zowizo toch opnieuw doen.

Een inplace/upgrade is ook technisch onmogelijk op onze oude NT 4.0 servers ( het zijn P1 - 166Mhz met 64Mb Ram ), dus bijgevolg hebben we al een nieuwe server aangekocht ( proliant DL ).

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Exchange5.5 draait op Windows 2000 maar niet op Windows 2003. SQL2000 draait alleen goed met Service Pack3 op Windows 2003.

• elevator
  • Niet online

elevator

Arno schreef op 03 februari 2004 @ 23:45:
Nee, aangezien je nog steeds de rommel uit je oude domain houdt. Niet alles, maar wel veel te veel. Zeker een ramp zijn de Nt4 policies.
Policies worden niet gemigreerd naar GPO's - de .POL files kan je zelf wissen, en als je schrik hebt over de tattooing kan je gewoon je roaming profiles dir wissen :)

Ik hou dan ook verder weinig rommel over - het is wel een hele pijnloze, en snelle upgrade die ervoor zorgt dat je met minimaal werk een goed geteste setup zo kan migreren. Natuurlijk moet je geen half werkend domain migreren - maar als je een goed lopend NT4 domain hebt, zie ik geen enkele reden om heel je domain opnieuw in te gaan richten.
Pagina: 1