ASP/PHP of ASP.NET (geen vs topic)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zojuist begonnen aan m'n afstudeeropdracht op de HTS Informatica. Er is een Microsoft SQL Server met een middelgrote database aanwezig. Er werken twee lui fulltime om software te ontwikkelen (met VO). De opdracht is een deel van de bedrijfslogica aan relaties beschikbaar te stellen middels een site op IIS. Bij het aannemen van de opdracht heb ik mijn voorkeur voor PHP uitgesproken om de site te bouwen (ivm mijn ervaring met PHP). Echter, van PHP naar ASP is geen grote stap, dus dat vind ik nog wel te doen.

De bedrijfsbegeleider kwam echter met ASP.NET op de proppen, en een shitload aan boeken. Nu heb ik dat een beetje door zitten lezen, en vind persoonlijk dat die techniek wat meer bedoeld zal zijn voor de grotere applicaties. Voor hun eisen voldoet ASP/PHP naar mijn mening. Mijn probleem zit 'm er in dat ze geen internetverbinding voor mij willen maken, en dat ze zelf nooit met .NET hebben gewerkt. Ik kan dus niet terugvallen op hun kennis om mij te supporten. Ik heb wel MSDN ter beschikking.

De vraag luidt: Is het nodig voor een middelgrote (valt op zich wel mee, het betreft slechts read-query's, maar met oog op de toekomst) ASP.NET te gaan gebruiken? Voor mijn gevoel is het voor mij slimmer om met PHP, of anders ASP te gaan gebruiken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Mijn eerste vraag die me te binnen schiet is:

Waarom niet? Kosten kan het niet zijn, want je hebt alle spullen al.
Waarom zou je als kleine organisatie geen ASP.Net kunnen gebruiken? De argumentatie: PHP / ASP is voor kleine organisaties, ASP.Net is voor grote organisaties is iig een non-argument.

[ Voor 58% gewijzigd door gorgi_19 op 02-02-2004 18:11 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 02 februari 2004 @ 18:08:
Mijn eerste vraag die me te binnen schiet is:

Waarom niet? Kosten kan het niet zijn, want je hebt alle spullen al.
Waarom zou je als kleine organisatie geen ASP.Net kunnen gebruiken?
Van uit de organisatie gezien misschien wel. Maar ik ben als stagiair ingezet om het project op te zetten. Echter, omdat ik ervaring mis met ASP.NET heb ik wat begeleiding nodig, en liefst niet met enkel een set boeken en een MSDN cd. Mijn aangeleerde manier van werken in PHP kan ik dan de prullenbak in gooien, en maar gaan aanmodderen met ASP.NET. Ik zal ongetwijfeld wel wat in elkaar knutselen, maar omdat het mijn afstuderen betreft wil ik liever m'n geld op een zeker paard zetten.... Ik vraag me alleen af wat anderen in een vergelijkbare situatie zouden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Hoe goed is je kennis van Java? ASP.Net is namelijk te goed te combineren met C# ; welke veel weg van de syntax van Java.

Inderdaad is het programmeermodel anders; ASP.Net, icm VB.Net / C#, whatever, is volledig OO; VBScript / ASP is nauwelijks OO en PHP hangt er ergens tussenin.

Wel is de support een probleem; geen toegang tot internet is imho een enorm gemis, met alle tutorialsites, artikelen, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 02-02-2004 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 18:12:
[...]

Van uit de organisatie gezien misschien wel. Maar ik ben als stagiair ingezet om het project op te zetten. Echter, omdat ik ervaring mis met ASP.NET heb ik wat begeleiding nodig, en liefst niet met enkel een set boeken en een MSDN cd. Mijn aangeleerde manier van werken in PHP kan ik dan de prullenbak in gooien, en maar gaan aanmodderen met ASP.NET. Ik zal ongetwijfeld wel wat in elkaar knutselen, maar omdat het mijn afstuderen betreft wil ik liever m'n geld op een zeker paard zetten.... Ik vraag me alleen af wat anderen in een vergelijkbare situatie zouden doen.
Is het juist omdat het voor je afstuderen is niet extra interessant om eerst een overwogen beslissing te maken tussen asp.net en php/asp?

Daarnaast is het inderdaad niet al te moeilijk te leren. Zeker niet als je HTS Informatica hebt gedaan waar je zeker iets van Java, C/C++ of een andere OO prog taal hebt geleerd.

C# of VB.NET is dan echt niet zo heel moeilijk te leren aangezien het veel overeenkomsten heeft. Zeker met Java is het verschil zeer klein op het framework een paar andere dingen na. En met de MSDN bij de hand moet je ook je weg in het Framework wel redelijk snel kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 02-02-2004 18:21 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Leg de bedrijfsleider de situatie uit. Lijkt me niet echt verstandig om een pakket voor klanten in een onbekende programmeertaal te schrijven, als er 1 beveiligingsfout / lek in zit heb je al een groot probleem, ikzelf zou het alleen doen als de bedrijfsleider het echt perse wil en hij begrijpt dat support geven hierop zeer moeilijk is. En dat er een leer-traject in gaat zitten van heb ik jou daar...

Mijn ervaring is dat hoe netjes je het ook probeert een middelgroot / groot programma nooit netjes geschreven kan worden in een nieuwe programmeertaal, want ergens halverwege kom je een handigheidje tegen wat je weer overal kan veranderen etc. Maar ja ik hoef geen afstudeeropdracht te doen, ik kan ja of nee zeggen tegen een opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je moet het ook een beetje in het geheel zien denk ik. Ik zit daar in een rokershol met lui die zich niet in mij intresseren. "Doe het maar in ASP.NET, want dat is beter" hoor ik dan, en ik krijg een shitload aan boeken en een msdn cd. Ik wil ook wat ondersteund worden, en niet in het diepe gegooid worden.

In PHP bijvoorbeeld maak ik met Dreamweaver eerst een design voor de verschillende pagina's, waarna ik deze codeer. Bijvoorbeeld: De index.php is geheel uit tables opgebouwd, en in de "contenttable" include ik de verschillende pagina's (die ik dus als ongeformatte tekst kan toevoegen). Dit is een standaard werkwijze. Ik zou niet weten hoe ik dit moet doen met Visual Studio, met ASP.NET.

Ik denk niet dat ik dat uit een ASP.NET cursusboekje kan halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

In PHP bijvoorbeeld maak ik met Dreamweaver eerst een design voor de verschillende pagina's, waarna ik deze codeer. Bijvoorbeeld: De index.php is geheel uit tables opgebouwd, en in de "contenttable" include ik de verschillende pagina's (die ik dus als ongeformatte tekst kan toevoegen).
offtopic:
/me vindt sleur- en pleurwerk nu niet echt een goedebasis om een taal te leren... :X
dit heeft imho niets te maken met programmeren, maar met overweg kunnen met een ide.

[ Voor 66% gewijzigd door gorgi_19 op 02-02-2004 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
/offtopic * Gomez12 vindt pleur en sleur werk in illustrator anders een perfecte manier om een pagina layout te creeren en deze in stukkies te hakken met photoshop en dan gewoon te gebruiken...

[ Voor 6% gewijzigd door Gomez12 op 02-02-2004 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
Volgens mij lijd je aan het syndroom van vele programmeurs: dat kan toch ook in wat ik al ken? Ze zien vaak op tegen het leren werken met nieuwe omgevingen en talen omdat ze zich het liefst op hun toetsenbord (uh, in jouw geval muis ;) ) willen storten. Ik zou proberen om hier overheen te stappen en lekker ASP.NET te gaan leren. Het is toch een mooie kans om tijdens je stage kennis op doen van technieken die je op termijn toch ook tegen zal gaan komen?
novosiebe: Ik zit daar in een rokershol
Oh ja, dat mag niet :P.

Echte programmeurs roken sowieso niet en drinken zwarte koffie

[ Voor 16% gewijzigd door mbravenboer op 02-02-2004 18:33 ]

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je "sleur en pleur"-werk? Visual Studio werk?

Kijk, OO en zo snap ik wel, ik heb tenslotte 3,5 jaar HTS achter de rug. C# of Visual Basic is ook niet het probleem. Mijn probleem ligt meer in het feit dat ik gewend ben met HTML-forms te werken, pagina's met Get's en Post's te versturen, Id's in HIDDEN's te bewaren etc.

Die hele shit ligt er uit met ASP.NET.... en dat vereist een boooooel gedachteverandering denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand mij bijvoorbeeld te vertellen hoe ik dat aanpak? Hoe ik mijn voorheen gemelde PHP-site aanpak kan omvormen naar een ASP.NET aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 18:34:
Weet iemand mij bijvoorbeeld te vertellen hoe ik dat aanpak? Hoe ik mijn voorheen gemelde PHP-site aanpak kan omvormen naar een ASP.NET aanpak?
http://www.asp.net/tutorials/quickstart.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel niet de zoveelste hoofdstukken over WebForms en zo... daar heb ik al genoeg over gelezen. Een pagina is niet alleen de controls, maar ook het design en de layout... een hoofdstructuur (sitemap).... kan ik die nog steeds met Dreamweaver creeeren waarna ik het in ASP.NET ga coderen? de include-functie van PHP bijvoorbeeld gebruik ik dus veelvuldig om pagina's te laden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 18:32:
Hoe bedoel je "sleur en pleur"-werk? Visual Studio werk?

Kijk, OO en zo snap ik wel, ik heb tenslotte 3,5 jaar HTS achter de rug. C# of Visual Basic is ook niet het probleem. Mijn probleem ligt meer in het feit dat ik gewend ben met HTML-forms te werken, pagina's met Get's en Post's te versturen, Id's in HIDDEN's te bewaren etc.

Die hele shit ligt er uit met ASP.NET.... en dat vereist een boooooel gedachteverandering denk ik.
Ten eerste ligt die hele shit er absoluut niet uit in ASP.Net. Ten tweede, als je kunt programmeren ben je binnen no time gewend aan een nieuw platform. Lees gewoon een paar boeken door en bekijk voorbeelden (de IBuySpy Portal e.d.). Ik ben ook niet met ASP.Net begonnen maar het is vrij snel aangeleerd.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 18:39:
[...]

Ik bedoel niet de zoveelste hoofdstukken over WebForms en zo... daar heb ik al genoeg over gelezen. Een pagina is niet alleen de controls, maar ook het design en de layout... een hoofdstructuur (sitemap).... kan ik die nog steeds met Dreamweaver creeeren waarna ik het in ASP.NET ga coderen? de include-functie van PHP bijvoorbeeld gebruik ik dus veelvuldig om pagina's te laden etc.
Dan pak je de voorbeeldapplicaties; ASP.Net forums (http://forums.asp.net/) of IBuySpy of IBuyPortal voor real life examples. Kan je kijken hoe zij het hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 18:39:
[...]

Je zult inderdaad niet meer de include function moeten gebruiken. Maar wat jij wilt bereiken is ook heel goed mogelijk met Custom Controls. Je maakt dan bijvoorbeeld gewoon een menu control ( Die je eventueel vanuit een database kan vullen ) en in het content gedeelte kan je voor verschillende types content verschillende controls gebruiken.

Maar juist omdat het een afstudeer opdracht is is het denk heel interessant om het op een nieuw platform te ontwikkelen. Heb je meteen een hoofdstuk voor je verslag. De voordelen/nadelen van asp.net tegenover asp/php.
Je moet het ook een beetje in het geheel zien denk ik. Ik zit daar in een rokershol met lui die zich niet in mij intresseren. "Doe het maar in ASP.NET, want dat is beter" hoor ik dan, en ik krijg een shitload aan boeken en een msdn cd. Ik wil ook wat ondersteund worden, en niet in het diepe gegooid worden.
Lijkt me nou niet echt een leuke stage plek. Maar als ze je op je stage plek niet kunnen helpen kan je altijd nog contact opnemen op school of er een docent is die je een beetje op weg kan helpen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
Als ik jou was zou ik voor .NET gaan...

Argumenten:
- nieuwe taal leren op kosten en in de tijd van een ander
- een foutje mag nog (je loopt immers stage en geeft vooraf aan dat je .NET kennis niet groot is)
- wanneer je de site in .NET maak programmeer je imho voor de toekomst, ASP zal op een zeker moment toch wel verdwijnen...

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
Ik heb (nog) niet alle replies doorgelezen, maar in mijn ogen is het de bedoeling van een stage dat je vooral bijleert.
Hoe kan je nu veel bijleren als je toch in een omgeving wilt werken die je al redelijk goed kent? Waarom wil je zelf niet bijleren? Er zal natuurlijk wel wat tijd in kruipen, maar je zal er uiteindelijk alleen maar rijker uit komen.
ASP.NET en C#/VB.NET dwingen je ertoe om netjes te programmeren. Je zult OO moeten proggen, je werkt in een compiled environment, je doet een eerste ervaring met .NET (wat imo steeds belangrijker zal worden) op, etc.....

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 18:12:
[...]

Toen ik stage liep, moest ik (samen met nog iemand) een ASP web-applicatie bouwen. (Dit is nu al zo'n 5 jaar geleden).
Vanuit het bedrijf (Belgische international, electronica-gigant) was er nauwelijks ondersteuning, want in de vestiging waar wij zaten was er niemand die ervaring had met ASP.
We hebben dus alles zelf moeten uitzoeken; we hadden wel de MSDN ter beschikking enzo, maar voorbeeldapplicaties, mensen met ervaring met het platform binnen het bedrijf zelf, waren er niet.
Ik kan je alleen maar zeggen dat we in onze opdracht geslaagd zijn, en veel bijgeleerd hebben. Ik zou me helemaal geen zorgen maken.

Oja, en je hebt natuurlijk nog altijd P&W. :)
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 18:32:
Het lijkt wel of je bang bent om je oude vertrouwde omgeving te verlaten en iets nieuws te leren.
Als dat zo is, dan kan ik je teleurstellen, want de IT wereld veranderd zoals je wel weet bijzonder snel. Je zal in je carriere nog veel nieuwe dingen moeten aanleren en gebruiken, en de inmiddels vertrouwde dingen min of meer moeten laten voor wat ze zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door whoami op 02-02-2004 20:16 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
Ben het eens met veel posters hierboven. Pak deze kans.

Altijd en alles programmeren in de taal die je al kent wordt na een paar jaar echt vervelend. Probeer je zeker als informaticus breed te orienteren.
Er is niets vervelender dan een programmeur tegen te komen die maar een taal/tool kent en deze te pas en te onpas overal toepast.
(zie : http://c2.com/cgi/wiki?GoldenHammer )

C# leren is erg relaxed, zeker als je later nog eens Java wil leren en leert je snel OO programmeren.

Verder kan je in C# i.c.m. Visual Studio.NET zeer snel een werkende site in elkaar zetten, helemaal in combinatie met SQL Server.

Wat bedoel je overigens met een "middelgrote" database ?

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PaszWerken schreef op 02 februari 2004 @ 20:27:
Ben het eens met veel posters hierboven. Pak deze kans.

Altijd en alles programmeren in de taal die je al kent wordt na een paar jaar echt vervelend. Probeer je zeker als informaticus breed te orienteren.
Er is niets vervelender dan een programmeur tegen te komen die maar een taal/tool kent en deze te pas en te onpas overal toepast.
(zie : http://c2.com/cgi/wiki?GoldenHammer )

C# leren is erg relaxed, zeker als je later nog eens Java wil leren en leert je snel OO programmeren.

Verder kan je in C# i.c.m. Visual Studio.NET zeer snel een werkende site in elkaar zetten, helemaal in combinatie met SQL Server.

Wat bedoel je overigens met een "middelgrote" database ?
Het is een klein bedrijf, maar de bedrijfslogica ligt in de database. Er zijn niet extreem veel tabellen, vandaar. Het probleem ligt er in dat er van een afstudeerstage een werkend eindproduct wordt verwacht. Dan is het handiger als je met de ontwikkeltechniek van je software al ervaring hebt. Je neemt een risico als je eerst een nieuwe techniek probeert aan te leren. Ten tweede heb ik niet meer dan de boeken en een msdn cd.... Ik weet niet of ik daarmee een volledig naar hun wensen functionerende applicatie kan opleveren in 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Zorg dan dat je extra materiaal verkrijgt. Je moest eens weten wat er online te vinden is. Of ga naar de bieb en huur er een boek over, bij mijn bieb (in een kleine stad) hadden ze 3 boeken over ASP.net.

Zorg eerst dat je de basis kent en ga daarna een applicatie als IBuySpy Portal doorspitten (te vinden op http://www.asp.net). Zoiets kun je echt wel in beperkte tijd leren, te meer daar je waarschijnlijk al een hoop ervaring hebt met HTML, wat toch altijd nog een groot deel van een webapplicatie vormt.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 20:33:
[...]

Het is een klein bedrijf, maar de bedrijfslogica ligt in de database. Er zijn niet extreem veel tabellen, vandaar. Het probleem ligt er in dat er van een afstudeerstage een werkend eindproduct wordt verwacht. Dan is het handiger als je met de ontwikkeltechniek van je software al ervaring hebt. Je neemt een risico als je eerst een nieuwe techniek probeert aan te leren. Ten tweede heb ik niet meer dan de boeken en een msdn cd.... Ik weet niet of ik daarmee een volledig naar hun wensen functionerende applicatie kan opleveren in 4 maanden.
Dat je een werkend product af moet leveren heeft nog niet meteen de consequentie dat je daardoor geen tijd meer mag steken in het leren van een nieuwe omgeving. Juist voor het afstuderen van bij een Informatica opleiding op de HTS wordt verwacht dat je een deel van je tijd in onderzoek steekt over wat de beste techniek is. En zeker aangezien je natuurlijk ook al les hebt gehad in andere OO talen zal de stap naar C# niet zo groot zijn. Dan moet je inderdaad ASP.NET nog leren, maar dat is best te doen zeker aangezien je al ervaring hebt met web applicaties. Je moet nog steeds met dezelfde dingen rekening houden voor de security, dat er af en toe wat andere oplossingen voor zijn om het op te lossen zou hierbij geen probleem moeten zijn als je wat gebruik maakt van de MSDN, Google en Got.

Pagina: 1