AutoCAD layer standaard

Pagina: 1
Acties:
  • 1.685 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Eigenlijk is er geen echte handige standaard voor de layer indeling bij (bouwkundige) tekeningen in AutoCAD.

Wel bestaat deze: de C3A-Layer-standaard van de ISO 13567 norm. Maar echt handig is die niet volgens mij. Je zit zo aan 100 layers, dat moet logischer kunnen. Je zoekt je te pletter wat nou in welke layer moet.

Ik had ooit een aardige ´standaard´ van 7 of 9 veel gebruikte layers en een paar uitbredingen tot ergens tussen de 10 en 20 layers. Dat was tenminste nog overzichtelijk. Maar ik kan hem niet meer vinden. Volgens mij kwam deze bij een bouwkundige opleiding vandaan.

Dus is mijn vraag, wat gebruiken jullie. Het liefst voor algemeen of bouwkundige bedoelingen.

:)

(Oh ja, dit is bedoeld voor deskundig gebruik. Iemand die er echt mee werkt dus...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 21:27

Copyman

Dode muis

Nou, ik maak niet echt gebruik van een standaard, ik heb gewoon mijn eigen template die ik altijd gebruik. De layers in die template zien er zo uit:

- 000_grey (voor grijze vlakken zoals beton)

- 018_arc (arcering)
- 018_cent (afbreeklijnen)
- 018_cont (normale 0.18 lijn)
- 018_dash (gestreepte lijn)
- 018_maat (voor maatlijnen)
- 018_text (voor tekst)

Omdat ik arcering / maatlijnen / tekst wel eens uit zet, heb ik hier dus aparte layers voor gemaakt, zodat niet alle 3 tegelijk uit zijn.

- 025_arc (alleen voor fill arcering, buitenmuren bv.)
- 025_cent
- 025_cont
- 025_dash

- 035_arc (alleen voor fill arcering, buitenmuren bv.)
- 035_cent
- 035_cont
- 035_dash

En zo nog een aantal pendiktes door. Maatlijnen en tekst zijn bij mij altijd rood, daarom heb ik die niet bij 025, 035 enz zitten. :)

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
voor bouwkundig gebruik :

binnenmuren (binnenblad, scheidingswanden, etc)
buitenmuren (buitenblad, en eventueel steunpilaren buiten)
isolatie ( do i need to say more?)
kozijnen (alleen de kozijnen, zou ook nog een onderscheid kunnen maken tussen
binnen en buiten )
ramen & deuren ( alle beweegbare delen in t kozijn )
sanitair (van keuken tot toilet)
technische installaties ( cai, PTT etc)
Maatvoering
eventueel interieur (stoelen, tafels, etc)

uuhm... meer?

owja, maar dit hangt van je versie af, en hoe je je spultsje plot!!!

als extra maak ik deze 2 layers aan :
- LAYOUT
- VIEWPORT (deze layer op NIET PRINTEN zetten)

in de layouttab, teken je dus altijd met de laag LAYOUT, behalve wanneer je je 'kijkvensters' neer gaat zetten, gebruik dan de VIEWPORT laag. Voordeel hiervan is dat het kader van dat venster dan niet wordt afgedrukt, maar de inhoud wel.
De laag LAYOUT gebruik je dus voor je onderhoek, of eventuele tekst onder de kijkvensters, maar voornamelijk ook voor de kaderlijn.

en voor alle lagen, qua lijndiktes moet je vaak ff mee spelen.
zowieso doe ik altijd de volgende zo klein mogelijk :

Arcering
Technische installaties
Maatvoering

Ietsje dikker

Kozijnen ramen en deuren
sanitair
interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen-h
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 10:58
Er zijn wel standaarden voor geloof ik.

Ik ken in ieder geval www.tekenafspraken.nl , alleen is deze informatie die je daar vind niet echt compleet, misschien is het handig om het cd'tje aan te vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door arjen-h op 03-02-2004 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbeldebobbel
  • Laatst online: 15-02-2023

hobbeldebobbel

tjop tjop

misschien heel makkelijk maar ik doe het aan de hand van dikte van delijnen.

bijvoorbeeld: 0.35 mm ---> groen.... en dan eventueel nog opdelen aan de hand van de verschillende verdiepingen...

0_.35, 0.12 etc etc

en dan natuurlijk ook nog: layout waar je alles van de layout space in gooit. En viewport lijkt mij niet handig als je die op non-print zet... dan krijg je dus ook geen kader.

terwijl ik dit wel altijd heel handig vindt.

er zwerven hier op de tu eindhoven wel wat kleur/pennen instellingen met de standaar dhier... ik weet niet of je er wat aan hebt. Maar ik zal eens proberen om er aan te komen

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
hobbeldebobbel schreef op 03 februari 2004 @ 13:24:
misschien heel makkelijk maar ik doe het aan de hand van dikte van delijnen.

bijvoorbeeld: 0.35 mm ---> groen.... en dan eventueel nog opdelen aan de hand van de verschillende verdiepingen...

0_.35, 0.12 etc etc

en dan natuurlijk ook nog: layout waar je alles van de layout space in gooit. En viewport lijkt mij niet handig als je die op non-print zet... dan krijg je dus ook geen kader.

terwijl ik dit wel altijd heel handig vindt.

er zwerven hier op de tu eindhoven wel wat kleur/pennen instellingen met de standaar dhier... ik weet niet of je er wat aan hebt. Maar ik zal eens proberen om er aan te komen
Weet niet precies wat je met die kleuren en lijndiktes bedoeld, maar goed.

Volgens mij begrijp je mijn verhaal niet van Layout en ViewPort

Stel : je hebt een tekening van een gebouw welke bevat: 4 aanzichten, 3 verdiepingen. Thats it!!

je gaat naar Layout toe
je maakt 7 Viewports aan (in MIJN laag Viewports ( dus printen staat uit op deze laag )) Daar in elke viewport zet je wat je wilt zien en op welke schaal natuurlijk.

Dus dan krijg je 4 viewports met de verschillende aanzichte, en 3 viewports met de verschillende verdiepingen.

Langs de buitenkant van het 'papier' zet je een kader in de laag LAYOUT.

hetgeen wat je nu zou moeten zien is, wanneer je dit uitprint.

1 vel papier, a1 voor mijn part. Aan de buitenkant zit een (eventueel dikke) Lijn, deze is van de LAYOUT. en binnen dit kader zijn 7 tekeningen te zien, zonder extra kader eromheen.

anders zou het ontzettend lelijk zijn, als je een vel papier voor je hebt met allemaal rechthoekjes en daarin de tekeningetjes.... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbeldebobbel

hobbeldebobbel

tjop tjop

laamaa heb je verkeerd begrepen :) dacht dat je geen kader wou printen :)
met lezen kom je al een heel end :)

met kleuren bedoel ik een mogelijkheid om dmv kleur labeling, in de model space om de lijnen uit elkaar tte houden :)

maar die staat er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
hobbeldebobbel schreef op 03 februari 2004 @ 17:13:
laamaa heb je verkeerd begrepen :) dacht dat je geen kader wou printen :)
met lezen kom je al een heel end :)

met kleuren bedoel ik een mogelijkheid om dmv kleur labeling, in de model space om de lijnen uit elkaar tte houden :)
Ja dat doe ik ook altijd, maar houdt dan wel rekening met hoe je uiteindlijk alles op papier wilt hebben, kijk als je alles zwart wilt, dan is er niets aan, maar bij kleur, maar vooral bij Grijswaarden moet je voorzichtig zijn. lichte kleuren zoals geel en groen kunnen zwaar tegen vallen op papier.

[show-off-modus]
Ikzelf heb thuis niet zo'n probleem met kleur, want ik heb niet zoveel kleuren op mn HP plotter. HP Draftpro DXL 7575A A1 Plotter :P . Daar kan je maximaal 8 pennen in doen. Heb er ongeveer 30 ofzo + een tas vol stiftjes. qua inktkleur heb ik alleen rood en zwart (welke in de verschillende standaard diktes (18, 25, 35, 50 en 70mm))

pics, sorry voor traagheid, tzijn niet mijn foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/oh/ohiodeal/images/hp7575a1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/oh/ohiodeal/images/hp7575a2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/oh/ohiodeal/images/hp7575a3.jpg
[/show-off-modus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
als je voor de lol met een illegale autocad versie wat bijklust zou ik autocad aan de kant schuiven en Allplan opzoeken. Dan stap je heel snel van autocad is HET cad programma idee af :P

Kheb zelf 3 jaar beroepsmatig met Allplan gewerkt en het is echt voor bouwkundige tekeningen stukken makkelijker. Werk nu beroepsmatig met Arkey + ASD maar thuis start ik altijd allplan op en autocad laat ik wel liggen.

Maar er is voor zover ik weet geen echte standaard dus doe wat je het fijnste vind. Ik zette meestal muren, kozijnen en maatlijnen e.d. in een aparte layer zodat e.e.a. uit te schakelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbeldebobbel

hobbeldebobbel

tjop tjop

hmmm een klein projectje:

Afbeeldingslocatie: http://www.stack.nl/~ries/loos/autocad_lagen.jpg

57 lagen :) verdeeld over een aantal soort:
!! = layout + laatste dingen
@ = teken lagen met dan het verdiepings nummer...

screenshot uit autocad 2000, officieel :)

[ Voor 4% gewijzigd door hobbeldebobbel op 04-02-2004 18:07 ]

maar die staat er niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Juggernaut schreef op 04 februari 2004 @ 12:47:
als je voor de lol met een illegale autocad versie wat bijklust zou ik autocad aan de kant schuiven en Allplan opzoeken. Dan stap je heel snel van autocad is HET cad programma idee af :P

Kheb zelf 3 jaar beroepsmatig met Allplan gewerkt en het is echt voor bouwkundige tekeningen stukken makkelijker. Werk nu beroepsmatig met Arkey + ASD maar thuis start ik altijd allplan op en autocad laat ik wel liggen.

Maar er is voor zover ik weet geen echte standaard dus doe wat je het fijnste vind. Ik zette meestal muren, kozijnen en maatlijnen e.d. in een aparte layer zodat e.e.a. uit te schakelen is.
Nee, het is voor iemand die beroepsmatig met AutoCAD tekend, versie 2002. En hij zocht is in in de vorm van een standaard zoals op www.tekenafspraken.nl . Dat is makkelijker uitwisselen... Nou ja, het idee dan. :)

TNX, voor de info.
Pagina: 1