[Hercules 9800SE AIW] doe ik iets fout of is ie echt stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53
Beste tweakers,

Onlangs heb ik een Hercules 9800SE AIW gekocht en vandaag ging ik hem dan inbouwen in mijn systeem. Na netjes de drivers van mijn vorige kaart verwijderd te hebben in de veilige modus (een ATI 9200) prakte ik de kaart erin en zette mijn pc weer aan.

Tot mijn grote schrik zag ik allerlei vreemde tekens in vreemde kleuren en had moeite om mijn bios te onderscheiden. Ik heb het booten maar door laten gaan in de hoop dat het wegging. Helaas gebeurde dat niet en ben ik maar opnieuw opgestart. Dit een paar keer achter elkaar, gevolgd door een reboot een reset en nog wat gedoe.

Toen opeens deed de kaart het naar mijn gevoel goed (geen zichtbare artifacts). Dus ik begon met al die apps die erbij komen te configureren. Ondertussen nog een keer opnieuw opgestart (netjes zoals het in de manual beschreven stond) om de antenne aan te sluiten. Toen de Tv kanalen ingesteld (3x omdat het niet ging zoals ik wilde...) en toen dat eindelijk klaar was, heb ik de computer uitgezet en ben ik naar college gegaan (had ik achteraf gezien, nooit moeten doen ;))

Ik kom terug van college, zet de pc aan... Weer rare tekens etc... dus ik weer een aantal keer proberen te rebooten maar ook dat mocht niet baten, het werd wel wat beter, maar echt veel ook weer niet. Ik ben nog wat verder gaan kloten met bios instellingen (zoals fastwrites en agp 8x enabled/disabled) maar het leek eigenlijk alleen maar erger te worden. Ik heb toen nog wel even geprobeerd om een stukje tv op te nemen wat gelukkig wel is gelukt (kreeg een mooie MPG die ik achteraf op mijn oude vid kaart heb kunnen bekijken en daarin zaten geen vreemde artifacts oid) Na nog een keer opstarten begon de kaart rare kuren te vertonen en wilde niet meer opstarten. Toen was ik het zat en heb ik die nieuwe eruit gehaald en heb ik mijn oude terug gestopt om dit topic te beginnen (er was nog niet zoiets volgens de search)

Nu mijn vraag (bedankt voor het al dan niet lezen van het bovenstaande stukje ;)
waar kan dit aan liggen?

Even wat laatste info ter ondersteuning
- ik heb de nieuwste bios voor mijn moederboard (epox 8rda3+)
- De monitor die erop aangesloten zit doet het gewoon goed op de ati 9200
- Het is een zuiver uitvoerprobleem, invoer doet het gewoon goed (getuige de geslaagde mpg opname van rtl-z)
- niewste catalyst driver (originele, geen omega drivers, dat leek me op dit moment nog niet helemaal verstandig)

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:22
lijkt op rot geheugen of een koelingprobleem.
koeling lijkt me echter sterk omdat je er direct bij de eerste keer opstarten al last van had.

mijn advies: niet verder mee gaan klooien en gewoon terugsturen/brengen.
even aangeven dat je er meteen bij de 1e keer booten al last van had en dat het probleem terug bleef komen.
mijn inziens krijg je dan direct een nieuwe kaart :)

ik denk namelijk dat dit weinig met software te maken heeft :)

• Stubby
Nou dat was mijn idee nou ook... Gezien de nieuwste bios van epox toch echt niet brak is, en het probleem zich al vanaf het moment dat ie opstart al voordoet. iig bedankt!

• Stubby
Goed, kaartje omegruild en nu doet ie het super! Ik ben er alleen een beetje huiverig voor om de antenne erin te pluggen. Ik raakte daarmee per ongeluk mijn kast aan en zag behoorlijke vonken. Kan het aansluiten van de antenne mijn kaart beschadigen of ben ik nu te voorzichtig?

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
WinME schreef op 05 februari 2004 @ 10:05:
Goed, kaartje omegruild en nu doet ie het super! Ik ben er alleen een beetje huiverig voor om de antenne erin te pluggen. Ik raakte daarmee per ongeluk mijn kast aan en zag behoorlijke vonken. Kan het aansluiten van de antenne mijn kaart beschadigen of ben ik nu te voorzichtig?
ja das normaal met die antenne, ik heb al een paar schokjes gehad van dat ding bij mij :-)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

WinME schreef op 05 februari 2004 @ 10:05:
moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk is je kast of de antenne niet goed geaard. Als je de antenne niet zelf aangelegd hebt kun je er eigenlijk wel van uitgaan dat ie geaard is. Kijk eens of je je kast kan aarden, dat zou dit sowieso moeten oplossen.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Pagina: 1