[Cooling]De Kruipkelder ?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.829 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12 13:34

glashio

C64 > AMIGA > PC

Topicstarter
Na een verbouwing ga ik me compu een nieuw plaatsje geven in de woonkamer.
Nu hebben we een vooraadkast in de woonkamer waarboven de trap loopt (de welbekende 'gangkast' ).
Hier wil ik hem dus IN zetten, zodat het geluid geminimaliseerd wordt ivm fans.
Daarna wil ik een gat door de muur boren, en vga,mouse,kbd doorvoeren naar de andere kant van de muur zodat die kabels in een hoek van me woonkamer uitkomen.
In deze hoek plaats ik een driehoekige plank waar ik vervolgens me monitor en keyboard op kan zetten.

Afbeeldingslocatie: http://enorm-jok.nl/kire/kelder.gif
zie Figuur

Nu komt het Idee Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/on.gif
:9 , ik boor een gat ter grootte van een 80MM fan in de vloer van de voorraadkast, duw er een grijze dikke PVC doorheen zodat ie uitkomt in de kruipkelder ( niet vochtig ).
Stop er z'n buisventilator in ( zie conrad )
Je bouwt het verzonken aan de vloer met een leuke stellage er omheen die als airduct fungeert en voila, koele lucht wordt vanuit de kruipkelder recht je PC ingeblazen. :)

Voordat ik dit realiseer (want ik ga het doen ;)) moet ik nog ergens op letten ?

Uiteraard komen hier foto's van

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Euhm op ongedierte?? ik ben bij ons in de kruipruimte geweest pas, en daar was het ten eerste ook erg vochtig, maar er zwierven ook wat spinnen en weet ik veel wat voor gespuis allemaal niet rond.

[ Voor 4% gewijzigd door Yukkie op 02-02-2004 23:23 ]

We've got that ring of confidence

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:29

Cyphax

Moderator LNX
Yukkie schreef op 02 februari 2004 @ 23:22:
Euhm op ongedierte?? ik ben bij ons in de kruipruimte geweest pas, en daar was het ten eerste ook erg vochtig, maar er zwierven ook wat spinnen en weet ik veel wat voor gespuis allemaal niet rond.
Misschien kan je daarvoor een stoffilter installeren op je airduct?
Zal een mooi zooitje worden, allemaal stukjes spin in je kast :)

Saved by the buoyancy of citrus

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12 22:02

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Kruipruimte klinkt bij mij als vuil en vooral, vochtig. Lijkt me niet dat je dat wil hebben.
Mijn eigen server staat ook gewoon in de meterkast, niks aan de hand. Ok, de lucht wordt warmer dan erbuiten en vooral erg droog maar kan prima.
Lijkt me voor jou ook prima, aannemende dat de deur naar de kast toe (net als 9 van de 10 deuren) niet hermetisch afsluit :).

• De_Bastaard
  • Laatst online: 12:26
Mja als je het nu ff creatief maakt ... wat van die draadjes wat onder stroom staan met wat plexi en stuff... krijg je lekkere effecten als die spinnen er tegen aan rennen >:)

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Als je een ventilator in de buis zet... krijg je hooguit kleine stukjes spin in je muurkast ;)

Maar beter is een roostertje.

Heb je wel gedacht aan je DVD/CD-ROM/Brander, of wil je steeds opstaan?

Geen inspiratie

• glashio

glashio

C64 > AMIGA > PC

Topicstarter
IceStorm schreef op 02 februari 2004 @ 23:26:
Ok, de lucht wordt warmer dan erbuiten
Mijn huidige overklok setting, STIKT met een BSD bij 51 graden , dus daar moet ie onder blijven
martijn12345 schreef op 02 februari 2004 @ 23:27:
Heb je wel gedacht aan je DVD/CD-ROM/Brander, of wil je steeds opstaan?
VDeamon , I-net , LAN .... gebruik hem eigenlijk nooit :X
_/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door glashio op 02-02-2004 23:34 ]

> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-12 22:42
glashio schreef op 02 februari 2004 @ 23:29:
[...]

Mijn huidige overklok setting, STIKT met een BSD bij 51 graden , dus daar moet ie onder blijven

[...]

VDeamon , I-net , LAN .... gebruik hem eigenlijk nooit :X
Gewoon stoffilter aan het begin en einde van die buis, 1 x in de week schoonmaken en dr is echt geen insect die daar doorheen kruipt :)

offtopic:
:w hoi KiRe

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 02-02-2004 23:38 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
'K zou idd zorgen voor een goed stoffilter, al kan't natuurlijk wel leuke effecten geven... 'the squishied spider casemod' ofzo, leuk die stukjes spin tegen een plexi window
(* Wormaap krijgt ideeën, spinnen beware!)
Maar als't verder koele lucht is die niet te vochtig is, dan zou't best leuk kunnen werken, wel uitkijken in de zomer want kruipkelders kunnen dan vreselijk heet worden :|

[ Voor 24% gewijzigd door Wormaap op 02-02-2004 23:39 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12 22:02

IceStorm

This place is GoT-like!!!

glashio schreef op 02 februari 2004 @ 23:29:
Ik zei warmer, niet heet :P

Ik schat dat de lucht in mijn meterkast 5-10 graden warmer is dan de gang, dus zeg rond de 25 graden. En dan is het een vrij kleine meterkast (ok, eigenlijk gewoon vol :P).
Ik zou het gewoon eerst zonder fancy truukjes proberen :P.

• Henk
Wormaap schreef op 02 februari 2004 @ 23:38:
'K zou idd zorgen voor een goed stoffilter, al kan't natuurlijk wel leuke effecten geven... 'the squishied spider casemod' ofzo, leuk die stukjes spin tegen een plexi window
(* Wormaap krijgt ideeën, spinnen beware!)
Maar als't verder koele lucht is die niet te vochtig is, dan zou't best leuk kunnen werken, wel uitkijken in de zomer want kruipkelders kunnen dan vreselijk heet worden :|
Desnoods werk je met een stofzuigerzak of iets gelijkwaardigs, weet je zeker dat er geen spin meer doorheen komt, al lijkt een normaal stoffilter mij eigenlijk al voldoende en al helemaal als je er 2 neemt.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-12 08:18
Ik betwijfel of jullie kruipruimte niet vochtig is. Misschien ben je er geweest toen de grond minder vochtig was. Ik zou het risico niet nemen. Mede omdat als je kast in 1 deel heel koud wordt, en je kamer warm is, krijg je condens... Dan zal goede airflow dit moeten voorkomen.
Kun je niet voor waterkoeling gaan ipv dit kruipruimte-idee. (ps, ik vondt het aardig bedacht hoor).

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-12 21:58
Wat volgens mij goed zou werken is het volgende:
Je pakt een doos waarin een gat zit van 80mm, die gaat naar je PC. In de doos maak je een gat van 100mm ofzo, en dan maak je de stofzuigerzak aan de binnenkant van de doos op dat gat. Moet je wel wat knippen, maar het werkt erg goed.
Volgens mij zijn stofzuigerzakken voor een 3 liter dingetje groot genoeg, en hebben ze geloof ik nylon filters :)

(de vochtigheidsgraad in een kruipruimte is erg wisselend, maar bij ons is het niet extreem vochtig.)

[ Voor 12% gewijzigd door bredend op 02-02-2004 23:53 ]

• glashio

glashio

C64 > AMIGA > PC

Topicstarter
Mijn Kruipkelder
Afbeeldingslocatie: http://enorm-jok.nl/kire/kelder.jpg
Ter illustratie
offtopic:
:w hoi RedXraD

> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-12 11:28
volgens mij is dit geen goed plan. In de huidige nieuwbouw projecten worden de begane-grond vloeren zo goed mogelijk geisoleerd en zo luchtdicht mogelijk gemaakt. Dit oa vanwege radongas (=> niet goed voor je :P) Let er ook op dat wanneer je door de vloer gaat boren er een koude-brug onstaat. Voor je peeceetje is dit lekker alleen voor de stookrekening kan dit minder zijn. Let bij zo'n gat ook op vochtproblemen. Er is namelijk een gebied waar de warme vochtige binnenlucht in aanraking komt met de koude kelderlucht. Hier kunnen vocht/schimmel problemen ontstaan. Ook tocht kan een probleem worden. De kelder wordt namelijk geventileerd met buitenlucht. Als je dan bv de deuren open hebt staan kan het gaan tochten.

tja...

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04 22:23
Het idee klnkt goed, maar je haalt onherroepelijk veel lucht uit je kruipkelder die beslist vochtiger is als de lucht in de huiskamer. Je loopt de kans een muffe 'kelderlucht' naar boven te zuigen, en zoals al eerder gemeld krijg je problemen met condens.

Even eerder werd het idee van waterkoeling geopperd. Wellicht kun je beide ideeen combineren; je PC koelen met waterkoeling, waarbij je je koelradiator in de kelder plaatst. Het gat waardoor de koelleidingen en electra voor de fan door naar beneden gaan, kun je luchtdicht afsluiten (met PUR of zo).

Hierbij heb je geen last van alle hierboven beschreven problemen, maar heb je toch een ideale koeling voor je PC!

[ Voor 6% gewijzigd door PeterB op 03-02-2004 00:30 . Reden: Typo's ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
hoe zou die koude, vochtige lucht moeten condenseren op het warme pctje?
Zolang ie aanstaat geen probleem imho, maar als je m uitzet :X

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Misschien een idee om een heel goedkoop WC setje er in te zetten en dan je rad in de kelder te leggen, de gaten die je dan boort kan je weer dicht kitten.

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04 22:23
willy83 schreef op 03 februari 2004 @ 00:36:
Misschien een idee om een heel goedkoop WC setje er in te zetten en dan je rad in de kelder te leggen, de gaten die je dan boort kan je weer dicht kitten.
Great minds think alike :7

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Aangezien je toch nooit ergens bij hoeft, wat dacht je er van de pc IN de kruipkelder te zetten en alleen de powerknop en de kabels door te lussen. :P

als stoffilter kan je ook een panty oid gebruiken, lijkt me. Die laat zat lucht door maar de troep blijft hangen. Wel om de zoveel tijd ff schoonmaken of vervangen.
Maarja wat kost nou een panty.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• glashio

glashio

C64 > AMIGA > PC

Topicstarter
dreeke schreef op 03 februari 2004 @ 00:44:
de pc IN de kruipkelder te zetten
Regelmatig LANparty's -> OC verminderen , no prob 8)
PeterB , Sander0105, willy83 , RedXraD:
Neem waterkoeling
T'is idd erg mooi :) Maarja zie bovengaande... mobiliteit 'the keyword' :Y)
Dat is een goeie :? , ik dacht iets van externe FAN uit & een afsluitklep in de PVCbuis ??
zie Sander0105 reactie over isolatie/tocht:

> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Wat je ook zou kunnen doen (ik weet niet of je bereid bent om twee van die gaten in je vloer te maken) is twee van die buizen maken. In de ene doe je niks in maar in die andere buis doe je dus je fan.

Je zet hem zo dat hij de lucht uit je kast zuigt.

Wat je dan krijgt is dat hij via de eerst genoemde buis lucht uit je kelder aanzuigt dor je kast gaat en het meteen weer afvoert.

Op deze manier heb je geen last van stank want de lucht wordt meteen weer de kruipruimte afgevoerd.

Wat voor fan wordt het? (12 V of 220/230 V)
Als het een 220 V wordt dan zou je er aan kunen denken om het gewoon altijd te laten draaien. Op die manier kan het kondens ook niet ontstaan.

Ach ja..........

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12 17:11

t!mP

is inflatie gevoelig

Niet alles gelezen, maar je kan het wel doen maar dan met een rad. in de kruipkelder en voor wc gaan. Anders blijf je volgens mij toch met vocht zitten (ook al staat er in de ts van niet, ben eigenwijs eh ;d).

Verwijderd

dreeke schreef op 03 februari 2004 @ 00:44:
Aangezien je toch nooit ergens bij hoeft, wat dacht je er van de pc IN de kruipkelder te zetten en alleen de powerknop en de kabels door te lussen. :P
Geen powerknop doorlussen, gewoon opstarten mbv het keyboard als de BIOS dat ondersteunt. Verder alles op de HDD installeren zodat je nooit wisselbare media moet verwisselen.

Ik had zelf al gedacht om m'n PC op Antarctica te zetten en met een draadloze breedbandverbinding ermee te communiceren. Lijkt me wel lekker, je PC'tje gekoeld aan -70° icm met valwinden van 200 km/h :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 13:08 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-12 21:34

Remy

I usually get 100% accuracy

Good reading: [rml][ CM] ondergrondse radiator[/rml]

Die persoon heeft een vergelijkbaar iets uitgehaald: z'n rad onder de vloer gehangen via een luik, om zo z'n pc te koelen. Helaas doen de pics het niet meer, maar het was eenzelfde project als van de topicstarter hier :)

LinkedIn
Instagram

• glashio

glashio

C64 > AMIGA > PC

Topicstarter
Kres schreef op 03 februari 2004 @ 01:28:
Wat voor fan wordt het? (12 V of 220/230 V)
Denk een 220 VA versie die met een SLAVE schakeling die mee gaat met me 'PowerButton'
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 13:05:
gewoon opstarten mbv het keyboard als de BIOS dat ondersteunt.
Great minds think alike :7
Dan wordt dit de LUCHT versie ;)
Thanks, * glashio had het nie gevonden in de GoTsearch

[ Voor 69% gewijzigd door glashio op 03-02-2004 13:37 ]

> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• ANdrode
  • Niet online
glashio schreef op 02 februari 2004 @ 23:17:
:9 , ik boor een gat ter grootte van een 80MM fan in de vloer van de voorraadkast, duw er een grijze dikke PVC doorheen zodat ie uitkomt in de kruipkelder ( niet vochtig ).
Stop er z'n buisventilator in ( zie conrad )
Uiteraard komen hier foto's van
1 woord: diamantzaag...
Beton is hard, met een zware betonboor (als in: lenen bij iemand die hem voor zijn werk nodig heeft) lukt het amper.
8 Centimeter gaterboor is nog wat lastiger denk ik, want er zit ook staal enzo in het beton.
Bovendien sloop je heel mooi het betonstaal, en dus de stevigheid van 1 van de baantejs beton onder je huis.

Een rad in je kelder plaatsen lijkt me daarom wat handiger... en koeler.. en je kan hem in het grondwater hangen ;).. LAN's? geen probleem, slangkoppelingen open, de rad die in je kast zit er op, ontluchten, en gaaaan.
Trouwens, normale rad in je kast hoeft niet veel zwaarder te zijn (paar kilo maar), en kan ook voldoende koelen.

Imho is dit project niet slim, vooral omdat de volgende kopers van het huis een gat in de vloer misschien niet mooi vinden :X

• Henk
ANdrode schreef op 03 februari 2004 @ 14:57:
[...]

1 woord: diamantzaag...
Beton is hard, met een zware betonboor (als in: lenen bij iemand die hem voor zijn werk nodig heeft) lukt het amper.
8 Centimeter gaterboor is nog wat lastiger denk ik, want er zit ook staal enzo in het beton.
Bovendien sloop je heel mooi het betonstaal, en dus de stevigheid van 1 van de baantejs beton onder je huis.

Een rad in je kelder plaatsen lijkt me daarom wat handiger... en koeler.. en je kan hem in het grondwater hangen ;).. LAN's? geen probleem, slangkoppelingen open, de rad die in je kast zit er op, ontluchten, en gaaaan.
Trouwens, normale rad in je kast hoeft niet veel zwaarder te zijn (paar kilo maar), en kan ook voldoende koelen.

Imho is dit project niet slim, vooral omdat de volgende kopers van het huis een gat in de vloer misschien niet mooi vinden :X
Zelfs met die slangkoppelingen is het nog iets te veel werk om elke keer te ontkoppelen als je een fanatiek lanner bent. Stel dat je elke week weg moet en je moet dus elke week je rad uit je kelder vissen, ontluchten ed... dat ben je na een stuk of 5x echt wel zat.

Die baan staalbeton zal je echt niet missen, een huis kan echt wel een stukkie beton missen (denk aan kabels die je kruipkelder in gesmeten worden, die gaan ook door een gat :P )

offtopic:
Zie het al voor me: "huis stort in door gat in grond" >:)

En de volgende kopers: hij heeft net verbouwd, dus das waarsch. ver weg ;) en mocht het over een paar jaar toch zover komen dan kan hij imho altijd nog ff met wat voegsel in de weer waardoor je het niet meer ziet :)

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 03-02-2004 15:06 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RedXraD schreef op 03 februari 2004 @ 15:00:
[...]
elke week je rad uit je kelder vissen, ontluchten ed... dat ben je na een stuk of 5x echt wel zat.
volgens mij had hij het over een tweede rad in je kast die je aansluit als de pc uit de kast moet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De removable media kan je oplossen door een USB/FW externe cd-rom/R/RW te doen.

De filters zo groot mogelijk uitvoeren, plak desnoods een keukenzeef voor de ventilatoren.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• glashio

glashio

C64 > AMIGA > PC

Topicstarter
Moest vandaag een bestelde headset ophalen bij NC The Store en wat zag ik voor eerst in in de schappen staan :9~

Een Processor Koelsysyteem voor 14,95 via een buissysteem :9~

toeval of niet 8)7 Ik dacht gelijk meenemen die boel.....
zie hier een scan van de doos en een link naar de fabrikant.

Afbeeldingslocatie: http://enorm-jok.nl/kire/buis.jpg
Scan doos

Overclockers Cool Kit
Link Fabrikant

Nu nog verlengen richting kruipkelder... ;)
* glashio 's bevindingen over deze cool kit komen uiteraard nog

> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

• digit7722
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11-2018

digit7722

Rule # 217

eeerm heb je al nagedacht over de geur ?

als je actief lucht uit je kruipruimte je pc in gaat zuigen kan dat voor een aardig muf luchtje zorgen in je woonkamer dunkt mij.

You can't free a fish from water.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12 10:45
Een muf luchtje? Het stinkt daar bij ons naar riool :r

Er liggen misschien luchtpijpjes voor riool, en bij hoge waterstand kan er natuurlijk ook vervelende dingen gebeuren. Verder haal je veel kou ook je huis binnen, een hoop ongedierte etc. De enige oplossing is een radiator en WC.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Pagina: 1