Toon posts:

Case-fan vraag AOpen 600B

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt in de faq wel gesproken over "iemand die wel 10 of 12 fans in z'n kast had", maar wat ik nou niet kon vinden is: hoeveel fans heb je nu echt nodig. En ook niet wat nu "beter" is, een hoger toerental (maakt natuurlijk meer geluid) en de hoeveelheid verplaatste lucht. Dat laatste hangt een beetje samen met mijn eerste vraag, denk ik.

Nu willen jullie natuurlijk weten waar het in mijn geval om gaat.
Wel, ik heb een AOpen, de H600B Silent Power.
Daarin zit standaard de volgende case-fan: Yate Loon, 8 cm, D80SM-12.
Ik heb zelf al opgezocht, dat deze fan 36 dB maakt bij 2500 rpm en de airflow is 24 CFM. Een Papst of Vantec komt daar met gemak onder, dus dat is een aardige optie, om deze te vervangen en nog enige fans extra toe te voegen als dat nodig is.
Maar: hoeveel in totaal? Voor de goede orde: Er wordt NIET overgeklokt, of gegamed. Een gewone bak waar gewone dingen mee gedaan worden. De proc. is een AMD XP 2800+.
In de kast zijn in totaal 5 fans mogelijk, 2 aan de achterkant, 3 aan de zijkant. De aanwezige fan heeft een 3-polig plugje, dus waarschijnlijk voor het mobo bedoeld. Extra fans kan ik het beste aansluiten rechtstreeks op de voeding, heb ik uit andere postings begrepen??
Moet ik voor de nieuwe fans ook kijken dat ze min of meer hetzelfde toerental hebben en airflow? (Er zal bij AOpen toch over nagedacht zijn, mag je aannemen).

En dan nog de fan in de voeding.
Trots staat er op de doos van de kast een sticker met de kreet: "Silent Power". Maar ja, hoe silent dit is, kom ik niet achter. Ook op de site van AOpen kom ik daar niet achter bij de specs. Ik heb gegoogled met de typeaanduiding (AO350-12APNF), maar ook dat leverde niets op waar ik iets aan had.
Daarom: heeft iemand van jullie wel gegevens, of ervaring met de herrie/stilte van deze unit? Is hij eventueel te vervangen?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
Mja het gaat er gewoon om, dat er van voor frisse lucht inkomt en die achter weggaat (bij je cpu/voeding).

Ik zou zeggen meer lucht weg laten zuigen dan aanvoeren.... aangezien de lucht opgewarmd word, heb je er niks aan om er nog meer lucht bij te stampen. liever zo snel mogelijk weg ermee. Toerental boeit geen drol, het gaat om de lucht dat ie verplaatst :p

Gewoon 2 voorin, 3 achter + voeding is normaal wel voldoende ... (nja, meer als voldoende..)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:25

makje

Professioneel prutser

5 fans + voedingsfan is vrij veel hoor.... (understatement)

Een normaal niet overgeklokt systeem heeft wel voldoende aan 1 casefan die de warme lucht eruit zuigt bij de processor weg, kijk maar naar de systemen van Dell/compaq/HP etc. Hiermee haal je dan waarschijnlijk geen temperaturen van 25-30 graden, maar dat hoeft ook niet voor normaal gebruik. Ga je overklokken of heb je om andere redenen een hoge temperatuur in je kast dan moet je meer fans erin stoppen :)

Sowieso is het even een beetje experimenteren wat het meest optimaal is aan het aantal fans en het aantal RPM waarop ze draaien. Wel heb je als basisstelregel: heb je een oneven aantal fans in je kast, laat er dan meer warme lucht afzuigen dan koude lucht blazen. Heb je een even aantal fans dan moet je iets meer experimenteren of die ook moet zuigen of dat die voorin de kast koude lucht moet blazen. Dit hangt vooral af van hoeveel gaten/kieren/roosters voorin de kast zijn ingebouwd. Zijn dat er veel dan komt er al genoeg frisse lucht binnen en kan de 2e fan achterin zuigen, zijn het er weinig dan kan die waarschijnlijk het beste voorin koude lucht blazen.

Oftwel. geen enkele kast met inhoud is hetzelfde dus wat het meest optimaal is is moeilijk aan te geven. Wel kan gezegd worden dat 2 fans op 2000 RPM ongeveer evenveel lucht verplaatsen als (1) eenzelfde fan op 4000 RPM, maar met minder lawaai...

9800x3d

Verwijderd

Ik heb zelf de H600A daar zit d8 ik de zelfde voeding in alleen 300W ipv 350W hier in zit een 120 mm fan die de lucht door de voeding naar buiten blaast dit is het zelfde in de voeding van de H600B.

Die extra 80 mm die je er bij krijgt zou ik hierbij verplaatsen naar de voorkant en lucht laten aanzuigen hier mee krijgt je Hd genoeg koeling en je krijgt een goede Airflow door de kast

De 80 mm fan is evt te vervangen door een stillere maar het is niet nodig.

Verdere fans plaatsen lijkt me overbodig maar het is altijd mogelijk als de temperaturen niet naar wens zijn.