Toon posts:

oude Apple G3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriendin van mij stuurde mij het volgende probleem...

Onze G3 die loopt geregeld vast. Nu wilde we, nadat we hem weer opgestart hadden, de prullenbak leegmaken. Dit omdat hij de melding gaf dat hij niet ATM kon openen ivm te weinig geheugen (we hebben nog 4 GB). Maar hij leegt niks en zegt dat ie de prullenmand niet kan leegmaken doordat er een schijffout is opgetreden.

Daarnaast start hij geen een programma meer op (volgens mij fout -49) en
geeft de melding bij ATM "fout bij het openen om het lettertype te
rasteren".

Ik heb ook al geprobeerd om via mijn compuetr (G4) na het inloggen op de G3
de prullemand te legen. Maar ik kan ook niks weggooien (fout -50).

Dus... anyone ? :?

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dus... anyone ? :?
Opstarten met de Norton CD en disk checken?

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Fout -49 betekend "File already open with write permission".
Fout -50 betekend "Error in user parameter list".
Dit is trouwens wel uit een OSX progje dus ik weet eigenlijk niet of er iets veranderd is aan de error codes tussen OS9 en OSX. Anders is er een handig progje dat MacErrors heet en voor OS9 werkt. Staat wel op www.versiontracker.com denk ik.

Lijkt er op dat de file gewoon corrupt is. En inderdaad, een disk repair programma in de cd lade stoppen, of over het netwerk of externe HD en alles even laten fixen. Ben je denk ik in 1x van je problemen af. Meestal zit er bij die programma's ook een "force empty trash" waar je dus de trash kan legen ook al kan je dat zelf niet.

kleurbleur.nl

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:16
Je kan ook proberen om mbv de terminal je trash te legen. (de ".Trash"-dir in je home-dir)
Dus in terminal: cd ~/.Trash; rm *

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Onder Mac OS 9 had ik altijd problemen met ATM, maar OS X versie ken ik niet. Maar dat soort problemen komen me wel bekend voor, probeer eens je volume rechten na te kijken en te repareren via Disk Utility/Schijfhulprogramma.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Welk systeem draai je eigenlijk? :P

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
nou... persoonlijk werk ik op dit moment op een pc met xp :P
maar mijn vriendin op een ouwe G3 volgens mij, maar het systeem ? geen idee.
MacOs 9 of zo ? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 23:12 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 12:53

SpamLame

niks

klik linksbovenin eens op het appeltje en vervolgens op "about this mac" of de nederlandse vertalling.
krijg je de versie te zien. (iig macosx)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 12:53

SpamLame

niks

NomoDigger schreef op 02 februari 2004 @ 19:56:
Je kan ook proberen om mbv de terminal je trash te legen. (de ".Trash"-dir in je home-dir)
Dus in terminal: cd ~/.Trash; rm *
Is dus op macosx, geloof niet dat het werkt op eerdere versies.

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Probeer eens op te starten zonder extensies. Shift ingedrukt houden tijdens opstarten.

Kijk eens of je dan een programma kan starten.

Obviously you're not a golfer

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 18:57:
... Dit omdat hij de melding gaf dat hij niet ATM kon openen ivm te weinig geheugen (we hebben nog 4 GB). Maar hij leegt niks en zegt dat ie de prullenmand niet kan leegmaken doordat er een schijffout is opgetreden...
Altijd grappig die Windows gebruikers die schijfruimte met geheugen verwarren >:)

Als ATM niet wil openen, heeft 't vaak een van deze oorzaken:
- Inderdaad te weinig geheugen (RAM dus!). Bij System 9 moet je nog ouderwetsch het programma icoon opzoeken, Appletje-Info kiezen en wat meer gegeugen toekennen. Als je ATMDeLuxe hebt (da's gewone ATM + lettertypebeheer) en veel lettertypes tegelijk wilt gebruiken moet je dat dus doen.
- Een beschadigd lettertypenbestand -> is ook nr1 veroorzaker van crashes van Illustrator, XPress e.d. -> oplossing is opnieuw beginnen met een basisset lettertypes en kieskeurig lettertypes toevoegen.
- Veel te veel lettertypes geopend (hetzij in ATMDeluxe of Suitcase) -> Probeer ze te sluiten of desnoods voorkeurenbestanden in de prullenbak te slepen.

Verder nog vergezochte veroorzakers:
- Een filesystem probleempje, zoals hierboven al aangegeven -> DiskDoctor gebruiken LET OP niet een te oude versie gebruiken.
- Een serieuze beschadiging op een bepaalde plaats op je harde schijf, waardoor je systeem daarop een lees/schrijffout krijgt. -> Disk erbij kopen, oude weggooien of slim partitioneren.

Maak inderdaad ff bekend welk systeem de Apple draait, en welk lettertypebeheerprogramma (Suitcase, ATMdeLuxe, of geen).
Pagina: 1