[Linux] Realtek 8139 probleem

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik heb nooit problemen gehad met kaarten gebaseerd op deze chipset, maar vandaag het eerste probleem.

Op de standaard debian installatie wordt gebruik gemaakt van een 8139 driver, de orginele. Die vind een 8139C chipset op mijn kaart (het is eigenlijk een D, maar de veranderingen vergeleken met een C zijn heel klein). De kaart doet het perfect daarmee (kernel 2.2).

Nu installeer ik echter kernel 2.4.24. De 3com kaart (een 509) doet het prima. De realtek niet, ik gebruik de 8139too driver, zoals altijd. De kaart wordt gedetecteerd, maar kan geen DHCP vinden. Ook als ik de kaart zelf z'n ip geef kan die niet pingen of wat dan ook. Start ik weer in oude kernel, dan werkt het weer perfectah. Ik snap dit niet... de driver is wel anders, maar niet zo anders. Kan ik misschien iets anders over het hoofd hebben gezien? In 2 andere 2.4.24 en 2.4.22(? dacht ik) werken die realteks prima...

Het enige dat er echt anders is is dat ik deze kernel heb gepatched met enkele patches van iptables. Maar dan zou de 3com ook niet meer mogen werken. Ik heb geen andere opties van de 8139too driver aangezet.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Ik gebruik kernel v 2.4.22-ac1 en een Realtek 8139 nic. Het kaartje doen het goed.
De firewall op het werk blocked mijn SSH connectie. Als het kan helpen kan ik je daarna zeggen welk module ik geload heb (Gentoo Linux 1.4)

• pierre-oord
Ik denk dat ik het al heb. Nadat ik module 3c509 net niet geladen had werkte het wel geloof ik.

Ik heb zo'n gevoel dat ondanks dat de 3com op irq 5 zit en de rtl op 9, ergens het linux plug'n'pray systeem nog niet goed werkt. Ik ga nu leren, maar zal tegen de avond eens met zo'n 3com tooltje de adressen vast instellen. Ik denk dat de problemen dan misschien wel over zijn...

Verwijderd

Maar die 3com 509 die ontvangt nog wel dhcp nadat je de kernel geupgrade hebt?!

dat vraag ik me af, want je moet dan ook nog ergens in die nieuwe kernel aangeven dat je DHCP wilt ondersteunen.

Kan aan mij liggen, maar dat zou wellus je probleem kunnen zijn.

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 15:41:
Maar die 3com 509 die ontvangt nog wel dhcp nadat je de kernel geupgrade hebt?!

dat vraag ik me af, want je moet dan ook nog ergens in die nieuwe kernel aangeven dat je DHCP wilt ondersteunen.

Kan aan mij liggen, maar dat zou wellus je probleem kunnen zijn.
Nee dat heb ik wel ingesteld, en vast werkte het ook niet. Het zal wel brakke pnp ondersteuning zijn (alsof dat ooit goed werkte bij isa :+ )

Ik doe zo ff die 3com vast instellen en post ik het hier

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
dhcp instellen bij kernel install :?
heb al een tijdje geen linux kernel gebouwd maar dhcp is denk ik een te hoog protocol voor in een driver.
kijk ff welke resources ( irq, ioaddress, dma ) je realtek gebruikt en zorg dat die niet gebruikt worden door je isa-3com. dus pnp uitzetten

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Heb je bij Networking de optie "Socket Filtering" aanstaan? Zo nee, dan doet je DHCP het niet.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• pierre-oord
Creepy schreef op 03 februari 2004 @ 18:45:
Heb je bij Networking de optie "Socket Filtering" aanstaan? Zo nee, dan doet je DHCP het niet.
Ik wilde net dit gaan posten, ik drukte refresh en nou zei jij het al :P

Ik zag dat bij een /etc/init.d/networking restart hij geen dhcp.pid kon vinden; alsof de dhcp server niet gestart zou zijn. Zag geen errors in de logs staan maargoed, ik die dhcp deinstalleren en dhcp3 erop zetten. Die geeft een socket filter fout, dus net de kernel gecompileerd, en jawel, hij krijgt z'n ip's weer.

Wat alleen heel gek is: Ik heb een vast ip adres ingesteld, maar ook toen kon ik geen 1 bak pingen in m'n range, maar dat kon wel op de 3com kaart :? onder 2.2 kernel ging de realtek wel, en ook eenmaal werkte het op 2.4, maar da's eenmalig, en ik vond linux juist zo'n besturingssysteem dan dingen niet plots ongevraagd gaat doen zoals windows. Dus mogelijk heb ik ergens iets vergeten of een typo gemaakt. Het unplug'n'prayen holp dus ook niets. Dat zou ook gek zijn geweest, aangezien het in kernel 2.2 wel werkte, maar er had natuurlijk iets gewijzigd kunnen zijn in die kernels.

Wel jammer dat menuconfig niet de dependensies ziet van dat socket filtering, zodat ik die niet kon vergeten..

edit:
En kan dat socket filtering misschien iets met de realtek 8139too driver te maken hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door pierre-oord op 03-02-2004 20:00 ]

Verwijderd

Creepy schreef op 03 februari 2004 @ 20:00:
[...]
uhhh dat bedoelde ik dus, wist niet of het nou packet of socket filtering was :P dus voro de zekerheid onduidelijk neergezet....

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 12:53 ]

Pagina: 1