Toon posts:

[Lg 700 s] Trillende spoel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ongeveer een halfjaartje een 17 inch LG700s CRT monitor.
Ik heb hem ingesteld op 1024x768@85hz (aanbevolen instellingen)
Het ding bevalt opzich prima, maar elke dag gebeurt het wel een x dat er een nare pieptoon uitkomt.
Als ik de monitor uitschakel en weer aan doe is het probleem weg.

Wat heb ik gevonden in de grote zoektocht:
-Het programma Nokia om je monitor te testen
Het probleem deed zich bij een bepaalde weergave niet voor
-Veel topics over het piepen van een monitor bij een bepaalde resolutie (meestal oude monitoren)

Maar bij mij is het een kwestie van aan en uitzetten en het is weer voor een dagje weg. Het is mij wel duidelijk dat dit natuurlijk niet goed is en dat ie zeer waarschijnlijk omgeruild moet gaan worden.

Maar ik vroeg mij af welk component in de monitor hiervoor verantwoordelijk is?
Een spoel zou normaal gesproken toch constant dit geluid moeten maken?
Heeft iemand misschien nog een idee wat ik zou kunnen checken alvorens ik de monitor met reparatie wegstuur?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een spoel zou normaal gesproken toch constant dit geluid moeten maken?
Niet per se. Het vervelende van dit soort resonanties is dat (net als oscillaties) het verschijnsel redelijk willekeurig de kop op kan steken. Als er eenmaal iets begint te resoneren zal het effect zichzelf versterken; begint er niks te resoneren dan kan het heel lang goed gaan.

• dijkp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-06-2024

dijkp

STATUS * , STOP

In de Technische Dienst waar ik gewerkt heb gebruikte ze voor het opheffen van pieptonen die 99 van de 100 keer inderdaad uit de hoogspanningstrafo kwamen een plasticspray waar mee ze dan de trafo inspoten. Ook werd er wel eens bizonkit in de kieren van zo'n trafo gespoten. Het vast stellen van het component dat piept is wel een beetje moeilijk. Soms houd de piep namelijk op als je de achterkap er af haalt... :X Het beste kan je als je de achterkap er af haalt en de pieptoon is er nog voorzichtig met de achterkant van een schroevendraaier op onderzoek gaan. Tik dan zachtjes tegen de componenten die je verdenkt en begin bij de hoogspanningstrafo. Je hoort dan snelgenoeg welk component de veroorzaker is.
Hou er wel rekening mee dat de hoogspannings trafo een spanning levert aan je beeldbuis van +/- 26000 volt! Dus voorzichtigheid geboden.

Tandem rulez.... IBM s*cks

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie goede reacties. Ik weet nu veel beter waar het waarschijnlijk aanligt.
Via de search ben ik er zojuist nog achter gekomen dat de garantieafhandeling wordt gedaan door TelePlan. Ik heb daar een topic over gevonden en als ik de verhalen moet geloven dan is het maar beter om de monitor naar een technische dienst in mijn woonplaats te brengen.
Ik heb daar deze avond een mailtje naar gestuurd.
Ik heb de monitor nu anders neer gezet en nu komt het geluid van de fans boven de piep heen _/-\o_

Opzich is het niet meer storends nu.

Maar is het zo dat de spoelen door die "trillingen" dan op den duur losser zullen gaan zitten en daardoor nog meer geluid gaan produceren?
Is dit schadelijk voor de monitor ? (hij geeft nog wel een prima beeld in ieder geval!! _/-\o_

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Maar is het zo dat de spoelen door die "trillingen" dan op den duur losser zullen gaan zitten en daardoor nog meer geluid gaan produceren?
Is theoretisch mogelijk, in sommige gevallen wordt het probleem idd erger naar mate de tijd vordert.
Is dit schadelijk voor de monitor ?
Als het probleem in een paar ontstoorspoeltjes zit kan het IMO niet zoveel kwaad. Als het probleem echter in de HSP trafo schuilt ben ik bang dat het wel eens eerder dan normaal doorslag in de trafo kan veroorzaken. Dat zou niet zo fijn zijn, want het vervangen van die trafo is vaak niet lonend.