Geen stereo muziek (Winamp) over 4 speakers van 4.1 set meer

Pagina: 1
Acties:

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29
Zoals de topic-titel al zegt:

Ik heb geen stereo-geluid (muziek uit Winamp o.i.d.) over m'n 4.1 speaker-set meer. Eerder had ik dit wel, maar na onlangs Windows XP (Pro) opnieuw te hebben geïnstalleerd krijg ik 't niet meer voor mekaar :(

Ik heb 'n ASUS P4PE moederbord met onboard SoundMAX (softwarematige) 5.1 geluidskaart. Ik heb m'n 4.1 setje op de juiste manier aangesloten.

Ik heb (volgens mij) precies dezelfde drivers en instellingen als voor de re-install en aan de aansluitingen is überhaupt niets veranderd.

Als ik de Windows geluids-instellingen instel op "Quadrofonische luidsprekers" en de PC is opnieuw opgestart dan krijg ik wel over alle speakers een test-sound (van de geïnstalleerde SoundMAX driver), maar de muziek blijft alleen over de twee voorste speakers te horen. Als ik 'm als stereo-speakers instel dan hoor ik het test-sound alleen nog maar over de voorste speakers en de muziek dus ook alleen nog maar in stereo.

Dit alles klinkt opzich logisch ... maar waarom had ik eerder wel muziek over alle 4 de speakers :?

Ik heb ook nog geprobeerd om 'n AC3-filter te installeren en die op 'n aantal verschillende manieren in te stellen, maar ik krijg het niet meer voor mekaar ...

Ik heb de search gebruikt ... maar die komt echt met compleet verkeerde zoek-resultaten waar ik totaal niks mee kan, en ik ben niet van plan om 10 search-pagina's door te werken omdat er misschien wel "iets" ergens in zou kunnen staan.

Iemand 'n idee :? Misschien zie ik iets over het hoofd :?

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Misschien heb je vergeten om de DirectSound plugin goed in te stellen in Winamp.

Options --> Output --> DirectSound output plugin --> Configure --> en dan geluidskaart kiezen en vervolgens Hardware acceleration aanvinken.

Maybe it works

I browse with Vivaldi

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Stereo is 2 speakers, niet meer, en niet minder. Alles daarboven of daarover is toveren ;) Ik snap nooit dat mensen dit echt willen... Maar goed.

Er zijn geloof ik ook apparte winamp plugins die dit voor elkaar krijgen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
deepspace schreef op 03 februari 2004 @ 20:00:
Stereo is 2 speakers, niet meer, en niet minder. Alles daarboven of daarover is toveren ;) Ik snap nooit dat mensen dit echt willen... Maar goed.

yepz, ik hou er ook niet van,
maar dit geeft vaak een voller geluid voor de mensen met sub sateliet pcspeakertje.
en dit moet direct vanuit windows kunnen werken, als je in configuratiescherm je speakerinstelling op 4.1/5.1 heb staan, en de geluidskaart zelf kiest als output in winamp. een beetje spelen met deze instellingen en je moet geluid kunnen hebben over 4 speakers.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29
deepspace schreef op 03 februari 2004 @ 20:00:

Dat weet ik ook wel ... maar ik vond 't geluid eerst veel beter met stereo over 4 speakers (dus links front/rear als linker kanaal en rechts front/rear als rechter kanaal ... maar dat had je neem ik aan al wel begrepen. Ik weet ook wel dat stereo 2 speakers is).

Weet je toevallig welke plugins? Ik heb 'r de vorige keer toch echt geen plugin voor gebruikt ... :?
Dnc1n schreef op 03 februari 2004 @ 20:17:
[...]

yepz, ik hou er ook niet van,
maar dit geeft vaak een voller geluid voor de mensen met sub sateliet pcspeakertje.
en dit moet direct vanuit windows kunnen werken, als je in configuratiescherm je speakerinstelling op 4.1/5.1 heb staan, en de geluidskaart zelf kiest als output in winamp. een beetje spelen met deze instellingen en je moet geluid kunnen hebben over 4 speakers.
Die instellingen heb ik dus allemaal al geprobeerd ...

Verwijderd

Bij mij was de 'truc' ook om in winamp te kiezen voor direct-sound output -> configure -> allow hardware acceleration :-)

Ik gebruik zowel winamp als foobar, foobar voor het serieuzere luisterwerk(over 2 speakers) en winamp (over 4 speakers) voor het betere knal- en fuifwerk :-)
Pagina: 1