Toon posts:

Creative Gigaworks 7.1 voor music??

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers.
Ik zit een beetje in dubio.
Momenteel heb ik thuis 2 systemen : 1 tien jaar oude audio systeem (degelijke pioneer versterker 200 Watt, 4 speakers magnaat 5 en magnaat 7, dus geen dolby surround)) en een PC met audigy 2 ZS en beperkte 5.1 speakertjes van cambridge.

Wij spelen echter dermate veel music (MP3) met onze PC opdat het audio systeem nauwelijks nog gebruikt wordt.
Oke ik sluit de PC wel eens aan op de versterker en opzich klinkt dit wel aardig.
Maar op de een of andere manier ben ik niet tevreden.

Ik ben best bereid om 400 euro uit te geven voor de Gigaworks 7.1 omdat als ik mijn ouderwetse audio apparatuur wil upgraden naar dolby surround ik dit ook kwijt ben.

Het gebruik van ons zal grotendeels bestaan uit music, en misschien een keer dvd, alleen de TV staan in een andere ruimte.

vraag 1 : is de aanschaf van de Gigaworks de meest verstandige keus (toms hardware guide is zeer positief)?
vraag 2 : hoe lang zijn de snoeren, ik hoor nog al eens dat deze vrij beperkt is, vooral die van de subwoofer, en is dit dan makkelijk te verlengen?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je met je pioneer+speakers niet tevreden bent kwa muzien, dan zul je dat met de Gigaworks ook niet zijn. Deze sets zijn echt ontworpen voor games en films, en minder voor muziek. Als je echt goed muziek wil luisteren kom je niet langs een goede stereo (of meer) set.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 18:30
Dat gaat natuurlijk lang niet zo goed klinken als een set zuilen of normale speakers. Sateliet/sub systemene zijn over het algemeen totaal niet geschikt voor muziek. Het kan wel, maar "klinkt" niet. In de meeste gevallen missen de midden tonen een beetje.

Ik zou de 400,- (of misschien iets meer) aan een set goede speakers uitgeven, versterker heb je al. Gewoon je huidige speakers verkopen, en koop een set mooie. Mocht het dan nog niet klinken, ga kabels vervangen. Mocht het dan nog niet klinken, denk dan maar eens na over het feit dat je versterker dan een beetje slecht aan het reaken is.

Ik het de gigaworks horen klinken op de HCC, daar stond een 007 film te spelen op een HDTV. Ik vond het geluid niet echt ameezing. Maar alee, geluid is puur iets persoonlijks.

Ik heb zelf een Sony pascal SA-VE835ED speakersset (toen der tijd ruim 1000,-) aan een hele dikke Sony QS hangen En zelfs dat klinkt niet echt okee met muziek.
Het "mist" wat. Allemaal zeer zuiver en helder, goede diep maar toch...

Dusch, spaar gewoon efkes door voor wat fatsoenlijke speakers/versterker :)

Overigens modus: onthoudt wel dat het PLASTIEKE speaker behuizingen zijn, de sub is dat nog netaan van MDF, dus echt heel goed geluid KAN er zeker niet uitkomen. Plastiek gaat toch anders klinken dan hout/metaal. De drivers zijn van papier, dat is nog het meest erge. Dus je hoeft ze echt niet voor de quality te halen. :)

[ Voor 14% gewijzigd door baquelappe op 03-02-2004 09:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
dit geeft voor mij toch een ander beeld.
Ik had verwacht dat het mega zou klinken. Als je al die testen leest spreken ze nagenoeg alleen maar in superlatieven over de Gigaworks 7.1

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 22:59
Voor pc gebruik (games, films, etc..), niet voor audio... Maar als het enkel mp3's zijn dat je beluisterd zul je er wel tevreden over zijn denk'k (zelf geen ervaring mee.)

Verwijderd

Topicstarter
IK bezie hier een aantal kritischie die met verstand van zaken niet overlopen van enthousiasme, daar waar get puur om muziek gaat.
Ik denk dat ik mijn aankoop maar eens even uitstel. Ik vind het juist goed als jullie kritisch zijn. Meelopers en ja knikkers heb je helemaal niets aan.

Mits er iemand is die het er totaal niet mee eens is en het juist prachtig vindt klinken (meldt dan wel even wat je refentie kader is), beschouw ik het als geloten.

Dus als er nog echte positievelingen zijn.......hoor ik het graag

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 15:51:
IK bezie hier een aantal kritischie die met verstand van zaken niet overlopen van enthousiasme, daar waar get puur om muziek gaat.
Ik denk dat ik mijn aankoop maar eens even uitstel. Ik vind het juist goed als jullie kritisch zijn. Meelopers en ja knikkers heb je helemaal niets aan.

Mits er iemand is die het er totaal niet mee eens is en het juist prachtig vindt klinken (meldt dan wel even wat je refentie kader is), beschouw ik het als geloten.

Dus als er nog echte positievelingen zijn.......hoor ik het graag
Hoezo ga je zelf niet ff luisteren in de winkel. Neem je je diskman/minidisc/mp3speler mee, en ga je ff checken. Als je echt van muziek houdt, ga dan ook alleen stereo luisteren, en niet met alle speakers aan!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

De GigaWorks S750 is met nog een paar (Videologic en Klipsch) zon beetje het beste wat je kan krijgen op het gebied van PC.

Voor muziek is de S750 erg goed.
Als het alleen voor MP3 is, kan je misschien beter een 2.1 of 2.0 speakersysteem nemen, omdat 7.1 muziek bronnen niet echt veel voorkomen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik weet niet in hoeverre je je al georienteerd hebt, maar logitech heeft ook een mooi setje voor die prijs, de z680.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Voor 400 euro kan je vast met een beetje speuren wel 2 stereo speakers vinden met een stereo versterker, das ten aller tijden 10x zo goed als een 2.1 pc setje :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op 03 februari 2004 @ 16:23:
Voor 400 euro kan je vast met een beetje speuren wel 2 stereo speakers vinden met een stereo versterker, das ten aller tijden 10x zo goed als een 2.1 pc setje :)
Je kunt beginnen bij de aldi ;). Daar hebben ze van de week geloof ik vloerstaanders die niet eens zo slecht schijnen te zijn...

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Palomar schreef op 03 februari 2004 @ 16:18:
ik weet niet in hoeverre je je al georienteerd hebt, maar logitech heeft ook een mooi setje voor die prijs, de z680.
De sats van de Z680 zijn niet echt geweldig. En de sub is vrij boomy.
JT schreef op 03 februari 2004 @ 16:23:
iig niet als je de Sirocco Pro meetelt als "2.1 pc setje" :)

• JT

JT

VETAK y0

Ook bij een setje als de Sirocco geld dat de satellieten klein zijn en ook de conusjes, waardoor je dus met een dal/gat in het middengebied blijft zitten :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Cyb
  • Niet online

Cyb

JT schreef op 03 februari 2004 @ 16:34:
Ook bij een setje als de Sirocco geld dat de satellieten klein zijn en ook de conusjes, waardoor je dus met een dal/gat in het middengebied blijft zitten :)
De Sirocco Pro heeft iig geen kleine sats t.o.v. andere PC setjes en niet echt iets wat je een gat kan noemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyb op 03-02-2004 16:42 ]

• JT

JT

VETAK y0

Sorry, maar het is nou eenmaal een algemeen bekend feit dat satellieten gaten in je frequentiebereik, ten hoogte van het lage midden gebied, opleveren. Dat hebben zelfs dure sets zoals Energy, 600 euro voor een set.

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, gaten of niet, als je puur voor de muziek gaat, dan zijn "echte" speakers + versterker altijd beter dan een PC-set met subwoofer + sats.

• Cyb
  • Niet online

Cyb

deepspace schreef op 03 februari 2004 @ 16:46:
Tja, gaten of niet, als je puur voor de muziek gaat, dan zijn "echte" speakers + versterker altijd beter dan een PC-set met subwoofer + sats.
Ligt er maar net aan hoeveel geld je op tafel legt. Om de Sirocco Pro te overtreffen moet je iig aardig wat op tafel leggen.

• JT

JT

VETAK y0

Dan wil ik wel is weten waarmee jij die Sirocco hebt vergeleken. Sterker nog, ik wil wel is weten waar jij hem hebt gehoord. Eerste voordeel is dat een losse set niet met losse satellieten maar met echte speakers zonder gat werkt. Het is een feit dat je voor een laag midden gebied ruimte nodig hebt en conusoppervlak.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Als ik jou was zou ik voor een goede kwaliteit Homecinema set gaan en hier je pc op aansluiten.
Zo heb ik hier een philips HC draaien met een perfect geluid. ik heb alleen de sub speaker vervangen voor een zwaardere maar das alleen voor de films. En het gat waar JT het over heeft kun je dacht ik wel oplossen met een equalizer

• JT

JT

VETAK y0

Nee, dat kun je niet, want een EQ en de drivers hebben zo hun grenzen. En waarom zou je een HT set nemen als je voornamelijk muziek draait ?

Ecodan warmtepomp

• Cyb
  • Niet online

Cyb

JT schreef op 03 februari 2004 @ 16:58:
Dan wil ik wel is weten waarmee jij die Sirocco hebt vergeleken. Sterker nog, ik wil wel is weten waar jij hem hebt gehoord. Eerste voordeel is dat een losse set niet met losse satellieten maar met echte speakers zonder gat werkt. Het is een feit dat je voor een laag midden gebied ruimte nodig hebt en conusoppervlak.
Ik heb hem zelf niet gehoord, maar het is algemeen bekend dat de Sirocco Pro zon beetje de beste PC set is.

En ik heb het dus niet over de Sirocco maar over de Sirocco Pro, die erg moeilijk/niet nieuw te krijgen is.

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04-2025
De Klipsch Promedia 5.1 moeten volgens de tests ook een van de betere PC speakers zijn maar die kosten dan ook €478,-

http://www.gamersdepot.co...ipsch/promedia_51/001.htm

zie www.audioworld.nl

[ Voor 7% gewijzigd door Davitos op 03-02-2004 19:36 ]

Verwijderd

waarom zulke dure setjes als je mp3's afspeeld?
waarom niet gewoon audio cd's op een goede stereo.
Bij dit soort setjes hoor je duidelijk verschil tussen een audio cd en mp3.

• JT

JT

VETAK y0

Cyb schreef op 03 februari 2004 @ 17:18:
[...]

Ik heb hem zelf niet gehoord, maar het is algemeen bekend dat de Sirocco Pro zon beetje de beste PC set is.

En ik heb het dus niet over de Sirocco maar over de Sirocco Pro, die erg moeilijk/niet nieuw te krijgen is.
Je hebt hem zelf niet gehoord en dan durf je er zo een conclusie over te trekken ? Terwijl je geen eens een review kan laten zien waarin deze set met een normale hifi set direct is vergeleken ? :o Kan je snappen dat je standpunt erg zwak wordt door een gemis aan argumenten ?
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 17:33:
waarom zulke dure setjes als je mp3's afspeeld?
waarom niet gewoon audio cd's op een goede stereo.
Bij dit soort setjes hoor je duidelijk verschil tussen een audio cd en mp3.
Dan moet je selectief gaan worden met je mp3tjes :) Slecht geluid ? Weg mieteren. Als je zelf ript, en dat goed doet op 192kbit of hoger, dan is er geen verschil meer te horen met cd. Dus wel _echt_ goed, met Lame dus en niet met Xing ofzo.

Daarnaast, de mp3tjes van de goede releasegroups worden allemaal op zo een manier geript en klinken dus net zo goed als de cd. Helaas zijn de opnames op cd's zelf tegenwoordig ook niet meer van al te hoogstaande kwaliteit :|

Ecodan warmtepomp

• Cyb
  • Niet online

Cyb

JT schreef op 03 februari 2004 @ 18:04:
[...]

Je hebt hem zelf niet gehoord en dan durf je er zo een conclusie over te trekken ? Terwijl je geen eens een review kan laten zien waarin deze set met een normale hifi set direct is vergeleken ? :o Kan je snappen dat je standpunt erg zwak wordt door een gemis aan argumenten ?

[...]
Haha, ja ik weet dat ik niet zo conclusies moet trekken. Maar het is algemeen bekend dat het een zeer goede speakerset is en dus best wel een aantal goedkope "hifi" sets onderuit zal halen.
En laat me raden, jij zegt uiteraard dat je hem wel hebt gehoord? (Of het waar is of niet.) :P

• JT

JT

VETAK y0

Nee. Maar er zijn gewoon dingen die zo zijn. En die heb ik al 2 keer vermeld. Hij zal ongetwijfeld de meeste goedkopere all-in-one HT setjes eruit spelen. Maar das heel wat anders dan een losse stereo-amp en 2 losse speakers.

Ecodan warmtepomp

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-08 23:38

HKS-Skyline

Vroooom ?

ok ik heb de helfd van de bovenstaande berichten niet gelezen, maar ik heb de gigaworks beluisterd in een geisoleerde ruimte, films en muziek beluisterd, en ook de muziek klonk waanzinnig ten opzichte van mijn dtt2200 van cambridge, uiteraard klinkt zo'n $$$$ set een stuk beter, maar dat verschil zal je met mp3 denk ik niet snel horen omdat mp3 nou niet echt goede geluidskwaliteit geeft als je het vergelijkt met een cd ofzo.
dus voor doorgaans gebruik, ook met muziek is het een vrij geschikt apparaat, ook zeker als je naar de prijs kijkt...
als het echt alleen om muziek gaat, neem dan de versterker met de stereo speakers....

• JT

JT

VETAK y0

Lees dan is mijn post waarin ik het heb over mp3s en ga het ook is vergelijken met een losse amp + speakers voor 400 euro en ga dan nog is beoordelen wat beter is voor muziek.

Ecodan warmtepomp

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Dus JT, volgens jouw is een losse stereo-amp en 2 losse speakers altijd hoe dan ook "10x zo goed" als een 2.1 setje? En waarom precies?

• JT

JT

VETAK y0

Omdat je met fabrikanten te maken hebt die al veel meer ervaring hebben en omdat je dus bijvoorbeeld al geen last meer hebt van een gat in het middengebied. Daarnaast betaal je alleen voor dat wat je wilt: een 2 kanaals amp en 2 speakers. Niet een amp, 4 satellieten en een 5 kanaals amp, met alle bijkomende complicaties van filters e.d. En je hebt tenminste een echt houtenbehuizing, geen plastic voor de satellieten en 9mm spaanplaat voor de sub ofzo. Filters zijn minder gecompliceerd, daardoor makkelijker te ontwerpen en te maken met een beter resultaat.

En als je het over het geluid hebt: geen subwoofer meer waarvan je hoort waar die staat, geen gat meer in het midden, opener geluid, gedetailleerder enz. enz.

Maar dat eerste doet er eigenlijk niet eens toe. Als het beter klinkt, dan klinkt het beter.

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 03-02-2004 19:40 ]

Ecodan warmtepomp

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-08 23:38

HKS-Skyline

Vroooom ?

ik ben het voor een groot deel eens met JT omdat satalietjes met een sub vaak de middentonen niet genoeg weergeven, al is dat bij de gigaworks toch wel een ander verhaal omdat je R&L frontjes 2weg zijn en de sub ook wat meed middentonen aan kan, en je hebt 7 speakers om je heen, en dat geeft een wat ruimtelijker effect ten opzichte van een 2.1 of een 2.0 set. en darom vind ik de gigaworks best een goede oplossing. 8)

• JT

JT

VETAK y0

1.) 2-weg lost nog steeds het probleem niet op van een gemis aan midden-tonen, voor meer midden heb je namelijk een groter conusoppervlak en een grotere behuizing nodig
2.) Sub hoort alleen bas weer te geven. Als je midden uit je sub komt, dan komt het van een bron die op een verkeerde plaats staat. Zet je satellieten maar is onder het bureau. Is toch niet mooi ?!?!
3.) Wil je kunstmatig ruimtelijk (Gigaworks) of echt ruimtelijk (speakers die dus opener zijn en de instrumenten echt plaatsen ipv alleen een soort echootje)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Dit leidt altijd weer tot heftige discussies.

Ik kan nergens op internet een vergelijk vinden tussen de Gigaworks en een normale stereo of home cinema set. Als iemand het wel weet , be my guest. maar in de winkel vindt je dit ook niet. De Hifi afdeling in een grote gerenormeerde winkel is altijd een andere afdeling dan de PC afdeling, dus kan je het nooit naast elkaar horen. was dat maar waar, dan stond ik er gelijk.

Verwijderd

Dit vind je misschien een interesante link. Een vergelijking tussen Gigaworks, Klipsch Promedia 5.1 Ultra en Logitech z680. Gemaakt door iemand die er ECHT verstand van heeft.

http://forums.klipsch.com...1-49A5-80C2-28EFDBB6C125}

De echt review staat op bladzijde 23 of zo. Het is dat je het even weet. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 20:12 ]

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Heb hier 2 reviews van de Sirocco Pro "active studio monitors" :
http://www.3dsoundsurge.c...iroccoPro/SiroccoPro.html
http://www.digit-life.com/articles/siroccopro/

Sats zijn hout MDF.
De crossover is "sharp".
"We have also been impressed with the good sound quality at excellent price points for the hi-fi/home-theater market."
Kost zon 900 Euro.
"Just like other speaker systems in the professional monitoring market its primary target group is defined to be home studios and PC-based musicians."

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 20:09:
Dit vind je misschien een interesante link. Een vergelijking tussen Gigaworks, Klipsch Promedia 5.1 Ultra en Logitech z680. Gemaakt door iemand die er ECHT verstand van heeft.
[...]
Das van TheEars, die zit ook vaak op 3DSS forum.

• JT

JT

VETAK y0

900 euro zeg je ? 499 lijkt me iets realistischer.

En dat de sats van MDF zijn is erg netjes. 'sharp' zegt me niks, daarnaast is de afval niet het enige belangrijke.

Edit: afval is 12dB, is redelijk standaard. Daarnaast is de xover freq. 125hz, dus je kan horen waar de sub staat.

[ Voor 24% gewijzigd door JT op 03-02-2004 22:22 ]

Ecodan warmtepomp

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Hij staat niet eens op die website vermeld. En als ie er voor die prijs op zou staan, dan was het waarschijnlijk een foute prijs, beschadigd, 2dehands of refurbished.

• JT

JT

VETAK y0

CompTechWorld heeft hem zeker gehad voor dat geld, weet niet of ze hem nog steeds leveren. Maar goed, als jij wilt geloven dat pc speakers beter zijn dan hifi, be my guest. Tis alleen niet echt af te meten aan hoeveel het kost.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 03-02-2004 23:02 ]

Ecodan warmtepomp

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Zal wel refurbished zijn geweest.

Hier verkopen ze het bijv. voor 1022 Euro. http://www.sirocco4u.de/Sirocco/prolist.htm
SIROCCO PRO - Aktives Professionelles Monitor System - 1022.- €
Ik zeg niet dat een PC speaker beter is dan hifi. Maar wat ik bedoel is dat je niet meteen bij alles moet roepen "ten aller tijden 10x zo goed als een 2.1 pc setje" zonder het zelf dan maar ook gehoord te hebben. En dan toch nog zeggen "Als het beter klinkt, dan klinkt het beter."

• JT

JT

VETAK y0

Edit: laat ook maar.

[ Voor 163% gewijzigd door JT op 03-02-2004 23:54 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

He allemaal dit is mijn eerste post op dit forum, ik hoop dat hij ook nuttig is.

head01 zei eerder geen vergelijking te kunnen vinden van een normale stereo of home cinema set, en een gigaworks. Even gegoogled en kwam toen hier uit:

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1465274,00.asp

Hoop dat jullie hier wat aan hebben

Baloo

• JT

JT

VETAK y0

Tnx :) Waren er maar meer users als jij die dat deden, die uberhaupt googleden ! Maar ik heb hem gelezen. Toch komen die PSBs er iets beter uit. Maar ik ken het hele merk niet en weet niet hoe oud de versterker is enzo. Je moet zoiets echt is gewoon blind gaan vergelijken ofzo.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1