Toon posts:

USB 2.0 PCI op een Intel moederbord werkt langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik een Ali USB 2.0 PCI kaartje (2 poorten) gekocht om mijn vaste computer van 2 jaar oud een beetje te upgraden. Het is het tweede kaartje al wat hetzelfde probleem geeft, want eergisteren heeft er ook al een VIA-kaartje in gezeten. Daarom ligt het niet aan de kaartjes maar aan het moederbord, naar ik mag aannemen.

Het gaat om een Intel Pent III met het als volgt gecodeerde moederbord: CA 810E.

Nu vermoed ik dat de PCI-slots niet helemaal op de hedendaagse snelheden lopen, maar dat wel zouden kunnen door wat instelingen aan te passen ofzo.

Wie kan zich hier in vinden en wie kan me helpen het zootje wat sneller te krijgen?

Intel geeft trouwens geen support meer voor dit moederbord en de meest recente BIOS-versie staat er sinds gisteren ook al op. Verder zijn er op de Intel-website geen updates/upgrades te vinden.

k Hoor graag van jullie!

GrtzElmo

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 21:06
Hmm. VIA USB 2.0 kaartjes heb ik niet zo'n goede ervaringen mee.. Continue connect/disconnect van bepaalde devices. Sinds ik een NEC based USB2.0 kaart heb, heb ik nergens problemen mee. Zelfs niet in een oude Optiplex GX1 (233)..

Ik weet niet waar je ergens vandaan komt, als je in noord/midden limburg woont kun je mijn spare NEC usb kaartje wel lenen om te testen..

Pvouput live

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 10:51

E-Vix

Nu met sneeuw!

Wat loopt er precies niet snel? Want als ik je post lees, krijg ik het idee dat je denkt dat de hele computer sneller gaat lopen met een USB 2.0 kaartje er in...
En wat is jouw definitie van niet snel, en met welke andere hardware heb je het geprobeerd?

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Geef eens wat meer info. Wat voor apparaat probeer je erop aan te sluiten, gebruik je nog usb verlengkabels of een usb hub ertussen, hoe traag is het traag waar je het over hebt, dat soort dingen?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... dank je voor t aanbod, maar ik woon in Groningen! :P

Het VIA kaartje ligt alweer in de winkel en k heb nu een ALi kaartje in de compu zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een bestand van 75MB wil overpompen naar de compu vanaf een USB2-stick dan doet deze er 40 sec over, terwijl op mn laptop (waar ook USB2 op zit) het er 13 sec overdoet.

Daarnaast verwacht ik niet dat de hele compu sneller gaat lopen hoor. k Wil alleen dat de USB2 ook echte USB2 snelheden gaat halen

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens... verder geen verlengkabels of hubs op de vaste compu... direct de USB2-stick

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wil je voortaan aub het edit-knopje gebruiken in plaats van om in korte tijd direct na elkaar te posten? Dat komt storend over en het komt de overzichtelijkheid ook niet ten goede. Daarnaast is het omhoogkicken van een topic enkel toegestaan wanneer het topic zover naar beneden is gezakt dat het niet meer zichtbaar is in de topiclist (en dat is in de meeste subfora na 24 uur) :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ben nog niet zo bedreven met fora. Kan ik alsnog die dingen samenvoegen?
Maar ehm... omhoog kicken... heb ik dat gedaan dan?!? :?
Hoe kan ik dat tegengaan als ik dat niet mag doen?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:10

mvds

Totally awesome!

Wat voor een operating system gebruik je? En kijk eens in je hardware manager of hij je USB kaartje als standard (USB 1.1) of als enhanced controller (USB 2.0) ziet.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:54

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik heb ook gekloot met een Edimax VIA USB 2.0 PCI kaart, omdat ik hem erin stak toen er nog alleen WinXP SP0 op de pc stond, die dus SP1 moet zijn wil je van de 2.0 functie gebruik maken.

Het vervelende is ook dat Windows denkt dat hij de drivers voor de onboard VIA USB 1.1 kan gebruiken voor de PCI kaart wat ook werkt, maar dan met alleen USB 1.1 natuurlijk :( Ik ga er vandaag nog eens naar kijken (kaart eruit halen en onboard usb uit in de bios)....

Verwijderd

Topicstarter
k Gebruik WinME.

In mijn apparaat beheer is het volgende te zien:

- Universal Serial Bus Controllers
----- Ali PCI to USB Enhanced Host Controller
----- USB 2.0 Root Hub
- USB-controllers
----- Intel(r) 82801AA - Universele USB-hostcontroller
----- Open hostcontroller voor PCI naar USB van Ali
----- USB-apparaat voor massaopslag
----- USB-basishub
----- USB-basishub
----- USB-basishub
----- USB-basishub

Dus het lijkt erop alsof er wel iets als USB 2.0 wordt herkend.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 11:56 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

kan het zijn dat je misschien een irq conflict hebt met de kaart? HEb je de kaart al in verschillende sloten geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik nog niet geprobeert, maar zou zo'n IRQ conflict niet al in het apparatenbeheer weergegeven moeten worden dan?

• Krypt
Nope.. meestal gaat ie dan over op IRQ sharing; heb ik in mijn machine ook..
Als ik de USB controller in m'n eerste PCI slot duw, die dus shared is met mijn AGP kaart, zijn de transfer rates lager dan als ik 'm in een non-shared slot duw..

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
ok, dan.... ga ik dat nu maar ns ff proberen
Kijken wat t wordt

B)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 11:35:
Sorry, ben nog niet zo bedreven met fora. Kan ik alsnog die dingen samenvoegen?
Maar ehm... omhoog kicken... heb ik dat gedaan dan?!? :?
Hoe kan ik dat tegengaan als ik dat niet mag doen?
Is niet erg, maar dan weet je het bij deze alvast voor de volgende keer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok... Primus! 8)

Het werkt niet... jammergenoeg.
Heb net de kaart in een ander PCI-slot gestopt en heb zelfs het telefoonmodem (is overbodig in met een routertje) eruit gehaald.
Helaas geen resultaat.
:'(

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 12:38 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

en ook hier weer de vraag voor wat meer info.
Wat zit er allemaal aan kaarten in je pc, en in welke sloten heb je hem nu zonder gewenst resultaat gecheckt?
En een vreemde vraag misschien, maar, staat dma wel aan op de harddisk in die pc?

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten 4 PCI sloten op het moederbord. 1 is nu bezet door een Realtek LAN kaartje en de rest is leeg. In 2 van de lege slots heb ik nu deze USB2-kaart gestopt, zonder resultaat.

Wat is DMA? :?

Verwijderd

Direct Memory Acces :) dat versneld dingetjes aanzienlijk (apperaatbeheer, schijfstations, je hdd, eigenschappen, DMA aanvinken)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 12:54 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Ooit van Google gehoord? Ik begrijp dat omdat je nog nieuw bent hier graag veel kennis opdoet maar het is de bedoeling op GoT dat je alleen de moeilijke vragen/problemen hier post.

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt er al een heel stuk meer op,

Het 75MB bestand wordt nu overgepompt in 20sec (de helft van wat het eerst was)... maar dat is nog niet helemaal de snelheid waarmee het zou kunnen... aangezien op de USB2 van m'n laptop t in ongeveer 13 sec kan.

Maar dit was al een zeer bruikbare tip!!! _/-\o_
Lekkere Kwal schreef op 03 februari 2004 @ 12:59:
[...]
Ooit van Google gehoord? Ik begrijp dat omdat je nog nieuw bent hier graag veel kennis opdoet maar het is de bedoeling op GoT dat je alleen de moeilijke vragen/problemen hier post.
Hmmm... 'k weet ff één dingetje niet hoor... mag ik?!?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 13:09 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 13:06:

[...]

Hmmm... 'k weet ff één dingetje niet hoor... mag ik?!?
Nee, that's the point. Veel nieuwe GoTters denken dat het niet uitmaakt wat je vraagt, men lost het toch wel op. Op een bepaald moment loop je dan toch tegen een muur omdat je er vervolgens aan went om al je antwoorden hier te krijgen ipv het zelf te kunnen vinden. Dat is dus niet zoals een Tweaker werkt, die probeert het zelf op te lossen en vraagt het dan pas, GoT = gratis hulp bij problemen, geen helpdesk.

No hard feelings, nu weet je tenminste hoe het hoort en mensen helpen je eerder als je zelf meer doet dus op die manier is een goed begin het halve werk :)

Verwijderd

Topicstarter
OK... I get the message...

:)

Weer ff terug naar t probleem... t loopt sneller na de tip van 'Kippenijzer', maar nog niet optimaal.

Zou dat aan mn pci-slot versie/snelheid kunnen liggen? En zo ja, wat is daar aan te doen?

• Krypt
Hou er ook rekening mee dat de ene USB chipset de andere niet is; er kan verschil zitten in de snelheid. Vooral kwa burstsnelheden.
Andere apparatuur die aangesloten zit op je USB poorten werken ook mee aan de snelheidsvermindering, hoe meer apparaten hoe langzamer uiteindelijk de overdracht (interne en externe USB hubs tellen daar ook bij mee). Het is immers een busstructuur.

Pvouput live

Pagina: 1