Nieuw systeem blijft vastlopen...

Pagina: 1
Acties:

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 14:13
Een splinternieuw systeem wat ik gebouwd heb voor mijn kleine schoonzusje blijft vastlopen. Ik heb volgens mij alles er aan geprobeerd, dus wie weet, misschien zien jullie nog dingen die ik over het hoofd heb gezien. Zo niet, dat gaat het hele pakket retour leverancier. Maar liever niet, want bij kleine meisjes hun MSN pc afpakken valt meestal niet goed in de smaak...

Het gaat om het volgende systeem:

Moederbord: ECS K7S5A pro
Processor: AMD AthlonXP 2200+ (thorton core)
Geheugen: 256 MB PC2700 Kingston
Videokaart: Nvidia GF4MX440
HDD: 40 GB 7200RPM Maxtor
CDROM: Lite-On 52/32/52
Voeding: 450 Watt Q-Tec Dual Fan

Wat heb ik geprobeerd:

1. Het bios geupdate naar de laatste nieuwe versie
2. De geheugen timings op safe gezet (cas 2.5)
3. De processor ondergeklokt tot 1500+
4. Het geheugen ondergeklokt tot PC2100
5. De originele voeding vervangen door Q-Tec 450 watt. (dacht aan een spanningsprobleem)
6. De PC een uurtje laten lopen met BURNK7 (geen probleem)
7. Met AIDA de voedingslijnen en temperaturen bekeken. De voeding is super stabiel en de waardes zijn nagenoeg perfect. De temperatuur voor de proc ligt op zo`n 35 graden.

Wat blijft het probleem:

Het onderclocken en de zwaardere voeding hebben de opstartproblemen en vastlopers een heeeeel eind terug gebracht, maar toch nog 2 a 3 maal op een avond tijdens MSN (toch geen zwaar werk...) loop de PC vast. Soms start hij ook niet op en moet je tot wel 3 maal opnieuw proberen. De PC lijkt dan wel aan te gaan, maar het beeld blijft zwart en er komt geen piep van het BIOS.

Iemand een mogelijke oplossing voor deze breinkraker?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 20:09

Shunt

Boe

gooi eens memtest over je pc heen en kijk eens wat hij dan doet want minder vastlopen door onder clocen lijkt mij een mem probleem

is dat het niet
gooie die ECS er uit en gooi er als je echt op buget zit een leuke asock in ofzo of iets meer uit geven aan een msi ofzo

[ Voor 29% gewijzigd door Shunt op 02-02-2004 19:57 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:19
Het kan nog van alles zijn, ikzelf moet (onwillekeurig) denken aan een verrotte IDE- kabel. Maar dat had als reden dat ik een keer een 'nieuwe' 80- polige IDE-kabel had gekocht en die gaf toen exact dezelfde indicaties (soms niet opstarten en als het wel werkte vastlopers in Windows). Het vervangen van de kabel bracht toen de oplossing.

[ Voor 70% gewijzigd door Jaap-Jan op 02-02-2004 19:58 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Nomis
Aan het geheugen ligt het niet. Dat is nu ook getest in mijn eigen pc. Daar is dus niks mis mee. De pc ging eigenlijk pas stabieler lopen nadat ik de 300 watt noname voeding had vervangen door de 450 watt Q-tec.

Wat het moederbord betreft. Ik had een K7VTA3 besteld, maar die was niet op voorraad. Ze hebben daarna vanuit gistron naar m`n schoonvader gebeld en gevraagd of ze iets vergelijkbaars mochten sturen. Die vindt natuurlijk alles goed, want die weet niet wat een moederbord is...

De kabels zijn (natuurlijk ook nieuwe) rounded kabels. Ik heb het hele setje al eens omgewisseld. (dus de kabels van de CD-writer op de HDD en omgekeerd) dit hielp ook niet.

Mijn eerste gedachte toen ik de doos van gistron opende was eerlijk gezegt ook "SH*T". Dat kwam eigenlijk doordat er die K7S5A in zat. Die stond in mijn geheugen als "minder valide" bekend... K7VTA3 is niks mis mee trouwens.

Waar ik zelf erg over zit te twijfelen is de samenwerking van die Thorton 2200+ en die K7S5A.
Zou dat het kunnen zijn?

Verwijderd

Dat ECS mobo is een budget bord. En het is bekend dat de kwaliteitscontrole van ECS nogal eens te wensen over laat.

Stukje uit een review:
"As with all ECS boards in this price catagory it is a hit and miss situation for quality assurance.

The quality control over a batch of end products is very shakey. If you get a good board it is amazing how stable and fast it can be. On the other hand, if you get a bad one (with all ECS products the defect rate is without exageration 1 out of 5) it will be a frustrating situation as ECS support in almost non existant.

In a sense ECS boards could be considered a throw away item considering the price."
Je hebt dus gewoon pech en een defect exemplaar gekocht.

Bron: Computing Review of ECS K7S5A Pro motherboard

Je mag op alles bezuinigen...behalve op je moederbord. Dat is de basis...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 23:00 ]

Verwijderd

Dat kan ook zijn, maar wat ik vandaag meegemaakt heb kan het ook zijn.

Ik ben zelf de gelukkige en trotse bezitter van een Athlon 64 3200+.

En vertel mensen dan ook vaak hoe stabiel en snel dat ding wel niet is.

Echter vanochtend liep dat ding oppeens spontaan vast.

Okeej das jammer d8 ik, eerste keer dat dat gebeurt maarja.

Vanmiddag oppeens tweede keer. Huhw d8 ik??

Vanavond wilde ik iets controlleren ging dat ding oppeens een stuk of 10 x op z'n bek.

Wat blijkt virus.

Afijn da ken dus ook.

• Nomis
Er loopt Norton Firewall en Norton Antivirus op de PC. Verder is de hele windows nog kaal. Op MSN 6.1 na dan... Maar ik neem aan dat MSN niet als virus wordt beschouwd, hoewel het wel irritante reclame meebrengt... ;)

Verwijderd

Maakt niet uit, op mijn bak staat ook Norton geinstalleerd en een firewall.
Reken maar dat er wel eens virussen doorheen komen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 20:09

Shunt

Boe

test je geheugen nu maar eens met dat memtest wat ik je eerder gaf
het kan namelijk ook een probleem zijn van je mem naar je mobo toe ;)

btw als het geheugen niet is probeer dan een instal van een linux instal ofzo. en als dat niet werkt die ecs er uit en een fatsoenlijk mobo er in

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1