Hmm, neem het mij a.u.b. niet kwalijk maar ik geloof dat ik een beetje de nuance in de vorige post mis. De beeldkwaliteit heeft heel veel te maken met de gebruikte filters. Matrox heeft de productie van haar kaarten in eigen regie en aangezien zij een doelgroep voor ogen hebben welke hoge eisen stelt aan de 2D weergave en niet te beroerd is om hier wat extra geld voor neer te leggen, gebruikt Matrox goede filters en is de 2D kwaliteit meestal erg goed.
ATI had vroeger de productie in eigen regie maar is deze de laatste jaren steeds meer gaan uitbesteden, zij stelden wel duidelijk eisen aan hun partners en de meeste ATI kaarten hebben zonder meer een goede 2D beeldkwaliteit.
Nvidia liet enkel jaren geleden de productie grotendeels aan andere fabrikanten over en liet de keus van filters aan de fabrikant zelf over, met als gevolg dat in het streven naar minimalesering van de productiekosten er soms filters gebruikt werden welke een zeer slechte 2D kwaliteit tot gevolg hadden. Veel kaarten uit de GF 3 serie zijn er berucht om en zeker ook in de begintijd van de GF 4 waren er veel zwarte schapen, zie
hier een test van ome Tom waar de tester nou niet bepaald vrolijk werd van de kwaliteit van de gebruikte filters.
Gelukkig heeft de vergrote aandacht naar 2D beeldkwaliteit er in ieder geval tot geleid dat de meeste fabrikanten wat beter op de filterkwaliteit letten en tevens zie je dat nvidia tegenwoordig veel videokaarten zelf produceert en daar is de 2D kwaliteit vaak ook aanzienlijk beter dan bij de gemiddelde nvidiakaart van pakweg 2 jaar geleden.
Helaas neemt dit niet weg dat ook tegenwoordig, zowel bij ATI als bij Nvidiakaarten je af en toe een model met een mindere 2D beeldkwaliteit tegenkomt, zeker bij kaarten in de goedkopere prijsklasse,