Koop jij complete systemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Topicstarter
Ik ben trots, heb alles zelf nog in elkaar geschroefd, zijn jullie ook zo fanatiek?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Alleen m'n laatste :P *trots is*

• MaDLiVe
  • Laatst online: 28-01 07:59

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik wel, tweak dagelijk aan mezelf.
Eigelijk alleen voor bekenden. Ik bouw verder alles zelf dan weet ik iig hoe het er van binnen en buiten uitziet.

[ Voor 64% gewijzigd door MaDLiVe op 02-02-2004 21:32 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Cyphax
  • Laatst online: 21:33

Cyphax

Moderator LNX
Ja, natuurlijk, stel alles samen zoals je dat zelf wilt.
Kant en klaar is wel makkelijker als je support wilt maar daar heb ik nooit behoeft aan gehad tot dusverre, dus... :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Tuurlijk alles zelf in elkaar geschroefd. De snelste machines worden volgens mij nog altijd zelf gemaakt. :) Je weet beter wat je moet installeren, want je hebt betere kennis van je eigen pc ;)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik koop altijd incomplete systemen :+

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik bouw altijd mijn computer's zelf. En het is altijd nog goed gegaan.. :)

Verleden week mijn nieuwe systeempje in elkaar gezet. Zie sig.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Woei \o/

Nee, die koop ik niet. Aangezien ik nooit zoveel geld heb in 1x en de oude hardware vaak nog prima te gebruiken is. :)

edit: Alleen mijn allereerste pc was een door de winkel op maat gebouwde pc :) Daarna heb ik altijd alles zelf gedaan.

[ Voor 33% gewijzigd door dreeke op 02-02-2004 21:33 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik voor mezelf wel ja, maar als een vriend/familielid/etc om advies komt vragen en ik heb geen zin in en zakcentje dan raad ik meestal toch wel een compleet systeem van bijvoorbeeld Dell aan... Dan weet ik ook dat ze niet weer bij mij terugkomen als het een keer stuk is, omdat ze daar tenminste fatsoenlijke garantie hebben en n00bpr00f helpdesk.

• Tux
  • Laatst online: 22-01 22:02

Tux

Ik ben blij met mn zelf in elkaar geschroefde Athlon 64 3000+ bak :P

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• niwreG
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-10-2024

niwreG

^heeft dat geschreven->

mmmm ik heb 1 keer een compleet systeem gekregen van me Pa en de Pc die ik nu heb heb ik zelf gebouwd (onderdelen allemaal gratis :))

^^eventueele typfouten zijn als vermaak bedoeld

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik koop zelf nooit kant en klaar. Voor vrienden/familie raad ik altijd een Dell aan. Uiteraard wil ik best wat voor ze in elkaar schroeven, maar een standaard Dell (+ garantie!) is dan goed genoeg.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:18
Stel alles zelf samen. Doe het tegenwoordig ook wat vaker voor anderen.
En je kunt dan upgraden wat je wilt. :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Ik doe ook alles zelf scheeld soms ged, en dan vind ik het toch prettiger om te weten wat waar zit enz enz :P

|>

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23

PromWarMachine

Forsaken Archer

Deze topictitel kan je op 2 manieren opvatten.

1. Koop jij in een keer een compleet pc
Antwoord: Ja, vaak wel

2. Koop jij complete systemen á la Packet Bell, Dell, Compaq bij de lokale computerboer á la Dixons, Dynabyte of Aldi.
Antwoord: Nee. B)

Dividend for Starters

• nimm2
  • Laatst online: 14-01 21:27

nimm2

.

ik ben nu toe aan mijn derde systeem in de eerste kast, tweede voeding, derde mobo, derde proc, tweede monitor enz enz

voordeel van alles zelf in elkaar zetten

Verwijderd

Zelfs voor tweakers kunnen complete systemen een toegevoegde waarde hebben. Kijk maar eens naar die Aldi etc aanbiedingen en probeer het eens voor diezelfde prijs geleverd te krijgen bij 1 leverancier. Ik geef je weinig kans om eronder te komen (vooral als je rekent dat er ook zo'n 10 Cd's aan software bijzit ;))

• the_Omniscient
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-12-2025

the_Omniscient

Geen oplossing zonder probleem

Ik weet niet wat nu beter is.... naar een geweldige, zelf in elkaar gedraaide nieuwe bak zonder videokaart zitten te staren... of 15 minuten moeten wachten tot je MicroStar P4 3.0GHz eens wil opstarten. Word van beide moedeloos en weet de oplossing niet.

Concreet: er zijn leuke aanbiedingen bij de MM. Pc waar ik nu achter werk is dus zo'n ding. Nadelen zijn er ook te over: slechts 3 PCI-sloten, waarvan al 1 bezet, slechte airflow en ik vind de supportsite te wazig voor woorden (heb weinig overzicht op wat er nu precies in die bak zit).

Maja... Tis wel handig dat je die GeForce FX5600 ff eruit kan slopen om in je zelfbouw-pc te vrotten, om vervolgens te verifieren dat het *nergens op slaat* dat je nieuwe Radeon het gewoon...niet...doet... arghrgh.

Wel verneukeratief is de exclusief-monitor-prijs, waardoor zo'n systeem toch vooral goedkoop oogt. In de praktijk bespaar je wellicht wel iets, maar niet zo heel veel tov een wat beter geconfigureerd zelfbouwsel.

Schrijveralijeren | Hier stond een wijze sig

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Enkel mijn notebook heb ik niet zelf in elkaar gezet :P

Maar goed, de bakken die ik heb zijn niet eens te koop al zou je het willen :P.
Heb ooit wel eens complete systemen gekocht, een jaar of 4 terug :P maar nu vind ik dat niet meer nodig, ben nou n00b af zeg maar wat systemen bouwen betreft.

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mijn eerste pc was een compleet systeem. Nu 2 jaar geleden. Was zo'n Medion pc van de Media Markt. Ondertussen heb ik de kast vervangen, het moederbord, het geheugen en volgende maand ga ik er een grotere harde schijf in zetten. Alleen de de cpu, de brander en de dvd speler zijn dan nog over :)

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-01 11:18

Stoffel

Engineering the impossible

Nee nooit, ik koop altijd upgrades als ik ergens een leuke aanbieding krijg, niet omdat het "perse moet" :)

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 11:56
Ik koop wel bij de pc's alle zut in een keer, ik laat ze ook in elkaar zetten (op "verzoek" van vader :( ) maar stel zelf wel alle onderdelen bij elkaar :)

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:26
Ik stel mijn eigen pc samen, aan de hand van mijn budget uiterraad. Het best presterende voor zoweinig mogelijk geld, dat is mijn target altijd. Die combinatie van mijn budget en prestatie van een compleet systeem is nooit top of the bill, daar zit altijd een of ander addertje onder het gras. Er zit altijd wel een of andere onderdeel in waarvan je denkt, ai daar had ik liever iets anders voor in de plaats gehad. Meestal wat jij wilt heeft desbetreffende winkel/on-line shop dan weer niet.

• Xander
  • Laatst online: 22:29
Ik koop geen complete systemen, ik stel alles zelf samen. Ik krijg weleens complete systemen. Die gebruik ik dan meestal om bruikbare onderdelen uit te rippen B) .

En waarom? Tja, ik heb het niet zo op complete systemen. Mijn eisen liggen ook anders verdeeld als bij de meeste computergebruikers. Processor, videokaart e.d. maken me eigenlijk niets uit, maar HDD-ruimte dus weer wel..

Mijn eerste PC was wel een compleet systeem, van Gateway. Deze is echter ook niet erg lang in nieuwstaat gebleven :P
Crash-Override schreef op 02 februari 2004 @ 21:43:
mijn allereerste PC was er eentje van de Aldi, de 900MHz variant :)
makje schreef op 02 februari 2004 @ 21:43:
Mijn allereerste pc (een pentium2 350Mhz)...
Hmmz, toen ik mijn eerste PC kreeg was er nog niets sneller als 200MHz :P

[ Voor 29% gewijzigd door Xander op 02-02-2004 21:45 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• makje
  • Laatst online: 28-01 10:44

makje

Professioneel prutser

Mijn allereerste pc (een pentium2 350Mhz) heb ik als compleet systeem bij mijn toenmalige pcboer gekocht. Alle onderdelen zijn al 10 keer vervangen ondertussen, maar het diskettestation heb ik voor noodgevallen nog in mijn la liggen :>

9800x3d

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
mijn allereerste PC was er eentje van de Aldi, de 900MHz variant :)
die was helemaal van mij en ik heb daar dan ook een hoop mee en van geleerd.
mijn eerste echte upgrade, (nieuwe proc, mobo en geheugen) heb ik gedaan onder begeleiding van een goede vriend die er net wat meer verstand van had.
de onderdelen had ik zowat geheel zelf uitgezocht, maar hij heeft alles nog een keer nagekeken ivm compatibilliteit etc. en tijdens het inbouwen heeft hij een oogje in het zeil gehouden.
sindsdien heb ik steeds mijn eigen onderdelen gekozen en mijn upgrades uitgevoerd :)

Verwijderd

half om half. wel eens een leuke bak bij de aldi gekocht, of bij een leverancier ofzo.
allereerste comp was ook een kant en klaar ding (philips 8086, was er toen al zelfbouw?)

maar meestal zelfbouw. ik houd namelijk wel van een systeem met een retail mobo...

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Leuk 1e topic, maar laten we wel even wat meer vertellen dan 'Ik heb er zelf een gebouwd'. ;) Vertel b.v. waarom je niet zo graag een compleet systeem koopt (ervaringen?).

Ik ben ook zo'n fanatieke techboy. Ik heb er veel plezier van om een systeem in elkaar te zetten, dus ach, waarom niet. In sommige gevallen offer ik mezelf op om voor anderen een systeem te bouwen, maar wel als dat persoon enige technische ervaringen heeft. Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om voor elk wissewasje langs te komen, of voor helpdesk te dienen. Veel mensen kunnen zich nog wel een topic herinneren over 'kenissen met PC problemen', die begrijpen wel wat ik bedoel.
Voor echte newbies die wel graag een degelijke PC willen raad ik gewoon een leuk compleet systeempje aan. Voor mijn eigen spul thuis knutsel ik liever. :)

Verwijderd

de laatste 'complete' pc die hier in huis gekocht is was een IBM PS/2 80286 model 30, gekocht via m'n pa's werk. Daarna alleen maar zelfbouw pc's (p166, p200, duron 1300, nog een duron 1300, dual p200 servertje).
Ik heb het niet zo op kant en klare pc's, vooral omdat je niet weet wat erin zit (qua merken) en voorgeinstalleerde zut interesseerd me totaal niet.

• Mojo
  • Laatst online: 26-01 23:26

Mojo

The Power Within

Ik denk dat erg veel mensen hier een eigen PC samenstellen.
Dit heeft verschillende redenen:

- Het is goedkoper om alles los te bestellen bij internetshops dan te kopen in een bepaalde winkel als dixons.
- Het is gewoon leuk (vind ik dan) om het zelf allemaal in elkaar te schroeven.
- Je weet toch beter wat je allemaal in je pc hebt zitten. Denk bijvoorbeeld aan serienummers van je CPU ofzo.
- Je beschouwt het toch meer als eigen, want je hebt uit verschillende onderdelen één werkend geheel gemaakt, anders krijg je van Packard Bell ofzo een prefab ding.
- Je kan veel beter tweaken, je zit niet met die stomme warrenty void if removed stickertjes op je kast.

Edit: Ik heb mijn PC dan ook zelf samengesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Mojo op 02-02-2004 21:56 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 16:26
Ik ben extreem zinnig, dus geen pre-build spul hiero. Naast dat ik dan toch niet kan krijgen wat ik wil is het zelf in elkaar zetten ook veel leuker, beetje schroeven en zo :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

De beste complete die ik ooit gehad heb, was een Hyundai 386 sx 16 MHz (De enige dus)
Daarna een paar laptops (1x Acer, 2x Toshiba, 1x Packard Bell)
Verder alles zelf gebouwd.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Het heeft allemaal zijn voordelen en nadelen. Heb 1 keer een compleet systeem gekocht en dat was om te huilen 386sx ofzo zeer slechte support en je moest echt een week wachten tot ze een defecte monitor op kwamen halen.

Verders gewoon alles zelf bouw je kan betere combinaties maken en een pc bouwen met betere hardware die specefiek uitgezocht is. En je weet wat je koopt.

• shuogg
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-05-2025
Nee, ik ben een n00b :P
Ben nooit veel verder gekomen dan RAM bijprikken :P

specs desktop | specs laptop

• Chevy454
  • Niet online
Processor + koeler montage laat ik liever zelf doen. De rest kan ik perfect zelf

[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 02-02-2004 22:09 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
ik koop ook geen prebuilt stuff, maar dat heeft een andere reden dan de meesten hiero denk ik, en die is geld. Premade spul begint zo bij de 750 euro (gokje), en dan heb je van alles het slechtste. Mijn upgradepath gaat eigenlijk stukje voor stukje, de ene keer een nieuwe videokaart, de andere keer een nieuwe kast, en als ik eens een meevallertje heb doe ik processor+moederbord+geheugen. Ik spaar dus ook niet om eens per x jaar een hele nieuwe (selfmade) pc te gaan kopen ofzo.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Einde januari 2 semi-komplete systemen gekocht, alles zat erop, behalve een monitor.
1 Aldi PC en 1 MediaMarkt PC.
Beide systemen draaide uitermate goed. Zelf samenstellen wordt automatisch duurder omdat ik normaal altijd het nieuwste van het nieuwste aanschaf, en dan meestal upgrades.

Mijn intresse in het in elkaar schroeven en dergelijke heb ik niet meer. Nu heb ik voor het eerst komplete systemen aangeschaft, en bevalt me prima. :)

Ey!! Macarena \o/

• Vinnie
  • Niet online
Ik heb eigelijk nog nooit een computer in losse onderdelen gekocht. Begin wel allemaal 2ehands spul, maar mijn huidige comp heb ik als compleet gekocht.

De rede was simpel, dat ding was gewoon zo goedkoop dat het gewoon idioot was om meer te gaan betalen voor slomere hardware.
En er zat gewoon goed spul in, het enige wat ik binnen een maand verving was de AGP kaart die maar 4MB had :+

Ik heb werkelijk geen idee of ik later een complete PC zal kopen of in onderdelen. Zal wel aan de situatie liggen :)
Beide opties hebben zo hun voor en nadelen.

C:\>_

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Ben nog redelijk jong en dus nog niet altijd het vertrouwen gehad om het helemaal zelf te doen ;) de eerste 3 pc's hier in huis waren iig allemaal door de pcboer gebouwd.
Daarna kreeg ik zelf de ervaring en kennis om het te doen, en begon zo de boel hier te "bouwen en upgraden" in huis.
De volgende pc/upgrade die hier komt zal net zoals de vorige door mij worden gedaan. Van een videokaart doorschuiven tot complete mobo/cpu/mem combo's doe ik nu allemaal zelf.
Het grootste voordeel zit hem in de controle, je weet precies wat je er in zet en hoe. Voor problemen moet je bij je zelf zijn en je kan ook zo upgraden. Als je de boel dan ook nog even goed uitzoekt ben je gelijk goedkoper uit :)

Hier dus geen complete nieuwe systemen meer in huis :)

• chemmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

Ik heb nog nooit een compleet systeem gekocht.
Ik recycle al mijn onderdelen altijd :)

Zo heb ik pas sinds kort een harde schijf van 20+ GB :+

Ook heb ik tijden lang met mijn 8x HP Brandertje gedaan.

En voorlopig ben ik nog steeds tevreden met mijn systeempje, alhoewel de upgrade qua cpu-koeling (zeer nodig) en schijfruimte (gaat veel te hard) er aan komt.

Sommige mensen waar ik een systeempje voor moet bouwen, die weinig hoge eisen stellen koop ik wel een complete pc voor, omdat sommige aanbiedingen simpelweg te goedkoop voor woorden zijn en de mensen toch geen high-end spul nodig hebben.

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

• Noork
  • Niet online
Ik heb nu een complete pc aangeschaft bij de locale computerboer. Geen zin om zelf te kutten en tijd weg te gooien. Weet wel wat er in zit en dat heb ik goed uitgekozen (naar mijn maatstaven dan). a7n8x deluxe met barton 2600+ en nog wat zooi.

Eerste pc was wel een vobis pc. Dat was natuurlijk 3x niks. Maarja, toen had ik nog geen verstand van dat soort zaken.

[ Voor 26% gewijzigd door Noork op 02-02-2004 22:20 ]

• Vinnie
  • Niet online
Noork schreef op 02 februari 2004 @ 22:20:
Eerste pc was wel een vobis pc. Dat was natuurlijk 3x niks. Maarja, toen had ik nog geen verstand van dat soort zaken.
Hoezo :? Deze opmerking klinkt wat flamerig zonder enige onderbouwing.
Ik heb zelf met plezier achter Vobis bakken gezeten, vooral die overbekende Highscreen bakken (met die grote verticale balk).
Beetje vreemde manier van interfacekaarten vastmaken, en erg irritant om open te maken, dat wel :X

C:\>_

• Wok
  • Laatst online: 00:49

Wok

Dakloos...

In 1998 ben ik begonnen met een compleet (geassembleerd) systeem, waarvan ik zelf heb bepaald welke onderdelen erin moesten komen (ik had een budget van 1500 gulden, omdat ik mijn VWO-diploma destijds had behaald):

- PII-266
- Moederbord (had ik toen nog geen kijk op en heb de keuze aan het bedrijf gelaten)
- 4.3 GB HDD
- 4MB S3 AGP videokaart :X
- SoundBlaster AWE64 SE geluidskaart
- 15" monitor
- CD-ROM spelert
- 64MB SDRAM

Dit alles gemonteerd in een Bigtower behuizing :P

Bij aflevering, bleek ik een SoundBlaster AWE64 Gold te hebben gekregen zonder meerprijs, omdat de SE niet toen niet (meer) leverbaar was. Dat scheelde me toen wel een lieve som van 285 gulden! :D

Niet lang daarna op mezelf gaan wonen en de PC moest het als eerst ontgelden:
- extra geheugen gekocht (128MB PC-133)
- Ik wou wat experimenteren met overklokken, dus er moest een nieuw mobo komen: MSI BX-master :*)
- nogmaals extra geheugen gekocht (128 MB)
- een jaar later een nieuwe HDD gekocht (15GB 7200 rpm)

Weer een jaar later even rigoreus geupdate:
- Celeron 667 |:( met slotconverter
- 2x 256MB PC-133 SDRAM
- 20GB HDD
- nVidia RIVA TNT2-M64 videokaart
- 6-speed CD-brander
- Iiyama A702HT 17" CRT (nog steeds in gebruik)

De oude handel in een nieuwe kast gezet en voor een vriendenprijs verkocht aan een huisgenoot.

Goed een half jaar later was ik die Celeron meer dan zat. Weer een upgrade:
- AMD Athlon 1 GHz
- MSI MS-6330 KT133A mobo
- 2x 256 MB PC-133 SDRAM
- 40 GB HDD
- Plextor 16x brander
- 52x CD-ROM (Aopen)

Ik had nu weer een perfect snel en stabiel systeem :) De oude Celeron verkocht aan mijn broer.

Een jaar later een nieuwe kast gekocht (Chieftec Dragon Bigtower). De oude kast was ik zat geworden en een mod heeft de kast er niet mooier op gemaakt --> nieuwe dan maar :P

Later nog een extra HDD van 40GB erbij gehangen en de videokaart vervangen door een Radeon 9000 Pro 64 MB

Na ruim twee jaar met dit systeem gewerkt te hebben, sloeg het upgrade-virus nogmaals toe:
- ASUS A7V8X-X
- Athlon XP 2600+
- 512 MB DDR

Dit was zes maanden geleden. Twee maanden geleden kon ik voor een zeer mooie prijs nog eens 512 MB DDR erbij kopen (nieuw en volkomen legaal). Toen begonnen de problemen... het systeem werd instabiel. Het probleem bleek uiteindelijk in het mobo te zitten. Dee omgeruild (met bijbetaling) voor een ASUS A7N8X DeLuxe. Toen had ik ook mijn eerste 'hardware fuck-up'.... De beugel voor de koeler had ik verkeerd-om in mijn koeler gemonteerd (na een schoonmaak) en dat heeft me mijn 2600+ gekost en mijn oude 1 GHz Athlon (omdat ik eerst dacht dat de proc het probleem was) :'(. Toen maar een 2800+ Barton gekocht en dan meteen ook maar een 120GB Maxtor SATA schijf :*). Inmiddels via een collega-tweaker ook een vervangende 1 GHz gescoord :*)

Complete systemen koop ik dus niet meer, omdat de meeste apparatuur te hergebruiken is. Ik laat het louter bij een mobo/proc/mem-upgrade.
Voorlopig laat ik mijn systeem echter weer met rust. Heb er het afgelopen half jaar weer genoeg geld (teveel) ingepompt, maar nu bevalt het ook uitstekend... Misschien dat ik binnenkort nog een 120GB SATA-schijf ga halen en dan een mooie RAID0 array bouwen :9

Tegenwoordig assembleer ik ook voor anderen een systeempje. Na een oriënterend gesprek met de 'klant': wat wil je er mee doen? Heb je digicam (of schaf je er binnenkort een aan)? Wil je DVD's kunnen afspelen? Wil je een CD-brander? stel ik een lijst samen van de onderdelen (uitraard na afstemming over het budget). Ook hier dus geen kant-en-klare systemen. Puur vanwege het feit dat de meesten nog wel hardware kunnen hergebruiken (CD-ROM/monitor). Ik geef ze wat ze nodig hebben en dan blijkt al snel dat ze geen compleet nieuw systeem nodig hebben en daar gaan we dan ook niet voor betalen ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Voor mijn huidige pc heb ik zelf de onderdelen geselecteerd, maar de pc in elkaar laten zetten bij de shop (was voor noppes en ik had zelf weinig tijd).

Bleek achteraf goed fout te zijn: te weinig geheugen, verkeerde proc., ander mobo en verkeerde hd }:O

Allemaal wel goed gekomen uiteraard, maar volgende keer bouw ik 'm toch weer lekker zelf :+

Obviously you're not a golfer

• tweakduke
  • Laatst online: 22:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik bouw ze zelf,

Omdat het leuk is en bovendien ik krijg mijn pc echt zoals ik wil.

Kwa uiterlijk, stilte en snelheid :)

Tweakers Discord

• NitroX infinity
  • Laatst online: 22:07
't lijkt wel een opsomtopic :+
Ik doe mee! :P

Ik koop geen complete systemen.
Meestal krijg je bij het opstarten zo'n grote afbeelding van het bedrijf en zijn een deel van de BIOS opties niet toegankelijk. (overklokken). Tenminste, dat is mijn ervaring.
Ik ben altijd al huiverig geweest tegenover wat ik noem "fabrieks-computers".

En van het zelf samenstellen/in elkaar zetten leer je natuurlijk ook veel meer.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Roberto
  • Laatst online: 11-12-2025
tweakduke schreef op 02 februari 2004 @ 22:48:
Ik bouw ze zelf,

Omdat het leuk is en bovendien ik krijg mijn pc echt zoals ik wil.

Kwa uiterlijk, stilte en snelheid :)
Mee eens. :)
Meer kan ik igg atm niet zeggen hier over, alleen dat iedere pc die ik hier heb staan door mij is gebouwd / gemold ;)

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik bouw ook me eigen pc's. Alleen het wordt altijd wel interessant bij zo'n leuke Aldi of Lidle aanbieding... tegen die prijs kan je haast zelf niet bouwen!

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Aphelion
  • Laatst online: 19-01 10:18
Zelfbouw! waarom?

- geen irritante onbekende merken drivers die het alleen op de meegeleverde os doen
- geen debiele manieren van bevestiging zoals kliksystemen voor het moederbord ipv schroefjes waardoor je met een tang mag gaan peuteren
- geen garantie op het gehele systeem kwijt als je een onderdeeltje wilt vervangen

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• InZane
  • Laatst online: 23:30
Vinnie schreef op 02 februari 2004 @ 22:27:
[...]

Hoezo :? Deze opmerking klinkt wat flamerig zonder enige onderbouwing.
Ik heb zelf met plezier achter Vobis bakken gezeten, vooral die overbekende Highscreen bakken (met die grote verticale balk).
Beetje vreemde manier van interfacekaarten vastmaken, en erg irritant om open te maken, dat wel :X
En over het algemeen zitten die dingen vol budget spul..

Kan me escom ook nog wel herinneren (bestaat gelukkig niet meer). Die knuppels daar lijmden de ide kabels gewoon vast aan de hdd en cdrom :?
Afijn, m'n eerste echt eigen pc was een 486 dx/2 66. Daarvoor natuurlijk al wel wat zitten klooien met pc's van pa (8088 tulip geval met alleen maar 2maal 5.25" diskdrives, 286 12 MHz van commodore ook nog).

Aan die 286 heb ik voor het eerst zitten sleutelen. Geluidskaartje erin + geheugen :P Ding werkt nog steeds trouwens :)

Heb verder voor mezelf nooit een pc laten bouwen. Was altijd aan het upgraden aan de pc van m'n pa totdat ik genoeg hardware had voor een 2e pc :)

Heb zo ondertussen 486 (66,100), PI (90), PII (350), PIII (450), Athlon (1400) en Athlon XP (2000) gehad.

Edit: Beste wat ik me uit die tijd kan herinneren was m'n Asus P3B-f bordje. 440BX roelt echt hard :D

[ Voor 9% gewijzigd door InZane op 02-02-2004 23:49 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Even een kleine opmerking. Je gaat uit van systemen zoals die van ALDI Packard Bell etc.

Er zijn echter ook veel bedrijven waar je zelfs een keus maakt uit A-Merk componenten om zo jouw 'droom-PC' samen te stellen. Voor soms een vrij kleine meerprijs koop je dus wel degelijk een compleet systeem.

Vanaf de '286-ers' bouw ik zelf mijn eigen systemen. Meestal is het upgraden totdat het technisch niet langer meer mogelijk is. Problemen heb ik maar zelden ondervonden alhoewel het bevestigen van mijn eerste koeler+fan en het gebruik van koelpasta wel enig angstzweet op mijn voorhoofd zorgde. Daarna nog vaak probleemloos van processor en koeler gewisseld.

Laatste keer (mijn huidige systeem) voor de zekerheid de koeler op het MB laten bevestigen (gratis) puur en alleen i.v.m. de garantie op beiden. Verder thuis alles gewoon overgezet in de oude systeemkast en de resterende onderdelen daarvan weer overgezet in een andere PC en de onderdelen daarvan weer in een ander systeem. En zo was de hele familie weer tevreden :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Zelfbouw.

Gewoon vanwege het feit dat de lokale PC-Boer (Paradigit, Regenboog) niet de spullen heeft die ik er graag in wil hebben. Bij Paradigit heb je zelfs maar een zeer beperkte keuze als het om bv. moederbord of geheugen gaat. Regenboog zit al wat ruimer in zijn aanbod maar toch mis ik dingen of ik kan ze goedkoper via internet bestellen.

Ook heb ik hier nog genoeg "oude" spullen liggen om een compleet systeem te bouwen vanwege allerlei upgrades. Moet alleen nog even een kastje+voeding kopen. Met zelfbouw spreid ik dus ook meer de kosten.

Verwijderd

Meestal koop ik toch een compleet systeem, heb niet zo veel zin om alles zelf in elkaar te zetten, en zo'n complete pc is goed genoeg voor wat ik er op uitvoer :)

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik wil precies kunnen kiezen wat er in me bak zit en dan voor de beste prijs.
Zo is voor mij de beste videokaart een 9700Pro all-in-wonder, probeer daar maar eens een complete pc omheen te vinden. En dan nog een snelle AMD-proc en veel schijfruimte.
En de pc moet stil zijn. Dat heb je bij lang niet alle kant-en-klare systemen, en dan moet je alsnog dat gaan veranderen indien het niet zo is.

Bovendien, het in elkaar zetten is ook gewoon leuk :)
Lekker een uurtje prutsen en dan genieten van het zoekemde geluid van de pc die voor het eerst opstart O+
Uurtje omdat ik me hele waterkoeling weer erin moet zetten en vullen en ontluchten :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Jazzy
  • Laatst online: 22:07

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik schroefde alles in elkaar (doe ik ook voor mijn klantjes) maar toen ik via een PC-privéprojekt een 'vette' Dell kon kopen toen heb ik dat toch maar gedaan. Die korting van bijna de helft en de looptijd van 14 maanden hebben me overgehaald. Nog 1 maandje afbetalen en dan is hij van mij. ;)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Jiffy
  • Laatst online: 24-01 17:46

Jiffy

God, you're ugly!

Laatste nieuw aangeschafte _complete_ machine was een 486DX2/66 bij Planhold. Daarna was m'n hoofdmachine altijd zelfbouw. In de loop der tijd werd daar steeds meer aan vervangen tot ik uiteindelijk weer een compleet nieuwe machine had staan. :)

Tweedehands heb ik nog wél een aantal complete machines gekocht (oa een Proliant 800).

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
kheb vroeger ooit eens de pc die mijn pa had aangeschaft (P2 200MHz ofzo met asus p2bs) in elkaar mogen schroeven, alleen dat liep in mijn enthousiasme een beetje verkeerd af met als resultaat een dood mobo van 200 gulden ofzo toen..

daarna een aldi-pc in 2000 met een P3 667MHz erin kant-en-klaar gekocht, die me goed beviel, alleen wel jammer dat je niet kon overclocken in bios, alleen softwarematig.

en nu weer zelf mijn eigen pc in elkaar gezet (zie sig) en in de tijd ben ik gelukkig wel voorzichtiger geworden, zodat ik niks meer mol.. :P

Verwijderd

Wij kopen onze PC's vaak bij de PC-boer, niet omdat ik het zelf niet kan maar om:
- Het PC-privé project (kan volgens mij niet met zelfbouw computers)
- De garantie
- En het gemak :)
Deze PC's betaalt mijn pa natuurlijk 8) (maar zijn ook voor iedereen hier thuis)
En we stellen ze altijd op maat samen bij de Paradigit (of is dat reclame :? )
Ik heb ook zelf pas een PC voor mezelf gekocht, en ik vind dat best wel leuk om te doen, en het is goedkoop. Mijn eerste zelf bouw was iets van een P133.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 16:11 ]

Verwijderd

m.m schreef op 02 februari 2004 @ 21:30:
Ik ben trots, heb alles zelf nog in elkaar geschroefd, zijn jullie ook zo fanatiek?
:) :)

Ik deed het vroeger altijd wel, ik heb heel wat PC's voor jan en alleman geregeld, samengesteld, in elkaar geschoeft en geinstalleerd e.d.

Na verloop van tijd raakte ik gefrustreerd van het n00b gehalte en de luie instelling van mensen waar je iets voor deed... Want als iets het niet deed (al was het maanden later) dan was het jou schuld, want jij had het geinstalleerd. Aangezien deze mensen zelf nul effort erin staken zelf iets op te lossen. Op den duur werd er zelfs van mij verlangt dat ik software kwam installeren e.d.

Het misbruik van mijn tijd en geduld was ik zat en ben gewoon €25 per uur gaan vragen... Iedereen vond dat natuurlijk schadalig.... maar ik heb het een stuk rustiger gekregen 8)

Tegenwoordig koop ik mijn spullen bij 1 bedrijf die het in elkaar schroeft en standaard voorziet van XP. Ik zeg precies wat er allemaal in moet en wat ik precies wil en waar ik het voor gebruik. Afentoe heeft dat bedrijf nog betere suggesties als ik zelf al had.

Anyway, ik krijg de machines volledig geassembleerd en geinstalleerd aangeleverd.
Aangezien dat bedrijf de spullen thuis komt installeren, hoef ik alleen nog de knop aan te zetten ;)

Heerlijk lui..... Natuurlijk pas ik nog wel met enige regelmaat mijn configuratie aan (extra HD, geheugen, nieuwe videokaart ect...) Maar de echte intresse voor het 100% zelf bouwen heb ik wel een beetje verloren, dat is meer routine geworden....

• kamerplant
  • Niet online
Mijn huidige PC is ooit wel als compleet iets gekocht, maar het meeste is eigenlijk toch wel een keer vervangen.

Ik heb niet zo lang ervaring met hardware. Dan ga je niet ineens allemaal losse onderdelen kopen. :+
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 16:09:
Wij kopen onze PC's vaak bij de PC-boer, niet omdat ik het zelf niet kan maar om:
- Het PC-privé project (kan volgens mij niet met zelfbouw computers)
Met PC-privé heb ik ook te maken. :+
Zo ver ik weet maakt het niet uit of je het zelf in elkaar zet. Wel of je alles in één keer koopt of niet. Het zou wel goed kunnen dat alles bij één winkel gekocht moet zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door kamerplant op 03-02-2004 16:24 ]

🌞🍃

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik koop liever geen complete systemen, maar mijn eerste (bijna origineel, andere cpu (van P75 naar P133), extra RAM, extra HD + netwerk) was compleet gekocht (helemaal, inclusief printer) en mijn 2e was alleen een systeemkast met (brakke :r ) inhoud. Daar is nu niet veel meer van over, alleen moederbord, geluidskaart en kast. en de beeldkaart is weer teruggekomen omdat ik de 'nieuwe' gesloopt had
Beide systemen zijn door mijn ouders gekocht.

Ik stel liever zelf samen omdat je dan precies kan kiezen wat je wilt, bezuinigen op cpu omdat die up te graden is, beter moederbord enz.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• LordLynx
  • Laatst online: 18-01 23:40
Vroeger wel, tegenwoordig niet meer om 2 redenen: ik heb gewoon geen tijd en zin meer om zelf overal losse onderdelen bij elkaar te sprokkelen, als er iets mis is uit te zoeken wat precies, weer terug te gaan, omruilen, enz enz. Ten tweede is een complete computer gewoon makkelijker van de belasting af te trekken (eigen bedrijfje).

• Xander
sokje schreef op 02 februari 2004 @ 21:55:
- Je kan veel beter tweaken, je zit niet met die stomme warrenty void if removed stickertjes op je kast.
Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat dit soort stikkertjes onzin zijn... Ik zoek het artikel even op (was in een tijdschrift)....

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mwah, half wel half niet!

Deze bak heb ik zelf samengesteld, onderdelen uitgezocht, onderzoek gedaan. Maar informatique heeft hem standaard in elkaar gestoken!

Mwah, goed genoeg voor mij! Aangezien ik daarna nog genoeg zelf erin gekloot heb, koelers vervangen, kaartjes ingestoken, PSU en bekabeling vervangen...noem maar op...

Volgende pc ga ik waarschijnlijk zelf helemaal in elkaar zetten, ziet er makkelijk genoeg uit!

There is no place like ::1

• Loogie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:01
Ik heb vroeger wel een compleet systeem gekocht, maar nu haal ik liever zelf alles bij elkaar. Dit omdat je dan precies weet wat er ingaat en hoe, maar toch vooral omdat het in elkaar zetten en tweaken voor mij al meer plezier oplevert dan alleen het gebruiken van een (compleet gekochte) pc. :)

• Xander
XanderH schreef op 03 februari 2004 @ 16:35:
[...]

Ik dacht laatst ergens gelezen te hebben dat dit soort stikkertjes onzin zijn... Ik zoek het artikel even op (was in een tijdschrift)....
Bij deze dan...
PC-Active - februari 2003 - blz 26
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heynsber/waranty.png

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Godjira

To infinity and beyond!

Ik bouw altijd mijn PC's zelf. Gewoon omdat ik sowieso al niet van merken als Packerd Bell, etc houdt. Daarnaast wil ik gewoon zeker zijn dat het goed gebeurd, dus doe ik het liever zelf. Ook scheelt het aanzienelijk in de kosten meestal. Tot op heden heb ik dan ook alle PC's die bij mij thuis hebben gestaan zelf in elkaar geschroefd.

* Godjira is er nog trots op ook...!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Godjira op 03-02-2004 16:48 ]

Profile

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
sinds ik zelf aan pc's sleutel zet ik ze ook zelf in elkaar. Dat houdt in: af en toe iets upgraden om mn pc een beetje up to date te houden.

Mn pa moest laatst een nieuwe pc hebben, en voor hem heb ik wel een kant en klare pc aanbevolen bij de vobis (wel zelf het een en ander laten wijzigen aan de standaardconfig). In zulk soort gevallen heb ik geen zin om verantwoordelijk te zijn als iets niet helemaal goed werkt. Dan is het wel zo gemakkelijk als je de boel gewoon kant en klaar geinstalleerd krijgt en als iets niet werkt de winkel ervoor verantwoordelijk kunt houden.

Verwijderd

ik bouw ook alles zelf. Je hebt precies in de hand wat erin komt en wat niet. Maar het kostenaspect is het belangrijkste.

A-merken worden wel steeds interessanter, met hun recovery-cd's en goede garantie. Maar vooralsnog is dat te duur voor mij :). Het makkelijker kunnen upgraden is ook een voordeel van zelfbouw.

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

ik ben het liefst altijd en hoe dan ook thuis de eindverantwoordelijke, vroeger was het zo dat we complete systemen hadden maar dat is al weer een goeie 8 jaar terug, nu weet ik intussen zelf wel hoe het moet. ik zou me moeten schamen als ik dat niet wist... ik werk zelf in een pc zaak die zelf assembleerd(hoofdzakelijk voor bedrijven) daar hoef je niet bang te zijn dat de systeembeheerder het liever zelf doet want dat is voor hem veel te veel werk :)

bij ons in de zaak zeggen we niks vast op rare manieren, alles gebeurd standaard, het enige wat je tegen kan komen zijn tiewraps om kabelboelen op te ruimen maar het is geen probleem om deze zelf nog weg te halen

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Verwijderd

Ik vind dat dit een beetje afhankelijk is van de situatie.Een complete computer in elkaar zetten en instellen met alle software en compleet up to date maken duurt ongeveer 3 uur.

Er zijn situaties waarbij je zoiets beter uitbesteedt aan een kennis (welke je dan wat geld toeschuift uiteraard) en je dat je dan iets anders kunt doen welke je geld oplevert.
Gedurende die 3 uur dat jij de pc zelf aan het bouwen bent werk je voor niets terwijl je als je het zou uitbesteden je wel geld verdient.

In geval van computers doe ik het liever zelf maar als het niet anders kan dan vraag ik het wel aan een neefje of aan een vriend.

• JER00N
  • Niet online
Ik heb al vaker gewoon hd's ingebouwd, cdromspelers, dvd-spelers enz. maar morgen verwacht ik nieuwe lossen onderdelen!!
* JER00N gaat morgen voor het eerst met iemand anders zijn gehele computer inelkaar flanzen :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door JER00N op 03-02-2004 18:07 ]

Verwijderd

ik bouw ook altijd mijn eigen systeem.om verschillende redenen.

1 ik bouw graag zelf vanalles wat op mijn pc moet kunnen lopen(rs485,i2c,i/o)
2 ik heb dan altijd de configuratie wat ikzelf wil hebben(geen onboard shit)
3 ik kan de onderdelen op verschillende platsen kopen die toevallig een aanbieding hebben(ben je nederlander of niet :P ).
4 heel erg leerzaam en vooral verstandig als je in de materie wilt blijven.

ik hab een tijd terug(jaartje of 6) geen zin om geld aan een pc uit te geven omdat ik ook andere hobby's heb.

Verwijderd

altijd losse onderdelen.. het is gewoon een ripoff om alles te gaan laten doen en compleet nieuw te kopen iederekeer..

beetje handelaars spirit en update'n kost je weinig..

Verwijderd

Hmm, ik koop zelf geen kant en klare pc's meer.
Heb december 2003 mijn eerste pc zelf gebouwd (wel al andere dingen daarvoor in oude pc gedaan) en dat is gewoon goed gelukt in één keer.

En draait nog vrij stabiel ook :*)

De voordelen van een zelf te bouwen systeem zijn natuurlijk allemaal al genoemd :>
(zie in mn sig voor specs @ pc1 :+)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 20:08 ]

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:02
mijn eerste pc was een 486 @66mhz! :D
toen was ik ook nog maar 9 of 10 jaartjuhz jong, deze is wel compleet afgeleverd....

daarna kreeg ik een p1 @ 200 mhz, ook helemaal compleet gekocht, wel later een keer ram bijgekocht, 32 mb extra geloof ik....

met die pc heb ik ongv 6 jaar gedaan, toen ik smeekte om een nieuwe, dat was een 1600 xp, deze is wel helemaal zelf samegesteld, maar niet zelf in elkaar gezet, te weinig ervaring etc etc

daarmee doe ik het nu al bijna 2 jaar, is inmiddels een 2400xp, met nieuwe ram/mobo/gfxcard/hd. Dit is er allemaal zelf ingezet, behalve het mobo....

die complete systemen zijn gewoon veel te duur :|

Twitch: Phyloni1

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-01 11:23
Denk dat je iets voordeliger uit bent als je zelf iedere keer wat onderdelen vernieuwd. (dvd-rom, kast, voeding etc. kun je vaak gewoon blijven gebruiken.)

Is toch ook wel leuk om zo nu en dan zelf eens wat te sleutelen, kun je gelijk de kast aan de binnenkant weer eens uitzuigen!

mcb1

• mymind*
  • Laatst online: 23-01 21:44

mymind*

A Beautiful Mind

Mijn eerste PC (een tulip 386SX/16) heb ik als een totaal systeem gekocht.
De tweede (een P166) ook als compleet systeem.
Daarna alleen onderdelen bijgekocht of zelfgebouwde systemen.

Verwijderd

Mijn eerste eigen PC was een Sky Pentium 75, gekocht bij de Dixons omdat mijn moeder daar Airmiles kreeg, en bij de Vobis (toen ongeveer marktleider en heel bekend) niet.

Nu heb ik over elk stuk hardware een mening en is een compleet systeem (ook voor mijn broertjes bijv) een no-go. In complete systemen zit altijd wel iets wat me niet aanstaat :)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb mn kast, en waar nodig wordt wat vervangen. Het enige originele aan die pc is momenteel dan ook de kast, de rest is er bijgekomen, vervangen. Een complete PC zou ik wel overwegen, ware het niet dat ik besloten heb gewoon geen PC's meer te kopen. Een laptop vind ik gewoon net iets makkelijker werken, vanwege het plaatsgebruik en de draagbaarheid.

You don't need eyes to see, you need vision

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Kant en klaar? Nooit! :P

Ik bestel voor kennissen wel eens PC's, die worden dan wel door het bedrijf geassembleerd, maar gewoon met onderdelen die ik zelf wil, da's een duidelijk verschil met off-the-shelf bakken...

Bij mezelf en directe familie bouw ik alles echt 100% zelf...

[ Voor 12% gewijzigd door Moartn op 04-02-2004 00:28 ]

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Rath
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2025
Mijn eerste pc was gewoon een aldi-pc die tot op heden nog altijd draait...
Tweede pc worden de onderdelen vrijdag geleverd dus dat wordt zelf in elkaar boxen, eindelijk van die pIII 666 vanaf :P

I don't believe we have a society, we have a colony of animals

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Moartn schreef op 04 februari 2004 @ 00:27:
Kant en klaar? Nooit! :P

Ik bestel voor kennissen wel eens PC's, die worden dan wel door het bedrijf geassembleerd, maar gewoon met onderdelen die ik zelf wil, da's een duidelijk verschil met off-the-shelf bakken...

Bij mezelf en directe familie bouw ik alles echt 100% zelf...
Vertel mij wat, de "snelle aankoop" pc van mijn vader is een ramp op bepaalde gebieden, gelukkig nog een echte Pentium 4 processor maar waarom dan zo'n waardelose GF4 MX 440. Ah well....

Mijn pc daartegen... beestje trekt behoorlijk sterk op!

• Manual
  • Laatst online: 12-05-2023
Mijn eerste (tweedehands) PC was een 386 en was een compleet systeem aangeschaft voor 1200 gulden :D Dat was volgens mij in 1997/1998 :)

Ik hou niet van standaard systemen aanschaffen. Tenzij het een notebook is. Ik koop dus alle componenten die in een PC horen los en bouw hem dan zelf in elkaar. Dan weet ik tenminste wat er in zit :)

Specs

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb al mijn systemen (p2 350, amd 800, amd 1,3ghz, celly 1.7ghz en xp 2500) en die van mijn zus + vader en nog een aantal peepz allemaal zelf gebouwd. Je bespaart er niet alleen geld mee, het is leerzaam :) Kan je tenminste zelf ff snel een probleem achterhalen, ipv een bedrijf na te moeten lopen voor die ene brakke driver of wat dan ook. Alleen voor mensen die om de haverklap hun pc mollen is het raadzaam een Dell of een ander merk met on site garantie te gaan kopen :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• KatirZan
  • Laatst online: 04-12-2025

KatirZan

Wandelende orgaanzak

heb 2 keer in mijn leven een "assembled" pc gekocht, 1 keer een p2 200mhz pc, en een keer een compaq pc (waarvan ik de 17" monitor nog steeds gebruik, dat ding 0wn3d gewoon)

Hiernaast heb ik NOOIT meer iets gekocht wat onder een complete pc valt.

Zelf upgraden of volledig in elkaar zetten is gewoon een stuk voordeliger en leuker :)

Wabbawabbawabbawabba

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik heb 1 keer een laptop gekocht, die kan je niet zo goed zelf in elkaar zetten, en 1 keer een complete pc voor mezelf. Dat laatste was in 1993. Daarna heb ik geen complete pc meer gekocht ;-) alleen onderdelen.
Volgende pc wordt echter een complete, heb het wel een beetje gehad met dat geschroef altijd....

ping 127.212.23.124

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 11:20
Ik heb nou ook al zo'n 6 computers zelf in elkaar geflanst (niet allemaal voor mezelf :P) ... maar het grote voordeel van zelf dingen in elkaar zetten is dat je weet wat voor hardware je hebt, wat je kan upgraden, wat de specs van je mobo zijn e.d. Leuk als je een Gig PC4000 DDR geheugen koopt voor een kant en klaar systeem, maar als het mobo maar to 2700 gaat heb je flink wat geld weggegooit. Ik heb alleen voor me zus een keer een laptop gekocht (van haar geld hoor!! :P) want die kan je niet zo makkelijk in elkaar zetten als een destkop PC.

• InZane
  • Laatst online: 23:30
pjottum schreef op 04 februari 2004 @ 14:18:
heb het wel een beetje gehad met dat geschroef altijd....
Net of je een halve dag bezig bent met een pc'tje in mekaar gooien :?

• Glitch
  • Niet online
swampy schreef op 04 februari 2004 @ 00:36:
[...]

Vertel mij wat, de "snelle aankoop" pc van mijn vader is een ramp op bepaalde gebieden, gelukkig nog een echte Pentium 4 processor maar waarom dan zo'n waardelose GF4 MX 440. Ah well....

Mijn pc daartegen... beestje trekt behoorlijk sterk op!
Hey! Ik heb bewust gekozen voor mijn GF 4 MX :p

Maar ik stel dan ook niet veel eisen aan mijn videokaart, ik ben geen pc gamer. Deze videokaart heb ik gekocht omdat mijn oude GF2 niet op mn nieuwe mobo werkte, anders had ik daar nog steeds mee gewerkt :)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Glitch schreef op 04 februari 2004 @ 14:32:
[...]

Hey! Ik heb bewust gekozen voor mijn GF 4 MX :p

Maar ik stel dan ook niet veel eisen aan mijn videokaart, ik ben geen pc gamer. Deze videokaart heb ik gekocht omdat mijn oude GF2 niet op mn nieuwe mobo werkte, anders had ik daar nog steeds mee gewerkt :)
Dat is waar, op een GF 4 MX kun je tenminste een DVD-tje bekijken enzo... meer is niet nodig op die pc!

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

InZane schreef op 04 februari 2004 @ 14:25:
[...]

Net of je een halve dag bezig bent met een pc'tje in mekaar gooien :?
nee, met het schroeven natuurlijk niet. Wel met het bij elkaar klikken van de hardware, want wat moet je nu precies met wat en wat nu niet met wat combineren. Als je een compleet systeem koopt, ga ik er wel vanuit dat een leverancier dat wat bij elkaar past uitgezocht heeft.
Er is trouwens ook altijd iets wat niet goed is. Op dit moment erger ik me dood aan de herrie die mijn dure voeding icm mijn dure gigantische koeler maakt. Het is niet veel, maar wel genoeg om vervelend te zijn. Daarbij is het met losse onderdelen altijd vervelend kwa garantie en ik denk dat een compleet systeem in het vervolg beter bij mij past. :)

(de vraag is tenslotte: koop jij complete systemen? en niet: waarom klus je geen pc zelf in elkaar? overigens, historie: 486dx2-50-4mb werd een 486dx2-66-8mb werd een cyrix 6x86-166 werd een p200mmx werd een dual p200mmx werd een compleet nieuwe celery333 werd een celery830 werd een amd-2000+ en ik zal nog wel wat stappen gemist hebben. daarnaast verschillende systemen voor anderen gebouwd en uitgebouwd...)

[ Voor 16% gewijzigd door pjottum op 04-02-2004 17:12 . Reden: suppen ]

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Ik doe allebei. Als het complete systeem zo scherp geprijst is dat ik dit niet goedkoper zelf kan bouwen, dan weet ik het wel >:) . Ik weet dan ook precies wat in de pc gaat (dat wil ik natuurlijk weten; merk/type! etc.)
Maar soms bouw ik ook zelf (upgraden etc), ligt er gewoon aan wat voordeliger is, maar het knutselen is ook leuk om te doen dus liever zelf bouw >:)

Losse onderdelen brengen niet eerder garantieproblemen lijkt mij hoor, als je zelf uitteste wat er kapot is (dus een tweaker ofzo iets dergelijks) dan kun je vaak het zo weer afleveren bij de computer zaak 8)

• pjottum

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 17:10:
Losse onderdelen brengen niet eerder garantieproblemen lijkt mij hoor, als je zelf uitteste wat er kapot is (dus een tweaker ofzo iets dergelijks) dan kun je vaak het zo weer afleveren bij de computer zaak 8)
Ik heb hier een moederbord van 1 jaar oud wat het tegendeel bewijst :)

(verkeerde bios eringeflasht :o :o )

ping 127.212.23.124

Verwijderd

KatirZan schreef op 04 februari 2004 @ 13:45:
heb 2 keer in mijn leven een "assembled" pc gekocht, 1 keer een p2 200mhz pc, en een keer een compaq pc (waarvan ik de 17" monitor nog steeds gebruik, dat ding 0wn3d gewoon)

Hiernaast heb ik NOOIT meer iets gekocht wat onder een complete pc valt.

Zelf upgraden of volledig in elkaar zetten is gewoon een stuk voordeliger en leuker :)
Ik gebruik hier ook nog een "oude" Compaq monitor die ik op mijn Duron 1200MHZ heb hangen. En hij is nog steeds erg fijn. Oorspronkelijk komt hij uit een pc uit 1998 (de presario 4520).

Wij hebben eigenlijk ook maar 1 keer een "compleet systeem gekocht: de presario 4520 waarvan deze monitor die ik nu nog gebruik op deze PC. De rest waren allemaal op maat gekochte PC's

• rlkz
  • Niet online
Ik heb vorig jaar voor het eerst een computer voor mezelf gebouwd en ik moet zeggen dat me dat zeker goed bevalt _/-\o_ .

Waarom ? Omdat je kan kiezen welke onderdelen je wilt hebben en voor welke prijs, zo kun je aan de hand daarvan een budget voor jezelf vastleggen. Verder weet je wat je koopt en dan weet je ook wat de onderdelen kunnen (qua performance & etc). Dit is bij pre-config systemen altijd een gok, vaak is het ook nog zo dat de onderdelen in pre-config computers onbekend zijn.

En het is natuurlijk veel leuker als je voor het eerst alle onderdelen bij elkaar hebt getoverd en dan die vervolgens in je computer case gaat bouwen. Het is wel ff spannend als alles goed functioneerd (booten, windows & etc) Maar als alles draait naar behoren dan heb je zeg maar een trots gevoel over jezelf heen :9

(p.s.: de Medion PC's zijn wel uitstekend te noemen als pre-config computers, deze bevatten alleen maar merkonderdelen. Zoals Asus/MSI, Sony, Pioneer en noem maar op...dus voor de mensen die niet zo goed thuis zijn in computers is dit een geschikte oplossing)

I browse with Vivaldi

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Daar ik niet zo handig ben in het in elkaar zetten van notebooks, en het ook nog eens erg lastig is om aan losse notebookonderdelen te komen, heb ik toch maar besloten mijn notebook "compleet geassembleerd" te kopen :+

Mijn vorige systeem, uit 1998 alweer! Heb ik uiteraard wel zelf helemaal in elkaar gezet. Zeker toen kon je bijna nergens voor een fatsoenlijke prijs een systeem met alleen maar goede onderdelen kopen. Nu is dat wel wat makkelijker, nu zelfs de aldi goede pc's (in mijn ogen) aanbiedt!

Maar het is natuurlijk ook gewoon leuk om hem zelf in elkaar te zetten!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

NewbieNeo schreef op 03 februari 2004 @ 16:03:
kheb vroeger ooit eens de pc die mijn pa had aangeschaft (P2 200MHz ofzo met asus p2bs) in elkaar mogen schroeven, alleen dat liep in mijn enthousiasme een beetje verkeerd af met als resultaat een dood mobo van 200 gulden of
P2 200Mhz bestaat niet, zal wel een 233Mhz geweest zijn. Maar die presteerde volgens mij minder dan een P1 op de zelfde snelheid.

[ Voor 14% gewijzigd door j-w op 04-02-2004 18:25 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
sry, die pc is al weg, en ik wist alleen nog maar zeker dat er een P2BS inzat met scsi cdrom en brander 4x :P

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01 10:59

Blauw

De Schreeuw

Ik heb mijn laatste (sig) pc niet zelfgebouwd. Maar dat was eigenlijk meer luiigheid van mijn kant, en het feit dat we redelijk goeie (in mijn ervaring) computerboeren zoals computerland en funprice in de buurt hebben zitten. Als ik dan een goed advies krijg voor mijn totaal zelf samengestelde pc, dan ga ik ook niet moeilijk doen om die zelf in elkaar te zetten. :)
Pagina: 1