SCSI Performance Linux

Pagina: 1
Acties:

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 16:15
Hi, ik heb een systeem met daarin een Adaptec AAA-131U2 SCSI kaart met daarop aangesloten een Plextor UltraPlex cd-rom speler en een IBM Ultrastar 18ES 9,1 Gb SCSI Schijf.
De apparaten zijn op het LVD kanaal aangesloten. De hdd heeft ID#0 en de cdrom speler ID#1 en de hdd heeft de Jumper term power on aangesloten, aangezien die fysiek als laatste aan de kabel zit.
Ik heb hierop Slackware 9.1 geinstalleerd en kernel 2.6.1 gecompileerd met de bijbehorende drivers. Alles werkt verder goed alleen de performance lijkt mij niet goed te zijn.

Dmesg zegt het volgende over SCSI:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
scsi0 : Adaptec AIC7XXX EISA/VLB/PCI SCSI HBA DRIVER, Rev 6.2.36
        <Adaptec AAA-131 Ultra2 RAID adapter>
        aic7890/91: Ultra2 Wide Channel A, SCSI Id=7, 32/253 SCBs

(scsi0:A:0): 40.000MB/s transfers (20.000MHz, offset 31, 16bit)
  Vendor: IBM       Model: DNES-309170W      Rev: SAH0
  Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 03
scsi0:A:0:0: Tagged Queuing enabled.  Depth 32
(scsi0:A:1): 20.000MB/s transfers (20.000MHz, offset 15)
  Vendor: PLEXTOR   Model: CD-ROM PX-40TS    Rev: 1.10
  Type:   CD-ROM                             ANSI SCSI revision: 02

Dus de hdd zou op 40 Mb/s moeten werken, alleen als ik hdparm -Tt /dev/sda doe krijg ik de volgende performance:

code:
1
2
3
/dev/sda:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  0.97 seconds =131.44 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in  3.65 seconds = 17.53 MB/sec

Nou niet echt om over naar huis toe te schrijven :'( Hoe, als het kan, kan ik deze performance opkrikken??

Hail to the king baby!

Verwijderd

Ontkoppel die cdrom speler eens en probeer het opnieuw. Uit m'n hoofd doet de scsi bus zich aanpassen aan het langzaamste device op de bus.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 17:02 ]

• Kippenijzer
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tja, er zijn maar weinig 9,1gb schijven die fysiek meer dan 18MB/sec halen. Deze waarde is redelijk normaal op zich.
Daarnaast zou ik je adviseren om een andere kaart aan te schaffen voor de CD-Rom speler. Een RAID kaart wil je ook dedicated voor raid gebruiken. Of sluit op zijn minst de cd-rom op een apart kanaal aan (heeft het ding niet denk ik).

Raid-kaart met LVD kabel met losse LVD terminator, met daarop de harddisk zonder term-power en zonder force-single ended erop en je cd-rom op een losse scsi kaart (of gewoon voor 2 tinetjes een ide drive op de kop tikken)

• urk_forever
De kaart heeft wel 2 aansluitingen, de lvd en een 50 pin aansluiting. Ik gebruik de RAID van de kaart niet, heb maar 1 schijf.
Maar als ik alleen de schijf aan de kabel hang dan gaat linux over zen nek en doet ie allemaal resets :(

Hail to the king baby!

• Kippenijzer

Kippenijzer

urk_forever schreef op 03 februari 2004 @ 17:15:
De kaart heeft wel 2 aansluitingen, de lvd en een 50 pin aansluiting. Ik gebruik de RAID van de kaart niet, heb maar 1 schijf.
Maar als ik alleen de schijf aan de kabel hang dan gaat linux over zen nek en doet ie allemaal resets :(
En dat komt naw omdat hij de schijf dan wel op LVD (dus hoger dan UW) initialiseerd, en de termpower die een disk kan leveren is nooit goed voor LVD snelheid -> of juist met de jumper hem op SE modus forceren (check manual voor je disk, staat het wel in) of (betere oplossing, maart tijdelijk SE forceren is oplossing) regel een kabel met losse LVD terminator. Dat zou hij problemen op moeten lossen...

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:47
Kippenijzer schreef op 03 februari 2004 @ 17:42:
[...]

En dat komt naw omdat hij de schijf dan wel op LVD (dus hoger dan UW) initialiseerd, en de termpower die een disk kan leveren is nooit goed voor LVD snelheid -> of juist met de jumper hem op SE modus forceren (check manual voor je disk, staat het wel in) of (betere oplossing, maart tijdelijk SE forceren is oplossing) regel een kabel met losse LVD terminator. Dat zou hij problemen op moeten lossen...
Klopt, soortgelijk probleem heb ik ook gehad met een ibm ultrastar 18gb 10.000rpm op een adaptec u2w controller, kreeg ook van die resets, later bleek dat ik geen kabel gebruikt had met een losse lvd terminator.
nadat ik hem vervangen had draaide me servertje zonder problemen :)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Dit is eigenlijk wel een grappig idee... Ik heb zelf recent ook last van dit soort crap gehad, maar dan met het verscil tussen u2w en u160... Eens checken binnenkort of dat ook gewon aan de terminator ligt ;P

• urk_forever
Hmmm, ik heb nu die schijf alleen aan de LVD en op S/E mode. Dit werkt wel, maar kan ik dit zo blijven draaien?
Ik zal zo ff die Plextor op die 50 Pins aansluitingen hangen, moet ik die dan wel termineren? Of heb ik daar een losse terminator voor nodig?

Hail to the king baby!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-02 20:33

SambalBij

We're all MAD here

Die plextor kun je waarschijnlijk zelf termineren.
Je moet inderdaad opletten dat je op de LVD kabel wel een losse active terminator aan het einde hangt! Term-power is géén termination, maar alleen spanning voor de los aan te sluiten terminator. LVD devices hebben nooit zelf een terminator aan boord.

Als je die cd speler op de narrow aansluiting hangt moet je even goed op de termination letten. (vooropgesteld dat het een single channel controller is)
Je moet op beide uiteinden van de bus uiteraard een terminator hebben, en je moet op de controller alleen de high byte terminaten.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Kippenijzer

Kippenijzer

De Cd-Rom zal naar alle waarschijnlijkheid wel gewoon een termination power jumper hebben, en die actief maken zou voldoende moeten zijn voor het 50pins kanaal.
Je hdd op se modus laten draaien kan geen kwaad, er zit intelligentie in de chip die het lvd kanaal terugschakeld naar s/e als niet alle devices lvd ondersteunen. Maar ik blijf erbij dat je beter een u2w of hogere kabel met teminator kunt regelen, dat komt ook ten goede aan je schijfsnelheid (zei het dat hij, zoals ik in mijn 1e post al aangaf, waarschijnlijk fysiek gewoon niet meer dan 18MB/s haalt, maar als hij niet in lvd modus draait, en je doet access op de cd-rom vertraagd dat ook de hdd snelheid, waar je met de disk op lvd modus dat probleem niet hebt)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Let ook wel op dat als de bus 50 mb/sec aan kan, de disk dat nog niet aan hoeft te kunnen.

Mijn 18 GB 10KII haalt ook maar 38 Mb/sec op een U160 kanaal. Mijn 10K4 doet het al beter met 63 MB (op U320). Bovendien is je disk een 7200 toeren disk (toch :?), en niet meer het allernieuwste model. Dus ik denk dat de 18 mb/sec wel redelijk kunnen kloppen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1