Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Traploos schakelen met pulse signaal

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik zoek is een chip, waar ik een (te varieren) pulse signaal heen stuur zodat ik de output voltage kan varieren. (lijkt beetje op servo alleen wil ik dus bijv tussen 0 -> 12 V kunnen kiezen en alle tussen liggende waardes). Dat alles door 1! ingangssignaal. (1 khz = bijv 1 V , 12 kHz = 12 V oid) of de lengte/duurt van de pulse uptime (high) te varieren zoals bij een servo....

Wie kent hier een schakeling/chip voor die dit kan realiseren????

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
Dus als ik jouw begrijp wil jij :
Een chip/schakeling die zonder intervallen de voltomhoog kan doen? en die dit alles kan doen zonder te rebooten ofzo? of is het niet voor de PC?
Sorry man,ken ik niet maa rik zal eens rondhoren :)

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 10:45

Atmoz

Techno!!

Entity_Razer schreef op 03 februari 2004 @ 18:40:
Dus als ik jouw begrijp wil jij :
Een chip/schakeling die zonder intervallen de voltomhoog kan doen? en die dit alles kan doen zonder te rebooten ofzo? of is het niet voor de PC?
Sorry man,ken ik niet maa rik zal eens rondhoren :)
Nee, niet voor de pc.
Hij wilt graag iets hebben waar hij pulsen van bijvoorbeeld 1 Hz in stopt, en dan er dan 1 volt uitkomt, en als hij er 12Hz instopt dan komt er bijvoorbeeld 12 volt uit. Kan natuurlijk ook met andere Hz waarden. Maar ik ben ook benieuwd naar dit, Dan kan ik eindelijk eens een mooie dimmer maken met een PIC, want met PWM snap ik allemaal niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
atmoz schreef op 03 februari 2004 @ 18:45:
[...]

Nee, niet voor de pc.
Hij wilt graag iets hebben waar hij pulsen van bijvoorbeeld 1 Hz in stopt, en dan er dan 1 volt uitkomt, en als hij er 12Hz instopt dan komt er bijvoorbeeld 12 volt uit. Kan natuurlijk ook met andere Hz waarden. Maar ik ben ook benieuwd naar dit, Dan kan ik eindelijk eens een mooie dimmer maken met een PIC, want met PWM snap ik allemaal niet ;)
Idd niet voor de pc (naja zou je natuurlijk wel kunnen aansluiten ;)) denk na over de mogelijk heden ;) het is idd de bedoeling om gewoon door middel van 1 signaal (logisch dus of 0 of 1) een analoge output te hebben (bijv tussen de 0 en 12 volt ofzow...)

in de practijk komt het er op neer dat bijv
je hebt een microcontroller met 4 outputs (weinig dus) en je zou traploos een motor willen aansturen (stoppen, langzaam, wat harder etc) kost je dat normaal veel pinnen (een DAC) het is de bedoeling dus (om pinnen te sparen) je met 1 pin = 1 lijn zown chip/ciruit aan te sturen en daarmee dus bijv de motor......

Je zou het zelf kunnen gebruiken om met behulp van de lpt (nou vraag ik me af of je daar 1 khz uit kunt trekken maar dat terzeide).. een fan/lamp/noem iets aan te kunnen sturen (traploos)

Ik neem aan dat een hoop tweakers hier zelf ook iets bij kunnen bedenken je kunt hier natuurlijk vanalles bij bedenken om (relatief) simpel mee aan te sturen

edit:
Gaat er om dat je met 1 data lijn dus traploos kan schakelen (voltages selecteren)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mmm conrad search: digitale potmeter vind ik een smd (die vast ook een laag vermogen aan kan, wat dus niet de bedoelin is maar goed)
http://www.produktinfo.co...-01-en-x9c103_104_503.pdf

das iig iets..

http://www.maxim-ic.com/a.../appnote_number/923/ln/en is nog weer meer :P

Die dingen werken met 2 wire system dus das al behoorlijk "draad" besparend.. iemand al iets gevonden?????

Verwijderd

Het is mischien wel mogelijk dit te doen door de frequentie te verhogen/verlagen. Hier ben je waarschijnlijk wel een uC voor nodig. om de frequentie uit te lezen en vervolgens a/d hand van die frequentie een spanning uit te sturen. Denk bv eens aan een frequentie teller. Er zullen ongetwijfeld frequentie tellers zijn die werken met een LCD-paneelmeter. Deze zijn nl een ingangsspanning van 0 tot 200mV nodig om de verschillende waarden weer te geven.

Makelijker is het om de pulsbreedte te varieren. Je maakt hier achter gewoon een zgn. 'Low-pass" filter met een afvlak frequentie +/- 100 keer lager dan de signaal frequentie.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Aangezien dit niet PC-gerelateerd is kun je het misschien beter op www.circuitsonline.net proberen.

Maar kijk eens naar PWM, zo moeilijk is dat niet. Met wat zoekwerk kun je vast wel wat leuke PIC-schakelingen vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.