Jouw ervaringen met "A-merk" pc's?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Met A-merken bedoel ik bijv.
Compaq / HP
Packard Bell
Dell
Fujitsu Siemens
Maxdata
Microstar
Medion (aldi)
Sky

en waarschijnlijk ben ik er nog wel een paar vergeten.
Het gaat hierbij niet om laptops maar alleen desktop systemen.

Ik repareer soms deze pc's en op den duur gaan me wel dingen opvallen.
Zo ben ik van mening dat een Compaq vrijwel altijd degelijk gebouwd is.... De afwerking is netjes, goede airflow in de kast, alle componenten zijn netjes geplaatst.
Sommige systeemkasten van Compaq zijn wat vervelend qua inrichting, maar bijv. de Deskpro kastjes zijn eigenlijk heel fijn. (die je als desktop en tower kunt gebruiken).
Wanneer je drivers nodig hebt hoef je alleen maar voor een werkende netwerkkaart te zorgen en je kunt het systeem autodetecten via de website.
Hulde _/-\o_

Als 2de neem ik Packard Bell omdat ik deze vaak moet repareren. Bij de Athlon Thunderbird pc'tjes is de koeler vaak niet goed bevestigd en hij is ook nogal klein, waardoor het nét aan is met de temperatuur.
Vrijwel alle kasten van P.B. zijn letterlijk in elkaar "Gegooid", alle kabels hangen er los bij.

Dus post hier jouw ervaringen en vertel er eventueel bij waarom jij zo'n pc wel of niet aan zou raden. :)

[ Voor 35% gewijzigd door dreeke op 02-02-2004 21:46 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
*Mee eens is

Op het werk veel met Compaq gedaan, goede service, redelijke helpdesk, weinig uitval. edit: Alhoewel, heb ontzettend veel modellen met rotte Fujitsu schijven moeten constateren, maar dat waren de wat oudere Deskpro's.

Ook veel Fujitsu Siemens, die hebben standaard 3 jaar on-site garantie tov Compaq 1 jr. Ook prima dingen, maar probeer er geen extra geheugen bij te prikken, dan ben je wel even bezig :P (kl*tekasten).

Tegenwoordig raad ik n00b kennissen Dell aan, ook veel goede ervaringen mee gehad. Het lijkt opeens wel alsof alle bedrijven in mijn omgeving overstappen op Dell.

[ Voor 35% gewijzigd door Mike Jarod op 02-02-2004 21:47 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Njah, ik ben dus absoluut géén fan van compaq, ik heb zelf zon ding gehad, werk veel met die dingen op mijn werk en heb eigenlijk weinig positiefs over de systemen zelf te zeggen (aangepaste bios, gare hardware(in mijn geval)). Garantie is wel echt goed en die autodetect is ook wel makkelijk.

En fujitsu siemens vind ik idd ook fijn, goed merk, goeie service, alleen soms niet echt leuke on-site meuk :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Compaq.
Wat een bagger kasten zijn dat zeg. Heb er hier al een aantal gehad, maar ze zijn gewoon erg brak en de supportsite is gewoon slecht als je specs opzoekt van een oude bak.

Met PBs heb ik ook zat ervaring (goh, hoe kan dat nou).
Vind dit over het algemeen stukken beter omdat PB gewoon standaard hardware in zijn kasten heeft zitten, dat scheelt nogal eens wat ellende als er wat kaduuk gaat.

Verwijderd

compaq: vroeger erg lastig uit te breiden ivm compatibiliteit. tegenwoordig idd in orde. wel erg stevig aan de prijs...

packard bell: ik repareer ze ook regelmatig en word af en toe gillend gek. het is allemaal zo gammel in elkaar gezet, in van die krappe (en lelijke) kasten. van sommige modellen staan de drivers op hun site, van anderen zijn ze niet te vinden. wederom erg duur. image cd's moet je zelf branden, en dat doet natuurlijk niemand...

medion: hadden als belangrijkste nadeel de slechte airflow, maar dat is in de nieuwe modellen helemaal opgelost. zitten vaak tot de nok toe vol met a-merk stuff voor een hele schappelijke prijs. over het oude service center was ik zeer te spreken, over het nieuwe niet.

• The Eagle
  • Laatst online: 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moet eerlijk zeggen dat ik Maxdata, Meion, Sky en Microstar gen A-merken vind.
Compaq jaren mee gewerkt, prima spul zeker als je over grote omgevingen praat, Dell eveneens, denk dat hetzelfde wel geldt voor HP en F-S. Packard Bell persoonlijk wat mindere ervaringen mee. Maar die zijn dan ook meer voor thuisgebruik als voor in een bedrijf.
Mijn ouders hadden / hebben overigens een laser; die kwam destijd via PC prive binnen. Voor een A-merk zit er aardig wat bagger in...1 of ander PC-partner mobo, een samsung HDD :X en een I740AGP kaart. Maarhet ding loop stabiel, al jaren...hoewel ie wel af en toe wat geheugentiming-probs heeft maar da's mijn eigen schuld ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03-2025

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ik heb opzich wel ervaring met Dell systemen, moet zeggen dat dit fijne kasten zijn om mee te werken, al zit er hier en daar wel een beetje veel (en te zwak) plastic.
Compaq's zijn best fijn als ze werken, wanneer zo'n ding niet werkt of je moet een uitbreiding uitvoeren, zie dan maar een zware tijd tegenmoet.
Ik weet niet op dit de laatste tijd beter is geworden, maar mijn ervaring met Compaq is niet zo geweldig..

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:35

Appie

F1RST Racing

Compaq gelijke ervaringen.

Met HP ook wel redelijke goede ervaringen, qua afwerking zeker wel wat minder.

Maar beste vind ik toch wel met DELL. Gezien de uitbreidbaarheid van de onderdelen zijn dit zeer nette pc'tjes. Compaq biedt vrijwel dezelfde kwaliteit, maar zoals RedXraD al terecht opmerkt zijn dit veelal aangepaste moederborden wat de uitbreidbaarheid niet echt positief stemt (bijv. geheugenmodules e.d.)

Persoonlijk zie ik Maxdata, Microstar, Medion (aldi), Sky niet echt als A-merken. Qua support doen ze toch wel iets onder aan de andere bedrijven. (bijv. compaq met z'n online installatie e.d.)

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-11-2025
Op school hebben we heel veel Compaq's staan. Dit zijn fijne pc's om op te werken. Ze voelen ook stevig aan en ze draaien heel stabiel. Ze zijn blijkbaar zo goed dat er al zo'n 30, 40 van gejat zijn :(
(dus als iemand weet wie ze heeft...? ;) )

Mijn ouders hebben een nieuwe HP Pavillion 7xx (weet niet exact welk type)
Het is een lekker snel apparaatje die razendstil is als ie niets hoeft te doen. Het is ook een enorm stevig gebouwde en loodzware kast. De pc kan zich ook automatisch updaten via internet. En het werkt dan ook nog :)
Ik vroeg me alleen af: hoe werkt dat met een recovery-cd? Ergens las ik dat deze je hele hd wist om vervolgens alles er opnieuw op te zetten. Klopt dit? En weet iemand of de HP recovery's dat ook doen?

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 17:46

Jiffy

God, you're ugly!

Compaq:
twee series Deskpro's ontvangen op kantoor.
Serie 1: 20% DOA, 30% defect mobo in de eerste drie maanden.
Serie 2: 25% DOA, 50% defecte harddisk in het eerste jaar.

Die komen er dus niet meer in! Het zal zonder twijfel toeval zijn, maar dit was me te erg. De kloontjes die zijn aangeschaft draaien stuk voor stuk zonder problemen...

Ik ben wél erg gecharmeerd van de (kleinere) Proliants... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-01 14:20
Ik ben niet onder de indruk. Ik heb met alle grote merken gewerkt, en ik heb met alle merken gigantische problemen gehad (alleen hadden niet alle modellen problemen). En dat is voor de zakelijke markt, consumenten PC's zijn nog slechter af. (ik denk even aan de woekerprijzen voor een Packard Bell PC, en de Compaqs pentium 200's uitgerust met de beruchte Bigfoot HDD, en waarvoor je speciaal geheugen moest kopen.

Je betaalt zogenaamd voor kwaliteit en stabiliteit, maar als je ziet wat voor onderdelen er in zitten, dan is dat niks bijzonders. Bijvoorbeeld: Maxtor HDD, Matrox video, Intel CPU, Kingston RAM, wat is hier nou zo bijzonder aan? Alle onderdelen kun je gewoon in de winkel kopen, op de mobo's na.

A merken zijn IMHO een beetje oplichterij, het zijn gewoon PC's met goeie onderdelen erin, maar is dat nou zo bijzonder? Ik vind van niet, en zeker niet voor die prijzen en configuraties. Ik heb te vaak hele model lijnen gezien die brak waren. Compaq, Dell en Packard Bell schieten mij als eerste binnen met huiveringwekkende massale uitval van bepaalde types.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:18
Voordeel:
Vaak goede en degelijke pc's
bijgeleverde software
Nadeel: bijgelerverde software (kale install roels)
Hardware upgrade moeilijker

Mijn profiel op Discogs

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:26

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Om het forum maar eens te vullen :) :

Wat mij voornamelijk opvalt bij A-merk systemen is dat ze steeds 'beter' worden. Op werk hebben we een keur aan systemen (gehad) die uiteraard allemaal van een 'a-merk' waren.
Meeste is Compaq, deze zijn meestal idd gewoon goed in orde qua opbouw. Hebben al een hele tijd handige systemen om bijv cd-romspelers in te bouwen met leuke rail/klik systemen etc.
Toch valt ook bij Compaq op dat ze steeds langer nadenken over de opbouw. De 'vroege' kasten die we op werk hebben (ca PII 350) zijn nog wat lomp naar mijn idee. De kasten zijn zwaar en alles voelt een beetje log aan. Over de airflow is redelijk nagedacht maar bijv geluidsproductie is duidelijk een ondergeschoven kindje.
De volgende Compaq serie's worden steeds beter, de kasten worden minder lomp en 'mooier' en qua invulling denkt men nog beter na.
Kabels zijn precies op lengte, evt inbouwen van bijv zip-drives gaat makkelijker en dat soort dingen.
Geluidsproductie wordt ook beter, we hebben een serie p3 1000's en 1,6 (iod) waarbij de fans duidelijk stiller zijn dan gemiddeld.

De nieuwste serie die ik op werk wel eens onder handen heb zijn niet van Compaq maar van Fujitsu Siemens en DAMN die dingen zijn absoluut geweldig. De kasten hebben een mooi design (of iig mooi genoeg voor op kantoor ;)) maar van binnen zijn de kasten echt briljant. Alles kan makkelijk open en klikt handig in elkaar. Er is daadwerkelijk nagedacht over airflow en vooral geluidsproductie. Alle warme lucht wordt netjes afgezogen van de proc en meteen naar buiten gebracht dmv een 'tunnel'.
Resultaat is een superstille kast die ook nog eens goed blijft werken.

On the whole, Compaq zou ik 'gewoon' goed willen noemen. Niks bijzonders maar het werkt.
Ook al is mij ervaring met Fujitsu bepert tot 1 'serie' zou ik die absoluut 'aanraden'. Er gaat erg weinig aan kapot (ok, als studenten een lunchpakket in een floppydrive proppen gaat die nog steeds naar de klote :P) en ze zijn heerlijk stil en 'duidelijk' in ontwerp.

[toevoeging]Packard Bell vind ik overigens echt een ramp, ik ken wat mensen met zo'n pc, en er is altijd wel iets mee.

[ Voor 7% gewijzigd door IceStorm op 02-02-2004 22:02 ]

Verwijderd

Compaq was vreselijk qua updaten (kon in doe oude modellen alleen 'compaq certified' spul in.
Packard Bell kom ik vaak tegen, opzich vind ik ze aardig gebouwd, er zit geen topspul in (coolers zijn niet al te best bijv. en veel noname spul) maar ze zijn ook niet gebouwd om eens ff met wat temps & specs te patsen. Ik vind ze wel geslaagd voor de bedoelde doelgroep: de noobs. Duidelijke installatiehandleiding en vooral een compleet (en stil!) systeem. Er hangt natuurlijk wel weer een prijskaartje aan...

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
mijn 1e PC was een er eentje van Medion, de 900MHz variant :)
mijn ervaringen hiermee zijn uiterst goed.
het systeem zelf was keurig afgewerkt en heel compleet, een monitor was optioneel, en die heb ik er toen ook eentje bijgekocht. het systeem zelf:
een goed afgewerkte en stevige mini tower, Asus mobo, Intel 900Mhz proc, 128MB PC133, Asus Geforce 2MX videokaartje, Lite-On dvd speler, HP cd fikkertje en een Seagate HD.
nooit problemen mee gehad. op de HD was er netjes een partitie gemaakt met de restore bestanden en andere belangrijke bestanden. het systeem was uiterst stabiel en heeft altijd perfect gedraait, met Windows ME :)
door de tijd heen heb ik het systeem uitgebreid met 128MB en een Plextor 16x cd fikker (mega duur kreng :X ) :P
na zo'n anderhalf jaar heb ik dit syteem vervangen dmv een upgrade en het systeem heb ik grotendeels verkocht. sommige onderdelen gebruik ik echter nog steeds, zoals bijv. de HD die nog steeds opperbest werkt :)

een kennis had hetzelfde systeem van Medion en is er ook altijd zeer tevreden over geweest. ik weet dat mijn oude systeem nu nog steeds dienst doet als workstation bij de kennis die er ook altijd zeer tevreden mee is geweest :)

een van mijn vaste 'klanten', voor als er weer eens iets mis is met de computer, heeft een nieuwer model van Medion, namelijk de 1800MHz variant. de problemen die zich bij haar voordoen zijn meestal gewoon gebruikersprobleempjes die redelijk snel op te lossen zijn (virusje, problemen met installeren van programma's etc.). echter 1x was haar HD volledig defect, een RMA-tje was binnen 2 weken afgehandelt :)

voor mij is het dus duidelijk dat Medion, ondanks dat ze verkocht worden bij de Aldi, zeer goede systemen afleveren :Y)

met PB bakken heb ik ook wel enkele ervaringen. een vriend van me heeft tijdenlang zo'n systeem gebruikt. mede door het toedoen van hun thuis heeft die bak altijd problemen gehad, maar ik had het nooit zo op dat ding. hij vertoonde af en toe heel rare kwaaltjes :P

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57
Ooit via mn vaders werk een Dell p90 gehad, was wel vet omdat half nederland toen nog met 486's liep te vrutten. Maar alleen maar doffe elende gehad met het ding. Er was 'iets' mis met de HD die geloof ik 2x opgestuurd is maar waar niemand iets aan kon vinden terwijl het ding duidelijk opstart problemen had en ook gewoon sectors kwijt raakte :?

Doffe elende dus

Toch heeft mijn pa inmiddels toch weer een dell gekocht, een die het wel deed dit keer. Maar toen hij op een gegevenmoment een brander wou bijplaatsten bleek dat de IDE kabels er te kort voor waren en dat de voedingskabels ook maar NET paste.
...En ik geloof dat hij de ZIP drive er ook nog uit moest halen omdat ie anders rare conflicten kreeg ofzo...

Nouja, 't is maar wat je A merk noemt vindt ik. Zolang je de kast nooit open haalt is het goed te doen. Maar zelfs een simple upgrade wordt dus al een hele klus.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
kheb zelf ook een Medion pc van de Aldi met een P3 667MHz en op zich vond ik 't wel een goede pc.
alleen kan je door 't Medion-mobo helaas niet overclocken..
weet niet hoe 't bij de nieuwere P4 varianten is, maar voor de rest zijn 't echt top pc's voor een superlage prijs..

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Fujitsi-Siemens, de eerste AH pc.. Met P3 500 en een heuse 4x CD-RW :9

Prima systeem opzich, en zeer makkelijk uitbreidbaar. Diverse onderdelen nog steeds in gebruik. Achteraf erg tevreden met die pc, zeker omdat mijn kennis van pc's in die tijd nog ver onder het got-gemiddelde lag en het voor een A-merk ding gewoon erg snel voor relatief weinig geld was. Sindsdien alleen nog maar bouwpakketjes besteld, eerste en enige complete systeem dus :)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Mijn vader koopt voor pc privé A-merk pc's, hij is nu bezig aan z'n tweede Compaq.
Nog nooit problemen mee gehad, eerste was een Athlon 650 en die werkt nog steeds prima onder Win98, huidige is een XP2600+ met alles erop en eraan en ook die is prima.
Op m'n werk hebben we vooral HP's en ik vind ze vooral stabiel en uitgerust voor het werk wat ze moeten doen.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:02
Dell, vaak zeer mooi afgewerkte airflow, maar inderdaad veel plastic. Wel vind ik de nieuwe Thin Pc's erg gaaf. (Ook die van HP trouwens)

Wat betreft servers ben ik veel meer te spreken over de compaq lijn, proliant rackmount dozen bv, al staat daar tegenwoordig uiteraard ook HP op.

Laptops: Doe mij maar een HP of een compaq, een ibm vind ik wat te lomp, een fujitsu siemens of toshiba is mij te plastic. Dell is ook wel ok, maar de latitude serie heeft me nogal wat problemen opgeleverd. Afgebroken schermen, uitgefikte voedingen, en diverse andere probsels.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:49

Wok

Dakloos...

Mijn ervaringen zijn wisselend: enerzijds erg positief (o.a. Dell en IBM), maar ook zwaar but (Packard Bell).

Mijn ervaringen:

• Dell: Prima systemen. Redelijk aan de prijs, maar goede kwaliteit: stabiel en degelijk. Ze doen nog enigszins moeite voor het design van de kast en hardware is over het algemeen probleemloos uitwisselbaar met handel van de PC-boer. Het is alleen jammer dat Dell nogal bezuinigt op de videokaart (crappy onboard of een goedkope baggerkaart als de i740)
• IBM: eigenlijk met als Dell. Wel kwaliteitshardware, maar ook weer overdreven bezuiniging op videokaart... (1024x768@85Hz was een no-go :( op een oude PII-350, want slechts 1MB S3 onboard |:( )
• Compaq: verguist door velen, maar ik vind het niet verkeerd. Hardware is beter uitwisselbaar dan velen denken. Heb voor de gein eens wat zooi (videokaart, HDD, mem, NIC) uit een PII-266 overgezet in een Compaq-machine (Celly333) en dat werkte zonder problemen :). Ook besteedt Compaq veel aandacht aan het interne ontwerp van de kast. Veel netter van binnen heb ik een PC nog niet gezien. Ook zijn ze vrij stil. Nadelen vind ik de trage POST (op oudere machines) en de vaak relatief erg kleine HDD's (een 2GB in een PII-266 met Win 2K |:( )
• HP: zeer gemengde gevoelens... Op mijn werk hebben we nog stokoude Vectra's staan bij de filialen (Pentium I machines) die draaien als een speer (oke:... Citrix :P ) en nooit kuren vertonen. Daarentegen vind ik de Pavilions van pak 'm beet een jaar geleden maar niks.... bijna 1500 euro neertellen voor een P4 met SDR SDRAM |:(
• Packard-Bell: niet voor niets regelmatig Packard-Hell genoemd. Wat een ellende heb ik met die dingen gehad! Heb ze hier regelmatig ter reparatie gehad, maar die dingen zijn soms niet stabiel te krijgen :( Toppunt was nog wel een (oude) Cyrix-233 van een vriend van me. Direct na een verse installatie van Win98 gaf dat ding al weer BSOD's... Nu is Win98 niet altijd even stabiel, maar zo erg als toen heb ik het nog nooit meegemaakt.... En dan te bedenken dat ik destijds op mijn Athlon 1GHz ruim een jaar probleemloos heb gewerkt met Win98 (zonder herinstall of defragmentatie of iets dergelijks).
• Medion: niet echt een A-merk IMO, maar verder prima machines. Goed uitgerust tegen een toch wel redelijk scherpe prijs. Veelal goede hardware (qua performance), alleen willen drivers nog wel eens een probleem vormen bij een kale installatie. Weinig mis mee, of het moet zijn dat er vaak micro-ATX bordjes in zitten/zaten, waardoor uitbreidingsmogelijkheden beperkt zijn. Ook het interne ontwerp van de kasten is niet top... Heb vaak CD-ROM's uit moeten bouwen om bij het geheugen te kunnen :P

Resumerend: A-merk PC's kunnen best leuk zijn en voor de 'onwetende/ongeïnteresseerde' gebruiker zitten er mooie machines tussen (Dell/Medion/IBM). Met name in zakelijke omgevingen scoren Dell, IBM en (in mindere mate) Compaq hoog. Degelijke hardware en goede support zijn gebieden waar ze punten op pakken. Voor mij persoonlijk passeer ik liever dergelijke PC's, omdat ik voor die prijs zelf een systyeem kan samenstellen dat beter aan mijn wensen voldoet: ik heb liever een minder snelle proc en meer geheugen (tegenwoordig zie je veel advertenties van een P4 3.2 GHz met 256MB RAM (soms zelfs 128 MB |:( )). Ik hecht meer waarde aan voldoende geheugen (lees: minstens 512 MB), voldoende HDD-capaciteit en een degelijke videokaart.

Ter illustratie: Mijn oude Athlon 1GHz, 512 MB (PC-133 SDR), 40GB, Radeon 9000 Pro veegde de vloer aan met de XP1800+, 256MB (PC2700 DDR), 20GB, GF4MX440 van mijn bovenbuurman....

[ Voor 19% gewijzigd door Wok op 03-02-2004 00:32 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 11:49

LopeZ

Too much is never enough

De grootste voordelen van merk PC's in het algemeen (naar mijn mening):

* Stilte! Compaq begon hier in de tijd van de P2 al mee, ze hadden vaak van die mega oversized heatsinks waardoor ze geen fan op de cpu meer nodig hadden. Tegenwoordig kijkt elk A merk wel naar de geluidsproductie.

* Kleine kasten, natuurlijk niet elke pc maar elk merk heeft een serie die lekker klein is.

* Support, pick up and return, onsite, je kent het wel. Recovery cd's/partities vind ik zelf ook een wereld uitvinding. Zo heeft mijn IBM laptop een verborgen partitie van 1GB waarmee je via de F11 toets bij hem opstarten zonder veel gezeur je windows opnieuw installeerd, voordeel is dat drivers en programma's vooraf al geinstalleerd zijn. Enige wat je nog hoeft te doen is windowsupdate draaien en klaar is kees.
Mocht je zonder een recovery cd/partitie windows geinstalleerd hebben en je zoekt drivers, bij compaq/hp/pb/dell kun je ze iig makkelijk vinden.

Let op ik heb het nu wel over de merk PC's van nu, vroeger zou ik nooit iemand een merk pc aan hebben geraden :)

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 17:25

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb hier 1 compaq staan, een pentium 150. passief gekoeld (draait nog probleemloos op 200mhz, passief, maar dat worden de FET's een beetje erg heet. dr zit 128mb kingston compaq certified geheugen in. ding draait probleemloos, maar het frontpneel is kapot. ik was iets te enthousiast met het uit elkaar halen ervan. verder een erg stille en stabiele machine (moet je wel die bigfoot eruit halen en vervangen door iets stillers), en het is de eerste p150 die ik heb gezien met onboard USB.
Verder staat hier nog een fujitsu pentium III. dat ding is extreem stabiel, is onder XP niet onderuit te krijgen en was voor zn tijd immens snel. service hebben we niet nodig gehad, want er was nooit iets mis met dat ding, alleen begint de HDD van seagate nu wel erg langzaam te worden.

Vroeger hebben we nog een IBM PS/VP gehad. mn vader zei altijd dat er een 386 op 16mhz inzat, maar volgens google had de ps/vp een 486 :S . in ieder geval hebben we er eens een keer een 387 ingezet, die gelijk doorfikte. alles stonk, maar de IBM overleefde alles. Dr zat ook zo'n ruige grafische AMI BIOS in :)

persoonlijk vind ik dat A-merk pc's perfect geschikt zijn voor de beginnende computergebruiker, die niet erg veel eisen stelt aan zijn pc. wat me wel stoort is dat veel A-merken extreem besparen op de speakers. Vid. kaart valt meestal wel mee, in onze fujitsu zat een 32mb ATi Xpert99, maar de speakers die erbij zitten zijn gewoon crap.

en verder vind ik het systeem dat compaq lange tijd hanteerde om het volume met het toetsenbord te regelen totaal niet werken als je de pc intensief gebruikt. veel te traag.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 07:32

FastBunny

Give it the Works !

Heb positieve ervaringen met Dell. Niet eens zo gek veel duurder als de rest. Goede kwaliteit en goed spul.
Bij Compaq/HP zie je tegenwoordig ook Ali chipsets :X etc. Heb het niet zo op die dingen, zeker niet voor zakelijke pc's geef me dan maar een echte Intel chipset.
Support is goed, prijs is keurig, kwaliteit is prima, prestaties ook prima inorde.

Enige vreemde wat ik laatst tegenkwam ;) Op een PowerEdge 2400 zit een geintrereerde SCSI Raid kaart. Incl I/O cpu etc behalve een dimm module en een hardware key.
Blijkt dat je voor het geld wat ze voor die dimm module en key vragen net zo duur is als een complete nieuwe raid controller :X

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Ingens
  • Laatst online: 22:21
Hier op werk IBM en op een bepaalde serie wat hdd probleempjes na goede machines. We hebben hier nog wat oude M PRO's staan en die dingen zijn niet kapot te krijgen (helaas voor de mensen die er nog mee werken, want echt snel zijn ze niet meer)
Driver ondersteuning is goed heb nog nooit problemen gehad met het opzoeken van drivers.

Het grote voordeel van een A merk is dat elke serie/modelnr ook echt dezelfde onderdelen heeft en niet iets wat er op lijkt, waardoor je met 1 image klaar bent voor 50/100 pc's.
Mocht er bv een andere netwerkkaart in komen wordt er ook direct een letter veranderd in de modelnaam.

Voor thuisgebruik vind ik zelf een A-merk niet interessant omdat je zelf weet wat je in een pc wil hebben en dat niet zo goed zelf in elkaar kunt zetten, en je niks/weinig hebt aan de standalisatie.

Heb thuis een compaq staan die ik een keer van het werk mocht meenemen (geen standaard dus moest weg :) En is lekker stil en qua systeem zit die goed in elkaar. Vind het systeem van geen schroevendraaier nodig om kast open te krijgen en cd-rom te wisselen wel ideaal.
Thuisgebruik beginnende pc gebruiker: Een aldi pc, heel compleet voor relatief weinig geld.

An eye for an eye makes the whole world blind.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier slechte ervaring met packard bell. Voeding was te klein voor uitbreiding en moederbordje was na half jaartje al stuk. Nu maar een asus ingezet. Windows ME er afgeflikkert en het draait weer als de brandweer.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48
dreeke schreef op 02 februari 2004 @ 21:37
Zo ben ik van mening dat een Compaq vrijwel altijd degelijk gebouwd is.... De afwerking is netjes, goede airflow in de kast, alle componenten zijn netjes geplaatst.
Volledig mee eens... ik heb (naast de gebruikelijke zelfbouw pc's) ook een Compaq Desktop Evo staan... prima machiene voor vriendin: stil(!), en snel genoeg. Qua uitbreiden is het natuurlijk allemaal wat minder. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SysRq op 03-02-2004 14:48 ]

-

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 22:36
"Ik" heb hier een Fujitsu-Siemens Expert en een Medion 8000 staan.

Kort samengevat:
De Fujitsu is niet zo heel erg snel (866Mhz) maar met voldoende geheugen (384) is dit ding uitermate stabiel. Het maakt niet uit wat ik er mee doe, spelletje, websites bouwen, 3d-max Network Rendering, etende koetjes en ondertussen fotowinkelen... hij loopt nooit nie vast.

De Medion is lekker snel (2,66Ghz), maar is idle ~42 graden en bij load dikke 65-70. Afgelopen zomer werd ie 72 graden heet. Ik vond dat op zich best wel belachelijk.
Verder is het meeste afgekeurd spul; de harde schijf is eigenlijk een Seagate, maar die heeft daar waarschijnlijk de tests niet gehaald; hij kraakt, piept, doet vreemd etc.
De chipset is van SiS en nu wil ik niet vervelend doen maar, het ZuigT. Genoeg spellen die domweg niet kunnen spelen, haperen, stotteren of vastlopen. Updaten, niks d'r van. BIOS flashen kan die niet en het BIOS bestaat uit een klok en een standaard interface'je, iets instellen kan bijna niet.
Dan nog het feit dat het me nu al drie keer overkomen is dat het systeem na een succesvolle shutdown, niet meer wil opstarten omdat shell32.dll verdwenen is. De eerste keer was op de eerste dag dat de pc in de woonkamer stond. Oplossing: met een XP-Pro cd booten, bestandje kopiëren en dan doet ie het weer.

Verder vind ik de prijs van Medion nou niet echt super-de-super. Als je voor jezelf je winkelwagen vult met de specs van de laatste Aldi-pc, wat onnodige dingen weglaat, wat extra erbij doet... kom je vaak op hetzelfde, zo niet lager bedrag uit. Het enige nadeel is dat je dan nog hem zelf in elkaar moet zetten. (Of je stuurt alle onderdelen naar een bedrijfje in de buurt en laat hen het in elkaar zetten :+)
Op die manier weet je tenminste zeker dat je garantie nog heel is als je je kast openmaakt, weet je zeker dat je degelijke A-merken koopt, kun je zélf bepalen wat er in komt en bespaar je mogelijk heel wat geld.

Medion hoef ik nooit meer, maar Fujitsu all the way!

offtopic:
Medion is zoiets als de rating die Athlon geeft en de Ghz'en van Intel en folders maken is ook moeilijk:
Supersnelle 7200U/min! (Welkom in Nederland!)
DirectX 9 waardoor grafieken reëler lijken dan de werkelijkheid! (Grafieken zijn lijntjes op hokjespapier...)

Eigenlijk vind ik Medion dus ook niet een echt A-merk, eerder B-merk. A-merk is eigenlijk ook een beetje relatief; Als je een merknaam ergens op plakt en je gebruikt afgekeurde onderdelen van A-bedrijven, dan heb je toch geen A-product?

Het beste A-merk vind ik dus Made By Myself.
Ik heb nu namelijk in de winkelwagen een 3.0Ghz met 5900 (--> 5950 Flash), gigje geheugen, 2x160Gb sata raid, MSI overklokkebel mamaplank met 865pe, brandertje, zalman koelertje en voeding, casemod-stuff en gecasemodde case inbegrepen: voor iets meer geld dan ik bij de Aldi zou uitgeven.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:07

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik doe hier alles met Compaq, mijn servers ziojn Proliants en het grootste deel van de 90 werkstations en 30 laptops is al HP/Compaq. Met het oude HP heb ik weinig ervaring maar met Compaq al jaren, en wel zo dat ik er lekker mee door ga. Vooral de stabiliteit en betrouwbaarheid van de werkstations spreekt me bijzonder aan.

Overigens ga ik niet mee met het rijtje merken in de startpost, onder A-merken versta ik de marktleiders HP, IBM en Dell. In mindere mate Fujitsu Siemens en Toshiba maar mekren als Sky en Medion zijn maar hele kleine jongens als je het wereldwijd bekijkt.

Sterke punten van alledrie A-merken vindt ik de gedegen serviceorganisatie, veel kennis bij verkoopkanalen, mogelijkheden om totaaloplossingen te bieden, goede websites met software-/driverondersteuning tot in lengte van dagen.

Edit: Packard Bell overweeg ik niet eens vanwege de enorm slechte reputatie die ze hebben onder de 'kenners'. Over reputatie gesproken, wanneer ontdekt de massa nou eens dat in een Compaq ook gewone universele hardware past.

[ Voor 13% gewijzigd door Jazzy op 03-02-2004 15:11 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Verwijderd

LopeZ schreef op 03 februari 2004 @ 11:05:
De grootste voordelen van merk PC's in het algemeen (naar mijn mening):

* Stilte! Compaq begon hier in de tijd van de P2 al mee, ze hadden vaak van die mega oversized heatsinks waardoor ze geen fan op de cpu meer nodig hadden. Tegenwoordig kijkt elk A merk wel naar de geluidsproductie.

* Kleine kasten, natuurlijk niet elke pc maar elk merk heeft een serie die lekker klein is.

* Support, pick up and return, onsite, je kent het wel. Recovery cd's/partities vind ik zelf ook een wereld uitvinding. Zo heeft mijn IBM laptop een verborgen partitie van 1GB waarmee je via de F11 toets bij hem opstarten zonder veel gezeur je windows opnieuw installeerd, voordeel is dat drivers en programma's vooraf al geinstalleerd zijn. Enige wat je nog hoeft te doen is windowsupdate draaien en klaar is kees.
Mocht je zonder een recovery cd/partitie windows geinstalleerd hebben en je zoekt drivers, bij compaq/hp/pb/dell kun je ze iig makkelijk vinden.

Let op ik heb het nu wel over de merk PC's van nu, vroeger zou ik nooit iemand een merk pc aan hebben geraden :)
inderdaad.
Vooral die recovery cd's en partities zijn een supergoede uitvinding. Zowel voor mensen die nauwelijks een pc kunnen besturen, en nu niet die handige buurjongen hoeven in te schakelen, als voor de luie(re) tweaker die het snel ff wil fixen als het weer eens vastgelopen is.

Ook de kleine kasten zijn heel handig, ook voor bedrijven want het staat een stuk beter dan al die inderdaad luidruchtige grote bakbeesten. In combi met een tft-scherm ziet het er veel mooier uit.

Ook de garantie is een punt om toch over een A-merk na te denken. Ikzelf zou het niet doen maar het is voor heel veel mensen handig om niets aan die pc te doen en hem 24 uur later weer heel terug te krijgen (onsite). Dit bieden A-merken altijd.

Ik heb een tijdje pc's moeten repareren en het viel mij net als dreeke op dat die compaqs beter in elkaar zitten dan PB's. Al had ik soms ook compaqs met losse draden in elkaar gegooid. Maar PB's die heel netjes geassembleerd zijn ben ik volgens mij nog niet tegengekomen. Zal wel aan mij liggen..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 15:29 ]

• esox-oc
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

esox-oc

atec

Ik ben over dell ook wel tevree m'n pa heb een pII 450 mhz gekocht 5 jaar geleden en die draait nu nog steeds perfect

verder heb ik nu een sky die overgens ook erg goed is, heel makkelijk uitbreidbaar en merk A zooi erin seagate HDD, MSI mobotje, twinmos geheugen, aopen gforce 4 mx... de service schijnt ook goed te zijn (de reden waarom ik hem gekocht heb) gelukkig heb ik deze nog nooit hoeven gebruiken. verder maakt hij wel een kolere lawaai!, niet stil genoeg om hem snachs aan te late staan als je iets wil downloaden, en verder is er op de harde schijf een deel vrij gemaakt waar alle drivers en winXP opstaan dus das ook mooi.

http://specs.tweak.to/10443

Verwijderd

De medion PC's van de Aldi vallen best wel mee. Ze zijn voor de meeste mensen goed genoeg die niet te veel eisen stellen aan een pc. Een familielid heeft zoiets gekocht en gaat best goed moet ik zeggen. Voor windowsXP heb ik wel wat RAM moeten bijsteken in de pc maar nu heeft hij een neiging dat hij soms spontaan uitvalt. Soms met een BSOD en soms niet. Ik denk dat de voeding een beetje ondermaats is.

• gomaster
  • Laatst online: 20:57
Jazzy schreef op 03 februari 2004 @ 15:09:
...

Edit: Packard Bell overweeg ik niet eens vanwege de enorm slechte reputatie die ze hebben onder de 'kenners'. Over reputatie gesproken, wanneer ontdekt de massa nou eens dat in een Compaq ook gewone universele hardware past.
Probeer jij maar eens een reepje geheugen van een ander merk dan compaq in mijn presario 5471 te doen. Dat is mij dus niet gelukt.

Verder mijn mening: voor de massa is het goed maar ik vind dat je vaak veek geld betaald voor iets wat helemaal niet duur hoeft te zijn. Dat komt denk ik door de grote support die erachter zit. Daarom zeg ik voor de massa want wij hebben dat niet nodig ;).
Chaos is het wel in de kast, kijk maar maar eens in die compaq kast en je valt flauw van de bende. Volgensmij is de airflow daar ook zo brak als het maar kan. Maar hij doet het nog steeds. Dan wel niet meer met het os dat erop zat ;) maar toch nog goed.

Verwijderd

Hmm mn vader heeft PB PIII 450 nog staan met w98 en dies echt instabiel als wat, en traag als dikke stront :D

Dat vind ik wel prut, mn vader vroeg nu of ik voor een nieuwe wilde kijken waarmee hij ook zn digitale videofilmpjes kon bewerken en DVD's kon branden.
Alleen tja, dat komt dan weer zo duur uit :P Maar hij zal en moet een merk hebben :+

Ik raad hem in ieder geval geen PB meer aan, was nu aan het kijken voor een HP of Dell voor max 1200 euri ex btw, maar er komt niet echt iets fatsoenlijks uit gezien zn eisen :(

Verwijderd

Jazzy schreef op 03 februari 2004 @ 15:09:
Overigens ga ik niet mee met het rijtje merken in de startpost, onder A-merken versta ik de marktleiders HP, IBM en Dell. In mindere mate Fujitsu Siemens en Toshiba maar mekren als Sky en Medion zijn maar hele kleine jongens als je het wereldwijd bekijkt.
sja, maar kijken we naar onze eigen omgeving (europa) dan is medion toch geen kleine speler. dankzij (om) de aldi heeft medion in europa inmiddels een markaandeel van een dikke tien procent.
bron heb ik niet direct, maar vorig jaar stond er een grafiekje in de nrc of volkskrant.
Over reputatie gesproken, wanneer ontdekt de massa nou eens dat in een Compaq ook gewone universele hardware past.
komt wel. het was nou eenmaal jaren niet zo, en zo'n imago raak je niet zomaar kwijt...

Verwijderd

@TS:

Microstar = Medion. Medion bij de Aldi, en Microstar bij de Mediamarkt. :) Vandaar dat je er ook geen website bij kon vinden denk ik.

Mijn favoriet uit het rijtje is Fujitsu Siemens. Die leveren voor een A-merk PC veel hardware voor weinig geld. Het is een degelijke, grote kast (Scaleo 600) en de hardware die erin zit is ongeveer wat ik zelf uit zou zoeken.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Bij ons is alles compaq en ik moet zeggen dat die evo systeempjes erg mooi in elkaar zitten. Goede componenten, degelijke kasten en erg stil. De systeempjes zijn ook erg compleet, de vrije PCI sloten zijn gewoon overbodig, alles zit reeds onboard en is geschikt voor het meeste kantoorwerk. Bovendien zijn ze goedkoop en is de support gewoon goed. Over de bijgeleverde crt schermen ben ik wel minder enthousiast. Het keybord is wel ok en de muizen zijn gewooon logitech. De TFT schermen (de grote dan) vind ik dan wel weer erg prettige kijken.

Wij hebben nog steeds deskpro's P133 staan in een fabriekshall, die dingen staan tussen het stof en olie en blijven hun werk doen (mits soms een vervanging van een diskdrive)

:Y)

wat betreft normale componenten: die passen daar gewoon in voor zover ik weet, iig nog nooit problemen gehad (diskdrives hdd video cdrom mem nic)

[ Voor 10% gewijzigd door Yalopa op 04-02-2004 00:09 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• y2kbug
  • Laatst online: 22-09-2022
ik heb zei het in een thuis ongeving ook eea onder handen gehad

packerd bell:
ziet er krap uit, systeem is traag voor z'n specs niet echt leuk werken als er iets mis is. niet echt degelijk enzo

Gateway
snel stil redelijk uitbreidbaar en stabiel, alleen een iet wat mindere kast waardoor niet altijd alles past.

HP
heb bij een maat eea geklust aan een pentium pro workstation(vectra) en vond het lawaai en de snelheid vies tegen vallen. moederbord was vrij moeilijk overal over en het design was gewoon crap

Compaq
heb hier alleen deskpro's van onder handen gehad. een pentium pro workstation (deskpro) is stil, goed uitbreidbaar(slikt alles ongeveer, van ram tot hd's tot fikkers) uber stabiel(50 dagen up en toen was er een stroom storing), en tsja als ik het vergelijk met de vectra van hp die kwa proc enzo uit zelfde tijdperk stamt dan zie ik duidelijk dat de compaq wint, betere prestaties en minder overgevoelig
ben ook zeer te spreken over het feit dat je bij compaq snel replies kreeg op mail en veel support info op de website had

Toshiba:
verschillende sattelite en sattelite pro's en een tecra'tje onderhanden gehad, zijn mooie degelijk bakkies die redelijk tot goed snel zijn tsja uitbreidbaarheid valt weinig van te zeggen voor mij, stabiliteit is redelijk en driver support is ook ok, mail support vond ik minder duurde vaak een week tot ik een reply had op simpele vragen

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
Ik reparereer veel computers en toevallig heb ik al 3/3 Fuijtsi Simensen meegemaakt waarvan de harddisk is kapot gegaan :/ En veel mensen die er ook een hebben hebben vaak ook HD probs :/

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

mja, elke levernacier heeft zn probleemreeksen. Zo kan ik me de HDD's van 20GB herrinneren die compaq een tijdje geleverd heeft, die vielen gewooen constant uit. Dan is de service van een "A merk" wel meegenomen er wordt niet gemopperd om een HDD te vervangen, iets wat je bij de local PC boer wel kan hebben...

You don't need eyes to see, you need vision

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11-2025
gateway 2000:

weinig ervaring mee, maar de kasten die ik gezien heb waren echt volledig opgebouwd uit de meest hoogwaardige componenten. Ik gebruik nu voor m'n gewone 'bij elkaar geraapte componenten systeem' al jaren een 200 watt voedinkje van gateway2000, uit een machine gehaald, een amd 1666 mhz, 512 mb geheugen, 40 gb hdd, geforce 4, dvdspeler netwerk, geluid, noem maar op, en stabiel. Da's wel knap voor 'n 200 watt voedinkje.

Compaq:

vooral de wat duurdere laptops zijn kwalitatief zeer goed. Geen uitmuntende configuratie, maar er is over veel dingen wel erg goed nagedacht. veel aandacht voor comfort en duurzaamheid. Goede toetsenborden en touchpads.

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Verwijderd

wij hebben hier van a-merk:
dell inspiron 5100 van mijn pa is stil behalve wanneer de fan gaat draaien en de lader word heel warm
dell huppeldepup met 2.4 ghz proc en 80 gb hdd van mijn broer is behoorlijk stil
een (3 jaar terug) 1 helemaal zelf in elkaar gezette pc via een pcprive project met toen het beste van het beste natuurlijk.
zit een thunderbird 1ghz in die snel warm werd. Oplossing:
een 120*120 fan acher in de computerkast geschroevd en met schakelaar aangesloten op licht. Die maakt dus zeer veel herrie.
en zelf heb ik een amd atlon 1600+ waarvoor we 1,5 jaar terug(nieuw)300 pleuro voor hebben betaald

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 10:58
Mijn enige ervaring met a-merken is de Dell die ik een vriendje heb aangeraden.

Daar hadden ze heel slim een cd-rom ipv een dvd-rom in geleverd, toen werd 2 dagen later de dvd geleverd en die hebben we er toen zelf in gezet. De kasten zijn mechanisch heel mooi, maar aan de buitenkant wel erg veel plastic. De 'clamshell' case is een prachtig staaltje van ontwerpen. d:)b

Hij is ook ontzettend stil, zelfs de harde schijf is niet te horen als hij actief is. Dat is al stukken beter dan mijn zelfbouw ding (kostte ook wat meer, die Dell :Y)). Ik ben alleen niet zo blij met input dingen die ze leveren, te simpel wat mij betreft, dat is het enige onderdeel van een computer waar ik eigenlijk nooit op wil besparen :D

• yowen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-01-2011
Ik haat mijn HP...
ruimte voor 1 hd, dus 2e ligt lost op de bodem van mijn kast.
je krijgt er een verrotte 120W voeding bij...
kreeg een DVD/CD-rom speler en een CD-rom speler... Wat een logica...
DMA was niet enabled op die DVD-rom speler...
Bios heeft heel weinig opties...

Maar ik moet ook zeggen dat ie heerlijk stil is (passief gekoelde P3)
En we hebben dit ding gratis via mijn moeders werk gekregen. Dus ik ben er wel positief over, maar zou nooit zelf 1 kopen.

Systeem Specs
AMD 64 op MSI K8N Neo Platinum, 1GB 2-3-2-5 PDP Systems Patriot Geheugen, Crucial 128mb 9800pro, 160gb Maxtor Sata, Antec Sonata

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:19
Bij Dell vindt ik de kwaliteit van de kasten wat minder dan van HP/Compaq.
Ze zijn net wat minder stevig en bij somige kasten worden de flatcable eruit getrokken, omdat deze net 5 centimeter te kort is :(
Wat wel geweldig is die servicetag van dell waarmee je gelijk de goede drivers krijgt voorgeschoteld op de website.
De site van HP/Compaq is niet echt geweldig als je op zoek bent naar drivers. En probeer al helemaal niet iets te vinden over dingen van een aantal jarten terug, niet te vinden.

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-01 14:19
Ik heb een half jaartje bij een technische dienst gewerkt. En het viel me ontzettend op dat er veel Fujitsi-Siemens werden terug gebracht. Weet het model niet zo uit me hoofd maar er zaten altijd PIII 1 GHz processors in. Een vriend van me had precies ook zo'n gekocht bij de AH (was toen een super actie) en altijd problemen mee gehad.

Het probleem was altijd het vervangen van onderdelen. Sommige onderdelen waren er niet meer en moesten worden besteld of ze werden gewoon niet meer gemaakt. Heel frusteerd, vooral de processors waren moeilijk te krijgen.

Aan het einde van mijn stage had de Hanze Hogeschool bij ons 200 Fujitsi-Siemens besteld in verschillende configuaties. Ik was afgelopen week weer even een kijkje aan het nemen. En wat zie ik? Juist er stonden best wel veel van die machines op de TD om gerepareert te worden.

Persoonlijk heb ik niet zo op A-Merk pc's, er zitten vaak 1 of 2 onderdelen die mij niet bevallen. En vervangen mag vaak niet :( Dus stel ik ze zelf maar samen :)

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:10
eigen spul thuis:
Een zes/zeven jaar oud Gateway solo laptopje (P2-233Mhz) alhier is met z'n win95b nooit gecrasht, we hebben twee jaar terug zelfs extra RAM, een extra HD-laadje en accu voor 'm erbij gekocht (eigenlijk te duur ja). Een Gateway P2-450 met 19" -toen het nieuwste vh nieuwste- ging in 1998 na twee weken retour ierland: onvoldragen drivers. exit Gateway, ondanks de koeien.
Kerst '98: twee PackardBell P2-350. plus:stevige kast (tacoma), mooie, zij het wel erg diepe, monitor met speakers geïntegreerd, keyboard klopt nog steeds erg lekker.
min: het propriëtaire bios en vooral dat recovery master bootCD gekl**t: Een MS 70-098 cursus was hier dus niet mee te doen. Beide machines hadden een andere DVD-drive, De FortonSource 235W voedingen maken op den duur een takkeherrie; ook de beide garantie-vervangers. De voedingsfans bliezen de kast in, godbetert!
Ook digibeten zou ik PB afraden, al was het maar vanwege de dure helpdesk-telefoonkosten want door de getwiste software kunnen handige neefjes ook niet helpen.

Wat langs komt:
Bij Dell, Compaq en HP is er duidelijk verschil tussen de thuis-PC's en de zakelijke lijn.
De zakelijke machines Optiplex/Deskpro en Vectra komen fysiek robuuster over, maar hebben teveel functies onboard en vaak een wat lullige chipset. Gelukkig ze laten redelijk makkelijk wat bijprikken, maar kijk eerst even wat de voeding aankan.
Het Dimension/Presario/Pavillion-thuisverhaal is imho te vaak een take-it-or-leave-it gedoe: kopers moeten niet upgraden maar (op)nieuw kopen met het beruchte Cq-geheugen als hoogtepunt.
Prijsvechter Dell schijnt een behoorlijk hoog minimumbedrag voor vervangingsonderdelen te handhaven en voor laptopscharnieren kun je beter al op voorhand eens rondshoppen (bron: de rubriek "Vorsicht, Kunde!" in duitse c't). Nu Cq ook HP heet, gelden bij Cq ook HP-mores, en ik ben benieuwd wat dat voor de goede dingen van Cq voor gevolgen heeft. Waar HP geen HP-protocol voor heeft, dat bestaat niet; zo heb ik uit vrij betrouwbare bron mogen vernemen.
Medion van Aldi: de prijs van losgekochte (vergelijkbare) hardware ligt opgeteld flink boven die van het hele systeem incl software. Niettemin zit er wel overbodig spul in: een DVDrom èn een DVDbrander; en met zo'n multimediakanon zonder FDD ga je echt niet met 56k inbellen. Bovendien moet je het geluk hebben dat je er een te pakken krijgt: grotestadsbewoners zouden eens met de auto de dorpen kunnen afrijden, daar blijven ze soms weken in de winkel.

Algemeen merk PC: >>vaak een veel te vette (dure intel)processor in verhouding tot de (goedkopere niet-intel) chipset. >>Grafkaart/monitor ook vaak scheve verhouding. >>Propriëtaire moederborden >>M$-windows meekoopverplichting.
Doch vooral: ZWAAR ONTOEREIKENDE DOCUMENTATIE: ik wil een dik boek met kleine lettertjes dat extended advanced service manual heet, maar je krijgt zelfs geen dun boek dat gewoon service manual heet; wat je krijgt is een CD vol troep en een A1-poster om een muis in te prikken en daar ben ik voor in behandeling...

KPN is een drieletterwoord

Pagina: 1