SB Live! Value wordt Unknown PCI Device

Pagina: 1
Acties:

• Ethan_Hunt
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11-2019

Ethan_Hunt

En nu eerst... een biertje!

Topicstarter
Ruim een week geleden startte mijn computer op met de volgende mededeling: ESCD Update. Snel drukte ik op pauze om de lijst met pci-apparatuur nog te kunnen bekijken. En wat schepte mijn verbazing: 1 van de 2 Multimedia Devices was veranderd in een Unknown PCI Device. Doorbooten naar Windows leerde mij dat het om mijn SB Live! Value ging.

Ik heb van alles geprobeerd om hem weer aan de praat te krijgen:
- drivers en programma's deïnstalleren en opnieuw installeren (werkt niet, want er werd geen Creative kaart gevonden);
- IRQ veranderen in de BIOS (ik dacht "wellicht een IRQ-conflict", maar helaas);
- Kaarten van PCI-slot verwisselen (het betreffende PCI-slot bleek goed te werken, terwijl andere sloten de SB Live! Value al niet eens meer detecteerden);
- Mijn Creative Dxr3 eruit gehaald en toen gaan schuiven met kaarten (ook dit hielp niks, dus er is geen conflict tussen de Dxr3 en de SB Live! Value);

Uiteindelijk heb ik de Microsoft Windows XP drivers (ik draai XP Prof) er handmatig op gezet, en nu komt er weer iets van geluid uit mijn computer. Het hapert alleen regelmatig en geeft mooie stereo-effecten aan het geluid (verschuiven van links naar rechts en andersom) die er niet in horen.

edit:
13:47u Inmiddels is de versterker op de SB Live! Value er ook mee opgehouden :(

Ik heb de kaart nu 3 jaar (het is overigens al mijn 2e SB Live! Value, de eerste sneuvelde na 2 jaar gebruik, met flink gekraak in het geluid) en altijd zonder problemen gebruikt.
Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen (als er al een oplossing voor is)?

[ Voor 4% gewijzigd door Ethan_Hunt op 03-02-2004 13:47 . Reden: Nieuwe ontwikkelingen op het SB-gebied ]

Proud [DPC]Clan_Delft member
Specs: AMD Athlon 64 X2 4400+ | ASUS mobo | 4x 1024MB PC6400 DDR2
Voor uitgebreide specs zie http://specs.tweak.to/2994

Verwijderd

Die kaart kan je aan de muur hangen...

Het soort verschijnselen wat je noemt, is vaak 't gevolg van een elektrostatische ontlading (ESD), die vaak niet in één keer de boel slopen. (Ook omdat een input eigenlijk altijd een vorm van bescherming tegen ESD heeft - maar die biedt ook geen volledige garantie)

Een tweede optie is dat je kaart op bepaalde onderdelen over langere tijd een hoger voltage heeft gekregen dan toegestaan.

Dat kan wanneer je moederbord bv een te hoge spanning aan de pci-poorten levert, en de regulator op de SB daar niet even goed in slaagt die te corrigeren.

Ten derde kan je ook nog wel eens de output hebben vernielt.

Maar 't komt er op neer dat 't allemaal giswerk blijft, althans vanaf deze kant van 't internet.

• Ethan_Hunt
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11-2019

Ethan_Hunt

En nu eerst... een biertje!

Topicstarter
Okee... ik zal de kaart inlijsten :)

Nu maar op zoek naar een nieuwe SB Live! 4.1-kaart (want ik heb een veel te dure 4.1 Dolby Digital speakerset die nog lang niet afgeschreven is). Helaas worden de SB Live! 4.1-kaarten (met Digital Out) niet meer gemaakt :'( Dus dat wordt heel goed zoeken naar een winkel die er toevallig nog 1 heeft liggen.

En verder op zoek naar een leuke Stroomregulator van APC... ik vermoed dat het te maken heeft met de slechte stroomvoorziening in de flat waar ik woon :/ Hier gaan nogal wat lampjes stuk ook door piekjes en dalletjes in de stroomaanvoer. Ik had het dus kunnen weten |:(

Goed, bedankt voor de hulp en tot de volgende keer maar weer! :*)

Proud [DPC]Clan_Delft member
Specs: AMD Athlon 64 X2 4400+ | ASUS mobo | 4x 1024MB PC6400 DDR2
Voor uitgebreide specs zie http://specs.tweak.to/2994

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Het lijkt erop dat door ESD de eprom die op de SB Live zit gewist is. Dan herkent het Device ID niet meer.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie