Toon posts:

w2k: kan zichzelf niet pingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een netwerk leggen tussen een w2k bak sp4 en een win 95 computer. Tussen beide heb ik een crosscable gespannen. Die van win 95 kan zichzelf pingen (192.168.1.2 sub 255.255.255.0) die van 2000 ziet niet dat heb kabeltje er in zit (cable unplugged) Ik heb hem het ip 192.168.1.1 sub 255.255.255.1 gegeven en ik kan mezelf niet pingen. Ik heb ook een andere netwerkkaart er ingedaan en nog kan hij zichzelf niet pingen. Ook heb ik de crosscable omgedraaid etc.
Wat voor n00b fout heb ik gemaakt?

• Donuts
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-04 07:57
Kan je wel naar je loopback adres pingen (127.0.0.1) ?

:) :) :)

Women who seek to be equal with men lack sense of reality

• Bas_je
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-03-2025
Weet je cker dat het een kruiskabel is?
Want als je het een niet kruiskabel is kan het voorkomen dat hij zegt "cable unplugged"!

Het kan ook nog zijn dat op de W2k machine de netwerk kaart niet goed is geinstalleerd of niet goed in het slot zit?

while ( !$succeed ) { $try++ }

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

lier

MikroTik nerd

Waarom heb je de server in een ander subnet geplaatst als de client ?
Heb je een firewall draaien op de server ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14

Reptile209

- gers -

Als win2k aangeeft dat de kabel niet ingeplugd is, heb je:
• een kapotte kabel, of
• een verkeerde kabel (stiekum toch straight?), of
• verkeerde / niet goed werkende netwerk drivers
you do the math ;)

Verder is het wel erg handig om beide PC's in hetzelfde subnet te gooien, bijvoorbeeld 255.255.255.0, maar dat lost de "cable unplugged" niet op.
Je moet echt eerst de melding van de kabel oplossen, voor die tijd heeft pingen naar wat dan ook geen nut. :)

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan mij pingen op 127.0.0.1 Die subnet is gewoon 255.255.255.0 (typefoutje).
De drivers van de netwerkkaart(en) lijken mij goed (bij apparaat beheergekeken + een zit op mobo en gewoon met cd geinstalleerd en de ander met de bijpassende diskette.
Als netwerk drivers heb ik gewoon: client for microsoft networks, File and printer sharing for microsoft networks en internet protocol (TCP/IP).

Moet ik dus een nieuw netwerkkabel kopen ofzo?

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 10:58:
Ik kan mij pingen op 127.0.0.1 Die subnet is gewoon 255.255.255.0 (typefoutje).
De drivers van de netwerkkaart(en) lijken mij goed (bij apparaat beheergekeken + een zit op mobo en gewoon met cd geinstalleerd en de ander met de bijpassende diskette.
Als netwerk drivers heb ik gewoon: client for microsoft networks, File and printer sharing for microsoft networks en internet protocol (TCP/IP).

Moet ik dus een nieuw netwerkkabel kopen ofzo?
Dan zou ik idd een nieuwe kabel proberen, of kijken of je deze elders kan testen. Mocht de kabel toch goed zijn, dan blijf ik het op de netwerkdrivers gooien. Pingen naar 127.0.0.1 zegt - met die melding van win2k - helaas verder niet veel.

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt niet aan de w2k computer. Als ik beide uiteinden van de crosscable in de twee netwerkkaarten van de w2k computer stop ziet hij opeens wel een netwerk verbinding. Wat moet ik bij de win 95 computer veranderen zodat die ook gezien worden/ zichzelf laat zien. En kan ik mezelf ook gewoon pingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 11:06 ]

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Ah, als je dat nou meteen zegt... :+
Dan mag je precies hetzelfde punt gaan uitvoeren op de 95 bak: nieuwe drivers dus (bestaande weghalen, herstart, opnieuw installeren). Wan blijkbaar zijn kabel + nics in de win2k bak in orde.

Verwijderd

Topicstarter
Nu kan de w2k comp de win95 pingen (+zichzelf) en kan de win 95 comp alleen zichzelf pingen. Ik heb beide schijven op sharen gezet. Nu wil ik alleen nog bestanden overzetten. de win95 computer ziet wel een map van workgroup maar kan deze niet openen omdat hij de computernaam of share naam niet kan vinden. Bij de w2k computer zie ik de map van de win95 comp niet eens staan.

Hoe kan ik dit verhelpen

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Controleer de bedrading van die ethernet kruiskabel. Je moet minstens 2 van de 4 aderparen gebruiken in de kabel:

1- -3
2- -6

3- -1
6- -2

Dit moeten beide getwiste aderparen zijn, dus niet zomaar willekeurige draden gebruiken in de kabel.

Zet vervolgens aan beide zijden de snelheid en duplex vast op 10Mb / half duplex en probeer dan nog eens heen en weer te pingen.

[ Voor 42% gewijzigd door joopv op 03-02-2004 20:39 ]

Pagina: 1