Toon posts:

maxtor 20gb probleem ! nog te repareren of niet ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik heb het volgende probleem , bij het kapotgaan van de voeding is er waarschijnlijk een te hoge spanning op de hd komen te staan en is er een smd condensator uitgefikt , zou deze nog te repareren zijn en wie kan mij vertellen wat de waarde van deze condensator is zie foto rechtsonderin
http://www.activia.nl/hd.jpg
groeten erik

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In de foto is het niet goed te lezen, maar het is dezelfde elco als die andere 2 gele op hetzelfde printje, dus neem er zo een :)

Overigens betwijfel ik of het vervangen van die ene elco het probleem gaat oplossen. Die elco's kunnen namelijk tot 16V hebben, wat zou betekenen dat de spanning die je op de disk hebt gezet hoger was dan 16V. Lijkt me dat er dan nog wel meer onderdelen de geest hebben gegeven.
Wat ook kan is dat de spanning omgepoold is geweest (+ en - verwisseld), in dat geval vrees ik dat er ook een hoop meer naar de maan is dan dat ene elco'tje.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat koraks zegt dus :)

Maar mocht je alsnog de data van de harddisk willen afhalen, dan kun je ook pogen om een tweedehands Maxtortje op de kop te tikken en dan de printplaat over te zetten. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gaande data terug?" ;)

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 18:22
de methode die BalusC voorlegt is de meest veilige optie als je nog data wilt recoveren van die schijf. met het solderen van SMD componenten kan het altijd nog misgaan, en je weet niet of er nog meer componenten defect zijn...

Mn 3D printer blogje..

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-03 23:38
Ik heb hier onlangs wel een successtory mee behaald, ik had een laptop met een uitgefikte C. Deze C eraf gehaald, en uitgegaan van de overige C's die zich op het bord bevonden. Deze hadden een waarde van 106 = 10 met 6 nullen
10.000.000 pF = 10 uF. Voor de zekerheid een 50 volts type gepakt.
De C met draadjes gemonteerd, en in een hoekje weggemoffeld, aanzetten...en werken!

Als de data op de HD niet belangrijk is zou ik het gewoon proberen, eerst met alleen spanning erop, en dan uiteraard op een oude pc of zo.
Zo te zien zitten er geen zekeringen op (bij mij was ie overigens nog intact) maar ik kan het niet goed zien, normaal zijn smd fuses wit, en hebben een F als aanduiding.

Een tip als je met smd wilt solderen, maar geen dure bout etc hebt? Pak een oude soldeerpunt, en vijl deze puntig, zodoende verhit je alleen het juiste onderdeel, en knoei je wat minder snel met tin. Neem maximaal 15 watt als bout. Een gewone C werkt prima, maar wil je het netjes doen, dan kan je opzoek gaan naar een smd C.

[ Voor 26% gewijzigd door Mistraller op 02-02-2004 23:52 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.