Jabber en servers

Pagina: 1
Acties:

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 14:46

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Naar aanleiding van nieuws: XMPP Jabber-protocol officiële standaard ben ik ook eens met Jabber aan de gang gegaan. Ik heb Miranda, dus ICQ en MSN heb ik in 1 programma. Miranda heeft ook een Jabber plug-in, dus die erbij geinstalleerd.
Accountje aangemaakt, en daarna zag ik dat er ook een paar Nederlandse servers waren.
Dus ik denk: laat ik die maar gebruiken.
Maar: dat is dus weer een nieuw account. Op elke server heb ik dus een ander Jabber account?
Dat lijkt me niet handig.... Als zo'n server er volgend jaar mee ophoudt kan ik dus een ander account op een andere server aanmaken en iedereen vertellen dat ik een ander account heb?

Nou hebben MSN en ICQ natuurlijk ook maar 1 server, maar die bieden je ook niet de mogelijkheid om een andere te kiezen. En ik denk dat ze wat "betrouwbaarder" zijn dan oracle.sweeney.ath.cx (om maar 1 te noemen).

Zie ik iets over het hoofd of wat is het nut van extra jabber servers?

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Nog een nadeel waar ik nu achter kom: je kunt niet centraal zoeken...

klein kickje dan maar?

Of alleen maar jabber.org gebruiken?

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

alle jabberservers kunnen met alle andere jabberservers communiceren. Dus jij kan met je account op x.org praten met iemand op y.org. Als een server er mee ophoud zal er meestal wel een oplossing voor de users gezocht worden denk ik.

en natuurlijk mooi dat je jabber gaat gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door _fm op 04-02-2004 21:54 ]

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
_fm schreef op 04 februari 2004 @ 21:54:
Als een server er mee ophoud zal er meestal wel een oplossing voor de users gezocht worden denk ik.
Je laatste 2 woorden... dat is nou net mijn probleem. Je moet maar hopen dat er een oplossing gezocht wordt, of je kunt iedereen gaan vertellen dat je een ander account hebt.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-08 16:09
Klopt. Maar hetzelfde heb je natuurlijk met je email :)

Als je idd iets als oracle.sweeney.ath.cx gebruikt als server dan loop je idd de kans dat die server er ooit een keer mee op gaat houden. Als je echter b.v. amessage.de gebruikt of jabber.org dan kan je er zo goed als zeker van zijn dat je je account gewoon kan blijven gebruiken.

MSN en ICQ hebben idd een centraal systeem maar dat is ook meteen een van hun grootste problemen. Als er problemen zijn met de centrale servers ligt meteen alles er uit. Bij jabber ligt er dan hoogstens 1 server uit, de rest van het netwerk blijft gewoon doordraaien. Verder is het zo dat bij MSN en ICQ twee grote bedrijven helemaal kunnen bepalen wat ze met jou gegevens (en zelfs berichten) doen. Ik vind het iig geen prettig idee dat al mijn MSN berichten via de servers van een groot amerikaans bedrijf gaan en dan nog niet versleuteld ook.

Op het moment zijn er idd redelijk wat 'vage' public Jabber servers, dit gaat in de toekomst veranderen als je de jabber server van je provider kan gaan gebruiken of de jabber server van je bedrijf. Een andere optie is natuurlijk het zelf opzetten van een server. Als je een machine hebt die dag en nacht online is en je een eigen domain hebt dan is dat zo geregeld. Dat is iig hoe ik het geregeld heb ;)

Overigens is Jabber/XMPP nog geen officiele standaard. Het is nu een Proposed Standard bij de IETF. De echte gratificatie moet nog komen.

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Da's een duidelijke uitleg!
Ik had er idd niet aan gedacht dat bijv. je provider een jabber-server kan gaan draaien.

Ik was er eigenlijk een beetje van uitgegaan dat Jabber-servers onderling verbonden waren (soort p2p) waardoor je op elke server kon aanmelden, met toch elke keer je eigen ID.

Ik ben tevreden gesteld :P

Slotje!

• bartvb
Overigens (even voor de duidelijkheid): de Jabber servers zijn wel met elkaar verbonden maar op ongeveer dezelfde manier als email servers. Als jij riffey@bla.org bent en ik ben bartvb@blep.org dan maken die twee servers automagisch verbinding met elkaar als jij een berichtje naar mij stuurt. Als die verbinding dan vervolgens een tijd niet gebruikt wordt (ook niet door andere users op bla.org of blep.org) dan wordt die verbinding weer afgesloten. Grote voordeel hiervan is dat er erg weinig aan de hand is als blep.org plat zou liggen. Jij kan mij niet bereiken en ik jou niet maar jij kan nog vrolijk doorpraten met de andere mensen op je contactlist.

Overigens is de kans dat je je account kwijt bent omdat een (grotere) public server plat gaat erg klein omdat de kans ook enorm groot is dat iemand in zo'n geval de public server overneemt. Het draaien van zo'n server kost vooral tijd voor het onderhoud/beheer, bandbreedte en hardware zijn over het algemeen te verwaarlozen.

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Ik ben weer helemaal op de hoogte, tnx.
Ik heb bij ICQ een nummer onder de 1 miljoen omdat ik destijds 1 van de eersten was. Ik zou het jammer vinden dat kwijt te raken, omdat heel veel mensen dat nummer weten.
Ik was dus bang dat dat bij Jabber makkelijk kon gebeuren. Niet dus :)

• bartvb
Eeehm, huh? Je ICQ nummer staat helemaal los van je Jabber account. Het is wel zo dat je onder Jabber een ICQ transport gebruikt. Dat is een stukje software op de server die in jouw naam een ICQ verbinding opzet met de ICQ servers en al het verkeer omzet naar Jabber. Op die manier hoeft jouw client alleen maar Jabber te kunnen spreken en kan je toch ICQ-en (of MSN-en of Yahoo-en of ...). De buitenwereld ziet niet dat jij op ICQ zit via Jabber en voor de buitenwereld maakt het dus ook niet uit via welke Jabber server jij een verbinding gemaakt hebt. Dus ook als de server waar jij geregistreerd bent door een atoomaanval van de aardbol wordt gevaagd dan kan jij nog steeds je ICQ account gewoon gebruiken. Of via een ander Jabber account of met een ICQ client.

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Ik was niet helemaal duidelijk met ICQ denk ik ;-)
Ik bedoel dat ik aan mijn account gehecht raak, en niet graag een ander account zou willen... Niet met ICQ, en, als het aanslaat, in de toekomst ook niet voor Jabber.

Ik gebruik nu Miranda met een Jabber plugin.
Dus toch ICQ, MSN en Jabber in 1 programma.
Misschien dat ik later nog wel uitzoek hoe ik met mijn Jabber account dan op MSN of ICQ kom, maar dit werkt ook prima!

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Maar eens even een schopje -- want ik heb nog niet echt een goed beeld van welke Jabberservers nou goed zijn. Ik wil het volgende:
- betrouwbaarheid en stabiliteit
- MSN transport (a.k.a. gateway)
- ICQ transport

Tot voor kort gebruikte ik amessage.info, maar de stabiliteit viel me erg tegen, dus ik ben overgestapt naar jabber.org. Er is helaas geen manier om te zien welke servers nou echt stabiel zijn. Bij amessage.info is MSN vaak offline, en de ICQ-transport ligt er al een paar dagen uit :(

Zelf een server met transports draaien is voor mij op zich wel mogelijk, maar dan heb ik liever een echt goede publieke server.

Het is erg handig dat je ook transports van een andere server kunt gebruiken, dus als iemand servers weet die betrouwbare MSN/ICQ-transports aanbieden, hoor ik het graag. (Het lijkt erop dat je niet vanaf een andere server de amessage.de transports kunt gebruiken -- is dat iemand wel gelukt?)

[ Voor 9% gewijzigd door WildernessChild op 30-05-2004 20:50 ]

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Ten behoeve van de search (ik kan me niet voorstellen dat ik de enige hier ben die Jabber gebruikt): ik heb nu een account bij jabber.org, en gebruik de transports van nedbsd.nl. Dat werkt voor zover ik nu kan zien goed.

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

Pagina: 1