[laptop] lcd is soms invers, soms niet

Pagina: 1
Acties:

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49
Gisteren heb ik van het werk van mijn vader een nieuwe laptop gehad. Het betreft een Sony VAIO Z600LEK. Ze deden hem weg omdat het touchpad het niet meer deed en omdat het scherm haperde. Het touchpad doet het inmiddels weer (los kabeltje), en nu ga ik dat scherm werkend proberen te krijgen.

Wat is het probleem dan? Als je de machine opstart lijkt er op het eerste gezicht weinig aan de hand. Na verloop van tijd wordt het scherm echter qua kleur helemaal 'invers'. Ik zal hier later nog wel foto's van posten, maar ik zie net dat m'n moeder de digicam mee heeft. Even later is het scherm weer normaal, dan weer invers enz.

Dus ik heb dat ding opengemaakt. Beetje aan de kabeltjes naar het scherm gefrot, maar dat bleek geen effect te hebben.

Overigens heeft ATi in z'n drivers een 'color brightness' schuifje zitten (screenshot). Als het beeld invers is, en je schuift dit schuifje helemaal omlaag, dan worden de kleuren ineens weer normaal :? Schuif je em dan weer omhoog dan zie je de kleuren weer verschieten. Als je het schuifje gebruikt terwijl het scherm 'normaal' doet, dan doet het schuifje wat ie moet doen: brightness instellen.

De videokaart leek mij niet de oorzaak, aangezien de tv-out van de laptop het wel gewoon goed doet, ook als het scherm 'negatief' is.

Mijn vragen aan jullie zijn:
- Waar zou het aan kunnen liggen dat het beeld ineens invers wordt?
- Hoe los ik dat op?

• MisterData
Update: het ziet eruit alsof het een los contactje is, hoewel ie minder snel 'omschakeld' van normaal naar 'invers' als ie warm is...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Je zou de machine eens op kunnen starten met een DOS-floppy en dan kunnen kijken of hij dat dan ook (of juist niet) doet.
Doet ie het dan ook, dan is het vrijwel zeker een hardware probleem en anders is de software in windows misschien kapot.

Zeker het verhaal dat als je aan de schuif slingert, doet mij denken aan een softwar probleem. Als er op driver niveau iets fout gaat dan kunnen dit soort gevolgen te zien zijn. :)
En het opnieuw installeren van drivers wil niet altijd dit soort zaken verhelpen. Soms is een volledig nieuwe installatie de enigste optie. :)

Senile! Senile Oekaki

• MisterData
_bas_ schreef op 03 februari 2004 @ 20:53:
Je zou de machine eens op kunnen starten met een DOS-floppy en dan kunnen kijken of hij dat dan ook (of juist niet) doet.
Doet ie het dan ook, dan is het vrijwel zeker een hardware probleem en anders is de software in windows misschien kapot.

Zeker het verhaal dat als je aan de schuif slingert, doet mij denken aan een softwar probleem. Als er op driver niveau iets fout gaat dan kunnen dit soort gevolgen te zien zijn. :)
En het opnieuw installeren van drivers wil niet altijd dit soort zaken verhelpen. Soms is een volledig nieuwe installatie de enigste optie. :)
Ik heb een volledig nieuwe installatie gedaan, en het heeft eigenlijk niet veel effect gehad. Zoals gezegd is het scherm in het begin goed, maar begint ie steeds meer te storen en van kleur te veranderen. Maar het kan ook zijn dat ie dan ineens weer terugspring naar normaal.

Overigens is het een Sony en dus hebben ze zo'n mooi sony-logo bij het opstarten (in het BIOS ofzo gedaan...). Deze is normaal wit, maar als het display gaat zeuren in Windows en je start em opnieuw op, dan is ook dit logo verkleurd. Moet dus hardware zijn imho.