Toon posts:

[R9500] Artifacts icm mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakerlieverdjes,

Enige tijd geleden heb ik een radeon 9500 gekocht, de kaart gaf vanaf het begin af aan al moeilijkheden: Artifacts in bios en 3d applicaties.

Aanvankelijk dacht ik dat de problemen bij de videokaart lagen, maar nu heb ik dit getest bij een vriend van mij (in een andere pc dus) en blijken de 3d applicaties geen artifacts en kuren te vertonen.

na andere voedingen, casefans onder de videokaart gehangen, bios updates, windows versies, ram omwisselingen, grafische kaart onderklokkingen gedaan te hebben. Denk ik dat het aan mijn moederbord ligt...

Het gaat om Asus A7V8X icm met een Athlon XP 1700+

Kan dit nu echt aan mijn mobo liggen, en zijn er oplossingen?

[ Voor 202% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 16:08 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:26

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt wel een driverprobleem. Al andere drivers geprobeert? Temperaturen zijn goed? stressed voltages ook?

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Dit zijn dingen die volgens mij niet aan je mobo kunnen liggen.

Hoe is de airflow in je kast? Is die een beetje goed. Deze problemen worden meestal door hitte veroorzaakt. Probeer het eens met je kast open.

@ Prutz0r lijkt me geen driver probleem, anders kan hij namelijk geen artifacts hebben in z'n BIOS.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 16:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb andere drivers tot en met andere windows installaties geprobeerd.

Er zit natuurlijk geen temp meter op de kaart, maar ik vermoed dat het wel ok is. De kast hang is vrijwel altijd open en er zitten overal gaten in. Ook heb ik er een extra cooler onder gehangen.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
Moederbord of CPU ...

Onderbouwing? Omdat ik hetzelfde heb meegemaakt... Dat wil niet zeggen dat het 100% zeker zo is maar er zit dus wel een kans in...

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 16:11:
Ik heb andere drivers tot en met andere windows installaties geprobeerd.

Er zit natuurlijk geen temp meter op de kaart, maar ik vermoed dat het wel ok is. De kast hang is vrijwel altijd open en er zitten overal gaten in. Ook heb ik er een extra cooler onder gehangen.
Vermoeden is dodelijk.

En een extra fan onder je videokaart hangen hoeft geen verschil te maken hoor. De core van je vidkaart kan nog steeds te warm worden.
Sluuut schreef op 03 februari 2004 @ 16:15:
Moederbord of CPU ...

Onderbouwing? Omdat ik hetzelfde heb meegemaakt... Dat wil niet zeggen dat het 100% zeker zo is maar er zit dus wel een kans in...
Ik heb dus hetzelfde meegemaakt maar toen was er wel sprake van oververhitting van de core. Een beetje modden heeft dat opgelost.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 16:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 16:15:
[...]

Vermoeden is dodelijk.

En een extra fan onder je videokaart hangen hoeft geen verschil te maken hoor. De core van je vidkaart kan nog steeds te warm worden.

[...]

Ik heb dus hetzelfde meegemaakt maar toen was er wel sprake van oververhitting van de core. Een beetje modden heeft dat opgelost.
Ik denk niet dat het oververhitting van de core is omdat het bij een vriend (met mijn kaart in zijn pc dus) ook niet zo is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sluuut schreef op 03 februari 2004 @ 16:15:
Moederbord of CPU ...

Wat was het probleem bij jou precies dan?

Verwijderd

Ik denk niet dat het oververhitting van de core is omdat het bij een vriend (met mijn kaart in zijn pc dus) ook niet zo is.
Wel eens aan gedacht dat die vriend van jouw een betere airflow heeft :?

Verwijderd

Imo heeft je probleem niks met het moederbord of CPU te maken, maar puur met het geheugen op de kaart zelf. Kan zijn door overbelastig, of door 'n fabrieksfout. Maar ik ken verschillende mensen met Radeons (9600 en 9800) die heftzelfde hadden. Dus bij 'n 9500 zou 't ook best dat probleem kunnen zijn. Garantie clamen dus :Y)

Verwijderd

Het kan net zogoed het geheugen op je mobo zijn.

Toen ik net een nieuwe pc had gekocht:
Asus P4P-800, P4-2,8ghz 800mhzfb, 2x512MB twinmos 400mhz en ati 9800 pro

en ik mn geheugen(op mn mobo) maar 1% sneller wilde laten lopen kreeg ik artifacts en rare strepen in games. na het geheugen omgewisseld te hebben voor kingston kan ik veeeer overclocken en geen artifacts meer (na het verhogen van de voltage van mn mem)

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
als je wilt weten of het aan de temp binnen je pc ligt, doe hem open en draai je systeem zo

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 16:44:
[...]

Wel eens aan gedacht dat die vriend van jouw een betere airflow heeft :?
Uiteraard, maar bij mij blijft het probleem ook als de kast open is.. en met extra cooler onder de kaart. En ik heb de kaart ook al zwaar ondergeklokt, waarbij hij dezelfde problemen bleef vertonen.
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 16:48:
Imo heeft je probleem niks met het moederbord of CPU te maken, maar puur met het geheugen op de kaart zelf. Kan zijn door overbelastig, of door 'n fabrieksfout. Maar ik ken verschillende mensen met Radeons (9600 en 9800) die heftzelfde hadden. Dus bij 'n 9500 zou 't ook best dat probleem kunnen zijn. Garantie clamen dus :Y)
Ik heb hem ook niet voor niets in het systeem van mijn vriend getest.. daar gaf hij dus GEEN artifacts. Ik heb hem trouwens al eens eerder naar de RMA gestuurd, maar ik kreeg hem terug omdat ze niets konden vinden (plus 25 euro kosten :/)
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 17:09:
Het kan net zogoed het geheugen op je mobo zijn.

Toen ik net een nieuwe pc had gekocht:
Asus P4P-800, P4-2,8ghz 800mhzfb, 2x512MB twinmos 400mhz en ati 9800 pro

en ik mn geheugen(op mn mobo) maar 1% sneller wilde laten lopen kreeg ik artifacts en rare strepen in games. na het geheugen omgewisseld te hebben voor kingston kan ik veeeer overclocken en geen artifacts meer (na het verhogen van de voltage van mn mem)
Ik heb 2x 256mb geheugen, en ik heb eerst 1 reepje er uit gehaald, en daarna de andere. Waarbij dus ook weer precies dezelfde problemen zijn. Dus dat is uitgesloten.
oeLangOetan schreef op 03 februari 2004 @ 19:47:
als je wilt weten of het aan de temp binnen je pc ligt, doe hem open en draai je systeem zo
Dat heb ik dus al gedaan...

Het lijkt mijzelf ook zwaar stug dat het het moederbord is, daarom heb ik even gekeken of de problemen er ook waren wanneer ik de videokaart van mijn vriend (r9600) in mijn pc douw, maar dan is er niets aan de hand. (hoewel dit niks zeg natuurlijk)

Het is ook niet de voeding, want ik heb in der tijd al 3 voedingen gehad met allemaal dezelfde problemen (250w / 450w / 300w)

Met mijn radeon 9500 heb ik zelfs artifacts in de bios (maar niet in windows 2d gedeelte).. Dus zal het echt de combinatie van mijn moederbord met de radeon zijn? dan kan ik zeker wel fluiten naar garantie, aangezien ze nooit iets kunnen vinden op deze manier.

Verwijderd

Topicstarter
Yess! :D Ze zijn weg!

Na mijn agp op 1.8v gezet te hebben werkt het prima! Misschien dat mijn moederbord standard een iets te lage agp-volt lijn heeft...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 19:46 ]

Verwijderd

hmm 1,5-1,6 zou genoeg moeten zijn dus is toch iets niet helemaal goed hoor. alleen voor overclocken van het mem op mn videokaart moest ik het voltage omhoog schroeven
Pagina: 1