Toon posts:

100 mbit netwerk in een studentenhuis

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een 100Mbit netwerk aanleggen waar 32 computers op aangesloten kunnen worden, voornamelijk om netwerkspelletjes te spelen en om te internetten. Het probleem is dat de afstanden in ons huis vrij groot zijn.

Mijn vraag is wat voor hardware ik hiervoor het beste kan gebruiken (hub's, switches, etc) en/of waar ik rekening mee moet houden.

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 22:39

aKra

Intentionally left blank.

Reken uit wat het middelpunt is van het hele huis en van alle computers die er aan hangen... Of als het echt 2 aparte delen zijn maak je een wireless connectie dussen 2 switches (11mbit).. Aangezien je niet echt DIE-HARD user bent gewoon HUB nemen, als je hulp nodig hebt, ICQ -> 15412532 of e-mail nander@euronet.nl

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
"vrij groot" wat bedoel je daar precies mee?
Met gewone UTP kabels mag je ook al 100m gaan hoor.. en da's echt al heel wat.. zeker binnenshuis..
gewoon hubje (of 2) zal wel voldoende zijn.. misschien een switch (of 2) als je de centen hebt (32-ports is toch al best duur)

• RemcoZ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-01-2025
Hoe groot is je zak met geld? :)

Serieus nu. Wat voor backbone heb je? Afhankelijk daarvan kun je op iedere etage/afdeling een Switch neerzetten, eventueel verder expandeerd met een hub. Op het werk bijoons zijn zowel de hub als de switches van 3com. Heb er geen problemen mee.
Deze kun je zelf (heb het nog niet gedaan) evetueel editten met TelNet.

En de vraag blijft altijd staan? Wat wil je er mee. Moet er een aparte Proxyserver komen? Eventuele BackUp-units (na verloop van tijd worden ook studenten verwend... :))

Laat me weten als je meer info hebt!

• witchdoc
Op dinsdag 12 december 2000 23:24 schreef Bitfreak het volgende:
als je hulp nodig hebt, ICQ -> 15412532 of e-mail nander@euronet.nl
als ie hulp nodig heeft vraagt ie't gewoon hier.. 10 mensen weten meer dan 1'tje :P

• witchdoc
Op dinsdag 12 december 2000 23:25 schreef RemcoZ het volgende:
Hoe groot is je zak met geld? :)

Serieus nu. Wat voor backbone heb je? Afhankelijk daarvan kun je op iedere etage/afdeling een Switch neerzetten, eventueel verder expandeerd met een hub. Op het werk bijoons zijn zowel de hub als de switches van 3com. Heb er geen problemen mee.
Deze kun je zelf (heb het nog niet gedaan) evetueel editten met TelNet.
een managed switch simpel voor wat spelletjes te spelen?? Ken je de uitdrukking "overkill"? :)
En de vraag blijft altijd staan? Wat wil je er mee. Moet er een aparte Proxyserver komen? Eventuele BackUp-units (na verloop van tijd worden ook studenten verwend... :))
Laat me weten als je meer info hebt!
dan kan je later nog goedkoop een switchjes erbij halen of dergelijks..

Verwijderd

Op dinsdag 12 december 2000 23:18 schreef peaceful het volgende:
Ik wil een 100Mbit netwerk aanleggen waar 32 computers op aangesloten kunnen worden, voornamelijk om netwerkspelletjes te spelen en om te internetten. Het probleem is dat de afstanden in ons huis vrij groot zijn.

Mijn vraag is wat voor hardware ik hiervoor het beste kan gebruiken (hub's, switches, etc) en/of waar ik rekening mee moet houden.
Wat zijn grote afstanden? Vast niet meer dan 100 meter. Dan kan je dus gewoon UTP-bekabeling leggen. Ik zou zeker voor een switch gaan, al zijn 32-port switches wel prijzig. Beter meerdere kleinere switches kopen. Eén computer als proxy inrichten naar Internet. Leuk als je hier een NT-server bak of zo kan neerzetten, kun je tenminste ook een WINS-server installeren om broadcasts op je netwerk te verminderen. Keb het hier met 4 computers, draait als een speer.

• RemcoZ
Overkill??? Ja, ik denk het ook wel...

Maar waarom zou je dan met Switches willen werken... Ik heb thuis maar een 10Mb netwerk met alleen maar Hubs liggen. Dat gaat ook wel goed vlot.
Waarom duur doen? Met 32 personen kun je makkelijk opbrengen, dat is waar... Maar voor een beetje internetten of games kun je ook uit de voeten met een 10Mb netwerk.

Nog even over de kabels. Als je een beetje handig bent knijp jezelf de kabels. Scheelt je een hoop knaken en je kunt zelf de lengte bepalen.

• witchdoc
Op dinsdag 12 december 2000 23:37 schreef RemcoZ het volgende:
Overkill??? Ja, ik denk het ook wel...

Maar waarom zou je dan met Switches willen werken... Ik heb thuis maar een 10Mb netwerk met alleen maar Hubs liggen. Dat gaat ook wel goed vlot.
Waarom duur doen? Met 32 personen kun je makkelijk opbrengen, dat is waar... Maar voor een beetje internetten of games kun je ook uit de voeten met een 10Mb netwerk.
met 32 users op 1 backplane van 10Mbps is wel wat weinig hoor, vooral als je die studentjes kent.. zitten binnen de kortste keren toch te leechen :)
Nog even over de kabels. Als je een beetje handig bent knijp jezelf de kabels. Scheelt je een hoop knaken en je kunt zelf de lengte bepalen.
moet je ook nog wel het materiaal hebben he.. en zo'n tang is dan weer niet echt goedkoop.. noujah, goedkoper dan 32 x 100m natuurlijk maar best toch ff lenen ofzo (en GOED opletten he je zulke connecties moet maken.. er is een standaard jaja!)

• RemcoZ
moet je ook nog wel het materiaal hebben he.. en zo'n tang is dan weer niet echt goedkoop.. noujah, goedkoper dan 32 x 100m natuurlijk maar best toch ff lenen ofzo (en GOED opletten he je zulke connecties moet maken.. er is een standaard jaja!)
Zo'n kost je zo'n fl 50/60 + je kabels en connectoren. Is niet echt duur als je bedenkt dat de computersjopjes op de hoek UTP-kabels van 5 meter voor 25 verkopen. Koop 5 keer zo'n kabel je en hebt de bovenstaande kosten eruit.

Alleen die LAN-testers. Die zijn duur... :(

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie snelle reacties. Ik heb inmiddels wat meer info.

AFSTANDEN: De grootste afstanden zijn ongeveer 150 m.

SERVER: We hebben nu al een "huiscomputer" (pentium 133) als winproxy server ingericht.

BUDGET: 1500 piek (netwerk kaarten niet inbegrepen)

Kan ik beter met stackable hubjes werken of met een switch? Wat zijn de voor- en nadelen van deze twee?

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:00
[b]Op dinsdag 12 december 2000 23:56
Kan ik beter met stackable hubjes werken of met een switch? Wat zijn de voor- en nadelen van deze twee?
bij 32 mensen zou ik toch wel voor switches gaan. tja, die zijn wel duurder, maar dan heb je wel wat.

Waarom??? een 100MB hub heeft 100MB bandbreedte voor alle aansluitingen. Een switch kan zelfs full duplex en zo dus 200MB PER POORT.

Simpel voorbeeld, 1 hub van 32 aansluitingen moet 100M delen, is dus in ideale situatie iets van 3MB per comp. echter je vergeet de vele collisions die zullen ontstaan.
Bij een switch zullen die collisions veel minder snel ontstaan, behalve natuurlijk als ze tegelijk via 1 port via de server van internet leechen.

3kwp pvoutput

• aKra

aKra

Aangezien dit echt PUUR gaat om een "fun" netwerk hoef je niet meteen met stackable switches aankomen, als hij 2 kluitjes kan maken dus circa 16 mensen en dan een hub met zo'n 24 poorten 2de hands koopt, een wireless vinden legt naar de volgende daar nog zo'n 2de handse neerzet, paar netwerkkaartjes kopen, als je er 32 koopt heb je zeker korting en hopla.. Netwerk :)

Verwijderd

Ik heb ooit eens 240M UTP 100Mb werkend gekregen. Al moet je wel erge goede kabels gebruiken. We hadden wel last van collisions maar niet zo erg dat het netwerk plat ging. En dat alles met 22 PC's

HR

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Gewoon een switch er neerzetten, utp kabel zou prima moeten werken (mits je een beetje kwaliteit kabel koopt zou je met gemak 150 meter moeten halen zonder al te veel collisions). Verder een server, aangezien je nu een P130 er hebt staan zou ik serieus een linux >:) bak overwegen met bijvoorbeeld FreeSCO (http://www.freesco.org). Hier heb je een Router/Firewall/Gateway/Dial Up server/DNS server/DHCP server, op 1 diskette. Lekker makkelijk te configureren, en razend snel.

=============================================
I don't suffer from insanity... I dwell in it
=============================================

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Leuk die 150 meter maar geef eens wat meer info over de topografie, misschien kan je halverwege die hub neer zetten. Teken het uit en zet ff een plaatje neer.

Meh ...

• aKra

aKra

Op dinsdag 12 december 2000 23:27 schreef poohbeer het volgende:

[..]
als ie hulp nodig heeft vraagt ie't gewoon hier.. 10 mensen weten meer dan 1'tje :P
Ja, maar die ene persoon wil misschien zelfs het allemaal aanleggen of evt. compleet uitzoeken wat ie nodig heeft :)

Aangezien ik toch Network Engineer ben en er toch tijd voor heb is het nooit mis om een 32 pc's netwerk aan te leggen *LEUK*

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 20:11

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Wat is eigenlijk het voordeel van een switch boven een hub????

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• aKra

aKra

Het verschil is dat een switch de data precies in het goeie poortje "gooit", een HUB stuurt die packet gewoon naar alle poorten, en de desbetreffende computer neemt de packet aan en "used" hem. Zover mij is verteld, af en toe zelf ook in de klus... Switches gebruik ik meestal, maarjah...

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Het verschil is dat een switch de data precies in het goeie poortje "gooit", een HUB stuurt die packet gewoon naar alle poorten, en de desbetreffende computer neemt de packet aan en "used" hem. Zover mij is verteld, af en toe zelf ook in de klus... Switches gebruik ik meestal, maarjah...
das inderdaad waar maar niet het grootste voordeel. Dat is namelijk dat een hub shared media is en een switch niet dus stel ik heb een 100mbits 8 poorts switch en een 100mbit 8 poorts hub. bij de 8 poorts switch heb je meestal 100x8x2(FD)=1600Mbit backplane. Een hub heeft dus een 100mbit backplane. stell je voor als 8 gebruikers tegelijk gaan downen bij de hub share je 100mbit met ze 8e bij de switch heeft iedereen 100mbit

Click hier niet

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

Macros

I'm watching...

Het ALLER grootste verschil is, dat als de hoeveelheid data tussen de verschillende users toeneemt (samen met het aantal users), de totale doorvoer van een switch gaat pieken naar zijn maximum, maar bij een HUB helemaal inzakt naar een fractie van zijn mogelijke doorvoer.
Een HUB piekt bij 1/e aantal gebruikers, en gaat daarna bergafwaards kwa doorvoer snelheid.
Leuk he, al die datacommunicatie colleges? :)

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Topicstarter
Sommige computers zullen bij ons heel ver uit elkaar staan. Is de afstand tot de hub bepalend voor de communicatie tussen compu's of de totale afstand tussen computers?

Ook vroeg ik me af of iedereen een netwerkkaart van de zelfde snelheid moet hebben, of kan je ook met een 10mbit kaart een 100mbit netwerk op? Kunnen die kaarten met elkaar communiceren?

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Ik zou persoonlijk ook voor één of twee switches gaan. (Ik heb D-Link. Is voordelig en erg goed.) Elke moderne switch is zogenaamd 'autosensing', wat wil zeggen dat je er volstrekt willekeurig 10Mbit en 100Mbit kaartjes (NIC's) aan kan hangen, waarbij een ieder volledig van zijn volle NIC-snelheid profiteert.

Wat de kabellengten betreft. De beperkende factor is de lengte per kabel. Dus met de switch in het geografische midden kan je netwerk in alle richtingen 100 meter zijn.
Met twee switches, gemeten van het ene uiteinde naar het andere over de twee switches, kun je 300 meter halen.... snappie?

Succes ermee!

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt een hub net zoals een switch, wat de afstanden betreft?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38
Yep. Beide versterken ze het signaal, zodat je aan beide kanten 100meter mag hebben.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

alleen is een switch sneller (en duurder :P)

• garp
  • Laatst online: 14-05 19:15
Met 32 gebruikers ZEKER een switch kopen als het enigszins kan. 10/100 Mbit hubs hebben nu eenmaal geen backpane die meer aan kan dan 100 Mbit. Een 8 poorts Switch heeft een 1.6 Gb backpane > snelheid blijft acceptabel.

Als je het toch vrij goedkoop wilt doen zou ik 1 switch en 5 10/100 auto-sensing hubs kopen. De switch hang je aan je server, de hubs aan de switch. De workstations hang je dan weer aan de hubs. Zo haal je redelijke snelheid voor een redelijk bedrag. Intern leechen is zo ook redelijk te doen.

Voor de apparatuur zou ik naar http://www.mr-at.nl gaan. De Switch zou ik deze ( http://www.mr-at.nl/cgi-bin/shop-it/bigview?art=SH9008T ) nemen (ja, dit is een echte switch, en maar 250,- :) ) en dan voor de hubs ( http://www.edimax.com/Product/Hub/ED1524/ED1524E.htm bijvoorbeeld, maar deze is 16-poorts. Kan ook, zou echter zelf liever meer 8-poorts nemen omdat je dan par 'subnet'meer snelheid haalt, maar alleen intern))

UPDATE: De mr-at-link klopt niet. Zou wel moeten kloppen, maar helaas. Kijk bij de Switches op hun webpage en koop de Linkpro 8-speed switch voor 249,- :)

Succes!

BTW: Leuk project B-) Heb je meer info en opties nog? Mail! (ik kijk niet zo heel vaak op GoT)

• reapher

reapher

Z POWER

die switch van d-link is niet het goedkooptst.

voor 208 kan je een switch halen bij http://www.dvc-computers.nl/

Ik heb hem hier staan en dat ding is echt super :) alles zit erop!

Click hier niet

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Een belangrijk verschil tussen hubs en switches: wel of geen collisiondomain scheiding. Bij 100Mbit is pc -> hub -> hub -> pc illegaal (bij 10Mbit mag dit wel). Er mogen geen twee hubs in een collisiondomain zitten: pc -> switch -> switch -> -> pc zou weer wel mogen, net als pc -> hub -> switch -> hub -> switch -> pc (is wel een maffe configuratie).
Oftwel, schaf ipv hubs goedkope switches aan en je hebt geen problemen... ze zijn er al vanaf de 225 gulden (8 poorts store and forward).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Uhh, liever geen kabels langer dan 100 meter nemen. Dan krijg je het risico van late collisions. Deze worden niet opgevangen door de netwerkkaart, maar moeten hoger in de layers afgevangen worden en dat is TRAAG. 250 meter kan wel, maar is totaal buiten specificatie en niet voor niets: de collision detectie werkt niet meer.

• reapher

reapher

Z POWER

lees even het berichtje boven je ;)
ze zijn er al vanaf de 225 gulden (8 poorts store and forward).
ze zijn er dus ook vanaf 208

Click hier niet

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik blijf bezig zeg...
Voor een klein locaal netwerkje van zo'n 20 gebruikers werken wij met de volgende config:

Vroeger: 10 Mbit
op twee locaties een hub, onderling verbonden. Vanaf daar gaan de kabels naar de verschillende huishoudens. Men mocht er daar weer een hub aan koppelen, maar niet meer dan een. Hierdoor heb je maximaal pc -> hub -> hub (centraal1) -> hub (centraal2) -> hub -> pc. Dit is binnen specificatie van 10Mbit (maximaal 4 hubs tussen twee pc's)

Nu: 100 Mbit
De centrale hubs zijn vervangen door goedkope 10/100 Mbit switches. Doordat een switch collisiondomain scheiding doet mag je daaraan koppelen wat je wil, zolang dat gedeelte maar ook binnen specs is. Oftwel, iedereen mag nu rotzooien wat hij wil, zolang hij zijn eigen puinzooi maar correct houdt.

Verwijderd

maximale afstand tussen twee punten is 205 meter. maximale lengte van een kabel is 100 meter. Have fun.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 15:29

bloasfist

Slot-A Crew

Mooi, die verhalen over uit de hand lopende huis tuin en keukennetwerkjes.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Inderdaad! Een 32-user 100Mbit netwerk in een studentenhuis ... Wat een luxe! Krijgen jullie er een sauna bijgeleverd om in te "relaxen" na het netwerken?8-) Is een "must", lijkt me.

Ter zake, hierboven zijn een aantal erg mooie switch-prijzen te zien. Da's erg mooi, maar in tegenstelling tot hub-technologie, heeft prijs een vrij grote invloed op prestaties van een switch. Hoe goedkoper hoe relaxter, natuurlijk, maar ik zou erg uitkijken met het bezuinigen op switches.

In ieder geval lijkt het me een erg mooi project! Succes.;)

• reapher

reapher

Z POWER

helemaal waar ja hoe goedkoper de switch hoe slechter (vaak) maar die svec haalt wel duurdere 3com in :) maar goed dat even terzijde.
een switch zal altijd beter zijn dan een hub hoe duur die ook zal zijn

Click hier niet

Pagina: 1