Toon posts:

problemen met Cabletron ELS100-24TX switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben als computerclub nu 3 van deze Cabletron ELS100-24TX 10/100 Mbit switches ter beschikking om het netwerk te draaien. Je zou zeggen dat dit allemaal wel moet lukken als er zo'n 40-50 mensen komen op LAN parties om voornamelijk te gamen en af en toe leechen (valt allemaal wel mee) Maar wij hebben ontzettend grote problemen met deze dingen en vooral om ze met elkaar te laten verbinden :(

we willen hiervoor graag trunking gebruiken (dus 4 fysieke poorten koppelen tot 1 uplink naar een andere cabletron switch). en hebben de switch hier ook voor geconfigureerd (naar ons idee) maar het probleem is dat de snelheid die gehaald wordt op het netwerk (500 kbyte/s ofzo) erug laag is voor 100 Mbit en verder dat die trunk-uplink naar een tijdje er uit vliegt en er dus helemaal geen connectie meer is tussen de switches onderling :(

Het schijnt dat men bij andere organisaties (oa Gameparty.net) en bij andere LAN parties ook van deze Cabletron switches hebben gebruikt dus misschien weten die wat eventueel mis geconfigureerd is ofzo

Ik zal de configuratie van de switch nier niet posten (is veel te groot) maar ik zal deze naar iedereen toe mailen die hier behoefte aan heeft / kennis voor heeft of er ook maar even naar wil kijken :)

Basis config:
poort 1-4 trunk geconfigureerd
trunking ge-enabled
poort 5-24 op autosensing / auto negotiate
allerlaatste firmware flas (2.1.2.4 geloof ik)

bij ons configureren we de switches maar uit nood zonder trunking en dus maar 1 100 mbit uplink naar de switches en dan is de netwerk snelheid ook om te huilen :( :( :(

dus als iemand ideeen / suggesties heeft dan hoor ik het graag ...

alvast bedankt

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

wil graag helpen natuurlijk! maar een klein vraagje zonder trunking is die switch dan ook super traag?

autosensing / auto negotiate werkt wel ok? draaien alle kaarten op full duplex of half?
neem aan op full als ze kunnen en op 100 als ze kunnen. maar mij belangrijke vraag is als je hem zonder trunking gebruik is ie dan ook traag?

Click hier niet

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Ik heb hier in onze flat ook een ELS100-24TX hangen, maar geen enkel probleem hier. Dat trunking heb ik nog nooit geprobeerd... heb je de manual-addendum? en heb je de releasenotes van de firmware goed uitgeplozen?? heb je alle upgrades gedaan en in de goede volgorde?

je kunt de manual addendum wel ff bij mij vandaan slepen:
http://www.apo.tudelft.nl/Manual-addendum.pdf

daar staat een heel hoofdstuk over smarttrunking in 8-)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:55
Hmm.. ik wist dat 3Com's problemen hadden met trunkung (Denk aan WAN NULL), maar deze Cabletron switches?!?!
Ik heb zelf ook deze switch en ben er SUPER tevreden over, maar gebruik zelf geen trunking.
Er staat me iets bij van dat het trunking protocol is verandert bij een van de firmware updates, misschien helpt het om een oude firmware erop te zetten.
Neem anders contact op met Cabletron, die zullen het wel weten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben in de laatste firmware upgrade (van juni geloof ik) een bugfix gedaan op dat trunking gedeelte en die staat er nu op dus dat zou moeten werken. Ik heb inderdaad ook de smart-trunking user guide doorgenomen maar deze is wel speciaal gericht op de grotere dingen maar toch wel nutting

het probleem is dat als er maar 2 pc's op hangen (Athlon 650 en Athlon 750) de snelheid van files kopieren niet hoger is dan 2.5 / 3 MB/s dat is zo'n 20 Mbit ipv 60 of 70 die ik wel zou willen halen. Dit heeft ie altijd al gedaan, ik krijg dat ding gewoon niet sneller :(

en we hebben er 3 van, maar als er een standaard uplink van 100 Mbit tussen ligt zonder trunking geconfigureerd dan komen we met 30 man niet eens boven de 1 MB/s :(

Toevoeging: normaal gesproken zijn die trunking poorten standaard geconfigueerd op 100 Mbit full duplex en de rest op auto maar ik heb ook al geprobeerd om alles op 100 Mbit half dulplex te zetten en alles op 100 Mbit full duplex, maar sneller als die 2,5 Mb/s komt ie NOOIT :(
en half duplex is trouwens helemaal bedroevend :(

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje: welke snelheden halen jullie dan met zo'n Cabletron switch ?
ben ik wel benieuwd naar

• FatalError
Op WAN heeft dit ding op een aantal poorten constant 10-12 mbyte/s lopen spugen, dus hij kan het wel:)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 13:18

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Bij de transfer tussen twee pc's moet je goed in de gaten houden dat win98 clients een slechte TCP/IP-stack hebben en daardoor nooit echt rap gaan.
Voorbeeld op onze switch 2 clients (PII en Athlon):
win98 -> win2k max 2,5 Mb/s
win2k -> win2k max 6 Mb/s :)

En dat trunking heb ik nog nooit geprobeerd, maar pas dus op dat die tegenvallende snelheid niet ergens anders vandaan komt..

edit:
Ik kwam nog een pdf-je tegen :)
http://www.apo.tudelft.nl/SmartTrunk.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Hmm kopieer nu wat files tussen win98 - win98 pc's en het gaat wel met 390 Kbyte/s :( dus er zit nog wat fout jah :(
(en dit met 2 pc's er op)

maar als dat ding 10 Mbyte/sec kan halen (WAN) dan doen wij toch wat fout helaas :(
maar het geeft hoop zeg maar

• FatalError
Ik heb wel alle opties die wat van de cpu vragen uitgezet, zoals:
Vlan, Class of Service, BootP/DHCP, spanning tree (moet je eigenlijk aanlaten bij trunks) en trunking zelf.

Pagina: 1