Waarom factoren van getal uniek

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Redelijk simpele vraag, maar ik kan maar niet aantonen waarom de factoren van een getal uniek zijn?

Waarom is het niet mogelijk dat getal a*b, waar bij a en b de enige twee factoren en dus (per definitie) priemgetallen zijn, andere factoren heeft die a*c en b/c zijn, waarbij c een niet geheel getal is? En hoe verhoudt dit zich tot de eigenschappen van een priemgetal?

Excuses voor het feit dat ik hier geen stelling poneer.

Verwijderd

Wat betreft je eerste vraag: Volgens mij heb je het antwoord al in je definitie opgesloten liggen. Als je definieert dat een getal a*b alleen de factoren a en b heeft, heb je met je definitie toch al uitgesloten dat er gehele getallen a*c en b/c bestaan?

• Opi
  • Niet online
Daar zit wat in; laat ik de vraag anders stellen.

Is het mogelijk dat zowel
a * b = e
als
c * d = e
kunnen en a, b, c en d een priemgetal zijn?

• Avalanchez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06-2012

Avalanchez

Phr34k

OpifexMaximus schreef op 02 februari 2004 @ 18:52:

a * b = e
als
c * d = e
dan is... a*b=c*d? Of was dit een te simplistisch antwoord?

toch maar even editen:
kijk:
a,b zijn priem (P), a,b <> 1
dan is: a*b = niet priem (volgens definitie van priemgetallen)
stel nu het tegenovergestelde: Niet-P * Niet-P = P * P
Dat kan dus niet, of toch?

als a <> c of a <> d en b <> c of b <> d dan veronderstelt dat deze getallen nog eens kunnen ontbonden worden, maar dat is dan weer in strijd met de definitie van priemgetallen

[ Voor 45% gewijzigd door Avalanchez op 02-02-2004 19:16 . Reden: laatste edit: negeer dit en lees het onderstaande ]

Computers are stupid, they can only give you answers. -Picasso

Verwijderd

OpifexMaximus schreef op 02 februari 2004 @ 18:52:

a * b = e
als
c * d = e
Dan is a*b=c*d.
Dus a=c*d/b. waarin c, d, b en a gehele getallen zijn. Dan kan a geen priemgetal meer zijn. Dus klopt het niet.

• Opi
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 19:14:
[...]

Dan is a*b=c*d.
Dus a=c*d/b. waarin c, d, b en a gehele getallen zijn. Dan kan a geen priemgetal meer zijn. Dus klopt het niet.
Waarom kan a dan geen priemgetal meer zijn? d/b kan toch een breuk zijn die te niet wordt gedaan, waarmee ik wil zeggen dat het een geheel getal wordt, wanneer zij met c wordt vermenigvuldigd?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Nee, want als a=c*(d/b) met c priem, dan is a óók deelbaar door c! En a is niet deelbaar door c, want a is priem.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Rataplan> Is dat wel zo? Het is wel deelbaar door C, maar er komt een breuk uit (d/b). Een priemgetal mag toch alleen geen geheel getal uitkomen? En d/b is nooit een geheel getal, aangezien d een priemgetal is :)

[ Voor 20% gewijzigd door DarkX op 02-02-2004 19:39 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Verwijderd

dit hebben we op school vorige week nog gehad met wiskunde. als ik thuis ben zal ik mijn boek eens open doen en het ff overtikken.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

DarkX schreef op 02 februari 2004 @ 19:39:
Rataplan> Is dat wel zo? Het is wel deelbaar door C, maar er komt een breuk uit (d/b). Een priemgetal mag toch alleen geen geheel getal uitkomen? En d/b is nooit een geheel getal, aangezien d een priemgetal is :)
En a is ook een priemgetal, dus a/c is ook altijd een breuk. Dan heb je dus twee breuken die hetzelfde zijn. Stel ik: a/c=nd/nb (n is geheel getal). a, b, c en d zijn ook gehele getallen, dus a=nd en c=nb. En aangezien n=1 moet zijn om a en c priem te laten zijn, geldt a=d en c=b :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Klopt, bedacht ik me net in de douche ook :P Maar hoort wel bij het verhaaltje eigenlijk :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Verwijderd

OpifexMaximus schreef op 02 februari 2004 @ 19:30:
[...]

Waarom kan a dan geen priemgetal meer zijn? d/b kan toch een breuk zijn die te niet wordt gedaan, waarmee ik wil zeggen dat het een geheel getal wordt, wanneer zij met c wordt vermenigvuldigd?
Wat jij zegt kan wel, maar alleen als b=c en daarmee ook d=a. d en b zijn priemgetallen de breuk d/b kan alleen maar weer een geheel getal worden als c een veelvoud van b is. Dus c=f*b, waarin f een geheel getal is. Dus a=f*d dus f=a/d, maar dit is weer een breuk dus er is tegenspraak, dus klopt het niet.

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
http://sunsite.utk.edu/ma.../historia/apr00/0041.html

Daar staat:
Let m be the smallest number for which the decomposition is not unique. Let p be the smallest prime factor of m ; then (1) m/p = h has a unique decomposition as it is smaller than m , and m = ph . By assumption there must be a second, different decomposition of m , and among the prime factors of that there is a smallest one which I write q . Hence m = qk, and q is different from p , for otherwise also h=k which by (1) has a unique decomposition. Hence q>p by minimality of p , and n = m - pk = qk - pk = (q-p)k is positive and smaller than m . Thus n has a unique decomposition, and as p divides n = ph - pk = p(h-k) = (q-p)k , now p occurs among the prime factors of (q-p) or of k . But by choice of q, the prime factors in k are larger than q , hence larger than p , and so p cannot divide k but must divide q-p . So q-p = pr , hence q = (p+1)r whence q is not prime !
Ik heb geen zin het na te kijken, maar dat kan je zelf wel :)
Pagina: 1