Toon posts:

Backup mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag betreft hedendaagse backup mogelijkheden.

Ik werk in een klein bedrijf en we hebben hier 1 computer waarop het hele boekhoud programma staat, met alle klanten bestanden en dergelijke. Nu is die computer al meer als 4 jaar oud en begint van alle kanten te rammelen. Er word nu wel elke week een backup gemaakt maar dat is niet voldoende. Mijn baas wil dat alle programma's en alle bestanden elke dag gaan opslaan met een backup.

(computer heeft hardware configuratie: P3 600, 128 mb ram, videoplank 16 mb, 20 gb hd, win98). Is het wat om een nieuwe computer/lichte server erneer te zetten en dan via die computer het boekhoud programma enzo op te starten, en aan die nieuwe computer een tapestreamer te hangen en/of een RAID 1 configuratie?

Kan iemand mij hierbij helpen of een andere betaalbare oplossing waarmee vaak (liefst elke dag/nacht) een backup kan worden gemaakt ?

B.V.D.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

Allereerst welkom om Got,

Je hebt het zelf over raid-1. Dat is geen manier om dingen te back-uppen. Raid verhoogd de betrouwbaarheid van de data en/of de snelheid. Zie daarvoor ook de RAID FAQ

Daarnaast wil je dus ook alle programma's back-uppen. Dit is vrij zinloos omdat programmabestanden (updates daargelaten) niet wijzigen. Zorg dat je de installatie cd's gewoon achter de hand hebt.

Dus blijft er over om te back-uppen de data. Je hebt het over een 20 gig schijf, daarvan bestaat het gros denk ik uit het os en programma's. De makkelijkste manier voor jou om een back-up te maken is een dvd fikkertje kopen en deze in de pc hangen. Dan ben je voor een dikke 100€ klaar.

De voordelen van een server zie ik totaal niet.

Mocht je nog meer willen weten kijk dan eens hier of hier. Daar is genoeg te vinden hierover.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Misschien is het handig om een ghost image op een externe harde schijf te gooien.

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Misschien is dit iets voor je.

Een vriend van mij is onlangs een bedrijfje begonnen die dit doet. Deze posting is overigens niet als reclame bedoelt (dat doettie zelf maar :)) maar om je een alternatief te geven.

Wat hij levert is een pakket waarmee je grofgezegd met 1 druk op de knop de te backuppen gegevens upload naar hun server(s). De data is volledig beveiligd, niet te lezen door niemand behalve jullie (ook de beheerders kunnen de boel niet lezen, is beveiligd en de sleutel is alleen in bezig van de klant). Uploaden gaat via ADSL maar kan ook via satteliet indien nodig. Uploaden duurt ook niet lang want is gebaseerd op bitlevel incremental backup, dus alleen de veranderde bits gaan over de lijn.

En de kosten zijn ook laag, paar tientjes per maand.

www.sj-solutions.nl misschien is het wat voor je.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

op zich een leuke optie om online de backup te doen. Maar kan wel hee lveel van je internet verbinding vragen..

• TheRitz
nee, niet dus want het is bitlevel. stel dat je een paar entries in je database aanpast dan gaat het om een paar bitjes. als je blocklevel incremental doet gaat het al wat harder en dan heb je nog file-level incremental maar dan wordt je idd niet blij :)

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

en als je je hele backup terug wilt halen? :P

Gekheid :) Ik snap wat je bedoeld en ik vind het persoonlijk ook best een leuke optie.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 16:04 ]

• TheRitz
Heej.. 't is geen disaster recovery! ;)

Ook daar was iets voor bedacht maar dat is me even ontschoten. Als het me te binnen schiet (niet te hard) dan zal ik het hier ff posten!

Pagina: 1