Toon posts:

.bmp incl. transparante bckgrnd

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal iconen voor een applicatie ontworpen.
Het is de bedoeling dat ze aangeleverd worden als .bmp, 256 kleuren met
een transparante achtergrond. De afmetingen variëren van 8x8 px tot 64x64px.

Ik ben gewend om iconen voor websites e.d. te maken, dus meestal red ik mij prima met Photoshop. Weet iemand welk programma ik voor dit bestandsformaat kan gebruiken hiervoor en hoe?

Tnx.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 20:36
.BMP ondersteunt toch geen transparency? :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:38
Moet je gifjes van maken

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
ik denk dat ze .png bedoelen, want dit klinkt net als een verzameling favicons :) Waarom kan je het ze zelfniet vragen btw?

[ Voor 21% gewijzigd door Justice op 02-02-2004 22:51 ]

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
nee... dat dacht ik ook.
maar blijkbaar bestaan er programmaatjes waarmee je bijv. ook van een .bmp een .ico bestand kan maken met een transparante achtergrond.
Het zou zelfs in Irfanview moeten kunnen, maar hoe?
Je hebt dan een afbeelding met bijv. een groene egale achtergrond en je moet dan kunnen aangeven dat die bepaalde kleur transparant wordt...
een soort van chroma key zeg maar.

:)

Verwijderd

meestal red ik mij prima met Photoshop. Weet iemand welk programma ik voor dit bestandsformaat kan gebruiken hiervoor en hoe?
Photoshop biedt prima ondersteuning voor zowel GIF, PNG als BMP (en nog veel meer natuurlijk ;)) Dus ik snap je vraag niet echt?

* edit:
I don't believe BMP supports transparency, or at least I'm not aware that
Well, BMP doesn't support transparency since it has only XOR mask. But
its variants ICO and CUR have both AND mask and XOR mask so that you can
easily achive transparency. Just set pixel value of AND mask 0xff and XOR mask 0x00.

bron: http://lists.trolltech.com/qt-interest/1997-02/msg00025.html
Misschien heb je daar iets aan? :)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou wel even kunnen bellen, maar op dit tijdstip liever niet :)
Ik heb een mailtje gehad, waarin de benodigde afmetingen en formats staan.
Het is voor een windows applicatie waarin ze worden verwerkt en ik ben vrij onbekend op dat gebied...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 22:55:
[...]
Photoshop biedt prima ondersteuning voor zowel GIF, PNG als BMP (en nog veel meer natuurlijk ;)) Dus ik snap je vraag niet echt?
Ja.. dat is mij wel bekend, maar probeer in Photoshop een bitmap met transparante achtergrond op te slaan. Dat gaat dus niet. Dus ik ben op zoek naar software, waarbij je een .bmp met transparante achtergrond kan opslaan.
Net zoiets als een .ico.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

je moet een bepaalde kleur in het pallet toewijzen als achtergrond ofzoiets

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

het bmp bestandsformaat ondersteunt geen transparantie.

als je vloeiende randen wil hebben zul je png (of bv tga) moeten gebruiken, krijg je het voor elkaar om 1 vaste achtergrond kleur in te stellen (zonder vloeiende overgangen, dus aan/uit transparantie) dan kun je bmp (of gif) gebruiken maar dan is het aan de applicatie die de bmp gebruikt om die achtergrondkleur om te zetten in transparantie zoals dat ook met iconen (niet xp-style, maar 16 of 256 kleuren) gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
tnx ! :)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 10:47
ik dacht dat het transparante voor de achtergrond gewoon zwart was bij .ico

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

m3gA schreef op 02 februari 2004 @ 23:13:
ik dacht dat het transparante voor de achtergrond gewoon zwart was bij .ico
Volgens mij is het vies-roze.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 10:47
OzBoz schreef op 02 februari 2004 @ 23:19:
[...]

ik heb laatst een aantal iconen gemaakt voor een tooltje van een collega en die waren zwart

maar ik had eoa tool gebruikt
er zijn genoeg icon tools te vinden in google.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

Cyphax

Moderator LNX
OzBoz schreef op 02 februari 2004 @ 23:19:
[...]

Da's toch gewoon een standaard kleurtje dat ie dan mag vervangen door transparantie dacht ik? Omdat niemand die roze kleur toch gebruikt? :)
In PSP kan je iig de kleur die transparant moet worden opgeven.

Dat roze wordt trouwens wel meer gebruikt in Windows, denk aan de overlay, standaard diezelfde roze kleur... nougoed, dat zegt vast wat over de developers van Windows >:)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
dus...
ik moet dus in photoshop mijn iconen opslaan met een vieze roze overlay achtergrond zodat zelf de transparantie kan worden aangegeven ?

hm. ok :)

(zitten er btw. nou veel vrouwen op tweakers? just wondering :P )

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 13:59

Xymox

Determinism rulez !

Voor icons gebruik ik IconXP als tool !

Hiermee kan je ook bmp's importeren en exporteren.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

De transparante kleur van een bitmap die in een prog ingeladen wordt is meestal de pixel links bovenin @ 1,1 :) Het programma pakt dit (indien aangegeven) automagisch op als transparent color :)

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

de pixel links bovenin @ 1,1
De pixel bovenin is 0, 0 hoor ;)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:25

Reptile209

- gers -

Cyphax schreef op 02 februari 2004 @ 23:21:
[...]
Dat roze wordt trouwens wel meer gebruikt in Windows, denk aan de overlay, standaard diezelfde roze kleur... nougoed, dat zegt vast wat over de developers van Windows >:)
Ja, want geen zinnig mens gaat dat gillende roze in een plaatje gebruiken, dus is het een veilige achtergrondkleur om weg te filteren. Zwart, wit en grijs zijn wat lastig, daar 3/4 van de normale icons dan opeens pleite is...
Het enige dat het over de microsoft-devvers zegt, is dat ze niet van roze houden omdat je het verder nergens ziet... >:)

Zo scherp als een voetbal!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 10:58:
[...]
De pixel bovenin is 0, 0 hoor ;)
mwah details ;) :P
Reptile209 schreef op 03 februari 2004 @ 11:05:
[...]

Ja, want geen zinnig mens gaat dat gillende roze in een plaatje gebruiken, dus is het een veilige achtergrondkleur om weg te filteren. Zwart, wit en grijs zijn wat lastig, daar 3/4 van de normale icons dan opeens pleite is...
Het enige dat het over de microsoft-devvers zegt, is dat ze niet van roze houden omdat je het verder nergens ziet... >:)
Even voor de duidelijkheid: Als jij dus bijvoorbeeld wél die kleur nodig hebt in je plaatje, kan je dus gewoon een ander kleur als background gebruiken. Zolang die background maar @ de 0,0 pixel zit.

Stop uploading passwords to Github!

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 23:24:
dus...
ik moet dus in photoshop mijn iconen opslaan met een vieze roze overlay achtergrond zodat zelf de transparantie kan worden aangegeven ?

hm. ok :)

(zitten er btw. nou veel vrouwen op tweakers? just wondering :P )
Valt mee hoor, ik ben zelf vrouwelijk :) :w en ik zal het aantal wel onderschatten, maar volgens mij niet meer dan vijftig dames hier.

Ik geloof dat er even duidelijkheid moet komen tussen een PNG en een transparante BMP. Naar wat ik denk heeft Papa Eend wel gelijk met zn transparantie op de eerste hoekpixel linksbovenaan.
Maar, wie er over zwart begint: dat is zo met PNG's die je transparant wil maken. Hoe het precies in elkaar steekt weet ik niet, maar je hebt er een alpha-kanaal voor nodig (iets met klok en klepel... ik heb me er nooit in verdiept). Een transparante PNG kan een mooie dropshadow krijgen, maar zie je die niet dan wordt die hele vorm van die dropshadow een egaal zwart vlak.

Veel succes er nog mee :) -
offtopic:
mail me anders eens, ik wil wel weten wat jij in de IT doet enzo :) , gewoon interesse

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Willem
  • Laatst online: 27-05 20:36
Dark Blue:
Een transparante PNG kan een mooie dropshadow krijgen, maar zie je die niet* Willem dan wordt die hele vorm van die dropshadow een egaal zwart vlak.
:?

Die snap ik niet. :P
Hoe kan je een schaduw nou als zwart egaal vlak zien, als je die niet ziet* Willem ?

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
tip van de dag...

IconXP werkt perfect !!! Precies wat ik bedoelde. Tnx :)
Pagina: 1