Toon posts:

[MSSQL database] Backoffice met ASP of Access

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende:

Er is een MS-SQL database die een ASP website van content voorziet. Nu moet voor die betreffende website een backoffice applicatie gemaakt worden. Deze moet in de toekomst door 1 iemand gebruikt worden en in 9 van de 10 gevallen (dus vrijwel altijd) vanuit dezelfde pc.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een MSSQL database en een asp backoffice of mensen die ervaring hebben met een MSSQL database en een Access backoffice? Graag zou ik dan wat weten over ervaringen en voor en nadelen van beide.

• Database freak
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-01 12:56
MSSQL is veel schaalbaarder, beter beveiligbaar, sneller en bied meer mogelijkheden; veel meer SQL commando's en stored procedures, zelfs je eigen functies en data typen maken, maar ook duur. SQL Server is een server database. Access is een bestands database; meerdere gebruikers delen een bestand ipv dat er een service (de database server) op de actergrond draaid die alle gebruikers actief bediend. Voor een kleine site met een beperkt aantal tabellen is ms access o.k. en goedkoop. Voor een grote database met veel concurrent users (let op!) is MS SQL beter. Concurrent = gelijktijdig. Veel mensen denken dat 1000 bezoekers/gebruikers per dag al een grote database rechtvaardigd. Echter als elke user 1 simpele vraag steld die 1 seconder processing tijd kost en ze gelijkmatig verspreid zijn over de dag is er maar een gebruiker tegelijk die de databse belast en is access ruim voldoende (je zou zelfs in dat geval nog een ms excel spreadsheet met een lijst kunnen gebruiken)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51
Volgens mij is dit niet wat de topicstarte bedoelde: hij heeft een MSSQL DB en wil nu van ons een oordeel of hij de backoffice in ASP of Acces moet maken. Toch?

Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt. Je geeft zelf al aan dat er maar vanaf 1 pc toegang nodig is. Als het een eis was dat er vanaf meerdere pc's toegang zou moeten zijn zou de keus voor ASP veel duidelijker zijn. Ik denk dat het in dit geval een kwestie is van waar je zelf de meeste ervaring mee hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door sig69 op 02-02-2004 23:03 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Je kunt in jouw geval ook kiezen voor MSDE.....werkt echt super! Deze kun je aan je SQL Server koppelen. Als voordelen heeft MSDE dat het gratis te downloaden is, exact dezelfde SQL gebruikt als SQL Server (Access dus niet) en je dus je logins, roles, rules, views en stored procedures zo kunt overpompen naar je MSDE (en viseversa). Heb je dan ook nog een Access tot je beschikking kun je zelfs een Access project van je databeesje maken waardoor de backoffice toch gewoon in Access verder ontwikkeld kan worden..... (aldus een tevreden gebruiker ;) ) en kun je zo je ASP intranet ontwikkelen die draait op 1 van de....!

EDIT::::::: Rietsie moet ff verder lezen 8)7 .....je hebt gelijk.....zeker wat betreft de rapportage (das dus nix 'niet veel' in IE)...daar ben ik zelf al zo vaak tegenaan gelopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 23:06 ]

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05 10:03
Database freak schreef op 02 februari 2004 @ 22:56:
MSSQL is veel schaalbaarder, beter beveiligbaar, sneller en bied meer mogelijkheden; veel meer SQL commando's en stored procedures, zelfs je eigen functies en data typen maken, maar ook duur. SQL Server is een server database. Access is een bestands database; meerdere gebruikers delen een bestand ipv dat er een service (de database server) op de actergrond draaid die alle gebruikers actief bediend. Voor een kleine site met een beperkt aantal tabellen is ms access o.k. en goedkoop. Voor een grote database met veel concurrent users (let op!) is MS SQL beter. Concurrent = gelijktijdig. Veel mensen denken dat 1000 bezoekers/gebruikers per dag al een grote database rechtvaardigd. Echter als elke user 1 simpele vraag steld die 1 seconder processing tijd kost en ze gelijkmatig verspreid zijn over de dag is er maar een gebruiker tegelijk die de databse belast en is access ruim voldoende (je zou zelfs in dat geval nog een ms excel spreadsheet met een lijst kunnen gebruiken)
uhm volgens mij is de vraag niet SQL server of Access, maar access als databaseproject (voorkantje ;)) voor SQL server of ASP als voorkantje..

Zelf zit ik eigenlijk met precies hetzelfde. Omdat op dit moment het backoffice niet zo belangrijk is, hebben we dit nog even uitgesteld. We gebruiken nu wel gewoon access als backoffice, alleen is er eigenlijk nix aangemaakt (alleen een paar query's).

Wel 1 puntje wat mij is opgevallen. Als ik gewoon via tabellen een tabel open, dan duurde dit altijd heel lang (had iets te maken met rechten ofzo, ik weet eigenlijk niet wat, alleen dat we moesten wachten :)) Wat ik toen heb gedaan, is een formulier gemaakt, en die ingesteld om weer te geven als tabelvorm (weet niet meer hoe dat precies heet) en toen werkte het wel heel snel...

Zelf ben ik wel een voorstander van access, omdat je hiermee toch snel wat simpele dingentjes kan maken, en vooral het printen van rapporten gaat beter, mooier dan vanaf een website

• sig69
Zelf ben ik wel een voorstander van access, omdat je hiermee toch snel wat simpele dingentjes kan maken, en vooral het printen van rapporten gaat beter, mooier dan vanaf een website
D'as onzin, hangt er vanaf hoe je het rapport in elkaar steekt natuurlijk.

Roomba E5 te koop

• foske
laat ik het dan gewoon houden op sneller een redelijk overzicht rapport :)

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op 02 februari 2004 @ 23:01:
Volgens mij is dit niet wat de topicstarte bedoelde: hij heeft een MSSQL DB en wil nu van ons een oordeel of hij de backoffice in ASP of Acces moet maken. Toch?
Ik bedoelde idd het bovenstaande
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 23:02:
Je kunt in jouw geval ook kiezen voor MSDE.....werkt echt super! ...
Ik zal het eens gaan bekijken. Als iemand nog meer andere opties heeft dan Access, ASP of MSDE dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Het is naar mijn idee ook niet de bedoeling van mijn opdrachtgever om rapporten te creeren maar dit is natuurlijk altijd een leuke bijkomstigheid. In principe is het meer de bedoeling om een contentmanagement systeem te maken. Veranderen hierdoor de voorkeuren?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 23:13 ]

• sig69
Content management is heel breed:
-Wil je opdrachtgever vaststaande tekstblokken op zijn site bewerken?
-Totale invloed kunnen uitoefenen op zijn pagina, inclusief tabellen, plaatjes opmaak en dergelijke?

Dit zijn uiteraard twee uitersten en je begrijpt zelf ook wel dat het eerste voorbeeld iets makkelijker te realiseren is dan de tweede.

[ Voor 3% gewijzigd door sig69 op 02-02-2004 23:13 ]

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op 02 februari 2004 @ 23:12:
Content management is heel breed:
-Wil je opdrachtgever vaststaande tekstblokken op zijn site bewerken?
-Totale invloed kunnen uitoefenen op zijn pagina, inclusief tabellen, plaatjes opmaak en dergelijke?

Dit zijn uiteraard twee uitersten en je begrijpt zelf ook wel dat het eerste voorbeeld iets makkelijker te realiseren is dan de tweede.
Het gaat vooral om het eerste punt, wel iets uitgebreider. Er moeten bijvoorbeeld ook nieuwsitems met plaatjes links etc. opgenomen kunnen worden.

• foske
voor CMS wordt idd weer eerder ASP gebruikt, dat is denk ik weer makkelijker omdat hier html opmaak makkelijk is te doen, mocht je dit willen.

• sig69
Mee eens. Als er iets met opmaak om de hoek komt kijken zou ik ook voor ASP icm JavaScript gaan.

Roomba E5 te koop

• foske
Ow en niet te vergeten het weergeven van plaatjes, en het uploaden hiervan naar de server...

Verwijderd

Topicstarter
Fossie schreef op 02 februari 2004 @ 23:33:
Ow en niet te vergeten het weergeven van plaatjes, en het uploaden hiervan naar de server...
Deze plaatjes zijn zitten standaard wel op dezelfde plaats op de pagina, evenals de andere bestanden, die worden als link opgenomen. Maakt dat verder dan nog wat uit?

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hier op kantoor heb ik het als volgt geregeld:

In ons serverpark staat een MSSQL server (ben overigens, godzijdank eindelijk doorgedrukt, aan het overstappen op linux servers met mysql). Deze heeft voor de gebruikers (lees: klanten maar bijvoorbeeld ook helpdeskmedewerkers) een ASP frontend (wat gemigreerd wordt naar php). Voor de developers (ik :p) heb ik op iedere pc een odbc object aangemaakt die connect naar die database. Middels dit object kan ik vervolgens bepaalde tabellen uit de database linken in een access bestand. Op die manier kunnen de developers dus snel bij de complete inhoud van de database, aan de andere kant hebben gewone medewerkers een mooie interface zodat ze snel van alles op kunnen zoeken.

overigens hebben wij voor onze website ook een database met daarin alle tekst, zodat we makkelijk tussen talen kunnen switchen. Daarvoor is er een asp interface gemaakt, zodat je makkelijk de verschillende tekstblokken kan wijzigen.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Topicstarter
overigens hebben wij voor onze website ook een database met daarin alle tekst, zodat we makkelijk tussen talen kunnen switchen. Daarvoor is er een asp interface gemaakt, zodat je makkelijk de verschillende tekstblokken kan wijzigen.
Dat is hier ook het geval.

[ Voor 178% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 23:02:
Je kunt in jouw geval ook kiezen voor MSDE.....werkt echt super! Deze kun je aan je SQL Server koppelen. Als voordelen heeft MSDE dat het gratis te downloaden is, exact dezelfde SQL gebruikt als SQL Server (Access dus niet) en je dus je logins, roles, rules, views en stored procedures zo kunt overpompen naar je MSDE (en viseversa). Heb je dan ook nog een Access tot je beschikking kun je zelfs een Access project van je databeesje maken waardoor de backoffice toch gewoon in Access verder ontwikkeld kan worden..... (aldus een tevreden gebruiker ;) ) en kun je zo je ASP intranet ontwikkelen die draait op 1 van de....!
Ik heb eens gezocht op het internet naar info over MSDE. Toch zijn mij nog wat dingen niet duidelijk. Ik neem aan dat de MSDE gekoppeld wordt aan de SQL server via een ODBC. Toch zijn mij de voordelen t.o.v. een odbc koppeling met access nog niet geheel duidelijk. Zou je bijvoorbeeld die MSDE op de netwerkserver kunnen draaien en dus ook die odbc koppeling zodat je toch vanuit meerdere pc's je website kunt bewerken?
Kun je niet een Access project aanmaken en die koppelen aan de database, rechtstreeks zonder die MSDE???

• sig69
Ik snap het niet meer...
Wil je nu voor 1 project SQL Server, MSDE (== SQL Server!) en Acces gebruiken? Wordt naar mijn idee nodeloos ingewikkeld zo.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op 03 februari 2004 @ 16:11:
Ik snap het niet meer...
Wil je nu voor 1 project SQL Server, MSDE (== SQL Server!) en Acces gebruiken? Wordt naar mijn idee nodeloos ingewikkeld zo.
Ik vraag me gewoon af wat de beste oplossing is. En er werd gezegd dat MSDE ook een optie was en dan zoek ik dat uit. Maar ik werd niet echt wijzer.
De website (en de database daarvan) draait op dit moment bij een ISP (op een MSSQL server), daar blijft ie ook. Alleen wat te doen met het CMS. Dat is uiteindelijk nog steeds de question.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 16:35 ]

• sig69
Dan zou ik alsnog (ivm met de plaatjes, opmaak en links) voor ASP kiezen.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1