[Versterker] Zekering brand hele tijd door.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.906 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103537

Topicstarter
Eyy,

Gister was ik muziek aan het luisteren via mijn versterker en pc. Toen hij in een keer afsloeg met een klein lichtflitsje. Dus ik open maken zie ik dat de zekering doorgebrand is. Dus ik een nieuwe halen bij electroboer.
Kom Thuis duw de nieuwe zekering erin stekker in stopcontact stroom knop aan pats springt ie weer kapot :'( :'( :'(

Zou iemand misschien weten hoe dit kan zo opeens :?

greetz mistorie

P.S. Heb hem van mijn oom gekregen zo'n half jaar geleden is een Sansui A-80 met vier box uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 21:36
misschien speakers eraan gehangen die niet het juiste aantal Ohm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104802

Defekt in je voeding waarschijnlijk: Trafo, gelijkrichter zou stuk kunnen zijn, sluiting maken en de zekering laten doorfikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Alle speakers er vanaf halen, kijken of zekering weer springt. Zo ja dan maar openschroeven en op zoek naar doorgefikte componenten. Welke zekering is het? Voor de speakers of zit deze in de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, zekering fikt er direkt uit bij aanzetten volgens TS. Lijkt op sluiting in voeding ipv speakerprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 2111 schreef op 03 februari 2004 @ 15:58:
Alle speakers er vanaf halen, kijken of zekering weer springt. Zo ja dan maar openschroeven en op zoek naar doorgefikte componenten. Welke zekering is het? Voor de speakers of zit deze in de voeding?
Zaten geen boxen op toen ik de nieuwe zekering er in duwde en is zekering van mijn voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:47
Welke zekering stop je er nu in, trage of snelle (Fx.xA of Tx.xA) ?

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
T 1,6A staat ook op printplaatje waar je hem op moet klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
Hmz, grote kans dat er iets van de eindtorren doorgefikt is... Ik weet niet of je een multimeter oid hebt, maar meet ze eens door, als ze alle kanten op geleiden, dan weet je hoe laat het is... :(

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DustMan4u schreef op 03 februari 2004 @ 16:28:
Hmz, grote kans dat er iets van de eindtorren doorgefikt is... Ik weet niet of je een multimeter oid hebt, maar meet ze eens door, als ze alle kanten op geleiden, dan weet je hoe laat het is... :(
Heeft er ook 1 wat gehoord.

TS, kun je zien waar de zekering zit, aan de primaire of secundaire kant vand e trafo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 104802 schreef op 03 februari 2004 @ 16:34:
[...]

TS, kun je zien waar de zekering zit, aan de primaire of secundaire kant vand e trafo?
lol :+

Uhm jah 1 draadje gaat van zekering naar voeding en de andere gaat naar de aan/uitknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103537 schreef op 03 februari 2004 @ 16:45:
[...]

lol :+

Uhm jah 1 draadje gaat van zekering naar voeding en de andere gaat naar de aan/uitknop
Dan is het dus de primaire kant. Tsja, ik houd het op een doorgefikte trafo met sluiting) of gelijkrichter. Kun je met een multimeter zien of er sluiting in de gelijkrichter zit? Zul je de gelijkrichter er even uit moeten halen anders kan het zijn dat je de wikkelingen vd trafo meet. Zit er wel een gelijkrichter achter of is het een ander soort voeding? Beetje moeilijk op afstand zo te bepalen. Een zekering fikt erui doordat er teveel stroom loopt, meest logische is een defekt component dat nu sluiting maakt in of direkt na je trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voeding is helemaal afgesloten met bovenop plastic en onder plastic zie ook nergens schroefen zitten.
Maar als de voeding stuk is ie nog te repareren of is dit tevergeefse moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 09:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 103537 schreef op 03 februari 2004 @ 17:34:
voeding is helemaal afgesloten met bovenop plastic en onder plastic zie ook nergens schroefen zitten.
Breng hem gewoon ff weg als je het niet aanduft. Als de voeding defect is dan is dat denk ik nog wel te repareren tegen een redelijke prijs. Kun je misschien de voeding van de rest los trekken. Steek hem dan weer in het stopcontact. Gaat de zekering er weer uit, dan weet je zeker dat het daar aan ligt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103537 schreef op 03 februari 2004 @ 17:34:
Heb een paar jaar dergelijk reparatiewerk gedaan: dit zijn de makkelijkste fouten :) Een duidelijke 'harde' fout die voor iemand met verstand van zaken zo te vinden is. Alleen, stel het is de trafo die stuk is, en het is een apart ding waar moeilijk aan te komen is, tsja. Kun je 'm niet naar een reparatie toko brengen als je zelf de kennis niet hebt en een pijsopgave vragen?
Of hij het waard is kun je alleen zelf bepalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb ff een tekening gemaakt hoop dat ie niet onduidelijk is.
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/deltagamers/naamloos.JPG%20300,360

Ik krijg de grootte niet veranderd |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 103537 op 03-02-2004 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
he gistermorgen waarom zou het z'n trafo zijn?
het is waarschijnlijker dat het ergens in de electronica zit.

dan kan de primaire zekering ook springen.

Tweak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44545

Er is maar 1 mogelijkheid voor de TS en dat is het spul naar een vakman brengen. En dan maakt het niet uit of die vakman je handige vriend is of de winkel.

Ik denk dat de TS het met mij eens is dat deze er niet genoeg verstand van heeft, zekering is al een keer vervangen en het probleem is er nog altijd en meer kan hij er niet aan doen. Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79067

99% kans dat je eindtrap is doorgeslagen. De A-80 werkt volgens mij met een geintegreerd eind IC wat je zo kunt vervangen, mits je er nog aan kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

Anoniem: 79067 schreef op 03 februari 2004 @ 23:56:
99% kans dat je eindtrap is doorgeslagen. De A-80 werkt volgens mij met een geintegreerd eind IC wat je zo kunt vervangen, mits je er nog aan kunt komen.
inderdaad, je eindtrap ligt eruit,
laat ff een vakman er op los solderen.

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79067

Hoef je eigelijk niet eens en vakman bij te halen, mits je over het goede (soldeer) gereedschap beschikt. En niet vergeten de oude koelpasta van het aluminium te verwijderen, schoon te maken met thinner (o.i.d.) en nieuwe koelpasta! Je kunt heel eenvoudig meten of de eindtrap is doorgeslagen. Je neemt een multimeter met doorpiepfunctie, en je zet 1 pootje op 1 uitgang van het IC (kun je makkelijk op een van de emittorweerstanden meten) en het andere pootje op de positieve uitgang vanaf de gelijkrichter. Meet dit zo bij allebei de uitgangen. Als de meter doorpiept is hij stuk. Zet de meter ook een x voor de zekerheid in de Ohm stand, en alles wat dicht bij de 0 Ohm wijst op een kapotte eindtrap.

Edit: Ow ja: primaire zekeringen zijn bijna altijd snel, secundaire traag (I.v.m.) met inschakelpieken, opladen elco's etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 79067 op 04-02-2004 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
Anoniem: 104802 schreef op 03 februari 2004 @ 16:34:
[...]

offtopic:
*kuch* hoe bedoel je.... ik bouw + ontwerp zelf versterkers dus weet wel waar ik mee bezig ben, mocht je het daar over hebben...

Pagina: 1