XP op oudere Laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 12:18
Hallo allen,

Ik ga Windows XP Pro op volgend systeem zetten:

Dell Inspiron 7000c laptop
Intel Celeron 366 Mobile processor (@66MHz FSB)
256MB SDRAM (2x128MB@66MHz FSB)
8MB ATi Rage P/M Mobility AGP 2x
10GB HD (DMA33)
Laatste Bios.

Er staat momenteel een brakke config van Windows 98SE op waar ik op geen enkele manier meer in kan komen, ook niet in veilige modus. Maar er staan nog wel heel veel belangrijke bestanden op en ik wil het systeem nog even gebruiken.

Nu weet ik via het forum dat XP pro op dit systeem gaan maar...

-Zal ik eerst via DOS-modus (F8) alles eraf gooien behalve de belangrijke bestanden en daarna XP erop zetten?

-Of, zal ik XP direct vanaf de cd (mèt SP1 en bootable) over Win98SE heenzetten en daarna de pc opschonen?

En nu heb ik gehoord dat je in het begin van de XP installatie op F5 of F8 kan drukken en dan kan kiezen wat voor XP config je wilt installeren.
Klopt dit, zo ja, wat voor opties zijn er en welke kan ik het best kiezen?

Mvg, Klaas

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Gewoon de cd erin doen en Windows installeren .... Als je bijvoorbeeld een bootfloppy hebt kan je nog proberen gegevens kopieren naar een netwerkshare of een andere schijf. Check even Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen..

Er zijn ook heel veel antwoorden te vinden in Windows Operated Systems - FAQ en op Windows XP homepage.

[ Voor 21% gewijzigd door sanfranjake op 03-02-2004 16:51 . Reden: urls ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 23:42
Hmm, ik denk dat het beter is dat je de belangrijke bestanden met een opstartfloppy eerst even ergens anders heen zet, en daarna de c drive ff format. En dan de cd erin zodat je een geheel schoon systeem hebt

• Techknow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11-2022
Kijk of je de harddisk eruit kan halen en zet deze in een goed werkende pc. Kopieer de bestanden en maak eventueel een kopie op cd/dvd. Als dit is gelukt harddisk terug in laptop en XP installeren (fat32 partities liefst verwijderen en nieuwe NTFS partitie maken).

Er zijn converter kabels te koop voor kleine IDE aansluitingen op 2,5" hd's naar normale IDE aansluiting (vraag mij alleen niet waar...)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
eerst naar dos is niet nodig als je gewoon zou willen formatteren; dat kan ook tijdens de setup van XP... als je nog bestanden nodig hebt kan je die sowieso best eerst backuppen: je weet nooit wat er allmeaal kan misgaan.

En als je die dingen al gebackupped (of hoe schrijf je dat ?)hebt, kan je net zo goed een "schone installatie doen (dus formatteren tijdens de setup)

Wil je het gewoon zo snel mogelijk klaar, kan je gewoon het cd'tje er in steken, opstarten en laten installeren: hij upgrade dan vanzelf (op voorwaarde dat de taal van win98 dezelfde is dan dan die van XP die je wil installeren), en al je documenten enzo zijn bewaard.

• german8
Ik heb geen idee hoe ik die bestanden ergens anders moet neerzetten (backuppen), ik weet enkel hoe ik ze onder Dos kan benaderen maar ze zijn te groot voor floppies.
Verder heb ik geen idee hoe ik ze onder Dos naar andere (netwerk) pc moet overzetten. Opstartdiskettes heb ik ook niet.
En waar zijn die omzetkabeltjes dan te vinden en hoe weet ik wat voor HD ik heb 2.5" of 3.5"?

Daarom vraag ik me af of het XP over 98SE heen kan zetten (oude configuratie geheel verwijderen ofzo).

En weet iemand nog iets over deze, eerder gestelde en misschien wel belangrijkere, vraag:

En nu heb ik gehoord dat je in het begin van de XP installatie op F5 of F8 kan drukken en dan kan kiezen wat voor XP config je wilt installeren.

Mvg, Klaas

[ Voor 9% gewijzigd door german8 op 03-02-2004 17:23 ]

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Scandisken, Partition magic, alle files op 2e partitie gooien
en XP op eerste partitie installeren.

Actions speak louder than words

• german8
Scandiks heb ik gedaan maar helpt niet, ik kan m'n Win98SE niet in.
Dus kan ik Partition Magic ook niet erop zetten.
Nu heb je Fdisk, heb ik ooit mee geexperimenteerd maar ben al m'n bestanden kwijt geraakt en daar wil ik dus liever niet weer mee aan de slag.

Klopt dit, en zo ja, welke opties zijn er en welke is het best voor mijn laptop?

Mvg, Klaas

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kunt misschien even opstarten met een dos diskette en dan even wat bestanden op een flop gooien. Desnoods kun je nog even gebruik maken van laplink. Hiermee kun je via de serieele poort bestanden overpompen.

Is het misschien niet beter om op dit systeem win98se of win2k te installeren. XP is toch wel een stukje zwaarder. en zeker gezien de 366@66fsb proc.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
KlaasHof schreef op 03 februari 2004 @ 16:59:
Ik heb geen idee hoe ik die bestanden ergens anders moet neerzetten (backuppen), ik weet enkel hoe ik ze onder Dos kan benaderen maar ze zijn te groot voor floppies.
Verder heb ik geen idee hoe ik ze onder Dos naar andere (netwerk) pc moet overzetten. Opstartdiskettes heb ik ook niet.
En waar zijn die omzetkabeltjes dan te vinden en hoe weet ik wat voor HD ik heb 2.5" of 3.5"?

Daarom vraag ik me af of het XP over 98SE heen kan zetten (oude configuratie geheel verwijderen ofzo).

En weet iemand nog iets over deze, eerder gestelde en misschien wel belangrijkere, vraag:

Mvg, Klaas
Deze info is te vinden door even met de betreffende woorden te googlen. [google=howto install windows xp]. Het is de bedoeling dat je dit soort dingen zelf opzoekt, aangezien het tot basiskennis behoort :)

Anyways :
  1. Zorg dat de drivers van je netwerkkaart op de bootflop staan. Check even [url]www.bootdisk.com]
  2. DOS herkent geen bestandsnamen langer dan 8 letters, met een extentie van 3. Er zijn tools om ook ntfs-partites te lezen onder DOS. Google gaat je prima helpen denk ik.
  3. Eeen harde schijf van 3'5" of 2,5" kan je meten met een centimenter. 1 inch is 2,54 cm. Tweeenhalf maal 2,54 = reken maar uit ;) De kabeltjes even zoeken in de Pricewatch.
  4. Als je de partitie formateert tijdens de installatie dan is alles weg. Doe gewoon de XP cd erin dan zie je dat allemaal vanzelf wel ;)
  5. F6 tijdens install is om eventuele driver voor je SATA/SCSI harde schijf te laden.
  6. F8 tijdens het opstarten van Windows brengt je naar het keuzescherm 'Veilige Modus' om fouten te repareren.
Op GoT wordt van je verwacht dat je deze basiskennis al beheerst. Lees hierover even Registratievoorwaarden en faq :) Lees voor nog meer info : Windows Operated Systems - Policy en Windows Operated Systems - FAQ :) Ook op Microsoft Windows XP site kan je alles wat je gevraagd hebt vinden :) Succes !

[ Voor 4% gewijzigd door sanfranjake op 05-02-2004 09:50 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Ik zei ook niet dat scandisk je probleem zou oplossen.
Maar als je met je partities gaat kloten moet wel alles goed zitten.

Dus nogmaals, (echt het makkelijkst!)
1) Scandisk c:
2) Start Partition Magic of ander on-the-fly partitioneer programma (geen fdisk)
3) Creeer D:
4) Kopieer in DOS je files naar D:
5) Installeer XP zoals je gewent bent.
6) Klaar is Klara

Actions speak louder than words

Pagina: 1