Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] 1 Hardeschijf met 2 computers.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een nieuwe project en daarvoor wil ik weten of het mogelijk is om 1 hd op 2 pc's aan te sluiten. Het is bedoeld dat als pc 1 uit staat dat pc 2 nog wel toegang heeft tot de hd.

De hd wil ik dan aansluiten op pc 2 want die blijft 24/7 aan staan, alleen wil ik dan dat pc 1 er ook toegang op heeft. Je zal wel denken waarom dan ? Om een simpele reden dat ik een ftp + webserver draai ( staat geen illegale troep op ), alleen daar heb ik een redelijk grote hd voor nodig, en nu heb ik een 40 gig, alleen nu wil ik wel op pc 2 games kunnen spelen van die hd.

En geld houd mij tegen om nog een andere hd te halen. Btw ik heb 2 pc's in 1 kast, dus met lengte van kabels heb ik geen probleem mee.

Is dit mogelijk ? of ben ik dom aan het praten ?

Ik heb al lopen zoeken naar mogelijkheden, maar ik kan nix vinden.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zal ongetwijfeld conflicten veroorzaken als beide computers data willen schrijven/lezen naar de disk.

Je kan echt beter een dedicated machine nemen voor zulke taken. Voor echt weinig geld kun je wel een leuk systeempie die dat kan doen voor je :)

C:\>_

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:04

NoTimeRemains

I know

dan moet je dus een IDE kabel tussen 2 PC's delen?

Ik vraag mij af of dat uberhaupt wel gaat ...

This is the Way.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:26

Felyrion

goodgoan!

de meest practische oplossing lijkt mij het sharen via netwerk... ide-aansluiting lijkt me niet mogelijk om te delen..
maar als de ene pc toch 24/7 aanstaat.. waarom dan niet via netwerkje? of is 100mbit je niet snel genoeg...

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:31
je zou de schijf kunnen delen en via een netwerkverbinding de schijf delen ofzo, maar 2 pc's die tegelijk vragen aan dezelfde schijf gaan stellen... dat gaat niet zomaar lukken vrees ik

Verwijderd

2 SCSI controllers met 1 SCSI schijf in externe behuizing...... allemaal verschillend SCSI ID..
Zou moeten werken... kan me herinneren dat ik dat in een Novell boek heb zien staan... ik zal eens een TID zoeken..

• Felyrion
  • Laatst online: 13:26

Felyrion

goodgoan!

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 19:04:
2 SCSI controllers met 1 SCSI schijf in externe behuizing...... allemaal verschillend SCSI ID..
Zou moeten werken... kan me herinneren dat ik dat in een Novell boek heb zien staan... ik zal eens een TID zoeken..
hij had geen geld over.. anders kocht ie er wel een hd bij.. zegt ie in zn post ;)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

Topicstarter
Via netwerk is het niet mogelijk om te gamen lijkt me, ik heb hier wel een 100 mbit netwerkje tussen.

Btw het is al een dedicated machine, maar die hd is groot en die wil ik ook gebruiken voor gaming.

Verwijderd

Volgens mij kan je idd het beste een netwerkje leggen tussen de beide pc's, kost ook bijna niks, 2 netwerk kaartjes en een crosscable, ben je voor 20 euro klaar....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 19:07 . Reden: leuk hè, allemaal posten op het zelfde moment :P ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan kom je in de hotswap-sfeer terecht. Kan wel, maar kost ook een vermogen. Heb je ook speciale controllers voor nodig e.d. Ik weet dat voor dit soort dingen ook andere oplossingen zijn...maar dnek niet dat Windows het zo leuk zal vinden als ie in ene een harddisk mist. Of je zou een USB HDD moeten pakken, die kun je wel swappen. Maar dan nog ben ne duur uit. Denk dat je toch nog het beste door kunt sparen voor een extra HD...wat kosten die dingen nou nog, 1 euro per GB ofzo?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 19:05:
Via netwerk is het niet mogelijk om te gamen lijkt me, ik heb hier wel een 100 mbit netwerkje tussen.

Btw het is al een dedicated machine, maar die hd is groot en die wil ik ook gebruiken voor gaming.
Volgens mij is het prima mogelijk om die hd gewoon als een netwerkdrive in te stellen, 100mbit moet ruim voldoende zijn.

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Vinnie schreef op 02 februari 2004 @ 19:00:
Zal ongetwijfeld conflicten veroorzaken als beide computers data willen schrijven/lezen naar de disk.

Je kan echt beter een dedicated machine nemen voor zulke taken. Voor echt weinig geld kun je wel een leuk systeempie die dat kan doen voor je :)
Hmm ik heb er nog nooit van gehoord. Dat probleem met lezen/schrijven tegelijk zou dan mayb moeten worden opgelost met iets als master/slave oid, net als met ide apparaten.

hmm als je het werkende hebt moet je het mij ff late weten klinkt wel leuk om mee te experimenteren:)

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, ok bedankt voor alle reacties, ik hoor net van kameraad dat ik 20 gig kan kopen voor 15 eurie ( das toch nix ). Dan stop ik die wel in m'n server, daar heb ik ook ruim voldoende aan. ;)

Edit: Ik ga er ckers eerst wel ff mee experimenteren ;) Voor hetzelfde geld werkt het en dat vind ik lijp ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 19:09 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

IDE : NEE
Met SCSI kan het wel, onder 2 voorwaarden :
- de controllers kunnen het aan :
dat betekent meestal de duurdere merken, en dan is vaak nog customized firmware nodig;
- de drivers kunnen het aan :
dat komt dan vanzelf wel met de controllers mee.
Je kunt beter een dedicated Fast- of Gigabit-Ethernet-netwerkje tussen beide systemen maken en je schijf daaroverheen sharen, zeker aangezien je hem in het systeem kunt plaatsen dat toch altijd aanstaat.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 19:05:

jawel hoor, dat gaat prima. Heb het zelf 6 weken moeten doen omdat m'n schijf stuk was. Geen enkel spel draaide noemenswaardig trager (NFS:U, GTA:VC, Battlefield 1942...). Ik had toen alleen een 2gb schijfje in m'n eigen pc zitten, ik draaide alles behalve windows vanaf m'n broertjes pc via een 100 mbit netwerk.
Nadeel is dat het vrij veel vraagt van de pc waar je het spul van draait (als m'n broertje ook aan het spelen was ging zijn spel helemaal vertragen en haperen O-) ).

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik snap niet waarom je niet gewoon een schijf bijkoopt. Wat kost 40Gb nou nog tegenwoordig, aangezien je dat als groot waardeert. (a, 49 eu de goedkoopste in de pricewatch)

Voordelen:
-Geen risico dat je iets molt door een experiment
-Sneller dan LAN (of je moet aan de Gbit, maar dat kost ook wel wat)
-Extra 40Gb, altijd handig

Nadeel:
-Kost een paar eu

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op 02 februari 2004 @ 19:20:
Ik snap niet waarom je niet gewoon een schijf bijkoopt. Wat kost 40Gb nou nog tegenwoordig, aangezien je dat als groot waardeert. (a, 49 eu de goedkoopste in de pricewatch)

Voordelen:
-Geen risico dat je iets molt door een experiment
-Sneller dan LAN (of je moet aan de Gbit, maar dat kost ook wel wat)
-Extra 40Gb, altijd handig

Nadeel:
-Kost een paar eu
Mjah zit ook wel wat in eigenlijk, ik koop gewoon die 20 gig, daar kan m'n servertje nog wel ff mee door, aleen nadeel ervan is dat hij 5400 rpm is, maar maakt toch weinig uit voor server.

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 14:07
Ik weet dat er de externe harde schijven van Lacie(firewire) 2 firewire aansluitingen hebben en dat je het aan 2 computers kunt hangen.
Misschien is dat een oplossing. (het is maar een idee)

Verwijderd

Er zijn kastjes te koop waar je een USB apparaat kan delen met meerder PC's via USB.
HD in een extern USB kastje.. ben alleen bang dat je er dan niet van af kan booten

:?

• Gody
  • Laatst online: 06-11 12:41
Ik heb wel ooit een harde schijf gezien welke in een ontwikkel fase was waar aan 2 kanten een ide aansluiting zat en welke ook echt door 2 computers tegelijk gebruikt kon worden. Maar daarna niets meer van gehoord.
Verder heb je een slimme keuze gemaakt om een nieuwe/extra schijf te kopen.

Verwijderd

Heb jij toevallig deze vraag niet gestuurd naar Elektuur? Exact dezelfde vraag tussen de lezersbrieven.

Verwijderd

Ok je hebt misschien geen geld. Maar een leuke oplossing is gewoon een externe hardeschijf kopen. Eentje met van die lichtjes :P
Die kan met firewire kabeltjes op 2 computers worden aangesloten. Externe netwerk hdd krijg je dan :P
Pagina: 1