TV kaarten en TV software onder Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 16:00
Ik vroeg me zomaar af of er veel mensen zijn hier die een TV kaart hebben en welke. Ook ben ik wel nieuwsgierig naar de software die gebruikt word en de functies van de kaarten. Eigenlijk is dit dus een TV kaarten topic voor de Linux mensen.

Software

bttv
xawtv
video 4 linux
TVtime
KwinTV
Zapping
GnomeTV
MythTV

Hardware

Pinnacle PCTV
Hauppauge
MSI
LeadTek

Nu is mijn vraag aan jullie,
Welke TV kaart met extra's(zoals MPEG2 chip en welke extra's er werken onder linux).
Welke Linux Distributie
Converteersoftware om je opgenomen programma op te nemen.

Ik hoop zo dat voor mij en misschien wel andere mensen duidelijk word welke TV kaart het beste is voor Linux distro's

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb een medion 5044, met saa7134 chip/driver. TV kijken werkt met driver versie 0.2.8 en een 2.4.22 kernel, behalve Nederland 1, waar ik een sterke brom heb door het geluid :(. De nieuwste saa7134 driver (0.29) werkt bij mij niet met kernel 2.4.24. Ik gebruik Zapping om tv te kijken, maar ben nog op zoek naar een goed opname programma. MythTV is mooi, maar heb ik niet aan de praat kunnen krijgen.
Nog geen overweldigend succesverhaald dus.

Verwijderd

Ik denk niet dat er een 'beste' TV kaart is. Het is maar net waar je het voor wilt gebruiken. Heb je geen TV dan is een simpel kaartje goed genoeg. Heb je je videorecorder de deur uit gedaan en je wilt toch blijven opnemen dan is een kaart met build-in hardware encoding 'beter'.

Statistieken: Hauppauge WinTV PVR250, Freevo

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-02 15:27
Ik heb Pinnacle PCTV Pro (zit radio tuner op en je krijgt er ook een COM remote control bij) en ik moet zeggen dat het perfect werkt onder linux. Het enige programma wat ik tot nu toe heb gebruikt voor het kijken van TV is XawTV. Ik heb vorige keer toch even gekeken naar TVtime, maar het probleem is dat ik die niet op mijn tweede monitor kon krijgen (xinerama setup). Bij xawtv lukt dit wel (overigens niet fullscreen, komt door gebrek aan hardware scaling op tweede head)

Voor het opnnemen van programma's maak ik gebruik van mencoder (onderdeel van mplayer) en dat werkt echt perfect.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 14:52:
Heb je je videorecorder de deur uit gedaan en je wilt toch blijven opnemen dan is een kaart met build-in hardware encoding 'beter'.
hangt ervan af hoe je het bekijkt, ik heb op dat moment liever een kaart zonder ook maar enige vorm van hardware encoding, zodat ik het beeld volledig zonder kwaliteitsverlies binnenkrijg op m'n hd

met hardwareencoding zit er al kwaliteitsverlies op nog voor het op je harddisk terechtkomt namelijk

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Verwijderd

Ik heb een pctv pro; bedien de radio met 'radio' (zit bij xawtv) via de afstandsbediening (met behulp van lirc). Voor opnemen is mencoder aan te raden dat bij mplayer zit.

• Qui-Gon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-01 21:05
Ik heb een WinTV GO kaart op mijn servertje hangen. Ik gebruik xawtv. Tvtime heb ik wel geemerged maar omdat ik een hele brakke videokaart heb werkt die niet.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Het lukt mij niet helemaal om mijn AOpen VA1000, met 878-chip draaiend te krijgen onder gentoo (met 2.6 kernels). Wil het nog wel eens met een andere distro proberen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Robbedoeske schreef op 03 februari 2004 @ 15:00:
met hardwareencoding zit er al kwaliteitsverlies op nog voor het op je harddisk terechtkomt namelijk
Integendeel, vaak is de kwaliteit zelfs beter. Met name van de semi-professional kaarten is de encoding kwaliteit uitstekend, en de TV decoders (analog->digital) zijn vaak veel beter en geavanceerder in deze kaarten. Niet alleen qua anti-ruis, anti-interferentie of automatische instellingen (waardoor de default kwaliteit veel beter is dan de default-zonder-tunen op "goedkope" TV kaartjes), maar ook qua features als anti-macrovision en dergelijke. Daarentegen zijn ze ook duurder.

Ik heb een Miro/Pinnacle DC10, DC10+, DC30+, Iomega Buz, LinuxMediaLabs LML33, LML33R10, Hauppauge WinTV (bt848) en Logitech Quickcam Pro en Web, allen werken uitstekend. Binnen het bedrijf waar ik werk gebruiken we een tiental DC10+ kaarten. Als applicaties gebruik ik GStreamer (momenteel development), Linux Video Studio (TV + capture + editing), xawtv (TV/testen) en lavrec/mjpegtools (capture/testen en server-capture). De eerste 6 kaartjes hebben hardware-MJPEG compressie. Ik gebruik mjpegtools' mpeg2enc en mplex voor MPEG-1 of DVD encoding. Bij ffmpeg zit een tool voor AC-3 encoding van geluid. Distro: RedHat-7.3, 8.0, 9.0.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 15:55 ]

Verwijderd

Ik heb een Pinnacle PCTV Pro die niet werkt in Linux (althans ik most handmatig een aantal kernel sources patchen voor in uberhaupt beeld had) Het beruchte type EMPTYV-51014521-2.2A
Ik heb de developer gemailed en ze zijn er wel aan bezig;
- mt2050 company code check is wrong in the current driver
- your card variant has tda9887 at 0x96, so this needs
another patch to be properly supported
Nu heb ik beeld maar nog steeds vrij zwak/gestoord.

Dus wellicht is een andere kaart aan te raden waar niet zo verschrikkelijk veel variaties van zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 15:54 ]

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 16:00
Ik ben dus op zoek naar een TV kaart waarmee ik ook Radio kan luisteren en caputeren, eveneens moet ik kunnen capturen met TV beelden zodat ik deze realtime zou kunnen omzetten naar divx oid om ruimte te besparen. Iemand tips >:)

Verwijderd

Hier mijn succes story ;)
Ik heb een Leadtek Win(!)fast TV 2000.
Toen ik nog geen nvidia drivers aan de praat had werkte xawtv wel en tvtime niet, nu heb ik de nvidia drivers wel werkende en doet xawtv het niet en tvtime wel :). Maar xawtv vond ik zowiezo al wel een brak en niet mooi werkend programma. Radio heb ik nog niet aan de praat gekregen, afstandsbediening (lirc) ook niet.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 11:12

FCA

Ik heb een Pinnacle PCTV Pro, en hij werkt beter onder Linux dan onder Windows vind ik zelf. De Windows drivers van dit ding zijn te erg voor woorden, en onder Linux krijg ik makkelijk beeld (met tvtime). Ben nu aan het uitvogelen hoe ik Mythtv (PVR) aan de praat kan krijgen.

Waar kun je het type nummer vinden van je kaart wumpus?

Verandert z'n sig te weinig.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Ik heb een miro pctv (tegenwoordig pinnacle) met een bt848 chipje erop, werkt prima :)

Favo tv app: tvtime

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 16:09

WHiZZi

Museumdirecteurtje

PCTV Rave hier. Met Redhat het kaartje nooit aan de praat gehad maar met Gentoo op de een of andere manier wel. Werkt perfect :)

Ik gebruik TVTime (ook al gebruik ik ook Xinerama, ik kan er mee leven ;) ) en een gepatchte kernel 2.4.22.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

pctv rave ofzo iig een rave kaartje met bt878 werkte prima vanaf 2.4.18 tot 24 en nu ook 2.6.0 en 2.6.1 doet ie het prima!

Maak gebruik van stv een no-nonses progje van beelzebubu en opnemen doe ik met mencoder

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Ik gebruik TVTime (ook al gebruik ik ook Xinerama, ik kan er mee leven )
Gek, ik heb nog geen enkel probleem gezien met tvtime en xinerama...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:29
Ik heb hier ook een pctv kaartje... als software gebruik ik zapping met de alirc plugin voor remote control.

Alleen heb ik last van horizontale strepen in men beeld. Nu weet ik dat dit met Xvideo te maken heeft. Alleen als ik zapping start met --no-xv, dan flikkert men beeldscherm gigantisch... :(

Ook kan ik het alles alleen in overlay mode laten draaien, want als ik het in capture aan wil zetten krijg ik deze error:

Error: callbacks.c (156) [switch_mode]:
[tveng25.c] tveng25_set_capture_format (line 932)
VIDIOC_S_FMT failed: Device or resource busy

Hopelijk is dit verholpen wanneer er een nieuwe xfree uitkomt...

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Verwijderd

FCA schreef op 03 februari 2004 @ 16:40:
Waar kun je het type nummer vinden van je kaart wumpus?
lspci -vv

en dan de entry van je TV kaart d'r uit halen. 't Gaat met name om device/vendor ID en subID, da's de PCI device identificatie.

Verwijderd

Ik heb een wintv-fm van Hauppauge, en die heeft het onder windows (98se) nooit goed gedaan -- bijna altijd: driver busy, en na de zoveelste keer rebooten (opnieuw proberen werkte meestal niet -- en het adagio Retry-Reboot-Reinstall heb ik ook doorlopen, hielp niet echt) deed hij het dan, maar alleen beeld.
Onder linux deed hij het direct, beeld en geluid, met o.a. xawtv, zapping.

Ik heb ooit zitten prutsen met capturen met mencoder, dat ging best aardig, maar de kwaliteit van gedownloade divx-en en xvids is toch beter (vooral omdat ik een videoband wilde capturen, beter de film downloaden van een dvdrip in goede kwaliteit)... met een athlon 2400+ is het net te doen realtime naar divx (of was het xvid) te converteren.

Wat ik er het meeste van gebruik is de afstandsbediening, met mplayer en xine...
Pagina: 1