Lezers van Neal Stephenson..?

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjihttam
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-09 07:28
Hoi,

Eind November zag ik tijdens een veel te lang (noodgedwongen) bezoek aan een saaie Amerikaanse luchthaven een boek liggen van Neal Stephenson met de titel 'Quicksilver'. Die kende ik nog niet wat niet vreemd was omdat dit z'n laatste werk is (herfst 2003).

Omdat ik dit soort boeken het liefst in het Nederlands lees ben ik gaan zitten wachten op de vertaling, omdat ik gisteren de spanning echt niet meer kon ophouden heb ik de uitgever van Cryptonomicon benaderd met de vraag hoelang ik nog zou moeten wachten. Vandaag kreeg ik een email dat dit 'nooit' zou gaan gebeuren omdat de verkopen van Cryptonomicon tegenvielen.. logische beslissing.

Maar hoe is dat mogelijk! voor mij zijn Snowcrash, The diamond age (erg moeilijk, moet ik nog een keer over lezen) en Cryptonomicon met afstand de beste romans die ik ooit gelezen heb!

Volgens mij zwerft (een groot deel van) de doelgroep hier dagelijks over de forums daarom vraag ik me af; heeft iemand hier het boek (Cryptonomicon speciaal) gelezen en het slecht bevonden,of hebben jullie er gewoon nooit van gehoord (falende marketing?) .

X-cuse me dat ik hier niet rechtstreeks een stelling deponeer, maar dit leek me de beste plek om deze vraag te stellen. En nee, ik heb geen commerciele belangen in de uitgever ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door sjihttam op 02-02-2004 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb Cryptonomicon (originele Engelstalige uitgave) in Brisbane gekocht, en het is een van de beste sf-boeken die ik ooit heb gelezen. Makkelijk te vergelijken met de kwaliteiten van Arthur C. Clarke. Neal Stephenson goochelt zonder problemen met verschillende culturen, technologiëen en sf-ideetjes en maakt daar een interessant verhaal van. Dat is met Cryptonomicon dan ook prima gelukt :) De verschillende tijdlijnen en personages sluiten prima op elkaar aan, en de kleine rode draadjes komen in het einde van het boek heel mooi samen. Wat mij betreft een meesterwerk. Ik ga zeker ook Quicksilver en Snowcrash lezen, daar heb ik ook goeie commentaren over gehoord.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Hmm, ik heb Quicksilver (part one of the Baroque Cycle) hier in de kast liggen, ben er net aan begonnen. Weet nog niet of dat het koel is dus :) Maar ik lees alle boeken Engelstalig, vind ik persoonlijk een stuk prettiger, heb een hekel aan vertalingen :)

Maareh, ik denk dat Cryptonomicon een te complexe dikke roman is voor de mainstream, ik weet het niet. Heeft een specifiek geek-achtig publiek, en vele daarvan lezen ook nog in het Engels. Wat is trouwens verder je punt?

Boekentopics gaan normaal trouwens naar SG.

Ik vind Cryptonomicon trouwens geen SF. Het hangt een beetje naar een techthriller, maar dan met cyberpunk elementjes. Quicksilver is ook cyberpunk, alleen dan zonder cyber in het verleden :)

Interface is trouwens wel zwaar af te raden als je meer Stephenson wilt lezen :)

[ Voor 22% gewijzigd door DarkX op 02-02-2004 19:50 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjihttam
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-09 07:28
Ik heb niet echt een punt ofzo, maar ik hoor van zoveel mensen dat ze het een geweldig boek vonden dat ik dat graag even de wereld in wou schieten. Persoonlijk heb ik nog wel eens moeite met het vinden van goeie boeken, misschien ben ik daarin niet de enige en hebben mensen wat aan deze tip.

Ik ben wel met je eens dat het niet echt main stream is, maar (laten we hopen) dat er in Nederland nog flink wat mensen rondlopen die niet main stream zijn (in welk opzicht dan ook). Heb trouwens geen idee hoeveel boekjes (918 paginas) er verkocht moeten worden om een beetje winst te draaien op een vertaling.

Ik heb zojuist de engelse vertaling besteld, ga er ook maar aan beginnen. Maar hoewel ik aardig engels spreek heb ik bij het lezen van dit soort boeken in het engels vaak het gevoel dat ik een stukje van de clou mis.. maar waarschijnlijk is een voor 75% begrepen Neal Stephenson nog steeds beter dan 100% begrepen main stream werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Cryptonomicon ben ik inderdaad ook in begonnen; echt een superboek. De schrijver maakt gewoon woordgrapjes met de lezer; dat zie ik echt heel weinig schrijvers doen :) Het begin van het boek was lastig doorheen te komen; maar als je er eenmaal inzit is het echt leuk om te lezen. Mijn collega zei al dat elk boek dat hij las na Cryptonomicon tegenviel :D

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Ach, mainstream is niet persee slecht. Discworld is veel meer mainstream, maar wel briljant imo :)

Maar ik bedoelde dus dubbelop dat het sowieso een specifieke groep is, maar ook een groep die veel engelstalig leest. Ik draag dus bijvoorbeeld niet bij aan de vertalingsgroep, terwijl ik wel een boek of 6 van hem heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:54
Van cryptonomicon (engelse versie *uiteraard*) vindt ik voor het begin idd niet om door te komen, maar de laatste helft of derde deel ofzo kon ik hem haast niet meer wegleggen... Maar dat kan er op zich ook mee te maken hebben dat ik toen drie weken met mn poot in het gips zat. ;) Wel een mooi verhaal trouwens, zoals verleden en heden verweven zijn. Op zich niet nieuw ofzo, maar ach.

Snowcrash is wel een geweldig boek, gewoon omdat het een stuk lekkerder wegleest. Al halen beide boeken het wat mij betreft niet bij het sfeertje wat Gibson neerzet in zijn sprawl cyclus. :o

Voor de liefhebbers van dergelijke verhaaltjes kan ik trouwens ook 'a good old fashioned future' van Bruce Sterling aanbevelen!

Oh en @ DarkX : Genre technisch gezien zou Cryptonomicon Cypherpunk zijn geloof ik, maar hokjes zijn ook maar hokjes :P

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 02-02-2004 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Quicksilver bevat trouwens een aantal voorouders van Cryptonomicon personages, er zit een Shaftoe en een Waterhouse in bijv. Ook doet de schijnbaar onsterfelijke Enoch Root mee, maar ik weet nog niet of dat er uitgelegd wordt waarom hij zo duurzaam is :)

Cypherpunk? Dies nieuw voor mij :P

[ Voor 7% gewijzigd door DarkX op 02-02-2004 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit topic hoort niet in dit forum. Het hoort in Stuffis Generalis, maar daartoe heb je nog geen toegang. Zie de GoT Policy/FAQ voor meer informatie.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.