kwil Sub bouwen is dit wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 20:57
Hallo ik wil zelf een sub bouwen die beter klinkt dan die huis tuin en keuken dingen. Het liefst als of beter dan een Rel(q50/Quake) maar dat gaat denk ik snel wat kosten.

Of heeft iemand tips?

Dit leek mij wel wat:

Eine schöne Ergänzung zu Alcone Lagrange oder anderen Satelliten-Systemen ist der Subwoofer Alcone Sub 10 ASW-2. Er ist 48 x 38 x 38 cm (HxBxT) groß und enthält einen Alcone AC 10 HE mit Aluminiummembran und ein Verstärkermodul DT-50. Das Verstärkermodul leistet 60 Watt Sinus / 120 Watt Musik an 8 Ohm.
Der Bausatz enthält:
- den Alcone AC 10 HE-Tieftöner
- ein DT-50-Verstärkermodul
- 1 Meter Kabel 2x2,5 mm2
- 6 Imbus-Holz-Schrauben 5x30mm
- 12 Holz-Schrauben Pan 4x20
- den Bauplan

Der Sub 10 wurde in Klang und Ton 3/98 mit dem größeren Detonation-Vertsärkermodul getestet, wo er mit 8 Punkten gut abschnitt und wie folgt beschrieben wird: "Der Alcone-Subwoofer Sub 10 vereint absolut exakten und sehr tiefen Baß mit enormer Pegelfestigkeit. Zudem verwöhnt er seinen Besitzer mit allem erdenklichen Bedienungskomfort. Dieser Baß hat das Zeug zum Klassiker."

Der Verstärker DT-50 gehört vom Preis-/Leistungsverhältnis zu unseren interessantesten Modellen. Das DT 50 ist ein ausgewachsenes leistungsfähiges Subwoofermodul, das 60 Watt Sinus / 120 Watt Musik an 8 Ohm leistet. Es enthält (von oben nach unten im Bild):

a) links: den Cinch-Vorverstärker / Heimkino-Eingang
b) oder wahlweise statt a), rechts:
4 Eingangsklemmen um den Endverstärker anzuschließen
c) den Regler für die Trennfrequenz
d) den Regler für die Lautstärke (einmal anzupassen)
e) einen Phasenschalter zum Anpassen an Ihre Boxen
f) einen Schalter für die Einschaltautomatik
g) unten den Hauptschalter und den
Stecker für das mitgelieferte Netzkabel.
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/dt50.jpg

der komplette Subwoofer-Bausatz (ohne Gehäuse):
Alcone Sub10/ASW-2 EUR 179,00

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/sub10.jpg

edit:
Hier nog het bouwplan en nog wat andere informatie

Is dit wat?

Groeten,

David

[ Voor 6% gewijzigd door Davitos op 03-02-2004 14:25 . Reden: versterker miste nog ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Tips nodig :? Kijk hier maar eens, er lopen op dit moment twee grote topics boordevol tips:

- [rml][ DIY] High end subwoofer, gaat dit goed?[/rml]
- [rml][ DIY] subwoofer(tje), hulp nodig[/rml]
- Zelfbouw sub met Inspire6700

Subje ziet er BTW wel nice uit. Maar wat zijn je eisen en budget?

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 02-02-2004 21:22 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitos
Mijn budget is iets van 200 euro zonder het hout. Ik weet niet echt wat voor eisen je voor dat geld kunt hebben.

Het beste voor die prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitos
niemand tips of ervaringen m.b.t. dit subwoofertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 21:49

JT

VETAK y0

Het is niet echt de bedoeling dat je binnen 24 uur kickt (uitzonderingen om noodzaak of pratkische redenen misschien daar gelaten) :)

Alcone is wel een goed merk, zal wel een muziekaal subje worden. Verwacht echter geen liters luchtverplaatsing voor met HT, alhoewel die het echt niet slecht zal doen. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat je zelf moet luisteren, maar dat kan nog wel is moeilijk worden :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Tjah, ik wil eigenlijk ook zelf een sub bouwen, maarja. Voorzover ik hier zie is dat heel moeilijk ;(

Kwou dat er een sub bouw faq is, stappenplan ofzo :)

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat vind je er dan moeilijk aan ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pb_floris
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-10-2024
hallo,

het is niet heel ingewikkeld als je met een zaag en lijm om kan gaan.

Kijk anders op deze site met heel veel pics

http://www.io.com/~patman/diy.html

Veel kijk plezier

Pb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17807

Ik ben bezig met het bouwen van TL.. zie ook [rml][ DIY] Morion TL's[/rml]

Ik heb totaal geen ervaring hiermee, nog nooit gedaan. Maar aldoende leert men en vragen staat vrij.

Teacher heeft deze bv ook al gemaakt. Ik vraag dus ook wel vrij veel aan hem, puur omdat ik soms de kennis en inzicht niet hebt of op dat moment gewoon niet ziet.

Voor dat ik tot dit besluit ben gekomen had ik reeds veel topics door gelezen. Op die manier kom je ook best wel veel te weten.

Voor de rest, kijk klussen met kijkers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het bouwen van de sub zelf is natuurlijk geen kunt als je een beetje handig bent.

Het vooronderzoek is al wat lastiger. Je moet eerst weten wat je precies wil; hoe hard, hoe diep, hoe strak? Vervolgens ga je met je eisen aan de slag en zoek je daar de juiste doos (dicht, BR, PR, bandpass,...) bij, en een passende driver. Let er bij de driver keuze op dat er veel excotische dingen op internet staan. Het is dan nog maar de vraag of je de zooi echt wel in nederland kunkt krijgen (of je moet het tegen enorme bedragen naar NL laten vliegen). De Alcone sub is echt een insap model, kompact, redelijk goedkoop, en zal in een niet al te grote ruimte prima presteren. Voor HT zul je idd het ultra laag missen. Maar je krijgt wel een strak geluid aangezien het een gesloten behuizing is. Heb je al vloerstaande fronts, dan denk ik dat je toch verder moet gaan kijken. Als aanvulling voor kleinere speakers is dit voor muziek denk ik wel een prima subje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles

IkBenAlles

1 europa

Tjah binnenkort heb ik vloerstaande fronts :) Waarschijnlijk de Canton LE 109:
http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=13,30,le109,2,nl

Dan heb ik dnek ik wel een grotere sub nodig :)

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

IkBenAlles schreef op 03 februari 2004 @ 15:08:
Tjah binnenkort heb ik vloerstaande fronts :) Waarschijnlijk de Canton LE 109:
http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=13,30,le109,2,nl

Dan heb ik dnek ik wel een grotere sub nodig :)
Als het opgegeven frequentiebreik kopt (staat niet bij @ -xx dB, dus je moet er niet teveel van verwachten), dan heb je zelfs helemaal geen sub meer nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitos
Ik heb nu nog niet van die grote front speakers, binnenkort krijg ik 2 audiolab candors als front, dat zijn middelgrote zuilen.

(ik heb sony E2000ESD als voor versterker
Sony TA-220 Eind 4x45 / 1x100 + 2x45 / 2x100 Watt
en een Onkyo Integra Eind A-8057 2x100W)

Ik zoek een subje zoiets als een rel Q50, kan deze zich daar een beetje mee vergelijken of moet ik dan in een hogere prijsklasse zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles

IkBenAlles

1 europa

Tjah, ik snap ook niet wat precies voor en eindversterker is enzo, ff googlen, ik heb nu namelijk een sony str de-595 (is een budget receiver....)

Misschien een nieuwe kopen.

Nog ff een vraag aan de kenners:
Verslechteren versterkers na verloop van tijd?
Is het dus zinvol om een 2e hands versterker te kopen of is dat af te raden?

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Het is zeker zinvol, versterkers verslechteren zeker qua geluidskwaliteit en vermogen niet.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles

IkBenAlles

1 europa

JT schreef op 03 februari 2004 @ 16:33:
Het is zeker zinvol, versterkers verslechteren zeker qua geluidskwaliteit en vermogen niet.
Jaja, maar dan heb ik dalijk dus wel slecht maar luid geluid, dan is het toch juist niet zinvol?

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik zeg net dat een amp kwalitatief en kwantitatief niet verslechtert :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitos
IkBenAlles schreef op 03 februari 2004 @ 16:47:
[...]

Jaja, maar dan heb ik dalijk dus wel slecht maar luid geluid, dan is het toch juist niet zinvol?
het blijft juist zo klinken zoals het hoort te klinken met de versterker.

Een oude versterker kan natuurlijk wel wat sneller dan een nieuwe kapot gaan maar dat is ook logisch omdat sommige onderedelen een keer aan hun einde komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles

IkBenAlles

1 europa

JT schreef op 03 februari 2004 @ 16:48:
Ik zeg net dat een amp kwalitatief en kwantitatief niet verslechtert :P
Ja ik las het krom, ik las
Versterkers verslechteren zeker van geluidskwaliteit en van sterkte verslechteren ze niet.
Ik denk dat ik maar ff moet stoppen met coden programeren want dit gaat niet goed :P 8)7

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:57
pb_floris schreef op 03 februari 2004 @ 14:19:
hallo,

het is niet heel ingewikkeld als je met een zaag en lijm om kan gaan.

Kijk anders op deze site met heel veel pics

http://www.io.com/~patman/diy.html

Veel kijk plezier

Pb
THANX, dat zocht ik ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

IkBenAlles schreef op 03 februari 2004 @ 17:30:
[...]

Ja ik las het krom, ik las
Versterkers verslechteren zeker van geluidskwaliteit en van sterkte verslechteren ze niet.
Ik denk dat ik maar ff moet stoppen met coden programeren want dit gaat niet goed :P 8)7
Ooit komt het wel goed met je :P

Nee, 2e hands amps kopen kan zeker lonen, zijn een stuk goedkoper voor dezelfde kwaliteit :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles

IkBenAlles

1 europa

JT schreef op 03 februari 2004 @ 18:05:
[...]

Ooit komt het wel goed met je :P

Nee, 2e hands amps kopen kan zeker lonen, zijn een stuk goedkoper voor dezelfde kwaliteit :)
Mhhh toch maar een keer kijken naar een 2ehand denon, harman kardon of marantz ofzo :) Naja bedankt voor je info...

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles

IkBenAlles

1 europa

Ik heb nu een 80 watt RMS sub van Mivoc.... (Van conrad, I know kutwoofer maar ik had geen geld meer en MOEST een sub hebben...)

Dit is een actieve subwoofer van 80 watt RMS met downfiring en basreflexpoort....
Alleen die sub gaat een heel erg kutgeluid maken als ie boven 40 watt komt ofzo. Nu weet ik niet of dat aan de woofer ligt of aan het model van de subwooferkast.
Ik heb wel een 80 watt RMS voeding natuurlijk.
Is dit genoeg om een betere leuke sub te bouwen?

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Het ligt bijna zeker aan je woofer, als je een betere koopt dan gaat het geluid waarschijnlijk wel vooruit.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles

IkBenAlles

1 europa

m.m schreef op 04 februari 2004 @ 08:39:
Het ligt bijna zeker aan je woofer, als je een betere koopt dan gaat het geluid waarschijnlijk wel vooruit.
Mhhh, dus als ik een betere koop en in die kast monteer dan zou het goed meoten zijn?
En waar kan ik dus precies woofers kopen en wat moet ik allemaal precies weten voor dat ik een woofer koop?

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Indoubt

Always be indoubt until sure

@ IkBenAlles:

Die 80w RMS amp is waarschijnlijk een mivoc AM80, deze levert 80w RMS bij 4ohm.
Zoals eerder gezegd is de woofer waarschijnlijk het zwakke punt, misschien samen met de kast.

Het is mogelijk dat je de kast kunt hergebruiken maar dat zal af hangen van je speakerkeuze.

Kun je de binnematen van de kast nameten? je moet namelijk het volume bepalen. Kijk ook naar de binnendiameter en de lengte van de basreflexpoort.
Wat is de afmeting van de luidspreker? Meet het totale frame, dus de grootste diameter.

Als je die gegevens hebt kun je bepalen of het mogelijk/zinvol is om een andere speaker bij deze kast te zoeken.

Als je niet bang bent voor wat zaag en lijmwerk kun je anders altijd nog een kast maken van MDF.

Er zijn voldoende tweakers hier die je kunnen adviseren.

Denk voor een iets betere woofer toch wel al snel aan 50€ of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles

IkBenAlles

1 europa

Indoubt schreef op 04 februari 2004 @ 21:18:
@ IkBenAlles:

Die 80w RMS amp is waarschijnlijk een mivoc AM80, deze levert 80w RMS bij 4ohm.
Zoals eerder gezegd is de woofer waarschijnlijk het zwakke punt, misschien samen met de kast.

Het is mogelijk dat je de kast kunt hergebruiken maar dat zal af hangen van je speakerkeuze.

Kun je de binnematen van de kast nameten? je moet namelijk het volume bepalen. Kijk ook naar de binnendiameter en de lengte van de basreflexpoort.
Wat is de afmeting van de luidspreker? Meet het totale frame, dus de grootste diameter.

Als je die gegevens hebt kun je bepalen of het mogelijk/zinvol is om een andere speaker bij deze kast te zoeken.

Als je niet bang bent voor wat zaag en lijmwerk kun je anders altijd nog een kast maken van MDF.

Er zijn voldoende tweakers hier die je kunnen adviseren.

Denk voor een iets betere woofer toch wel al snel aan 50€ of meer.
Oke bedankt zal dalijk wel is beginnnen met meten. Volgens mij is het namelijk echt het design van de kast. En als ik dalijk een woofer koop en ik heb nog steeds krom geluid want als ik dan toch een nieuwe kast maak dan gebruik ik wel gelij een grote woofer etc...

Samen staan we sterk!

Pagina: 1