[Pascal] Compiled wel, maar runt niet

Pagina: 1
Acties:

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02-2025
Ik heb net een Pascal compiler geinstalleerd. Het probleem is dat hij het volgende stukje code wel compiled maar hij wil hem niet uitvoeren.
Als programma heb ik Dev-Pascal 1.9.1.

code:
1
2
3
4
5
6
Program Lesson1_Program1; 

begin 
Write('Hello World. Prepare to learn PASCAL!!'); 
Readln; 
End.

Misschien heeft iemand nog iets aan de compile log, dus die gooi ik er ook ff bij.

Building resource file...
Compiling files :
c:\pascal\bin\gpc --automake C:\pascal\My_created_files\les1.pas -oc:\pascal\my_created_files\test.exe -fno-inline -fno-io-checking -fno-stack-checking -O1 -march=i686 -mcpu=i686 -funit-path=C:\pascal\my_created_files -Bc:\pascal\lib\ -Bc:\pascal\lib\gcc-lib\ -Bc:\pascal\bin\ -mwindows -Xlinker C:\pascal\My_created_files\rsrc.o

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:03
Definieer "niet wil uitvoeren" eens? Wat zou er dan moeten gebeuren en wat gebeurt er dan?

• mrbombastic
Soultaker schreef op 02 februari 2004 @ 21:07:
Definieer "niet wil uitvoeren" eens? Wat zou er dan moeten gebeuren en wat gebeurt er dan?
In C:\pascal\My_created_files heb ik nu een bestand test.exe staan, maar als ik die aanklik gebeurt er niks.

• Soultaker
Je start 'm toch wel vanaf de command interpreter mag ik hopen...? (Of lievervanuit de Bloodshed IDE, wat ook zou moeten werken.)

[ Voor 44% gewijzigd door Soultaker op 02-02-2004 21:13 ]

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Je hebt inderdaad een DOS-progje gemaakt. In een dos-box zal ie wel runnen gok ik :)

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• mrbombastic
Ook in een dos-prompt doet ie helemaal niks.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

pascal, gebruik eens Writeln ipv write
had iets met streams te maken geloof ik

If you choose to criticise you choose your enemies

• mrbombastic
Emmeau schreef op 02 februari 2004 @ 21:20:
pascal, gebruik eens Writeln ipv write
had iets met streams te maken geloof ik
_/-\o_ Geweldig.
Wel slordig van degene die die cursus heeft gemaakt, maar ik had er zelf natuurlijk ook even naar moeten kijken.

• Soultaker
Het zou geholpen hebben als je had omschreven wat er mis ging. Blijkbaar kon je het programma wel gewoon uitvoeren maar kreeg je niets op je scherm; het readline statement deed het, naar ik aanneem, gewoon wel.

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 09:47

Cai

Write werkt wel onder Pascal geeft alleen geen End of Line mee

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:34

Tomatoman

Fulltime prutser

Nog even een opmerking achteraf: je hebt geen DOS-programma gemaakt, maar een echt Windowsprogramma. Het is alleen een console-applicatie die lijkt op een DOS-programma. Start je computer maar eens vanaf een floppy met MS-DOS erop en start het programma. Je zult zien dat je zoiets als 'This program requires Microsoft Windows' op je scherm krijgt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nog even een 2e opmerking - volgens mij gebruik je hiermee GPC - Gnu Pascal. Misschien dat je zelf gelukkiger bent met FreePascal - een Pascal compiler die zich veel meer richt op het compatible zijn met Delphi / TurboPascal en dergelijke :)

• Soultaker
Dev-Pascal (de Bloodshed IDE met Pascal support) is zowel beschikbaar met FreePascal als GNU Pascal. Ik durf alleen niet te garanderen dat ook debugging geïntegreerd is in de IDE als de FreePascal compiler wordt gebruikt; de Bloodshed IDE gebruikt immers dezelfde informatie als GDB (de GNU debugger). Als dat inderdaad een verschil is tussen de twee compilers, dan denk ik dat je er (toch) verstandig aan doet om gewoon de GNU Pascal compiler te gebruiken, zeker als je geen speciale eisen stelt als backward compatibility.

Verwijderd

Get yourself Borland Turbo Pascal (als dat nog te vinden is), de beste Pascal compiler en ontwikkel omgeving ooit gemaakt (voor DOS dan ; - )

Write en Writeln doen trouwens vrijwel hetzelfde, Writeln schrijft alleen ook <enter> (carriage return / linefeed)
Pagina: 1