Wie gebruikt er anno 3-feb-2004 nog een Amiga

Pagina: 1
Acties:
  • 99 views sinds 30-01-2008

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 18:56
Afgelopen zaterdag heb ik een Amiga 500 gekocht, extra diskdrive er bij, bak met
spellen, joystick etc.

Toch een machtige machine, was toen ie uitkwam in 1985 zijn tijd ver en ver
vooruit, als echte Amiga freak hadden we 4096 kleuren terwijl de pc gebruikers
nog met 4 kleurtjes op een 286 zaten te piepen. :)

Maar goed, iedereen weet dat de pc z'n inhaalslag wel heeft gehaald, dat de Amiga
op office-niveau helaas achter is gebleven.

Maar wie gebruikt nu dit beestje nog, ikzelf ben nog op zoek naar extra software
(deze zijn legaal) en gewoon Amiga freaks om mee te kletsen over Amiga's. :)
Zelf is het alweer een hele tijd geleden, weet niet eens meer of je wel of niet een
HD in een Amiga 500 kon prikken (volgens mij zo'n GVP uitbreidingsunit).

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Tik maar eens Amiga in op Google, krijg je nog heel wat gebruikersgroepen te zien.
Ik heb zelf nog steeds een Amiga 1200, af en toe maak ik nog wel eens iets in het DTP programma Pagestream.
Inderdaad kon je toen een 20MB!!! harde schijf aansluiten aan de zijkant.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53

Jiffy

God, you're ugly!

Maar wie gebruikt nu dit beestje nog
Ikke! :)

Ik heb een Amiga 1200 en een Amiga 2000 staan, beiden aangesloten op m'n thuisnetwerkje. De 1200 is behoorlijk uitgebreid, de 2000 is min of meer vanilla maar blijft dat niet.

Het is de bedoeling beide sets langzaam maar zeker uit te breiden met een fikse hoeveelheid software, maar dat ligt voorlopig even stil aangezien ik me momenteel wat meer bezig aan het houden ben met m'n C64 & 128...

Op internet is nog enorm veel info & software over de Amiga te vinden. Verder zijn er nog een paar leveranciers die nieuwe en gebruikte hardware leveren. Da's helaas wel vrij prijzig, over 't algemeen.

Ook een Amiga 500 is nog behoorlijk uit te breiden, maar imo moet je niet (veel) verder gaan dan een harddisk en wat extra ram. Zo hou je de machine lekker compatible met veel oudere spellen en werkt het tóch een stuk soepeler. Als je eenmaal een harddisk hebt gehad op je Amiga, kun je niet meer zonder...

Aanvullinkje:
harddisks voor de 500 gaan idd in het expansionslot aan de linkerzijde van je Amiga. Je had diverse types: ik had een Evolution SCSI controller met 80 MB, maar ook de GVP Impact en de Commodore A590 waren bekende verschijningen. Veel van die dingen konden ook nog 2-8 MB ram hebben.

M'n laatste drie 500's heb ik vorig jaar verkocht. Daar zaten oa twee controllers bij (Evolution & GVP Impact). De Evolution ondersteunde probleemloos een 1 GB SCSI schijf. Icm een KCS Power PC Board had je dan enerzijds een leuke Amiga en anderzijds een prima bruikbare MS-DOS kloon staan (dos 6.2 draaide prima).

Enne: Amiga's zijn leuk! :)

[ Voor 30% gewijzigd door Jiffy op 03-02-2004 11:10 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 18:56
Zijn er nog winkels die harde schijven verkopen voor de Amiga 500 ?

Mijn YouTube Channel

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

40 % van me tijd die achter me computer zit (x86) is in AmigaOS .. Het OS bevalt me gewoon goed... en ftp.aminet.com heeft genoeg free software.

Daarnaast ben ik nu aan het kijken op een ala knoppix te maken van me AmigaOS.. dus dat je hem op een cd fikt en kunt booten van af cd..

AmigaOS is goed en is zeker nog bij de tijd... alleen jammer dat je met een pc op x86 architecuur met een emulator nog moet werken. Het zou leuk zijn als ze het nieuwe AmigaOS 4.0 es een keer gaan uitbrengen voor de pc. Al is het met een in gebouwde emulator.

Voor een kant en klare oplossing om het onder windows te kunnen opstarten kun je het beste terecht bij: www.amigaforever.com

www.amiga.org en www.amiga.com zijn DE sites voor alle info en nieuwtjes. Ik vind het jammer dat tweakers.net niet wat meer tijd in dit "oude" OS steekt. Graag zou ik van hun een review zien over OS 4.0.

Meer info over OS 4.0: http://os.amiga.com/os4/

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Snowwie schreef op 03 februari 2004 @ 11:40:
Zijn er nog winkels die harde schijven verkopen voor de Amiga 500 ?
Nee. Uitbreidingen voor de 500 kun je nog uitsluitend tweedehands & particulier aanschaffen. Voor de AGA-Amiga's (1200 & 4000) alsmede voor de 2000 & 3000 kun je nog wél apparatuur aanschaffen. In NL bijvoorbeeld via CompCity. In Duitsland heb je bv Vesalia. Bij beide zaken heb ik in de loop der tijd het eea besteld, ging prima.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
Leuk te lezen dat er anno 2004 nog meer amiga users zijn op GoT :)

Kreeg in 1988 m'n eerste amiga 500, altijd veel plezier mee gehad, mn favorite games waren de Kick Off series, Speedball 2 en natuurlijk de Pinball games van Digital Illusions :)

Bij de overstap naar PC in 1993 heb ik het hele spul verkocht... stom stom, ik weet het

Anyway, sinds enige tijd ben ik weer de trotse eigenaar van twee 1200's en een 500. De 1200 HD heb ik gloednieuw kunnen kopen bij compcity - kompleet in originele verpakking ! - software is plenty te krijgen op het internet (ik gebruik EasyTransfer om via een serieel kabeltje alles naar de Amiga over te zetten)

Kortom ik vermaak me er prima mee, ben alleen nog opzoek naar een ander beeldscherm. iemand ervaringen met vga converters / vga-box etc ?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

-NJ- schreef op 07 februari 2004 @ 09:29:
Kortom ik vermaak me er prima mee, ben alleen nog opzoek naar een ander beeldscherm. iemand ervaringen met vga converters / vga-box etc ?
Ik gebruik zelf een interne DCE scandoubler/flickerfixer icm een SVGA 15" scherm voor m'n 1200. Bevalt prima: lekker in hiresinterlaced werken zonder gekmakend geknipper (ok, 50 Hz is tegenwoordig ook niet meer alles, maar het ziet er wél gelikt uit!).

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mijn pa heeft nog een hele dikke A4000d te koop staan (onder mijn user-id op t.net)

Heb zelf vroeger heeel veel plezier gehad met een A1200 en A500 (Sensible Soccer ruled !)
Echter ik heb nu een zooi pc's staan en zelfs mijn pa die echt een die-hard Amiga user was heeft nu de overstap naar PC's gemaakt

Jammer want het zijn hele leuke machines met zeker unieke mogelijkheden

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Ja ik heb ook nog een aantal Amiga's.

Ben op m'n 14e zo ongeveer begonnen met een Amiga500. het was mijn allereerste computer, en wat voor een!!! De rest zat nog te K*tten met een 8086 of een 286 met een monochroom scherm. Na een tijdje een KCS PowerPC-board gekocht voor het extra geheugen en je kon DOS starten, wat leuk was voor schoolwerkzaamheden. In 1992 heb ik m'n 500 verkocht en ben ik overgestapt op een Amiga1200.
Deze machine heb ik nog steeds en is inmiddels uitgerust in een Micronik Infinitiv Tower, met een ZorroIII-board, een Phase5 PowerPC board (68060@50 en een PPC604e@233), 66MB RAM (2 chip + 64 Fast), SCSI-3, 1 GB IDE HDU voor het besturingssysteem en een 4 GB IBM SCSI voor de data. Verder zit er een Catweasle in, dit is een floppydrive-interface zodat je op een PC floppydrive zo'n beetje alle formaten kan lezen (C64, Atari, PC, en nog een paar andere formaten). Om m'n monitor tevreden te stellen zit er een Picasso IV in, en verder nog een Genlock, gesloopt uit een A2000. Verder nog een Squirrel voor m'n ZIP-drive en m'n SCSI CD-ROM. Oh ja en ook nog een Aura geluidskaart op het PCMCIA-slot.
Al snel nadat ik m'n 1200 had heb ik toch weer een 500 aangeschaft, een aantal spellen werkte hier beter op en voor Protracker was het ook beter (lees: makkelijker) om op een 500 te werken. Deze 500 al snel uitgebreid met een A570 CD-ROM unit, welke je aan de linkerzijkant van je 500 kon schuiven. Deze met Parnet aan je 1200 en het feest was compleet.

Dat bovenstaande is het meest funktionele Amiga-setje wat ik heb, daarnaast nog een aantal dingen aangeschaft/verzameld:

2 extra Amiga 500's
Amiga 600 met ik meen 40 mb HDU
2x Amiga 2000
Amiga CDTV met floppy keyboard en muis.
Paar duizend diskettes met spellen die ik nog uit moet zoeken
Audio digitizer (voor protracker)
Verschillende Arcade Joysticks (dat waren DE joysticks)
Bergen Amiga tijdschriften
En verder nog wat video-digitizer spul en wat ik verder vergeten ben...

Nee de Amiga was en is een fantastisch apparaat, helaas staat de ontwikkeling alweer 10 jaar stil, iets wat je niet snel meet goed kunt maken. Ze zijn nu wel bezig met die AmigaOne en OS4.0, en ik geloof best dat dat wel wat wordt, maar die voorsprong van toen krijgen ze niet meer terug.

Momenteel staan mijn Amiga's in dozen opgesteld wegens verhuizing/verbouwing. Als de computerkamer echter klaar is komt daar m'n 1200 te staan met netwerkkaart, te gebruiken voor oa OctaMED soundstudio en m'n oude 500 of een 2000 voor het Protrackerwerk.

Amiga mag dan wel achterhaald zijn, het werkt nog steeds fantastisch!!! _/-\o_

En ja... dit alles is getypt op een PIII800/768MB bla bla bla :)

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Ik heb op zolder nog een A500+ staan. Heb ik in m'n jongere jaren kapot gemaakt door (toen hij niet zo goed meer liep) contact spray in de diskette driver te spuiten. :o Ik was toen nog van mening dat dat spulletje een soort heilig geneesmiddeltje was. :D Ben een tijd op zoek geweest naar een vervangende, maar niet kunnen vinden. Ik vraag me af of ie het nog wel doet eigenlijk. Speelde toentertijd altijd een of ander helicopterspel waarbij je gebouwen en mensen kapot moest schieten. Had iets in de naam met Dessert Storm geloof ik (weet het niet zeker meer). Heb er leuke tijden mee beleefd, al had ik daarvoor een computer console die via de tv toch nog behoorlijk wat kleuren kon vertonen.

telefoontoestel

• Jack-NL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-02-2022
Desert Storm!

HET spel waarom ik toen een Amiga 1000 met 2mb extra geheugen kocht
daarvoor had ik de Commodore 64

wat een fantastich spel in die tijd

heb nu nog steeds mn CD32 met SX1 module 6mb geheugen kickstart en workbench 3.1 1.5g HD wat een machientje

staat nu in de kast door ruimte gebrek

heb Amiga in a Box emulator op de pc complete 3.1 workbench zeer mooi programma

edit: heb net Aros Max gedownload, ook 3.1 emulator en te branden als iso
http://www.aros-max.co.uk/windows/index.html

Amiga Rulezzz ;

[ Voor 14% gewijzigd door Jack-NL op 14-12-2004 00:37 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beetje niet zo nuttige kick van een oud topic :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.